Gå til innhold

Motivasjonstråd for oss som holder på å lære et instrument


Larandrea

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at vi her kunne dele erfaringer og motivere hverandre til å øve  :) Jeg holder på å lære å spille piano. Har bare keyboard hjemme, men tar pianotimer hver fjortende dag. Sliter for tiden med motivasjonen til å øve. Begynte på piano i 2016, og de første 5 månedene var det notelæring + å spille enkle sanger fra en begynnerbok. Etter det fikk jeg bestemme selv hva jeg ville spille. Har spilt sanger som er akkurat over mitt nivå, så det har ikke vært verken for vanskelig eller for lett, men likevel har jeg slitt mye med motivasjonen i det siste. Når jeg etter lang tid ikke har øvd, er det så mye å friske opp, så da blir det en ond sirkel. Men jeg tvang meg selv til å øve 25 min i dag på ting som jeg husker utenat. Så det er en begynnelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HarryDotter

Ikke fokuser på å lære bare for å lære. Når du kan basicen, øver du på sanger du virkelig liker og har lyst å kunne spille. Da øver du uten å øve. Beste læringen som finnes. Å følge læreplaner og steg for å kunne lære noe så kreativt som et instrument, sørger for at allt av inspirasjon og glede ved å spille, forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
7 minutter siden, Larandrea skrev:

Ingen som holder på å lære å spille et instrument her? :) 

Vel.. liker du å spille, da? Min motivasjon har alltid vært å spille sanger jeg liker. Å få det til, og det å kunne høre den vakre musikken imens jeg spiller den helt selv. Det er min sterke motivator.

Da jeg spilte sammen med andre var også motivatoren å være dyktig, på konserter. Men da behersket jeg jo instrumentene, det var mer snakk om å øve på låter. (Sånn til seinere, for din del :) )

Det skal være en glede å spille. Ta det som litt meditasjon og tenk: "Nå skal jeg kose meg med dette". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, HarryDotter said:

Ikke fokuser på å lære bare for å lære. Når du kan basicen, øver du på sanger du virkelig liker og har lyst å kunne spille. Da øver du uten å øve. Beste læringen som finnes. Å følge læreplaner og steg for å kunne lære noe så kreativt som et instrument, sørger for at allt av inspirasjon og glede ved å spille, forsvinner.

Jeg øver på sanger jeg virkelig liker og har lyst å kunne spille, og vi følger heller ikke noen læreplaner lenger. Vi har bare notelæring innimellom fremdeles. Jeg får lov å spille det jeg ønsker i timene nå, så sant det ikke er altfor avansert. Men jeg sliter med motivasjonen til å sette meg ned og øve hver dag. 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Neinøff said:

Vel.. liker du å spille, da? Min motivasjon har alltid vært å spille sanger jeg liker. Å få det til, og det å kunne høre den vakre musikken imens jeg spiller den helt selv. Det er min sterke motivator.

Da jeg spilte sammen med andre var også motivatoren å være dyktig, på konserter. Men da behersket jeg jo instrumentene, det var mer snakk om å øve på låter. (Sånn til seinere, for din del :) )

Det skal være en glede å spille. Ta det som litt meditasjon og tenk: "Nå skal jeg kose meg med dette". 

Ja, jeg elsker å spille når jeg først gjør det! Men å ta det som meditasjon har jeg ikke tenkt på! Skal prøve å tenke på det på den måten. :)  Problemet mitt er at det blir ofte alt eller ingenting. Enten øver jeg 1 time eller så blir det ingen øving i det hele tatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
16 timer siden, Larandrea skrev:

Jeg øver på sanger jeg virkelig liker og har lyst å kunne spille, og vi følger heller ikke noen læreplaner lenger. Vi har bare notelæring innimellom fremdeles. Jeg får lov å spille det jeg ønsker i timene nå, så sant det ikke er altfor avansert. Men jeg sliter med motivasjonen til å sette meg ned og øve hver dag. 

TS 

Har du ikke motivasjon, selv når du spiller sanger du elsker? For meg har det aldri vært en motivasjonssak å spille instrumenter. Jeg bare elsker det. Å sette seg ned alene og bare glemme seg i musikken er som et spa for meg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...