Gå til innhold

Hensyn ødelegger bryllup


Threekids

Anbefalte innlegg

På 28.1.2018 den 23.44, Threekids skrev:

Takker for innspill. Det er dyrere å h det i ferie, og de tenker om noen års tid, så det burde være god tid til å ev organisere seg fri. 

Problemet er vel ikke å ta seg fri. Mange må jo ta seg fri i ferier også, for at ferien skal passe bryllupet. Problemet er kostnadene, så da vil det for mange være bedre å ta ferien sin dit fremfor en langhelg. 

Anonymkode: a8322...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess
På 28.1.2018 den 23.14, Threekids skrev:

Jeg skriver for en venninne som ble fridd til for ikke lenge siden. Hun drømte om bryllup for de nærmeste i varmere strøk, så en vennefest senere. Så kom de på «hensyn» til en i nær familie som er litt for glad i alkohol, at det ønsker de ikke i bryllup og vil da heller ha alkoholfritt bryllup. Så igjen, fikk de innspill fra familie om at de burde velge å ha det i en ferie slik at det passer for flest mulig. De har familie som bor i annen kant av verden, og de måtte det passe for. Venninnen min ønsker gjerne at det skal passe for alle, men føler nå at det bare blir styr over det som skulle være en gledens dag. Det skal være deres dag, og hun hadde elsket et flott bryllup, enten det var stort eller lite og intimt, jeg vil så gjerne at hun skal få drømmedagen sin! Jeg ser hun har mistet piffen over det hele. Er det noen der ute som har vært borti noe lignende (sikkert mange der ute), og som kan komme med råd eller innspill? Ja, det er deres dag og de kan gjøre som de vil, men det er familiebånd denvil forsøke å holde på uten sure miner i årene som kommer. Veldig takknemlig for innspill! 

Sånn er det å ha bryllup. Vi hadde mange diskusjoner og familiemedlemmer som ville legge føringer på hva vi «måtte». Vi hadde vielsen slik vi ønsket den, men det å sitte stivt som utstillingsdukke forran masse mennesker gjennom en middag som varer i forferdelig mange timer er ikke hva jeg syntes er hyggelig. Jeg gjorde det, men kunne jeg valgt mellom det og å putte foten i en revesaks så er jeg usikker på hva jeg hadde valgt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi Skal gifte oss i utlandet. Vi har invitert ca 55 og blir 30-35 stykker.  Helt greit og absolutt noe vi tok høyde for, vår dag og vårt bryllup. 

Anonymkode: 5c562...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltid mer styr og flere hensyn å ta når bryllupet arrangeres langt hjemmefra. Jeg tror det er noe man bare må forvente og vurdere om det er verdt det. Det koster for mye for enkelte og det vil ikke være mulig for alle å ta ut ferie. Jeg synes også det er naivt å forvente at en alkoholiker skal greie å holde seg edru i et varmt land med billig alkohol. Så hva gjøre? Hvis det er veldig viktig for dem med sydenbryllup må de finne seg i at ikke alle de inviterte kan komme, og det går kanskje an å gjøre en avtale med alkoholikeren om hva man skal foreta seg hvis han blir for full? Eventuelt kan man feige ut og flytte bryllupet til hjemlige trakter.

Anonymkode: 3f1eb...7e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker konsekvent nei til utenlabdsbryllup uansett. Var i et bryllup utenlands på noe som ble annonsert som en billig destinasjon for noen år siden. Totalprisen for meg og mannen min ble allikevel rundt 10.000,- +++. Det er ikke noen andres familieselskap verdt. 

For mange gjester er det kanskje greit at venninna di har mista litt piffen, TS. Man kan ikke forvente at et bryllup med store kostnader for gjestene blir møtt med vill begeistring. Litt bakkekontakt må man ha. 

Anonymkode: 2abad...c91

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis  brudeparet  er bekymret for  at  1 gjest skal bli  for full så er det bare å la være å be denne  gjesten. Uansett hvem gjest dette er. Problemet  løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.1.2018 den 23.49, Threekids skrev:

Og slike gjester ønsker en vel heller ikke at skal komme. 

Det med alkohol må man regne med at både kan serveres og ikke. Skjønner godt at man like gjerne dropper det om man har en som kan komme til å ødelegge dagen - men om vi snakker alkoholiker så vil nok den personen ha med seg noe uansett dessverre. 

Når det gjelder organisering av fri, så tror jeg ikke venninnen din har forstått seg på normale folks arbeidshverdag. 

De færreste arbeidsgivere gir særlig ferie utenom sesonger som allerede er satt, og ofte må endel arbeidstakere finne seg i å stille på vakt i høytider - selv jeg som jobber på kontor uten kontakt med pasienter osv må det. 

De aller, aller fleste har ferielister som sjefen bestemmer over - hvor man kan komme med ønsker. Men man kan ikke belage seg på å få alle ønsker innfridd, ikke engang i perioder hvor barnehage/skole er stengt. 

Jeg synes ingen av ønskene du nevner virket urimelige i det hele tatt, og jeg tenker venninnen din har et veldig urealistisk forhold til dette her. Det er ikke snakk om innstilling eller ønske om å komme, men at dette er et helt normalt arbeidsliv for de aller fleste. 

Anonymkode: b98e7...7af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synes strengt tatt innspillene ikke var spesielt fæle eller voldsomme, men mer naturlige. MÅ man ha alkohol? Er det så vanskelig å legge bryllupet til ferietid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...