Gå til innhold

Hobby om til jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å gjøre min hobby om til jobb. Er det mulig å tjene så mye penger at en kan leve på dette? Jeg elsker å hekle. Kunne veldig gjerne tenke meg å begynne å selge ting. Noen som har tips til hvordan jeg kan gå frem for å starte å selge. Hvordan reklamere for meg selv osv? 

Lurer også på om det er noen der ute som har andre tips til hva man kan jobbe med som en kan bestemme litt sin egen arbeidstid, jobbe hjemmefra osv. Er ikke interesert i undersøkelser, forever og slike ting.

Anonymkode: 5aecd...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig ja, men det er veldig vanskelig å få til når det gjelder hekling osv. Du må være "på" hele tiden og arbeide 24/7.. 
Bruk sosiale medier for alt det er verdt. Instagram, facebook, nettbutikk. Vis deg frem i sosiale medier og oppdater jevnlig. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker til å begynne med at jeg skal bestemme meg for noen ting jeg synes at fenger å ting som jeg kanskje tenker at kan selge bra. 

 

Noen som vet om hvor det går ann å lage nettbutikk / nettside? Helst gratis.

Anonymkode: 5aecd...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker til å begynne med at jeg skal bestemme meg for noen ting jeg synes at fenger å ting som jeg kanskje tenker at kan selge bra. 

 

Noen som vet om hvor det går ann å lage nettbutikk / nettside? Helst gratis.

Anonymkode: 5aecd...6d8

Mange selger hjemmelagede ting gjennom Epla. Jeg vet ikke om Epla skal ha noe for det.

Anonymkode: 60f1a...2c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.epla.no/

"Alle kan selge på Epla!

Butikk På EplaHåndlaget, EplaMote og EplaSamler kan du enkelt åpne din egen nettbutikk og være i gang med å selge på få minutter.

Det er trygt og enkelt og det spiller ingen rolle om du bare vil selge et par ting eller om du vil drive butikk.

Både privatpersoner, bedrifter og foreninger kan åpne butikk på Epla, så kom i gang allerede i dag!"

https://www.epla.no/shops/new/

Anonymkode: 60f1a...2c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å selge gjennom epla. Det beste er å opprette egen facebook gruppe/side og selge via der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver selv med håndarbeid og det er utrolig lite å tjene på det, i alle fall som heltidsjobb. Du får ikke solgt for eksempel en genser for det det koster deg i garn og arbeidstimer. Men som en liten hobby på si er det jo gøy å holde på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at du skal hekle i et forjævlig tempo om du skal leve av det. Se for deg hvor raskt du hekler en genser. Hva koster garnet og hva tror du at du hadde fått solgt den for? Om garnet koster 300 og du selger den for 600. Bruker du 2 timer på det er timelønnen din 150kr. Bruker du 10 timer er timelønnen 30kr. Om du tjener mye må du også skatte av det + eventuellt utgifter til hjemmeside e.l. Det kan nok også bli repetativt om du satser på å hekle 200 skjerkrager (eller hva man kaller det) som tar kortere tid og som du kan selge flere av

Er nok mulig å selge noe lite innimellom, da. Om du er villig til å gå ned i lønn kan du jo jobbe vanlig jobb 60% og hekle 2 de 2 fridagene du har i uka. Eller du kan selge det lille du lager på fritiden i tillegg til jobb

Et annet alternativ kunne jo vært starte din egen bedrift/butikk med garn, hekleoppskrifter osv. Eller kanskje du kunne holdt heklekurs for andre mennesker som ønsker lære eller bli bedre på hekling? 

Anonymkode: 79721...1cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minlillesky skrev:

Det koster å selge gjennom epla. Det beste er å opprette egen facebook gruppe/side og selge via der.

Du har rett. Jeg fant det ut nå.

"Hva koster det?

BetalingDet koster ingenting å åpne sin egen butikk på Epla, og du kan legge ut de først 10 produktene i butikken din kostnadsfritt. Etter dette koster det 2,50 å legge et nytt produkt ut i butikken din, og når du selger noe beregnes det provisjon på dette salget. Prisen er 15% av salgssummen."

Anonymkode: 60f1a...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, vet dere om en gratis nettside der jeg kan legge ut det jeg lager slik at folk kan se og sende melding om de er interesert. Tenker også at jeg i tillegg kan lage en side på facebook, pluss legge ut på finn.no?

Anonymkode: 5aecd...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke forstå at noen kan leve av dette, annet enn evt som designer. Folk er jo ikke villige til å betale for den type håndverk, slik at man tjener noe særlig på det, siden garn koster og man bruker mer tid enn mange tror. Jeg kan bare tenke meg at det er noe å tjene for de som hekler for salg ved siden av annen jobb eller uføretrygd f.eks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, vet dere om en gratis nettside der jeg kan legge ut det jeg lager slik at folk kan se og sende melding om de er interesert. Tenker også at jeg i tillegg kan lage en side på facebook, pluss legge ut på finn.no?

Anonymkode: 5aecd...6d8

Bare vær oppmerksom på at det ikke er lov (?) å bruke Facebook som en type nettbutikk. Du kan reklamere der, men ikke selge via siden.

Endret av Cocosa
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cocosa skrev:

Bare vær oppmerksom på at det ikke er lov (?) å bruke Facebook som en type nettbutikk. Du kan reklamere der, men ikke selge via siden.

Det er en del salgssider på facebook. Det må da være lov å selge ting på en side man har laget selv?

Anonymkode: 5aecd...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en del salgssider på facebook. Det må da være lov å selge ting på en side man har laget selv?

Anonymkode: 5aecd...6d8

Les deg opp på regelverket. Jeg skal ikke være bastant, men mener man kan bli «straffet» om man selger varer direkte fra en egen side på Facebook. Den sjansen ville jeg i alle fall ikke tatt. Men igjen, jeg er ikke 100 prosent sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal leve av hekling. Så må du tenke business. Du kan kanskje lage noe design selv. Men når det skal produseres. Må du sette det bort til Kina eller et annet land som ar lav materialkostnad og arbeidskraft. Dessuten må dette produseres på maskiner. Folk vil ikle betale for håndarbeid. De vil ha det som er bra nok, men billigst mulig. 

Folk nevner sosiale medier som markedsføring. Når de få i din omgangskrets har kjøpt det lille de har lyst på av deg. Så er markedet mettet. Men det er utrolig hva som blir solgt på finn.no. Der er markedet også gratis. Ev. prøv deg på ebay.com.

Men ikke si opp jobben din med det første. Det lan være noen år med riktig valg før du kan leve av dette. 

Anonymkode: 0d4b9...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...