Gå til innhold

Bryllup i Sør-Afrika. Når på året bør vi legge opp til?


AnonymBruker

Når på året bør vi arrangere bryllup i Sør Afrika?  

21 stemmer

  1. 1. Når på året bør vi arrangere bryllup i Sør Afrika?

    • Påsken 2019 (midt i april, sensommer i SA)
      16
    • Sommeren 2019 (vinterstid i SA)
      5
    • Jula 2019 (høysommer i SA)
      0


Anbefalte innlegg

Forloveden min er fra Sør-Afrika og jeg er norsk.  Vi har etter å gått noen runder bestemt oss for at bryllupet skal arrangeres i Sør-Afrika.  Det som veier tyngst for dette er at selv om forloveden min sin familie er langt fra fattige i Sør-Afrikansk målestokk så betyr kombinasjonen av lavere lønnsnivå og svak valutakurs at det å reise til Europa, og ikke minst Norge, er ekstremt kostbart for dem.  Om vi gifter oss her vil det ikke komme mange fra hans side og vi vil nok måtte bidra en del økonomisk for at de det er viktigst at kommer skal ha muligheten.

Vi kommer til invitere til følgende opplegg (med alle kostnader bortsett fra flyreise og eget forbruk dekket):

  • To overnattinger (fredag til søndag) inkl. frokost.  Det vil være mulig for gjestene å utvide oppholdet for rabatterte priser.
  • Transport tur/retur hotellet fra flyplassen i Johannesburg.
  • Lunsj fredag.
  • Velkomstfest fredag kveld.
  • Lunsj lørdag.
  • Bryllupsfest lørdag kveld.
  • Lunsj søndag
  • Alle måltider inkluderer drikke, både med og uten alkohol.

 

Anonymkode: 09feb...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende :) hvordan er prisnivået i sør Afrika? Kan du lage en bryllupsdagbok her på Kvinneguiden?

Anonymkode: d8b1c...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Sør-Afrika er ett fantastisk land :-D  Er det i Johannesburg dere skal ha bryllupet? Jeg har bodd i Cape Town og der ville jeg for all del unngått å ha ett bryllup i løpet av den Norske sommeren pga regnet og vinden som gjerne er på den tiden av året, mulig det ikke er så ille i Johannesburg. I desember er det kjempe varmt så jeg ville sikkert valgt april fordi temperaturene er behagelige og det er nok flere som kan tenke seg å reise da enn midt i julen. Opplegget deres høres kjempe fint ut :-D                                         Jeg ville også kanskje lagt med ett alternativ opplegg for de som muligens vil til Kruger en dag eller to når de først er i Johannesburg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville unngått julen fordi da har folk gjerne tradisjoner som er viktige for dem. 

 

 

Jeg heller mest mot påsken, men det er fordi jeg er veldig glad i å reise vekk i påsken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett når på året du arrangerer så må du beregne at det er en del som takker nei fra Norge, det er ganske dyrt å reise til Sør-Afrika, samt at det tar lang tid. Du bør unngå jul unnasett pga tradisjoner.

Anonymkode: 3d4eb...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken, det er vel gjerne litt kaldt i SA om sommeren?

Anonymkode: 2a391...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, jeg ser at siste halvdel av HI av en eller annen grunn ikke har kommet med, så her er det:

Gjestene må selv dekke reise tur/retur Johannesburg.  Det er mange flyselskaper som flyr dit og om man bestiller god tid i forveien er det fullt mulig å få billetter ned mot 5.000 kr per person.  

Vi hadde opprinnelig tenkt å ha bryllupet i påsken 2019 (som er ca midt i april).  Dette er en fin tid i Sør-Afrika, sensommer, temperaturene ligger på 20-25 grader på dagtid, og været er jevnt over bra (sol og lite nedbør).  Ettersom det er en del helligdager i påsken og mange tar noe ferie i forbindelse med påsken var vår tanke at dette burde være fint for de fleste.

Så kom det innspill på at vi burde legge det i sommerferien, pga at det er da folk flest har muligheten til å ta ferie.  Vi har veldig lite lyst til å ha bryllupet vårt på den tiden av året da det er vinter i Sør-Afrika da og jevnt over ganske surt og kaldt.  Temperaturene ligger ofte på +/-10 grader på dagtid, noen ganger opp mot 15, men svært sjelden opp mot 20.  Det er bedre vær i Norge på den tiden og hvor mange gidder da å reise til andre siden av kloden for å få dårligere vær?

En siste tanke som dukket opp var da å legge bryllupet rundt juletider.  Det er jo nok et tidspunkt med en del helligdager der mange tar seg ferie.  Det er midtsommers i SA, så det er varmt og godt.  Kanskje for varmt for oss nordboere (+/-30 grader på dagtid).

Selv heller vi fortsatt mest mot påsken, men setter pris på innspill.

Mvh TS

Anonymkode: 09feb...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er ikke lov å bruke mer enn 5 liter vann om dagen Sør-Afrika. Ja, de har sære lover der nede.

Anonymkode: fbe34...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy. Jeg ville valgt påsken siden det passer best med årstiden der nede. Ikke at jeg vet noe særlig som klimaet i SA, men kan det ikke bli veeeldig varmt om sommeren? Og relativt kaldt (type 10 grader) om vinteren? Jeg ville uansett holdt meg unna høysommeren der nede, og julen her hjemme, men sommerferien her hjemme gir jo mange muligheter for avreise

Anonymkode: 70c62...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at det er ikke lov å bruke mer enn 5 liter vann om dagen Sør-Afrika. Ja, de har sære lover der nede.

Anonymkode: fbe34...62a

Helt feil. Det er rasjonering i Cape town, en by langt fra johannesburg. Og det er 50 liter, ikke 5. Det skyldes tørke. Det kommer flere vintre med potensiale for nedbør før ts skal gifte seg. Og det er ikke en sær lov å rasjonere når man er i ferd å gå tom for vann.

Jeg ville valgt påsken. Har selv bodd i cape town en periode og vil si den sør-afrikanske vinteren er for kald, sommeren for varm

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende :) hvordan er prisnivået i sør Afrika? Kan du lage en bryllupsdagbok her på Kvinneguiden?

Anonymkode: d8b1c...0d0

Prisnivået der er veldig lavt sammenlignet med i Norge.  Maten koster ca 25% av hva tilsvarende meny ville kostet her, drikke er tilsvarende billig.  Spesielt vin er billig i SA om man holder seg til Sør-Afrikansk vin.  Vi har ikke alle tallene på plass enda, men jeg skal vurdere å lage en bryllupsdagbok etterhvert.  Først må vi få spikret planene og lande tidspunkt etc.

10 timer siden, moroklompen skrev:

Så gøy! Sør-Afrika er ett fantastisk land :-D  Er det i Johannesburg dere skal ha bryllupet? Jeg har bodd i Cape Town og der ville jeg for all del unngått å ha ett bryllup i løpet av den Norske sommeren pga regnet og vinden som gjerne er på den tiden av året, mulig det ikke er så ille i Johannesburg. I desember er det kjempe varmt så jeg ville sikkert valgt april fordi temperaturene er behagelige og det er nok flere som kan tenke seg å reise da enn midt i julen. Opplegget deres høres kjempe fint ut :-D                                         Jeg ville også kanskje lagt med ett alternativ opplegg for de som muligens vil til Kruger en dag eller to når de først er i Johannesburg.

Vi skal sannsynligvis ha bryllupet i Magaliesburg, som ligger ca en times kjøring vest for Johannesburg.  Været der er nok ikke fullt så vått som det er rundt Cape Town, men spesielt trivelig er det ikke og jeg tviler på at folk vil sette pris på å forlate sommeren i Norge for Sør-Afrikansk vintervær.  Jeg synes også det er for varmt i desember/januar, har vært der og feiret jul med svigerfamilien et par ganger, men foretrekker definitivt mars-april og september-oktober.  Da er temperaturene behagelige og været stabilt ganske bra.

Søsteren til forloveden min jobber i reisebyrå i Johannesburg og har sagt seg villig til å hjelpe de som ønsker å utvide turen (vi regner med at en del vil det når de først reiser så langt) med å finne ut av hoteller, safari osv.  Vi er selvsagt også behjelpelige, men hun har langt mer peiling enn oss siden hun jobber med det.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett når på året du arrangerer så må du beregne at det er en del som takker nei fra Norge, det er ganske dyrt å reise til Sør-Afrika, samt at det tar lang tid. Du bør unngå jul unnasett pga tradisjoner.

Anonymkode: 3d4eb...10a

Vi er klar over at det sikkert er en del som takker nei, men vi vet at flere fra hans side vil takke nei om de må reise til Norge, og det er det som gjør at vi har valgt å arrangere bryllupet der nede.  Ja, det er langt til SA, men om vi gifter oss i Norge får de fleste fra min side reisevei og må overnatte da vi bor langt fra hjemestedet mitt og ønsker å holde bryllupet her vi bor, ikke der jeg kommer fra hvor og ikke har bodd på nesten 20 år.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Påsken, det er vel gjerne litt kaldt i SA om sommeren?

Anonymkode: 2a391...f0a

Ja, er vinter i Sør-Afrika når det er sommer i Norge.  Temperaturen ligger stort sett på +/- 10 grader på dagtid, noen ganger opp mot 15.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at det er ikke lov å bruke mer enn 5 liter vann om dagen Sør-Afrika. Ja, de har sære lover der nede.

Anonymkode: fbe34...62a

Hæ?  Tenker du på vannkrisen i Cape Town? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/yv47Vx/cape-town-snart-tom-for-vann-det-er-som-et-dommedag-scenario  Begrensningen er på 50 liter pr. dag, ikke 5.

Uansett skal vi gifte oss i en helt annen del av landet og der er det ikke sånne begrensninger.  Men i Sør-Afrika er vann en knappere ressurs enn her i Norge, så folk har jevnt over et mer bevisst forhold til å holde forbruket nede og sløser ikke med vann.  Man dusjer ikke lenger enn nødvendig, lar ikke vannet renne mens man pusser tenner osv.  

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gøy. Jeg ville valgt påsken siden det passer best med årstiden der nede. Ikke at jeg vet noe særlig som klimaet i SA, men kan det ikke bli veeeldig varmt om sommeren? Og relativt kaldt (type 10 grader) om vinteren? Jeg ville uansett holdt meg unna høysommeren der nede, og julen her hjemme, men sommerferien her hjemme gir jo mange muligheter for avreise

Anonymkode: 70c62...f48

Stemmer angående klima.  Ettersom sommerferien her er på vinteren i SA har vi lite lyst til å ha bryllupet da.  Husk at årstidene i SA er motsatt av i Norge pga at de ligger på sørlige halvkule.

Mvh TS

Anonymkode: 09feb...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange ikke har fri mer enn fom torsdag tom mandag i påsken, og da blir det veldig langt å reise... Kan ikke sammenliknes med reise innenlands, da man stort sett klarer å gjøre det unna på en helg. Men jeg vil dessverre tro at man uansett vil få med veldig få til bryllup «på andre siden av jorden», uansett hvor mye man legger til rette.

Anonymkode: 4e2e5...365

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min familie har i bryllup i sør Afrika i desember et år, og det var helt fantastisk! Det var litt varmt Bare, så ser for meg at det er ok å ta det på sensommeren. Vi gikk barbeint på det innleide lokalet til tider, er ikke alle stedet man kan det😂 

Synes og det er utrolig bra hvordan dere legger det opp med kostnader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørr dere det? Sør afrika er et av landene med høyest voldtektsstatistikk og har veldig mye overfall. Hadde nok ikke blitt med dit som gjest

Anonymkode: fe5e3...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tørr dere det? Sør afrika er et av landene med høyest voldtektsstatistikk og har veldig mye overfall. Hadde nok ikke blitt med dit som gjest

Anonymkode: fe5e3...8e0

Det er klart voldsstatistikken i sør-Afrika er høy men det er først og fremst blandt lokalbefolkningen og så lenge man ikke oppholder seg i feil områder, stille sidegater og går rundt overstadig beruset så er det relativt trygt. Partneren hennes er i tillegg derfra og har selvfølgelig lokalkunnskap. Jeg har har bodd der og vært turist der og man trenger absolutt ikke å gå rundt å være redd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2018 den 16.54, moroklompen skrev:

Det er klart voldsstatistikken i sør-Afrika er høy men det er først og fremst blandt lokalbefolkningen og så lenge man ikke oppholder seg i feil områder, stille sidegater og går rundt overstadig beruset så er det relativt trygt. Partneren hennes er i tillegg derfra og har selvfølgelig lokalkunnskap. Jeg har har bodd der og vært turist der og man trenger absolutt ikke å gå rundt å være redd der.

Dette!

Stedet vi skal ha bryllupet på er landlig og rolig, langt fra de fattige townshipene der kriminaliteten og volden er høyest.  Risikoen for gjestene er ikke høyere enn om vi skulle giftet oss i en storby som London, Paris eller New York.  Ting kan skje overalt.

Vi er i ferd med å spikre flere av planene våre og kommer til å sende ut "save the date" kort i løpet av en drøy uke om alt går sånn nogenlunde på skinner.  Mange venner og familie vi har luftet planene våre for så langt er positive, flere enn vi forventet faktisk, og noen av dem som vil ta turen har allerede snakket om å utvide oppholdet.  Det synes vi er veldig hyggelig.  

Siden det er så mye negativitet rundt bryllup i utlandet var jeg litt nervøs for reaksjonene fra folk. De har som sagt vært mer positive enn forventet.  Noen har til om med gitt uttrykk for at de hadde blitt overrasket over bryllup her hjemme, siden forloveden min er fra Sør-Afrika og det meste av familien min og mange venner her i Norge uansett måtte bruke penger på reise og overnatting ++ for å delta siden de bor på en annen kant av landet enn oss og skulle vi giftet oss i Norge ville bryllupet blitt her vi bor.

Mvh TS

Anonymkode: 09feb...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...