Gå til innhold

Hvorfor får artisten Sigrid så mye oppmerksomhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flink jente med kul og avslappet stil. Men jeg synes ikke selve musikken er så veldig imponerende, litt kjedelig og skiller seg ikke så mye fra resten av popmusikken. Ble fort lei, spilles på radioen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende å høre, og alt du forteller er jo temmelig logisk. Så har jeg et spørsmål siden du er innenfor bransjen: Jeg synes det er en artist som er i en liga over de fleste andre innen pop i Norge og det er Susanne Sundfør. Hun er jo veldig stor i Norge, og til en viss grad i utlandet, men hun har vel ikke vært hypet utenlands på samme måte som Sigrid nå blir. Har hun ikke hatt samme strategi og apparat bak seg som Sigrid? Vet selvsagt at deg kan være vanskelig å svare på men prøver likevel:)

Anonymkode: b81e2...81c

Ja, enig i at Susanne Sundfør rent musikalsk stiller i en annen liga enn Sigrid. En annen norsk musiker som har fått vanvittig bra kritikker er Charlotte Dos Santos, som heller ikke blir frontet i media eller internasjonalt som Sigrid. Grunnen er at de er ulike typer artister som derfor ikke passer til samme markedssegment. Sigrid passer inn i formelen "ung, sprudlende radiopop" som kan passe for mange og som kan formes etter marked og respons, få mye spilletid overalt. Susanne Sundfør og Charlotte Dos Santos har begge langt mer musikk i bagasjen enn Sigrid, men musikken kommer ikke til å treffe like bredt eller samme markedssegment. Det er musikk som krever mer av lytteren, er mer utforskende og har en annen lytterskare. Og de har en annen artistisk profil, et annet image som ikke er like sosiale medier-orientert. 

Det kan vel sammenlignes med at en europeisk independent-film, til tross for høy kunstnerisk kvalitet, aldri kommer til å få samme oppmerksomhet som en hvilken som helst Marvel-film fra Hollywood. Ikke fordi Marvel-produksjonen er bedre, men fordi den har et vanvittig apparat i ryggen i form av store filmselskaper, den får dermed mye promo og wide release på kino, er generisk nok til å ikke oppfattes som "highbrow" og dermed støte massene fra seg, etc etc. 

Til dels er musikkbransjen i en veldig rar situasjon. Jeg tuller ikke når jeg sier at promobudsjettet til artister som Sigrid ofte er langt større enn hva som brukes på selve musikken. Samtidig så er det en bransje som er veldig omskiftelig. De som var store hypes en periode, kan være forsvunnet ut i intet om tre år. Og motsatt: de som jobber mer med musikken, mindre med offentlig profil, kan vare veldig lenge. Sundfør er jo et eksempel på det; hun er fremdeles enn av Norges mest respekterte artister, selv etter 10-15 år i bransjen, og folk følger med på musikken hennes. Der spiller nok selvstendighet inn; hun har kjørt sin egen musikalske linje, og da blir hun ikke så avhengig av tidsånden som de mer "fabrikklagde" artistene er. 

Anonymkode: 56e7e...3dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bäcker
7 timer siden, balle clorin skrev:

Hun synger bedre enn maria mena, det skal du ha.

Maria Mena kan ikke synge. Hun minner om Tanita Tikaram, etter mange år skjønte fansen at hun ikke traff en jævla tone. 

Men, Sigrid: er det hun som var med i Telia-reklamen? Mulig hun er en OK artist, men jeg fikk kattunger av å se (høre) den reklamen n ganger om dagen. Den overeksponering tror jeg ødela mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ei annen hitliste som utelater strømming og bare baserer seg på salg og nedlasting, der har hun faktisk førsteplassen for andre uka på rad:

http://www.officialcharts.com/charts/singles-sales-chart/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke om henne før som cirka 2 dager siden. Kan forstå hvorfor hun er populær, hun har mange bra sanger men jeg synes ikke hun kan synge. Likte sangen ''Kill my vibe'' men klarer ikke å komme over måten hun synger på, får vondt i øret.

Anonymkode: 4f481...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke heller hvem det er, hører såvidt på norsk musikk og har ikke noe imot hennes musikk, men jeg synes ikke hun synger så bra. Hun prøver også veldig hardt å høre britisk ut, men ender med jeg ikke forstår 70% av det hun synger.

Anonymkode: 4f481...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om henne før nå i denne tråden. Synes hun var flink til å synge, også veldig nydelig jente.

Anonymkode: 1503b...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hjelp, er hun så elendig live? Hun høres ut som en jentunge som prøver seg som deltaker på idol eller the voice. Ikke har hun den sjarmerende, subtile skandinaviske undertonen som de norske artistene ellers bærer preg av, hun har en skikkelig irriterende engelsk. 

Var en fryd å se hun på scenen da, for en utstråling! Og skikkelig sjarmerende og søt. Jeg klarer ikke å bare skrive negativt om en jente som åpenbart koser seg så mye på scenen, og det finnes absolutt verre, men synes ikke anerkjennelsen henger sammen med stemmebåndet hennes. 

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi engelskmennene elsker henne. Har britiske venner i UK og de gnålte om henne til meg for ett år siden :P

Synes det er rart at hun nesten ikke snakkes om i Norge. 

Anonymkode: 8509a...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på konsert med henne og ble imponert. Hun er veldig ungjente for meg (mulig jeg har blitt gammel), men hun har en veldig drive og ekthet. Sigrid har en veldig god stemme, men har mye å hente på tekstskriving i låtene sine. Men bevares, jenta er bare barnet.

Anonymkode: 59111...37a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heier på henne. Heier på alle jenter som vil og brenner for noe.

Hun har en god stemme, den er rå og kommer rett fra levra. Ikke noe juks og fanteri for å virke mystisk og kunstnerisk. Det virker å være trend å lage en annen karakter med stemmen sin nå. Savner en god syngedame, virker som det bare er beyonce og lady gaga der ute nå. Jo også Adele. Sigrid har godt utgangspunkt for å bli syngedame, men det innebærer også å gi ut tidløs musikk. Den sjangeren hun driver med nå er veldig trendbasert. Dersom Sigrid er så musikalsk som hun virker, vil vi nok se henne utfolde seg i mange sjangre og i flere vokalklanger. 

Med det sagt, så liker jeg ingen av låtene hennes. Men vi har da plass til alle slags musikere og sjangere. Noen får hjelp av plateselskapet sitt, og noen har flaks nok til at musikken blir spredt uten et selskap i ryggen. Det er publikum som til slutt bestemmer hvem de sier ja takk til.

Anonymkode: d6366...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi hun er en god pop-musiker, og har en ekstremt kul fremtoning.

Anonymkode: df931...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...