Gå til innhold

Dødsannonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at det i slike annonser bare blir fokusert på hvor fantastisk alle de døde menneskene har vært. De er elsket og har vært så gode svogere, søstre eller ektefeller. Hvorfor sies det kun positive ting? Har folk aldri kranglet sammen? Var den døde egentlig en grinebiter, kranglete i fylla, en skjørtejeger, kleptoman, utro i alle sine år? Folk kan ha baksnakket om andre gjennom hele deres liv p.g.a. noe, så hvorfor skal sannheten alltid pyntes på når et menneske er død? Ved å ikke si hele sannheten juger man jo. Jeg syns det er rart at det også i siste instans, ved livets slutt, er viktig å fremstå som plettfri og ha fasadene i orden, akkurat som det har blitt gjort et helt liv. Er vi så redde for virkeligheten at vi må tviholde på løgnene?

Anonymkode: 7a8f8...ee0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt merke til at det i slike annonser bare blir fokusert på hvor fantastisk alle de døde menneskene har vært. De er elsket og har vært så gode svogere, søstre eller ektefeller. Hvorfor sies det kun positive ting? Har folk aldri kranglet sammen? Var den døde egentlig en grinebiter, kranglete i fylla, en skjørtejeger, kleptoman, utro i alle sine år? Folk kan ha baksnakket om andre gjennom hele deres liv p.g.a. noe, så hvorfor skal sannheten alltid pyntes på når et menneske er død? Ved å ikke si hele sannheten juger man jo. Jeg syns det er rart at det også i siste instans, ved livets slutt, er viktig å fremstå som plettfri og ha fasadene i orden, akkurat som det har blitt gjort et helt liv. Er vi så redde for virkeligheten at vi må tviholde på løgnene?

Anonymkode: 7a8f8...ee0

Du mener sånne standard dødsannonser I avisen? I så fall får man ikke særlig mye plass til å skrive om selve livet, kun gi beskjed til omverden om et dødsfall.

 

 

Anonymkode: be831...57a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt merke til at det i slike annonser bare blir fokusert på hvor fantastisk alle de døde menneskene har vært. De er elsket og har vært så gode svogere, søstre eller ektefeller. Hvorfor sies det kun positive ting? Har folk aldri kranglet sammen? Var den døde egentlig en grinebiter, kranglete i fylla, en skjørtejeger, kleptoman, utro i alle sine år? Folk kan ha baksnakket om andre gjennom hele deres liv p.g.a. noe, så hvorfor skal sannheten alltid pyntes på når et menneske er død? Ved å ikke si hele sannheten juger man jo. Jeg syns det er rart at det også i siste instans, ved livets slutt, er viktig å fremstå som plettfri og ha fasadene i orden, akkurat som det har blitt gjort et helt liv. Er vi så redde for virkeligheten at vi må tviholde på løgnene?

Anonymkode: 7a8f8...ee0

Det er god skikk å ikke snakke vondt om de døde. Fordi det er et udiskutabelt avsluttet kapittel, de kan ikke endre seg, man kan ikke endre fortiden og de kan ikke forsvare seg. 

Så man skriver ikke at endelig er onkel Karl død, den jævla grinebiteren. 

Om man føler for å gjøre det, så er man såpass bitter at man burde forsøke å snakke litt ut om det og endre seg selv. For sin egen del, ikke for onkel Karl sin del. 

Det er slitsomt å bære nag. 

Anonymkode: 6420a...065

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdøde personer kan ha vært høyt elsket uansett hva personen gjorde i livet sitt. De pårørende velger å fokusere på de positive sidene ved den avdøde. Vise respekt for den avdøde.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dødsannonser gir informasjon om et dødsfall og eventuell begravelse, bisettelse og ønsker fra avdøde. Det er minimalt med plass der. Minneord settes gjerne inn i en avis, tidsskrift etc, og der kan man skrive utdypende. Jeg tror de fleste skjønner at vi lever livene våre med sol- og skyggesider, men at man ikke trenger trekke frem alle skyggesidene i omtalen av en avdød. De nærmeste kjenner nok godt til skyggesidene selv om det ikke annonseres. Jeg synes ikke det handler om å tviholde på en løgn, men om å være seg bevisst hva man annonserer i hvilke sammenheng.

Endret av Havbris
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære rasshøl mormor, elendige mor, rappkjefta tante NN (født N) døde ENDELIG fra oss i dag 08.02.18 

vennligst ingen kondolanser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, GulSitron skrev:

Min kjære rasshøl mormor, elendige mor, rappkjefta tante NN (født N) døde ENDELIG fra oss i dag 08.02.18 

vennligst ingen kondolanser.

Dette kan jo være en reell følelse fra hjertet for enkelte. Noen mennesker er veldig ufyselige. 

Anonymkode: 7a8f8...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jo være en reell følelse fra hjertet for enkelte. Noen mennesker er veldig ufyselige. 

Anonymkode: 7a8f8...ee0

Ja, men sjansen er overveldende stor for at mer enn en person var glad i henne og likte henne. 

Hvem straffer du her. Rasshøl-mormor, eller uskyldig sørgende? 

Igjen, søk hjelp om man er så enormt bitter at dette frister. Det er ødeleggende å ha det sånn. :)

Anonymkode: 6420a...065

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det stå feks: Min høyst elskede mann, vår fraværende far, vår kranglete bror og onkel døde XX.xx, XX da eller? Eller mor for den saks skyld

Jeg har vært i en begravelse hvor sønnen i huset holdt tale og snakket om farens gode og dårlige sider. Faren var en kranglefant i fylle og han var litt for glad i alkohol. Når han ikke drakk var han en veldig god far.

Dødsannonser inneholder lite for å kunne opplyse om hvordan er person var.

En nekrolog kan innholde mye om en person og der hender det til og med kolleger eller foreninger avdøde var medlem i skriver noen ord.

Jeg syns ikke man skal snakke stygt om døde mennesker, jeg er bare opplært til at det ikke skal skje. De har ingen mulighet til å endre på noe da eller forsvare seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dødsannonser og enkelte ganger har jeg faktisk dratt på smilebåndet.

Spesieltt når det står av etter avdødes ønske så må de som ønsker en smakebit etter begravelsen selv ta med matpakke. Første gang jeg leste det så lo jeg resten av den dagen 😂 Det er en artig måte og si at begravelsen avslutte i kirken eller ved graven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jo være en reell følelse fra hjertet for enkelte. Noen mennesker er veldig ufyselige. 

Anonymkode: 7a8f8...ee0

Det er sant. 

Vi har en sånn i familien vår, men vi tror at denne personen kommer til å bli sykt gammel - ihvertfall over 100. Barnebarna til vedkommende sier ofte at de skulle ønske de hadde en besteforelder det var hyggelig å besøke.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vår sterkt mislikte tante Magda gikk endelig hjem til djevelen i dag".:laugh:

Anonymkode: 845f4...f18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man viser siste respekt, og legger småligheter til side. Det er ikke alle som har opplevd avdøde som en drittsekk f.eks, så hvorfor ødelegge inntrykket deres? 

Anonymkode: 62de7...3d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Vår sterkt mislikte tante Magda gikk endelig hjem til djevelen i dag".:laugh:

Anonymkode: 845f4...f18

:Knegg: Hehe, nei det passer seg liksom ikke å skrive det, uansett om man måtte føle det sånn.

Anonymkode: ff842...490

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du tenker på minneord (dødsannonser er jo veldig kort og enkelt, normalt sett), så er det vel helt naturlig at det fokuseres på det positive. Har man ikke noe positivt å si, så skriver man heller ikke noe minneord. De fleste skriver jo ikke minneord i avisa, så det er på ingen måte påkrevd. Det er dårlig skikk å skrive stygge ting om noen som ikke kan ta til motmæle og forsvare seg. 

Et minneord er skrevet av en som var glad i eller satte pris på vedkommende, og det er ikke hverken tid eller sted for å rive opp i det vedkommende må ha gjort som var mindre bra. 

Anonymkode: c7873...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg reagerer på er når det står at avdøde døde brått, og så står det at etter avdødes ønske har begravelsen funnet sted i stillhet. Om det skjer plutselig så har vel ikke avdøde noen mening om begravelsen. 

Anonymkode: ff842...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg reagerer på er når det står at avdøde døde brått, og så står det at etter avdødes ønske har begravelsen funnet sted i stillhet. Om det skjer plutselig så har vel ikke avdøde noen mening om begravelsen. 

Anonymkode: ff842...490

Ikke?

mine foreldre døde begge brått men vi viste hvordan de ville ha det. 

Min mann og barna over 12 vet hvordan jeg og min mann ønsker det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe jeg reagerer på er når det står at avdøde døde brått, og så står det at etter avdødes ønske har begravelsen funnet sted i stillhet. Om det skjer plutselig så har vel ikke avdøde noen mening om begravelsen. 

Anonymkode: ff842...490

Det er vel ikke helt uvanlig å ha kommunisert hvordan man ønsker sin egen begravelse skal skje selv om man er ung? Jeg er ikke 50, men har allikevel fortalt mine nærmeste hvordan jeg ønsker bisettelsen skal foregå når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...