Gå til innhold

Megalittene i Baalbek


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så de skal ha brukt en slags primitive hjul for å rulle steinene opp i høyden da? Greia er at det fantes ikke noen kran til å heise opp de steinene, og for å rulle dem opp dit, så måtte man ha bygget en struktur som var like stor som pyramiden, med hva da? Stein. Og disse steinblokkene som de snakker om her, er 2.5 tonn (selv om det finnes mye tyngre steinblokker i pyramiden, og det høyt oppe også).
Jeg snakker om en blokk på 900 tonn.

Anonymkode: eeb8f...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker said:

De løftet en steinblokk på 900 tonn ved hjelp av slaver? Hvordan da? :klo:

Anonymkode: eeb8f...903

Du må også kunne en del prinsipper for kraftoverføring. Det er ikke noe hokus pokus så lenge du har tilgang til nok slaver. Man kjente godt til vektstangsprinsippet, og det er indikasjoner for at de brukte en slags trinser og taljer. Det er relativt enkel fysikk involvert. Men det har nok vært et langvarig og tungt arbeide.

Anonymkode: 750d1...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de skal ha brukt en slags primitive hjul for å rulle steinene opp i høyden da? Greia er at det fantes ikke noen kran til å heise opp de steinene, og for å rulle dem opp dit, så måtte man ha bygget en struktur som var like stor som pyramiden, med hva da? Stein. Og disse steinblokkene som de snakker om her, er 2.5 tonn (selv om det finnes mye tyngre steinblokker i pyramiden, og det høyt oppe også).
Jeg snakker om en blokk på 900 tonn.

Anonymkode: eeb8f...903

Det vet du fint lite om. De kan ha vært laget av en sivilisasjon som er forlengst forsvunnet, sammen med det de hadde å hjelpe seg med av verktøy ol.

Anonymkode: d0ca7...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må også kunne en del prinsipper for kraftoverføring. Det er ikke noe hokus pokus så lenge du har tilgang til nok slaver. Man kjente godt til vektstangsprinsippet, og det er indikasjoner for at de brukte en slags trinser og taljer. Det er relativt enkel fysikk involvert. Men det har nok vært et langvarig og tungt arbeide.

Anonymkode: 750d1...c33

Beklager, ser det ikke for meg, hvor mange mennesker må til for å løfte og transportere 900 tonn?

Anonymkode: eeb8f...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, ser det ikke for meg, hvor mange mennesker må til for å løfte og transportere 900 tonn?

Anonymkode: eeb8f...903

Den største som er funnet er beregnet til 1600 tonn. De mener det finnes større under bakken.

Anonymkode: d0ca7...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den største som er funnet er beregnet til 1600 tonn. De mener det finnes større under bakken.

Anonymkode: d0ca7...ab7

Jeg vet, men disse var visst for tunge til å løfte, men det fant de først ut når de hadde brukt mye tid på å kutte dem perfekt ut med bronseverktøyet sitt. De må ha vært ekstremt dårlige på å estimere tyngde gitt.
(Harselerer her med den offisielle forklaringen.)

Anonymkode: eeb8f...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager, ser det ikke for meg, hvor mange mennesker må til for å løfte og transportere 900 tonn?

Anonymkode: eeb8f...903

Det er bare et spørsmål om organisering. Jeg gidder ikke å regne på dette for deg, særlig siden vi ikke vet nøyaktig hvilket oppsett og tekniske hjelpemidler de brukte, men det er fullt mulig å regne ut hvilken kreft du trenger, og fordele dette på det korrekte antallet slaver.

Du skal ikke undervurdere oldtidens kulturer. At du ikke kan se det for deg, betyr ikke at det ikke er mulig.

Anonymkode: 750d1...c33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare et spørsmål om organisering. Jeg gidder ikke å regne på dette for deg, særlig siden vi ikke vet nøyaktig hvilket oppsett og tekniske hjelpemidler de brukte, men det er fullt mulig å regne ut hvilken kreft du trenger, og fordele dette på det korrekte antallet slaver.

Du skal ikke undervurdere oldtidens kulturer. At du ikke kan se det for deg, betyr ikke at det ikke er mulig.

Anonymkode: 750d1...c33

Hva er dette for slags tåkeprat? Hvorfor finnes det ikke en beregning på dette og en logisk skissering av hvordan de gjorde det når det er så enkelt? 

Undervurdering er ikke tilstede i det jeg har postet, det går selvsagt ikke an når man ser hva de har lagd. Jeg påpeker et misforhold mellom det primitive verktøyet man antar de hadde - nei - påstår de hadde tilgang til og det de har konstruert.

Anonymkode: eeb8f...903

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinene kan ha blitt møysommelig slept på snø og is, med frossen bakke. Det vil nesten være som når jeg flyttet en vanvittig stor og tung kommode alene, ved å lirke myke håndklær under hjørnene for å minske friksjon og deretter dytter og presset. 

De tenger ikke hjul eller slede, de trenger masse hjelp og lite friksjon. 

Å reise dem vil nødvendigvis være gjort kanskje over førte uker og måneder. Ved trinser, taljer, vektstang og krafttak, også kiler og stein under for å ikke niste progresjon. 

Jeg sier ikke at det ikke er vanvittig imponerende. Men at det er mulig. 

Anonymkode: 85ec0...7a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare et spørsmål om organisering. Jeg gidder ikke å regne på dette for deg, særlig siden vi ikke vet nøyaktig hvilket oppsett og tekniske hjelpemidler de brukte, men det er fullt mulig å regne ut hvilken kreft du trenger, og fordele dette på det korrekte antallet slaver.

Du skal ikke undervurdere oldtidens kulturer. At du ikke kan se det for deg, betyr ikke at det ikke er mulig.

Anonymkode: 750d1...c33

Det kan man si. På samme måte som de bygde pyramidene. 2.3 millioner steiner, hver på et tonn i snitt. Er fullt mulig fysisk.

Men logistikken er håpløs. Hvordan korrigere feil der du har ulike steiner, 20000+ menn i arbeid? Om en feil oppstår et sted, hvordan gi beskjed, så alle vet at det må korrigeres?

Umulig.

Anonymkode: d0ca7...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er dette for slags tåkeprat? Hvorfor finnes det ikke en beregning på dette og en logisk skissering av hvordan de gjorde det når det er så enkelt? 

Undervurdering er ikke tilstede i det jeg har postet, det går selvsagt ikke an når man ser hva de har lagd. Jeg påpeker et misforhold mellom det primitive verktøyet man antar de hadde - nei - påstår de hadde tilgang til og det de har konstruert.

Anonymkode: eeb8f...903

Det finnes nok - men jeg sa at JEG ikke gidder å regne det ut for deg.

Anonymkode: 750d1...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan man si. På samme måte som de bygde pyramidene. 2.3 millioner steiner, hver på et tonn i snitt. Er fullt mulig fysisk.

Men logistikken er håpløs. Hvordan korrigere feil der du har ulike steiner, 20000+ menn i arbeid? Om en feil oppstår et sted, hvordan gi beskjed, så alle vet at det må korrigeres?

Umulig.

Anonymkode: d0ca7...ab7

Du må ta med i betraktningen at byggearbeidet tok meget lang tid, og at konstruksjonsprinsippet ikke var som i moderne bygninger. Du kan helt fint bygge en pyramide med én og én stein, fordi de legges i likevekt. Moderne byggekonstruksjoner krever koordinering og raske kommunikasjonslinjer. Egypterne bygde ikke slik.

Anonymkode: 750d1...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta med i betraktningen at byggearbeidet tok meget lang tid, og at konstruksjonsprinsippet ikke var som i moderne bygninger. Du kan helt fint bygge en pyramide med én og én stein, fordi de legges i likevekt. Moderne byggekonstruksjoner krever koordinering og raske kommunikasjonslinjer. Egypterne bygde ikke slik.

Anonymkode: 750d1...c33

Ok.

Anonymkode: d0ca7...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes nok - men jeg sa at JEG ikke gidder å regne det ut for deg.

Anonymkode: 750d1...c33

Åh. Du trenger ikke rope. Hvis det finnes kunne jeg godt tenke meg en link :) 

Anonymkode: eeb8f...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man se litt størrelsen på steinblokkene inni pyramiden, de er langt tyngre enn de utenpå. Han antyder opptil 70 tonn på noen. Man kan også se hva som skjer om man prøver å hogge ut noe fra kalkstein med bronseverktøyer: veldig lite, til slutt gir de opp, får hjelp av profesjonelle med maskiner, og selv med de bruker de 14 dager på å lage en enkel skulptur. Nå er steinblokkene utenpå pyramiden av kalkstein, men mange inni er av granitt, og med bronse kan man knapt lage et merke i så hard stein. Man kan også se hva som skjer om man prøver å sage i granitt med kobbersager, det går utroooolig sakte. De har aldri funnet noen slik sag heller forresten.

 

Anonymkode: eeb8f...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du og de som lager slike videoer kan veldig lite om antikk historie og hvilke teknologier de hadde tilgjengelig, og så har dere bestemt dere for at ikke de visste mer da enn den kunnskapen dere har nå. Hvis du vil se en seriøs dokumentar basert på arkeologiske utgravninger og funn av en dagbok skrevet av en egypter som var med og laget Kheops-pyramiden, så se denne:

Jeg har ikke giddet å se den du siste du lenket til, men hvis ikke de klarer å hogge i kalkstein engang så er det de fordi de har ekstremt dårlig kunnskap. Kalkstein er egentlig ganske mykt, men blir hardt etter å ha vært eksponert mot luft en stund. Det visste selvsagt både romerene og egypterene, det var derfor kalkstein var så populært. Poenget er selvsagt at man må hogge ut steinen mens den enda er myk.

Anonymkode: 571ac...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...