Gå til innhold

Jannicke Weeden, kjendis med angst på TV og podcast


Viking-girl

Anbefalte innlegg

Jeg så Jannicke på GMN der hun fikk «et kraftig angstanfall» på direktesendt TV. Hun og Espen Thoresen har starta en podcast med navnet «Hva er du redd for» Har nå hørt de 3 første episodene flere ganger. Sliter selv med heftig panikkangst (siden jeg var 4 år, pluss PTS) og kunne ikke sittet i podcast eller TV for å sitte og tulle og fjase om dette rundt min panikklidelse. Føler at det er noe som skurrer, da hun jo er «redd for alt» som Espen sier. Tusvik & Tønne snakker også om denne hendelsen på GMN, og kaller det «livet»  De gjør på en måte narr av det hele  

Morten Hegseth i VGTV sier i podcasten «Anger» at han har slitt mye med panikkangst og ekstensiellangst for ca 10 år siden, men bruker nå panikkangsten som en fordel (?) Han og Vegard Harm snakker titt og ofte om diverse angster i SIN podcast Harm & Hegseth. Det er så mange kjendiser som sier de har angst, (SE også selvsagt)  Jeg er veldig for at folk er åpne om det, for all del. Skjønner bare ikke agendaen at noe så fysisk og psykisk vondt skal være «hipt og gi litt edgr». Jannicke beskriver angstanfallet i sofaen med Vår Staude som veldig sterkt og heftig, ALA topp 10 på skalaen. Da undrer jeg meg om hun virkelig, virkelig har sett andre med heftige panikkangstanfall. Det var tøft gjort av henne å stå i det og hun ble jo hyllet for det i SoMe etterpå. Er det rom for en debatt om kjendiser og angst i Rampelys? Andre som har reagert? Sofie Elise er jo obvious, hun har jo ilagt seg selv ganske mange «tilleggsdiagnoser, nå sist Insomnia for hun hadde (ikke) sovet uten kjæresten på fem netter :vetikke:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke du skal synse og mene så mye om hvordan andre takler sin angst. Folk er forskjellige. Synes det er kjempefint at det blir mer åpenhet om psykisk helse. Å bruke humor må det også være rom for.  

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av all denne åpenheten rundt psykiske helseproblemer hos kjendiser. Vi trenger ikke intervju og podkast med hver enest angsterammede kjendis, slik at de kan få snakke enda mer om seg selv. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hummingbird2 skrev:

Synes ikke du skal synse og mene så mye om hvordan andre takler sin angst. Folk er forskjellige. Synes det er kjempefint at det blir mer åpenhet om psykisk helse. Å bruke humor må det også være rom for.  

Jeg synser og mener ikke om hvordan andre takler det, men måten de bruker det, om du skjønner. Jeg skriver også at jeg er absolutt FOR at det snakkes åpent om psykisk helse, det er veldig veldig viktig. Jeg vil sågar ha psykisk helse inn som pensum på skolen, for om mulig forebygge den økningen av psykiske lidelser på 40% de siste fem årene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, at angsten til kjendiser som Jannecke ikke er bra nok for deg? Man kan ikke ha psykiske lidelser om man er på TV? Man får ikke takle egne problemer med humor og åpenhet?

Jeg skjønner kanskje litt hvor du vil, selv har jeg migrene og det kan irritere meg når andre kaller det som åpenbart er en helt vanlig hodepine for et migreneanfall. Folk som stiller diagnose på seg selv i stedet for å få den fra en lege kan ofte ta litt hardt i. Men jeg tror at man spesielt med psykiske plager og lidelser skal være forsiktig med å mene noe om hvordan det skal føles for andre og hvordan de skal oppføre seg når de har det. Og det er vel tross alt bedre at det er "trendy" enn at det er tabu.

Jeg tror også mange synes det er fint å høre eller lese om andre i samme situasjon, for noen kanskje spesielt når det er en kjendis som gjerne på utsiden virker som en som har alt på stell. Du kan selvsagt få lov til å mene at det ikke gir deg noe, men da er er det vel kanskje enklest at sånne som deg som irriterer deg over det kan slutte å høre på disse podcastene gjentatte ganger, så kan de som får noe ut av det gjøre det. 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg ikke over podcasten, syns de lager podcast vi trenger. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette uten å bli misforstått. Jeg heier på ALL fokus på psykisk sykdom og suger til meg hvert et tips om takling av angst/panikkangst. Sliter også med migrene, og den dukker jo opp når det passer minst og man prøver å ikke stresse, sove godt og få i seg mat for å ikke få et migreneanfall men så kommer det likevel. Nett som med et panikkanfall utav det blå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Viking-girl skrev:

Jeg synser og mener ikke om hvordan andre takler det, men måten de bruker det, om du skjønner. Jeg skriver også at jeg er absolutt FOR at det snakkes åpent om psykisk helse, det er veldig veldig viktig. Jeg vil sågar ha psykisk helse inn som pensum på skolen, for om mulig forebygge den økningen av psykiske lidelser på 40% de siste fem årene. 

Men du sitter ikke på fasiten her. Folk er forskjellige og takler ting på andre måter. Alle kan ikke ligge i fosterstilling med rullegardinen nede 24/7. Noen takler det med humor. Det betyr ikke at deres angst ikke er like reell eller like lammende.  De bare takler det på sin måte. Tror også de når ut til flere på den måten. Weedens angstanfall på TV var sterkt å se på. Jeg synes hun er kjempetøff! Tror også hun når ut til flere nettopp fordi hun kan bruke litt humor, selv om noe så vanskelig. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Viking-girl skrev:

Jeg synser og mener ikke om hvordan andre takler det, men måten de bruker det, om du skjønner. Jeg skriver også at jeg er absolutt FOR at det snakkes åpent om psykisk helse, det er veldig veldig viktig. Jeg vil sågar ha psykisk helse inn som pensum på skolen, for om mulig forebygge den økningen av psykiske lidelser på 40% de siste fem årene. 

Har angt selv. Men nå er jeg 42 og har faktisk lært meg å takle den. Men har vært hard jobbing, har vært sammenbrudd i butikker m.m, den er der hele tiden, men når jeg vet at det faktisk ikke er farlig å sette seg ned på gulvet i en butikk og hylgrine fordi man ikke klarer å komme seg ut eller videre og mennesker faktisk vil hjelpe der man sitter, så vet jeg at panikkangsten bare kan komme, det går greit. Har vond "kul" i magen 24/7, men har lært meg at så lenge vi ikke finner ut hvorfor, så må jeg leve med den og hele tiden fokusere på det viktige, en flott familie, flott jobb, at livet, selv med angst ( og annen medisinerte lidelse) er flott. Med litt planlegging i hverdagen fungerer den bra.  Hvordan man takler angst er veldig individuelt, tok meg over 30 år å lære og takle det på en måte som passet meg. 

 

Humor er og var det viktigeste for meg. Le av seg selv er nok en viktig ting.

Endret av Senil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bäcker
7 timer siden, parmanoia skrev:

Jeg er så lei av all denne åpenheten rundt psykiske helseproblemer hos kjendiser. Vi trenger ikke intervju og podkast med hver enest angsterammede kjendis, slik at de kan få snakke enda mer om seg selv. 

Jeg tror enkelte, og særlig B og C kjendiser ser dette som en mulighet til å booste karrieren sin. For mange er nok problemene reelle, men noen gjør hva som helst for å få oppmerksomhet. Men det er bedre at de snakker om noe de har kjent på kroppen, enn at de løser verdensproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera

Jeg så det intervjuet med Vår Staude. Jeg så hun slet. Men er glad for at hun dama slapp å miste kontrollen helt på direktesendt tv. Panikkanfall kan være veldig ydmykende. Dessuten virker hun oppgående, så ser ikke helt hvorfor hun er så ille til å uttale seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
7 hours ago, Hummingbird2 said:

Men du sitter ikke på fasiten her. Folk er forskjellige og takler ting på andre måter. Alle kan ikke ligge i fosterstilling med rullegardinen nede 24/7. Noen takler det med humor. Det betyr ikke at deres angst ikke er like reell eller like lammende.  De bare takler det på sin måte. Tror også de når ut til flere på den måten. Weedens angstanfall på TV var sterkt å se på. Jeg synes hun er kjempetøff! Tror også hun når ut til flere nettopp fordi hun kan bruke litt humor, selv om noe så vanskelig. 

Og noen av oss gjør begge deler.

Syns Jannicke er veldig flink og det er "fint" å ha gode, sunne, oppegående mennesker med angst komme ut og blotte sjela. For meg så spiller det ingen rolle om det er en alternativ agenda bak en kjendis som åpner seg, jeg bryr meg bare om beskjeden og at det blir mere stuerent å ha angst og at folk som ikke har angst skjønner at det ikke bare er å være litt redd for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Synes diskusjonen wr interessant, men det er vanskelig å konkludere. Det er både fordeler og ulemper ved at kjendiser deler sine psykiske lidelser. Det er dog om de ikke er selvdiagnostiserte. 

På pluss-siden er det feks bra at åpenhet viser andre med liknende problemer at man ikke er alene. Det hjelper også  i forhold til skamfølelsen. For de som ikke har erfart psykisk sykdom kan åpenhet gi større forståelse.

Negativt sett så kan psykisk syke mennesker som er velfungerende, få de som ikke er like velfungerende  men med samme type lidelse til å føle på tilkortkommenhet og nederlagsfølelse og i verste fall forverring av egen psykisk helse. 

Spørsmålet er om plussiden veier opp for den negative.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heier på åpenhet rundt psykisk helse. Det kan faktisk hjelpe for noen å se at kjente mennesker, som tilsynelatende har taklet livet bra, også har slitt/ sliter med angst og depresjon (eller andre psykiske lidelser). Det er så utrolig mange som har slike problemer opp gjennom livet. Noen i perioder, noen stort sett hele tiden. 

Når det gjelder Weeden, sier hun jo at hun har slitt med angst i div former siden hun var 9 år. Når hun har hatt angst i så mange år, er det sannsynlig at hun har funnet en måte å takle anfallene på. Hun kjenner nok alle de fysiske symptomene like sterkt, selv om det ikke vises på utsiden. 

Jeg synes det er smålig å bagatellisere andres psykiske problemer. Jeg synes det er fint å få fokus på det. 

Samtidig skjønner jeg kritikken mot at «alle» skal stå frem med angsten sin- hvis det kun gjøres for å få oppmerksomhet. 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...