Gå til innhold

Hensyn ødelegger bryllup


Threekids

Anbefalte innlegg

Jeg skriver for en venninne som ble fridd til for ikke lenge siden. Hun drømte om bryllup for de nærmeste i varmere strøk, så en vennefest senere. Så kom de på «hensyn» til en i nær familie som er litt for glad i alkohol, at det ønsker de ikke i bryllup og vil da heller ha alkoholfritt bryllup. Så igjen, fikk de innspill fra familie om at de burde velge å ha det i en ferie slik at det passer for flest mulig. De har familie som bor i annen kant av verden, og de måtte det passe for. Venninnen min ønsker gjerne at det skal passe for alle, men føler nå at det bare blir styr over det som skulle være en gledens dag. Det skal være deres dag, og hun hadde elsket et flott bryllup, enten det var stort eller lite og intimt, jeg vil så gjerne at hun skal få drømmedagen sin! Jeg ser hun har mistet piffen over det hele. Er det noen der ute som har vært borti noe lignende (sikkert mange der ute), og som kan komme med råd eller innspill? Ja, det er deres dag og de kan gjøre som de vil, men det er familiebånd denvil forsøke å holde på uten sure miner i årene som kommer. Veldig takknemlig for innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes innspillende som familien her er helt innafor.

Anonymkode: c7cfe...db2

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over her. Hvis de skal ha et bryllup i varmere strøk så må de nesten legge det til en tid gjestene har anledning til å komme på. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har gjester som må reise langveisfra og man faktisk ønsker at de skal være der er det vel naturlig å tilrettelegge såpass at man legger det til en ferie, jeg synes ikke det innspillet er så urimelig. Alternativet er sannsynligvis at disse ikke kan komme. Sånn er det jo å arrangere fest og feiringer - man må veie egne ønsker mot gjestenes behov. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. Det er dyrere å h det i ferie, og de tenker om noen års tid, så det burde være god tid til å ev organisere seg fri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Threekids said:

Takker for innspill. Det er dyrere å h det i ferie, og de tenker om noen års tid, så det burde være god tid til å ev organisere seg fri. 

Som er innhugg i gjestene ferie... Er ikke alle som ønsker det.

Anonymkode: c7cfe...db2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Threekids said:

Takker for innspill. Det er dyrere å h det i ferie, og de tenker om noen års tid, så det burde være god tid til å ev organisere seg fri. 

Og itillegg skal være alkohol fritt nei takk.

Anonymkode: c7cfe...db2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og itillegg skal være alkohol fritt nei takk.

Anonymkode: c7cfe...db2

Og slike gjester ønsker en vel heller ikke at skal komme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Threekids said:

Og slike gjester ønsker en vel heller ikke at skal komme. 

Jamen det er det vel greit da, er vel ikke noe å ta hensyn til da når familien øsnker det skal være alkohol, da får hun tåle at de ikke kommer,. og da kan legge bryllupet akkurat der hun ønsker..

Anonymkode: c7cfe...db2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Threekids skrev:

Takker for innspill. Det er dyrere å h det i ferie, og de tenker om noen års tid, så det burde være god tid til å ev organisere seg fri. 

Det er ikke bare å organisere seg fri utenom vanlige ferier for alle, selv om man får varsel i god tid. Men brudeparet får ta sine valg, så tar gjestene sine - og velger brudeparet å ikke ta sånne hensyn må de leve med at en del ikke har mulighet til å komme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg mener:


Så lenge brudeparet ikke kommer valsene to måneder før med invitasjon som innebærer dyre flybilletter men faktisk frigir både dato og sted f.eks 2 år i forveien kan de legge dette til den tiden på året som passer dem best. Noe planlegging må man også kunne forvente av familie og venner. Spør de som er aller nærmest om det er håpløst med bryllup på Gran Canaria i februar, f.eks.

Når det gjelder alkohol: det er ikke brudeparets ansvar om noen ikke tåler alkohol. Man kan imidlertid sørge for at berusede gjester blir nektet videre servering og gjøre gjesten oppmerksom på at fyll og ubehagelig oppførsel i fylla medfører at gjesten blir kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå sier jo familien at de ønsker at det skal være i ferien, og at det skal være alkohol.

Anonymkode: 83949...d61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og itillegg skal være alkohol fritt nei takk.

Anonymkode: c7cfe...db2

Klarer du deg ikke uten alkoholen en dag, kan du like godt bli hjemme. Man reiser ikke ned for å drikke, men for å feire brudeparet, og tilbringe tid med familien..bryllup er ikke en fyllefest...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men nå sier jo familien at de ønsker at det skal være i ferien, og at det skal være alkohol.

Anonymkode: 83949...d61

Jeg tenker det er grunn til det.

Anonymkode: 83949...d61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Minlillesky skrev:

Klarer du deg ikke uten alkoholen en dag, kan du like godt bli hjemme. Man reiser ikke ned for å drikke, men for å feire brudeparet, og tilbringe tid med familien..bryllup er ikke en fyllefest...

Hvis jeg skal betale dyre dommer for å komme ditt (fly/hotel/gave osv). hadde nok ikke jeg heller ikke likt å bli behandlet som et barn, og hvem har snakket om det skal være en fyllefest? Hvorfor må den diskusjonen alltid komme opp?

Middagen blir bedre med et glass vin, det opphøyer rett og slett smaken.

Anonymkode: 83949...d61

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skal betale dyre dommer for å komme ditt (fly/hotel/gave osv). hadde nok ikke jeg heller ikke likt å bli behandlet som et barn, og hvem har snakket om det skal være en fyllefest? Hvorfor må den diskusjonen alltid komme opp?

Middagen blir bedre med et glass vin, det opphøyer rett og slett smaken.

Anonymkode: 83949...d61

"smakopplevelsen.

Anonymkode: 83949...d61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Blondie65 said:

 

Når det gjelder alkohol: det er ikke brudeparets ansvar om noen ikke tåler alkohol. Man kan imidlertid sørge for at berusede gjester blir nektet videre servering og gjøre gjesten oppmerksom på at fyll og ubehagelig oppførsel i fylla medfører at gjesten blir kastet ut.

Enig.

Anonymkode: c7cfe...db2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg at hun burde å droppe å invitere den ene gjesten, ikke ok at en gjest skal ta bort kosen for andre.

Anonymkode: 77b6c...7bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg er redd for når vi begynner å planlegge. Vi ønsker også å ha et lite bryllup i utlandet, og vi har ikke råd til å betale for reise og opphold til en rekke familiemedlemmer. Vi ønsker jo så gjerne å ha flest mulig tilstede, men forstår jo at det ikke er sannsynlig at alle har råd eller tid eller lyst til å komme. 

Når det gjelder alkohol og den type ting, hva som skal serveres, og generelt sett detaljene rundt, så syns jeg det er 100 % opp til brudeparet å bestemme. Det er brudeparet sitt dag, og de bør kunne bestemme hvordan de ønsker å feire dagen sin. Man må gjerne ta litt hensyn, men ikke slik at det overkjører det man selv ønsker...

Anonymkode: 299b2...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha bryllup i utlandet. Vi sendte ut dato 1,5 år i forveien. Inviterte svært få (foreldre, besteforeldre, søsken og en venn + samboern dems). Blir i fellesferie, og relativt billig. Vil ikke ha gaver. 

Blir til et billig, varmt sted. De som vil være med betaler for seg selv. Alle ble enige om at dette blir en felles familieferie, med et lite bryllup i - de som vil være med, blir med. Blir bading, kos, god mat og shopping etter eget ønske. Den ene dagen blir det en liten kort sermoni, også drar vi ut å spiser på resturant etterpå, så noen drinker ved bassenget på kvelden. Syntes det er en bra løsning. Hadde noen vært alkoholikere hadde de enten ikke blitt bedt, eller love å ta ansvar for seg selv (dvs hvis vedkommende ville drikke, hadde jeg sendt han bort).

Anonymkode: 0f345...321

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...