Gå til innhold

Til dere som er vegetarianere eller innenfor det "spektrumet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser vel 90-95% vegansk kost, men vil ikke kalle meg veganer. Melk utgår pga allergi. Kjøp av kjøtt, oppdrettsfisk og egg utgår pga helse, miljø og dyrevelferd. Men tar tran, kunne kanskje fint ha spist selvfanget fisk eller vilt (men det blir veldig hypotetisk da jeg ikke fisker/jakter) og kjøper honning fra birøkter som jeg vet tar godt vare på biene sine. Har sko av lær og masse ullklær.

Har også to andre unntak; spiser det jeg blir tilbudt når jeg er på middag hos andre så lenge jeg tåler maten. Og tilbereder kjøtt når vi inviterer til julemiddag. I fjor ble det ribbe av økolgisk frilandsgris. Hadde ikke blitt jul for slekta om de kun fikk nøttestek, så det lever jeg godt med. (Men spiste nøttesteken selv.)

Anonymkode: e2bf7...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Rozárka skrev:

Noen spiser faktisk fisk, av den grunn at fisk ikke utsettes for de lidelsene som dyr utsettes for i landbruket.

Da er de pesceterianere eller flexiterianere. Ikke vegetarianere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tvist skrev:

Da er de pesceterianere eller flexiterianere. Ikke vegetarianere. 

Nemlig. Denne tråden handler om språkbruk, og om konsekvensene den enkeltes feilaktige ordvalg potensielt kan få for en større gruppe. Ikke om individuelle kostholdsvalg.

Anonymkode: 75a96...ead

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to siste.

Jeg forstår ikke hvorfor man skal kalle seg vegetarianer når man ikke er det (spiser fisk eller kjøtt av og til)? Bare si at man foretrekker vegetarmat. Det er en uting å vanne ut begreper sånn at folk aldri vet hva de kan forholde seg til. Om noen sier til meg at de er veggiser, vet jeg med en gang at de ikke spiser hverken kjøtt eller fisk. Kan spørre om melk eller egg er greit. Om alle tror veggiser spiser fisk er det håpløst for en "ekte" veggis å spise middag noe som helst sted, selv om de har opplyst om kostholdet kan de jo få servert hva som helst.

Det blir litt annerledes, men dette er også et problem for for eksempel de med cøliaki. En periode nå har mange vært opptatt av å ikke få i seg gluten, selv om de ikke får noen sterke reaksjoner. Så om en person sier at de ikke tåler gluten, men kan godt spise litt og ihvertfall i den og den retten, venner folk seg til at "det går jo greit med litt". Og så kommer en cøliaker på besøk og ender opp skitdårlig fordi folk er vant til at "men man kan jo spise litt av det jo, alle de jeg kjenner kan det".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt problemet med at en som ikke spiser kjøtt 97% av tiden kaller seg vegeterianer. Det korrekte hadde vel vært å si "tilnærmet lik vegeterianer", men altså, det er flisespikkeri i mine øyne. 

Det er mange grunner til at folk velger å holde seg unna kjøtt. For miljøet sin del er det jo bare å kutte i kjøtt uansett hvor mye/lite man kutter. Alle monner drar. Det er bedre å holde seg unna kjøtt 97% av tiden enn å spise kjøtt hver dag, så jeg synes ikke de som velger å spise pinnekjøtt på julaften fortjener tyn for det i det hele tatt. 

Jeg drikker alkohol kanskje 1 gang i året, og jeg kaller meg "tilnærmet lik avholds", eller av og til bare avholds *gisp*. Selv om jeg altså kan finne på å ta et glass champagne på nyttårsaften. Jeg ser ikke helt problemet. 

Anonymkode: cae5d...4d6

Jeg kunne aldri ha kalt meg avholds når jeg drikker alkohol 3-4 ganger i året. Jeg ser ikke behovet for å stemple seg selv som dette når man drikker litt alkohol. Man kan jo bare si at man drikker lite alkohol hvis spørsmålet dukker opp. Dersom noen har vært med deg på nyttårsaften når du har drukket et glass champagne og senere får høre at du kaller deg selv avholds tipper jeg at du møter de samme reaksjonene som vegetarianere som spiser kjøtt/fisk gjør. Det du gjør samsvarer jo ikke med terminologien du bruker. 

Anonymkode: 1b381...72e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 11.32, Tøytigern skrev:

Hva med oss?

Jeg "jukser" ikke. Jeg er bare ingen fanatiker. Dessuten er det sunt med animalsk protein i kosten for menneskedyr. Uansett hva man ellers måtte mene. Ja, jeg spiser vesentlig plantekost og jeg er opptatt av dyrevelferd. Men det er ikke din jobb å være innpisker for meg og fortelle meg at jeg er tilnærmet umoralsk og dobbelmoralist i dine øyne om jeg spiser et kyllinglår eller fisk i ny og ne. Det er igrunnen ikke noe du kan klage på, all den tid du spiser kjøtt selv.

Kanskje det var en idé å slutte å moralisere over andre og konfrontere dem med at de bryter regler du ikke lever etter selv?

Men nå kaller jo ikke TS seg for vegetarianer. Du kan spise så mange kyllinglår som du vil, men hvorfor bruke begreper som du da ikke følger? 

Anonymkode: 1b381...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Rozárka skrev:

Noen spiser faktisk fisk, av den grunn at fisk ikke utsettes for de lidelsene som dyr utsettes for i landbruket.

Men da er de ikke vegetarianere,og med det sagt så er ikke fiskeindustrien så jævla glamorøs heller 

Anonymkode: f580b...a13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 16.46, Rozárka skrev:

Jeg visste ikke at vegetarianere var en tett sammensveiset gjeng som pliktet å være lojale mot alle andre vegetarianere og avstå fra å spise noe de liker, fordi en eller annen fremmed veggis et stded ikke vil ha den samme retten.... Jeg visste heller ikke at de også hadde ansvar for hvilket inntrykk andre får av folk som helst vil spise grønt. Det er da ikke den enkelte vegetarianer/veganers oppgave å sørge for at offentligheten aksepterer at folk har ulike kostregler? Det er opp til offentligheten å ta seg sammen og akseptere at folk har ulike ønsker.

Det er heller ingen som må spise fisken folk har laget. Noen er framsynte nok til å si ifra om de spiser fisk, egg, ost og melk. Det er nemlig en utbredt kunnskap om at folk praktiserer kostreglene sine forskjellig. 

Vegetarianere er ikke en ensartet gruppe folk som bare liker den samme maten og bare spiser det samme som alle andre vegetarianere. Det er vertskapet som får passe på å ha noe å servere som alle vegetarianere tar imot med glede. Da trenger de ikke satse på omeletter og fisk. 

Nei, det er ikke blitt flere vegetarianere med årene. Den bevegelsen begynte på 70-tallet. I resten av verden lever det folk som har religiøse grunner for å ikke spise kjøtt. Det har de gjort i århundrer. Det er ikke noen nyhet at enkelte veggiser spiser fisk, mens andre ikke gjør dette.

Synes du at alle nordmenn i utlandet må passe på å spise brunost i påsyn av andre, slik at utlendinger ikke får inntrykk av at nordmenn ikke spiser brunost? Det er samme logikk.

Nei, det er ikke samme logikk. Vegetarianisme har en klar og enkel definisjon. Det er ikke noe sjokkerende med at man forventer at de som kaller seg selv vegetarianere følger det som legges i begrepet. Det er revnende likegyldig at vegetarianere ikke er en ensartet gruppe, men de har jo (eller bør ha) én ting til felles. Nemlig at de utelukkende baserer seg på plantekost og produkter fra dyr. 

Anonymkode: 1b381...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det som en selvfølge at voksne mennesker har orden på terminologien sin, så sier en person at h*n er  veganer eller vegetarianer, så forventer jeg det, og ikke noe sånn halv-veis greier, for da er man jo ikke. Sånne "det er ikke så nøye" folk kan jeg ikke fordra.

Anonymkode: 93693...087

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rozárka skrev:

Du pleier altså å passe på å spise ting på ferie i utlandet som underviser andre i hva nordmenn er?

Her bør du slå opp i ordboka en gang til. En "nordmann" defineres ikke ut ifra kostholdsvaner, men enkelt og greit at man kommer fra Norge. Dette trodde jeg egentlig alle visste. En "vegetarianer", derimot, sier noe om hva man spiser og ikke spiser (hint: spiser ikke kjøtt eller fisk). 

Anonymkode: 1b381...72e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 16.11, AnonymBruker skrev:

To ABer har forklart veldig fint hvorfor "det er så nøye" og at hva man kaller kostholdet sitt ikke er bare den enkeltes sak som ingen andre har noe med.

Det er usolidarisk overfor andre vegetarianere å bidra til å utvanne begrepet i retning at det tømmes for reelt og forståelig innhold. Så enkelt. I sosiale sammenhenger av alle slags forventes dermed vegetarianere å spise særlig fisk, fordi "den forrige vegetarianeren som var her ikke hadde noe problem med det". Ser det samme også hos kjøttspisere på IG som tror de har kjøttfri mandag, og serverer laks eller fiskegrateng.

Folk er så utrolig ego om dagen når det gjelder særlig kosthold. Man kan ikke diskutere noen prinsipper omkring det, eller ringvirkninger sosialt eller samfunnsmessig, fordi man liksom skal drite i å bry seg med hva andre putter i munnen. Hvis veganisme og vegetarisme, som tross alt på et visst nivå må motiveres av å føle seg som en del av en sammenheng der man tar ansvar for andre (dyr, miljø, framtiden) ved å endre kostholdet sitt, blir så ekstremindividualistisk og til tider veldig aggressivt utad, så blir det litt absurd for meg, altså.

Anonymkode: 75a96...ead

Hvorfor er man som vegetarianer fri for all sosiale normer? Det er ikke farlig for en vegatarianer å spise litt fisk hvis en er på besøk og får dette servert. Trenger ikke henges ut av andre veggiser for det.

Anonymkode: 555cf...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er man som vegetarianer fri for all sosiale normer? Det er ikke farlig for en vegatarianer å spise litt fisk hvis en er på besøk og får dette servert. Trenger ikke henges ut av andre veggiser for det.

Anonymkode: 555cf...c45

Farlig? Nei. Men hvorfor i alle dager skal vedkommende gjøre det om den av diverse årsaker har tatt et standpunkt? Jeg lager gjerne vegetarmat til besøkende, ofte har de tilbudt seg selv å ta med noe om det blir vanskelig. Synes overhodet ikke det er et brudd på sosiale normer å ha et standpunkt til hva man vil spise eller ikke. Da er det MYE verre med de som dukker opp som "liker ikke" og rynker på nesa over alt som blir servert. For begge ender av spekteret, de som ikke synes det er fint nok og de som ikke liker noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Duckie skrev:

Farlig? Nei. Men hvorfor i alle dager skal vedkommende gjøre det om den av diverse årsaker har tatt et standpunkt? 

 

Men man kan vel være åpen for at det finnes mennesker som for det meste spiser vegansk uten at det ekskluderer å spise kjøtt, fisk, egg og melk innimellom. Det er jo folk som f.eks. velger vegansk mer som en diett enn et livssyn. 

Ellers kan man jo velge at det er greit å bryte med prinsipper innimellom. Som at man som miljøforkjemper velger å ikke reise med fly på vanlig ferie, men at man gjør det den gangen søsteren skal gifte seg på andre siden av verden. 

Dersom man er veganer pga. miljøet eller dyrevelferd, vil man da ikke synes at det er greit at andre reduserer eller minimerer sitt kjøttforbruk? Eller er det ikke vits i dersom man ikke er perfekt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Zinatara skrev:

Men man kan vel være åpen for at det finnes mennesker som for det meste spiser vegansk uten at det ekskluderer å spise kjøtt, fisk, egg og melk innimellom. Det er jo folk som f.eks. velger vegansk mer som en diett enn et livssyn. 

Ellers kan man jo velge at det er greit å bryte med prinsipper innimellom. Som at man som miljøforkjemper velger å ikke reise med fly på vanlig ferie, men at man gjør det den gangen søsteren skal gifte seg på andre siden av verden. 

Dersom man er veganer pga. miljøet eller dyrevelferd, vil man da ikke synes at det er greit at andre reduserer eller minimerer sitt kjøttforbruk? Eller er det ikke vits i dersom man ikke er perfekt? 

 

Det er helt greit at noen spiser hovedsaklig vegansk, men spiser kjøtt eller fisk en gang i blant. Men da er man ikke veganer, men flexiterianer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zinatara said:

Men man kan vel være åpen for at det finnes mennesker som for det meste spiser vegansk uten at det ekskluderer å spise kjøtt, fisk, egg og melk innimellom. Det er jo folk som f.eks. velger vegansk mer som en diett enn et livssyn. 

Ellers kan man jo velge at det er greit å bryte med prinsipper innimellom. Som at man som miljøforkjemper velger å ikke reise med fly på vanlig ferie, men at man gjør det den gangen søsteren skal gifte seg på andre siden av verden. 

Dersom man er veganer pga. miljøet eller dyrevelferd, vil man da ikke synes at det er greit at andre reduserer eller minimerer sitt kjøttforbruk? Eller er det ikke vits i dersom man ikke er perfekt? 

 

Selvfølgelig er det greit og bra å redusere kjøtt, jeg gjør det selv både på grunn av miljø og etikk. Men jeg går ikke rundt og kaller meg vegetarianer, for det er jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tvist skrev:

Det er helt greit at noen spiser hovedsaklig vegansk, men spiser kjøtt eller fisk en gang i blant. Men da er man ikke veganer, men flexiterianer. 

Men dersom man skal spise f.eks. på restaurant eller skal på besøk til noen er det jo ikke sikkert de forstår hva en flexiterianer er. Jeg tror ikke det er et ord som er i normale folk sitt vokabular. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hovedproblemet er de som BEKREFTER til andre at:

«ja! Vi vegetarianere kan spise fisk.» 

«noen vegetarianere spiser kylling!» 

«så lenge det ikke er rent kjøtt går det bra. (ting med kjøtt i, feks leverpostei eller andre ting som ikke er en biff liksom.)»

»gelantin/løpe er bare et biprodukt, som melk og egg. Så det regnes som vegetarisk, men ikke vegansk.»

Dette er faktisk utsagn jeg har hørt folk komme med.

Spis hva dere vil og kall dere hva dere vil, men sleng FAKTA på bordet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zinatara said:

Men dersom man skal spise f.eks. på restaurant eller skal på besøk til noen er det jo ikke sikkert de forstår hva en flexiterianer er. Jeg tror ikke det er et ord som er i normale folk sitt vokabular. 

Men hvorfor skulle det være nødvendig å spesifisere det? Om man spiser alt er det jo ikke noe vits i å si fra. Eventuelt si at man foretrekker/ønsker vegetarmat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zinatara skrev:

Men dersom man skal spise f.eks. på restaurant eller skal på besøk til noen er det jo ikke sikkert de forstår hva en flexiterianer er. Jeg tror ikke det er et ord som er i normale folk sitt vokabular. 

Det stemmer nok sikkert.

Men man trenger ikke annektere og ødelegge folks oppfatning av hva "vegetarianer" er av den grunn, synes du? Så lenge det faktisk er ganske godt etablert hva som ligger i det ordet, og det sikrer en viss forutsigbarhet i sosiale sammenhenger som folk som faktisk ER vegetarianere.

Som @Duckie sier: Hvis man ikke har noe imot å spise det meste (kjøtt, fisk) en gang i blant, så trenger man jo ikke kalle seg noe som helst, eller gi forhåndsbeskjed til restauranter eller vertskap om kostholdsrestriksjoner.

Anonymkode: 75a96...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zinatara skrev:

Men man kan vel være åpen for at det finnes mennesker som for det meste spiser vegansk uten at det ekskluderer å spise kjøtt, fisk, egg og melk innimellom. Det er jo folk som f.eks. velger vegansk mer som en diett enn et livssyn. 

Ellers kan man jo velge at det er greit å bryte med prinsipper innimellom. Som at man som miljøforkjemper velger å ikke reise med fly på vanlig ferie, men at man gjør det den gangen søsteren skal gifte seg på andre siden av verden. 

Dersom man er veganer pga. miljøet eller dyrevelferd, vil man da ikke synes at det er greit at andre reduserer eller minimerer sitt kjøttforbruk? Eller er det ikke vits i dersom man ikke er perfekt? 

 

Veganisme er er livvsyn hvor prinsippet er det etiske,altså det handler om dyrene og kostholdet er kun en liten bit av det.Så hvis man utelukker animalier fra kosten sing pga en diett er man ikke veganer,da har man en plantebasert diett.

Og det er ingen her som prater om perfeksjonisme.Vi snakker om terminologier.En spade er en spade. Spiser man kjøtt er man ikke vegetarianer.Punktum, ferdig snakka

Anonymkode: f580b...a13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...