Gå til innhold

Overraskelsesbryllup og folk er sure :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke så lett å være pårørende til en brud - nåde den som ikke reagerer akkurat sånn som det passer bruden, enten hun ønsker mye eller lite oppmerksomhet... Grunnen til at de reagerer er jo fordi dagen betyr noe for dem også, for de fleste foreldre er barnas bryllup en stor hendelse man gjerne vil være en del av, eller i det minste informeres om. Jeg tror moren min ville akseptert de fleste bryllupsarragementene jeg måtte ønske, men akkurat det å ikke få vite noe før det skjedde ville nok vært sårt. Ikke fordi det å få være en del av forberedelsene er så viktig, men det at jeg hadde tatt en så stor og livsendrende beslutning uten å fortelle henne om det. Min tante holdt forøvrig på å glipp av sin datters bryllup - de hadde liknende overraskelsplaner og inviterte til "bursdagsselskap", men brudens mor melde avbud fordi det kolliderte med en annen viktigere avtale. Plutselig var det ikke så hemmelig lenger likevel...

Velger man utradisjonelle løsninger må man regne med at det kommer noen reaksjoner, særlig når det kommer så brått på. Forøvrig må jeg si meg enig med @The Kitten - det var et pussig valg å ta på bakgrunn av å ikke ønske oppmerksomhet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Daria skrev:

Det er ikke så lett å være pårørende til en brud - nåde den som ikke reagerer akkurat sånn som det passer bruden, enten hun ønsker mye eller lite oppmerksomhet... Grunnen til at de reagerer er jo fordi dagen betyr noe for dem også, for de fleste foreldre er barnas bryllup en stor hendelse man gjerne vil være en del av, eller i det minste informeres om. Jeg tror moren min ville akseptert de fleste bryllupsarragementene jeg måtte ønske, men akkurat det å ikke få vite noe før det skjedde ville nok vært sårt. Ikke fordi det å få være en del av forberedelsene er så viktig, men det at jeg hadde tatt en så stor og livsendrende beslutning uten å fortelle henne om det. Min tante holdt forøvrig på å glipp av sin datters bryllup - de hadde liknende overraskelsplaner og inviterte til "bursdagsselskap", men brudens mor melde avbud fordi det kolliderte med en annen viktigere avtale. Plutselig var det ikke så hemmelig lenger likevel...

Velger man utradisjonelle løsninger må man regne med at det kommer noen reaksjoner, særlig når det kommer så brått på. Forøvrig må jeg si meg enig med @The Kitten - det var et pussig valg å ta på bakgrunn av å ikke ønske oppmerksomhet. 

De var da absolutt en del av den. Alt jeg forventer er at de ikke er sure i ettertid, syntes virkelig ikke det gjør meg til nonen "storforlangende brud. 

Hvorfor det? Jeg ønsket ikke taler (noe som er veldig sentralt i det å ikke ønske så mye oppmerksomhet) og vi delte oppmerksomheten og dagen vår med et dåpsbarn. Perfekt løsning for meg og min mann. 

TS

Anonymkode: 314d6...219

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De var da absolutt en del av den. Alt jeg forventer er at de ikke er sure i ettertid, syntes virkelig ikke det gjør meg til nonen "storforlangende brud. 

Hvorfor det? Jeg ønsket ikke taler (noe som er veldig sentralt i det å ikke ønske så mye oppmerksomhet) og vi delte oppmerksomheten og dagen vår med et dåpsbarn. Perfekt løsning for meg og min mann. 

TS

Anonymkode: 314d6...219

Jeg syns fortsatt det var et pussig valg å ta, men du vil jo egentlig bare høre fra folk som er helt enig med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du ikke liker oppmerksomhet, ville jeg giftet meg i stillhet, og ikke i en dåp, med alle tilstede.

Jeg kan forstå familiens reaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null problem med å forstå et ønske om å gifte seg uten mye oppmerksomet. Ikke alle drømmer om et digert bryllup med 200 gjester, og ønsker man å gifte seg stille og rolig så må man naturligvis få lov til det.

Nå kjøper ikke jeg heller "ønsket ikke oppmerksomhet" - du skriver at dere ønsket å overraske, og at det var grunnen til å holde det hemmelig. Jeg tror du er skuffet fordi familien ikke satte pris på overraskelsen, og jeg kan forstå dem. Hadde dere på forhånd sagt "vi skal slå sammen dåp og bryllup men ønsker ingen taler" så er det sannsynligvis INGEN som ville reagert negativ. Når dere velger å ekskludere familen i noe som på mange måter er ansett som en familie-begivenhet (selv om det er 2 som gifter seg) så er det egentlig ikke så rart at det blir litt reaksjoner. 

På samme måte blir det om nær famile eller venner hadde sagt "ja vi var jo i Barcelona i helga, også giftet vi oss". Jaha? Ja da sier jeg jo gratulerer selvfølgelig, men når det ikke var viktig nok til å informere om på forhånd og brudeparet behandler bryllupet som om man var ute og kjøpte brød, så blir min reaksjon like lunken. 

Gjort er gjort og dere er gift, forhåpentligvis hadde dere og gjestene en fin bryllups- og dåpsdag likevel.

Anonymkode: 7a925...b85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 29.1.2018 at 8:51 AM, Anonymus Notarius said:

Eller man kan snu på det, og si at et bryllup er en feiring for to familier, og at det er TS og mannen som er selvsentrerte. Tradisjonelt sett er jo bryllup en fest for alle de involverte, ikke bare brudeparet. Det er jo først de siste tiårene at dette "det er VÅR (eller for enkelte bruder: MIN) dag" har kommet. Så ikke vanskelig å forstå at det er mye sårede følelser i sving her. Jeg personlig hadde nok ikke brydd meg så mye, men har ingen problemer med å forstå at andre gjør det.

Det er jo først de siste 100 årene at folk har valgt partner selv, så man kan snu på det og si at det er veldig selvsentrert å velge sin egen partner. Hallo. Før er før. Nå er nå. Nå eier man sitt eget liv, før var man familiens eiendom. 

Anonymkode: f02b0...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eier dine følelser, TS, men du kan ikke bestemme hva andre skal føle. Du mener at de burde være glade fordi du og brudgommen fikk det som dere ville. Det er de ikke. De er såra og lei seg, og det er ditt valg som har gjort det sånn. Istedenfor å stå strinakket på at de føler feil og er urettferdige mot deg, så kanskje du kan, for familiefredens skyld, møte dem litt på at de opplevde det annerledes enn du trodde, og at det ikke var din og mannens hensikt at de skulle bli såra. Hvor mye du enn terper på at de burde være glade for det så er de ikke det, og det blir de neppe heller av at du går rundt og er foruretta.

Jeg har vært "utsatt for" et hemmelig bryllup selv. Svigermor og mannen giftet seg med bare et vennepar tilstede og fortalte den store nyheten i en festlig anledning kort etter. For meg var det greit nok, men sjokket i ansiktet til mannen min og søsknene hans var ikke til å misforstå. Det å ikke føle seg verdig eller nær nok til å få vite om noe så stort som å gifte seg var ikke godt. De tok seg sammen, selvfølgelig, men når man i løpet av kvelden måtte svare gang på gang på "Ja, dere viste jo selvfølgelig om det..." var ikke hyggelig. Forholdet mellom svigermor og mannen (og vår familie) min ble ikke noe bedre av dette. Det bekreftet vel bare for han og meg at de ikke anser oss som så viktige i livet sitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
På 28.1.2018 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så glad i oppmerksomhet og ønsket derfor ikke et stort tradisjonelt familiebryllup. Vi skulle døpe datteren vår og fant da ut av at vi overrasker alle med en dåp/bryllup. Etter dåpen i kirken, stille vi med vigsler i lokalet for festen og overrasket alle med et bryllup. Etterpå var det viltgryte, øk/vin, kaker,  og kaffe, som i en vanlig dåp. En perfekt fering for oss. 

Nå i ettertid er, spesielt min mor snurt for at hun her blitt "snytt" for et bryllup. Hun prøvde seg først med å si at "da blir det ingen bryllupsgave", men dette er jo vi veldig fornøyd med, da vi ikke ønsket noen gaver. Nå har hun endret taktikk og snakker om hvor skuffet hun er som ikke fikk holde noen tale. Dette er jeg også veldig fornøyd med da hennes taler har en tendens til å bli lange og kleine (men dette sier jeg selvsagt ikke til henne. Pappa maser om at han burde fått gått opp kirkegangen med meg, bestemor er skuffet over at det ikke var et kirkebryllup. søsteren min maser stadig om når det "ordentlige bryllupet skal være?" etc. føler generelt vi har fått mye negativ tilbakemelding på "bryllupsdåpen" vår. 

Er vi kjipe som gjorde det slik? Ville du blitt skuffet om du ble invitert i et overraskelsesbryllup?

Anonymkode: 314d6...219

Du døpte datteren din i kirken, men giftet deg borgerlig like etterpå?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper aldri mine barn skal gifte seg i hemmelighet eller som overraskelse ....som mamma ville jeg blitt såret av å ikke bli verdsatt så høyt at jeg hadde blitt fortalt om det på forhånd.( Eller at jeg ikke fikk bli med på vielsen)

Anonymkode: 26911...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...