Gå til innhold

Til dere som er vegetarianere eller innenfor det "spektrumet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eh. Er det ikke så enkelt som å si "Hei, jeg heter Lise og liker mat. Om du vil lage god mat jeg elsker, så foretrekker jeg vegetarmat. Jeg spiser kjøtt, men det blir stort sett kjøttfritt til hverdags."

Det er ikke noen absolutt religion? Det er som alkohol. Man et ikke avholds om man drikker champagne til nyttårsaften, men på en firmafest i august er det kanskje lettest å kalle seg avholds. 

Anonymkode: 6aede...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spiser kun kjøtt/fisk noen veldig få ganger i løpet av året, er det sikkert lettere å kalle seg for vegetarianer.

Jeg er pescetarianer, jeg spiser fisk, men ikke kjøtt. Men venner og familie kaller meg for vegetarianer. 

Anonymkode: 6f90f...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pffffft!

Alt er en livsstil... Livssyn mener du nok..

Anonymkode: 449c4...c33

Ahh. Sorry selvsagt.Her har autocorrecten slått inn. Takk for at du påpekte det 🌸

Anonymkode: f580b...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lou Salome skrev:

Er det så nøye da?

Ja det er det.

Anonymkode: f580b...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ABer har forklart veldig fint hvorfor "det er så nøye" og at hva man kaller kostholdet sitt ikke er bare den enkeltes sak som ingen andre har noe med.

Det er usolidarisk overfor andre vegetarianere å bidra til å utvanne begrepet i retning at det tømmes for reelt og forståelig innhold. Så enkelt. I sosiale sammenhenger av alle slags forventes dermed vegetarianere å spise særlig fisk, fordi "den forrige vegetarianeren som var her ikke hadde noe problem med det". Ser det samme også hos kjøttspisere på IG som tror de har kjøttfri mandag, og serverer laks eller fiskegrateng.

Folk er så utrolig ego om dagen når det gjelder særlig kosthold. Man kan ikke diskutere noen prinsipper omkring det, eller ringvirkninger sosialt eller samfunnsmessig, fordi man liksom skal drite i å bry seg med hva andre putter i munnen. Hvis veganisme og vegetarisme, som tross alt på et visst nivå må motiveres av å føle seg som en del av en sammenheng der man tar ansvar for andre (dyr, miljø, framtiden) ved å endre kostholdet sitt, blir så ekstremindividualistisk og til tider veldig aggressivt utad, så blir det litt absurd for meg, altså.

Anonymkode: 75a96...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disclaimer, dette er ingen form for hetsing :P

Å være vegetarianer har blitt mye mer utbredt de siste årene og jeg møter stadig på flere som kaller seg selv vegetarianer eller veganer, men det jeg stusser på er at enkelte likevel spiser kjøtt iblant, spiser vilt, spiser fisk eller kylling, pinnekjøtt på julaften, mat som inneholder gelatin, og masse mer. 
Jeg stiller normalt oppfølgingsspørsmål fordi jeg synes at det virker rart og litt "feil", selvsagt er det jo veldig veldig bra det de driver med, men blir liksom litt kluss med definisjoner. Får mange krasse svar på disse spørsmålene som f.eks. "er det så nøye da?". Kan nevnes at jeg er ung student i Oslo så miljøet jeg kommer borti kan muligens ha noe å si.

Hva synes dere om dette? Spiser dere kjøtt selv iblant og/eller "jukser" dere? 

Anonymkode: 4dcb3...2ca

Det er sikkert ikke hetsing, men det er uansett veldig nedlatende og moraliserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To ABer har forklart veldig fint hvorfor "det er så nøye" og at hva man kaller kostholdet sitt ikke er bare den enkeltes sak som ingen andre har noe med.

Det er usolidarisk overfor andre vegetarianere å bidra til å utvanne begrepet i retning at det tømmes for reelt og forståelig innhold. Så enkelt. I sosiale sammenhenger av alle slags forventes dermed vegetarianere å spise særlig fisk, fordi "den forrige vegetarianeren som var her ikke hadde noe problem med det". Ser det samme også hos kjøttspisere på IG som tror de har kjøttfri mandag, og serverer laks eller fiskegrateng.

Folk er så utrolig ego om dagen når det gjelder særlig kosthold. Man kan ikke diskutere noen prinsipper omkring det, eller ringvirkninger sosialt eller samfunnsmessig, fordi man liksom skal drite i å bry seg med hva andre putter i munnen. Hvis veganisme og vegetarisme, som tross alt på et visst nivå må motiveres av å føle seg som en del av en sammenheng der man tar ansvar for andre (dyr, miljø, framtiden) ved å endre kostholdet sitt, blir så ekstremindividualistisk og til tider veldig aggressivt utad, så blir det litt absurd for meg, altså.

Anonymkode: 75a96...ead

Jeg visste ikke at vegetarianere var en tett sammensveiset gjeng som pliktet å være lojale mot alle andre vegetarianere og avstå fra å spise noe de liker, fordi en eller annen fremmed veggis et stded ikke vil ha den samme retten.... Jeg visste heller ikke at de også hadde ansvar for hvilket inntrykk andre får av folk som helst vil spise grønt. Det er da ikke den enkelte vegetarianer/veganers oppgave å sørge for at offentligheten aksepterer at folk har ulike kostregler? Det er opp til offentligheten å ta seg sammen og akseptere at folk har ulike ønsker.

Det er heller ingen som må spise fisken folk har laget. Noen er framsynte nok til å si ifra om de spiser fisk, egg, ost og melk. Det er nemlig en utbredt kunnskap om at folk praktiserer kostreglene sine forskjellig. 

Vegetarianere er ikke en ensartet gruppe folk som bare liker den samme maten og bare spiser det samme som alle andre vegetarianere. Det er vertskapet som får passe på å ha noe å servere som alle vegetarianere tar imot med glede. Da trenger de ikke satse på omeletter og fisk. 

Nei, det er ikke blitt flere vegetarianere med årene. Den bevegelsen begynte på 70-tallet. I resten av verden lever det folk som har religiøse grunner for å ikke spise kjøtt. Det har de gjort i århundrer. Det er ikke noen nyhet at enkelte veggiser spiser fisk, mens andre ikke gjør dette.

Synes du at alle nordmenn i utlandet må passe på å spise brunost i påsyn av andre, slik at utlendinger ikke får inntrykk av at nordmenn ikke spiser brunost? Det er samme logikk.

Endret av Rozárka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fått med meg at det er min oppgave å bruke matvalgene mine til å lære vilt fremmede folk om hva vegetarisme er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rozárka skrev:

Det er vertskapet som får passe på å ha noe å servere som alle vegetarianere tar imot med glede.

Øøø. Nei. Man kan forsøke å være et godt vertskap men man plikter ikke å servere noe bestemt til gjester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Øøø. Nei. Man kan forsøke å være et godt vertskap men man plikter ikke å servere noe bestemt til gjester...

Jeg forklarte det for dårlig. Jeg mente å si at hvis vertskapet ønsker å passe på at de har noe å servere, så kan de la være å servere fisk, da. Istedet for å bare lage det. Spesielt når det ser ut som at folk krever at vegetarianere ikke spiser fisk. Jeg tror ikke egentlig det er et problem at veggiser får påtvunget fisk, akkurat. Det virker heller motsatt. 

"Nei, du får ikke lov å spise fisk for da forstår jeg ingenting og min forenklede forståelse av virkeligheten går i knas! Hvis du ikke spiser det jeg har hørt er vanlig, blir jeg usikker på hva en veggis er! Ikke spis noe jeg ikke forventet! Gaa, livet mitt går i grus.":sur:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rozárka skrev:

 

"Nei, du får ikke lov å spise fisk for da forstår jeg ingenting og min forenklede forståelse av virkeligheten går i knas! Hvis du ikke spiser det jeg har hørt er vanlig, blir jeg usikker på hva en veggis er! Ikke spis noe jeg ikke forventet! Gaa, livet mitt går i grus.":sur:

:fnise: Me like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Grunnen til at jeg spiser litt kjøtt innimellom (kanskje ett måltid i måneden?) er fordi jeg genuint mener at det er det rette valget i forhold til mine verdier.

Jeg tror ikke at det er særlig lurt å drive alt jordbruk helt uten dyr. Da måtte bøndene alltid ha brukt kunstig gjødsel til enhver tid. Jeg tror det er mye bedre, dersom det er mulig, å gjødsle jorden slik det var ment, rett og slett med dyremøkk. Så jeg har tro på et ansvarlig og humant dyrehold i et naturlig, selvforsterkende gårdskretsløp (ref. Polyface farm i Virginia). 

Det jeg tror mest på, er at menneskeheten, og da den vestlige verden spesifikt, må og bør redusere kjøttforbruket drastisk. Men jeg tror ikke det er rett i et hypotetisk scenario å fjerne alt av kjøtt i alles kosthold. Jeg tror også vi skal være forsiktig med å påvirke økosystemet for mye i et hypotetisk scenario der alle stoppet helt å spise dyr alltid. 

Jeg tror videre på å ivareta lange, lokale mattradisjoner. Der man ivaretar lange tradisjoner for lokale kjøttretter, mener jeg at det kan være argumenter for at det er rett å prøve en gitt lokal rett en gang i blant.

Altså, å stå på kjøkkent på St. Hanshaugen og tilberede billig kjøttdeig for å lage "tex-mex" (som faktisk ikke finnes noe sted i verden bortsatt fra i produksjonssystement til Santa Maria), det mener jeg er lite formålstjenelig. Men å f.eks. forsøke å smake på boeuf bourguignon når man er i Dijon, det står i tråd med mine utvidede verdier som bevisst forbruker.

I tillegg vil jeg også bruke et minutt på å dvele ved en for meg ubehagelig konsekvens av noens form for vegetarmat. Ta f.eks. "økologisk aspargus" i butikkene i januar. Ja vel? Aspargus i januar? Hvor kommer den fra? Kanskje er den flydd inn fra Latin-Amerika. Hvor økologisk og naturvennlig er det egentlig å konsumere en grønnsak i januar hvis naturlig årstid i Europa er i mai. En grønnsak som kanskje er fraktet flere tusen kilometer i fly, for å havne på tallerkenen i Oslo i januar. I denne situasjonen mener jeg man møter på mange moralske spørsmål som man bør ha et bevisst forhold til. 

For det er akkurat bevissthet jeg mener vi har ansvar for å vise. Ingen har en fasit for kosthold og matvalg som er rett for oss alle. Men det jeg mener er universelt viktig, like viktig for alle uansett preferanser, er at vi har et ansvar for å ta bevisste valg og å vite hvorfor vi gjør som vi gjør hver dag. Ikke bare gå på Meny og plukk opp en plastikkboks med kjøttdeig. Ta et bevisst og gjennomtenkt valg om hva slags forbruker du vil være, og følg det valget i hverdagen. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Overrasket skrev:

Grunnen til at jeg spiser litt kjøtt innimellom (kanskje ett måltid i måneden?) er fordi jeg genuint mener at det er det rette valget i forhold til mine verdier.

Jeg tror ikke at det er særlig lurt å drive alt jordbruk helt uten dyr. Da måtte bøndene alltid ha brukt kunstig gjødsel til enhver tid. Jeg tror det er mye bedre, dersom det er mulig, å gjødsle jorden slik det var ment, rett og slett med dyremøkk. Så jeg har tro på et ansvarlig og humant dyrehold i et naturlig, selvforsterkende gårdskretsløp (ref. Polyface farm i Virginia). 

Det jeg tror mest på, er at menneskeheten, og da den vestlige verden spesifikt, må og bør redusere kjøttforbruket drastisk. Men jeg tror ikke det er rett i et hypotetisk scenario å fjerne alt av kjøtt i alles kosthold. Jeg tror også vi skal være forsiktig med å påvirke økosystemet for mye i et hypotetisk scenario der alle stoppet helt å spise dyr alltid. 

Jeg tror videre på å ivareta lange, lokale mattradisjoner. Der man ivaretar lange tradisjoner for lokale kjøttretter, mener jeg at det kan være argumenter for at det er rett å prøve en gitt lokal rett en gang i blant.

Altså, å stå på kjøkkent på St. Hanshaugen og tilberede billig kjøttdeig for å lage "tex-mex" (som faktisk ikke finnes noe sted i verden bortsatt fra i produksjonssystement til Santa Maria), det mener jeg er lite formålstjenelig. Men å f.eks. forsøke å smake på boeuf bourguignon når man er i Dijon, det står i tråd med mine utvidede verdier som bevisst forbruker.

I tillegg vil jeg også bruke et minutt på å dvele ved en for meg ubehagelig konsekvens av noens form for vegetarmat. Ta f.eks. "økologisk aspargus" i butikkene i januar. Ja vel? Aspargus i januar? Hvor kommer den fra? Kanskje er den flydd inn fra Latin-Amerika. Hvor økologisk og naturvennlig er det egentlig å konsumere en grønnsak i januar hvis naturlig årstid i Europa er i mai. En grønnsak som kanskje er fraktet flere tusen kilometer i fly, for å havne på tallerkenen i Oslo i januar. I denne situasjonen mener jeg man møter på mange moralske spørsmål som man bør ha et bevisst forhold til. 

For det er akkurat bevissthet jeg mener vi har ansvar for å vise. Ingen har en fasit for kosthold og matvalg som er rett for oss alle. Men det jeg mener er universelt viktig, like viktig for alle uansett preferanser, er at vi har et ansvar for å ta bevisste valg og å vite hvorfor vi gjør som vi gjør hver dag. Ikke bare gå på Meny og plukk opp en plastikkboks med kjøttdeig. Ta et bevisst og gjennomtenkt valg om hva slags forbruker du vil være, og følg det valget i hverdagen. 

Takk for utfyllende svar :) At man spiser kjøtt inni mellom har jeg ikke noe problem med, men å kombinere det med tittelen vegetarianer eller veganer får meg til å stusse litt. Slik jeg har forstått det så er begrepet vegetarianer beskrivende for hva man ikke spiser, mao ikke hva man i 95% av gangene spiser? 

TS

Anonymkode: 4dcb3...2ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt problemet med at en som ikke spiser kjøtt 97% av tiden kaller seg vegeterianer. Det korrekte hadde vel vært å si "tilnærmet lik vegeterianer", men altså, det er flisespikkeri i mine øyne. 

Det er mange grunner til at folk velger å holde seg unna kjøtt. For miljøet sin del er det jo bare å kutte i kjøtt uansett hvor mye/lite man kutter. Alle monner drar. Det er bedre å holde seg unna kjøtt 97% av tiden enn å spise kjøtt hver dag, så jeg synes ikke de som velger å spise pinnekjøtt på julaften fortjener tyn for det i det hele tatt. 

Jeg drikker alkohol kanskje 1 gang i året, og jeg kaller meg "tilnærmet lik avholds", eller av og til bare avholds *gisp*. Selv om jeg altså kan finne på å ta et glass champagne på nyttårsaften. Jeg ser ikke helt problemet. 

Anonymkode: cae5d...4d6

Så bra skrevet! 

Jeg forbeholder meg retten til å spise kjøtt kun når jeg vil. Kanskje det er én gang i året. Kanskje tre, eller kanskje ingen. Selvfølgelig er jeg ikke da 100 % vegetarianer alle dager i året, men i alle praktiske sammenhenger er jeg jo det. Hvis jeg vil ha kjøtt kan jeg heller gi beskjed. «Jeg tar faktisk gjerne lammestek på påskeaften jeg også i år.» Vips! Praktisk kommunikasjon!

Sier jeg at jeg spiser lite kjøtt eller hva dere mente oss uhellige mennesker skal kalle oss, kan du være sikker på at det plutselig forventes at jeg kan jo spise «bare dette» og «bare dette». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for utfyllende svar :) At man spiser kjøtt inni mellom har jeg ikke noe problem med, men å kombinere det med tittelen vegetarianer eller veganer får meg til å stusse litt. Slik jeg har forstått det så er begrepet vegetarianer beskrivende for hva man ikke spiser, mao ikke hva man i 95% av gangene spiser? 

TS

Anonymkode: 4dcb3...2ca

Jepp. Jeg spesifiserer også til vanlig at jeg er "nesten-veggis", "95 % vegetarianer" el. 

Når jeg velger å spise kjøtt, er også det et gjennomtenkt valg på detaljnivå. Jeg husker ikke sist jeg spiste typisk biff, altså indre- eller ytrefilet. Det jeg spiser, er typisk kjøtt som mange folk ikke vil ha, fordi det ikke er "fint". Det er utrolig mye gode retter man kan lage av "mindreverdig" kjøtt, dersom man har tid og lyst. Her om dagen spiste jeg f.eks. trippa, en toskansk spesialitet som rett og slett er langtidskokt magesekk av kyr. Hovedingrediensen består egentlig bare av vann og proteiner.  Jeg spiser også f.eks. gjerne snegler. De er lavt på næringskjeden, de er proteinrike, og de smaker godt. Jeg har som person aldri tro på ekstreme valg, jeg tror på bevisste valg. Derfor er jeg nesten vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Rozárka skrev:

Jeg visste ikke at vegetarianere var en tett sammensveiset gjeng som pliktet å være lojale mot alle andre vegetarianere og avstå fra å spise noe de liker, fordi en eller annen fremmed veggis et stded ikke vil ha den samme retten.... Jeg visste heller ikke at de også hadde ansvar for hvilket inntrykk andre får av folk som helst vil spise grønt. Det er da ikke den enkelte vegetarianer/veganers oppgave å sørge for at offentligheten aksepterer at folk har ulike kostregler? Det er opp til offentligheten å ta seg sammen og akseptere at folk har ulike ønsker.

Det er heller ingen som må spise fisken folk har laget. Noen er framsynte nok til å si ifra om de spiser fisk, egg, ost og melk. Det er nemlig en utbredt kunnskap om at folk praktiserer kostreglene sine forskjellig. 

Vegetarianere er ikke en ensartet gruppe folk som bare liker den samme maten og bare spiser det samme som alle andre vegetarianere. Det er vertskapet som får passe på å ha noe å servere som alle vegetarianere tar imot med glede. Da trenger de ikke satse på omeletter og fisk. 

Nei, det er ikke blitt flere vegetarianere med årene. Den bevegelsen begynte på 70-tallet. I resten av verden lever det folk som har religiøse grunner for å ikke spise kjøtt. Det har de gjort i århundrer. Det er ikke noen nyhet at enkelte veggiser spiser fisk, mens andre ikke gjør dette.

Synes du at alle nordmenn i utlandet må passe på å spise brunost i påsyn av andre, slik at utlendinger ikke får inntrykk av at nordmenn ikke spiser brunost? Det er samme logikk.

Og jeg trodde vegetarianere var samfunnsborgere som alle oss andre, dvs en del av et fellesskap, og ikke bare en gjeng egotrippere.

Men takk for ny info.

Anonymkode: 75a96...ead

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 16.46, Rozárka skrev:

Jeg visste ikke at vegetarianere var en tett sammensveiset gjeng som pliktet å være lojale mot alle andre vegetarianere og avstå fra å spise noe de liker, fordi en eller annen fremmed veggis et stded ikke vil ha den samme retten.... Jeg visste heller ikke at de også hadde ansvar for hvilket inntrykk andre får av folk som helst vil spise grønt. Det er da ikke den enkelte vegetarianer/veganers oppgave å sørge for at offentligheten aksepterer at folk har ulike kostregler? Det er opp til offentligheten å ta seg sammen og akseptere at folk har ulike ønsker.

Det er heller ingen som må spise fisken folk har laget. Noen er framsynte nok til å si ifra om de spiser fisk, egg, ost og melk. Det er nemlig en utbredt kunnskap om at folk praktiserer kostreglene sine forskjellig. 

Vegetarianere er ikke en ensartet gruppe folk som bare liker den samme maten og bare spiser det samme som alle andre vegetarianere. Det er vertskapet som får passe på å ha noe å servere som alle vegetarianere tar imot med glede. Da trenger de ikke satse på omeletter og fisk. 

Nei, det er ikke blitt flere vegetarianere med årene. Den bevegelsen begynte på 70-tallet. I resten av verden lever det folk som har religiøse grunner for å ikke spise kjøtt. Det har de gjort i århundrer. Det er ikke noen nyhet at enkelte veggiser spiser fisk, mens andre ikke gjør dette.

Synes du at alle nordmenn i utlandet må passe på å spise brunost i påsyn av andre, slik at utlendinger ikke får inntrykk av at nordmenn ikke spiser brunost? Det er samme logikk.

Vegetarianere spiser ikke kjøtt, hverken fra pattedyr eller fisk!  

Anonymkode: de7fd...703

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Og jeg trodde vegetarianere var samfunnsborgere som alle oss andre, dvs en del av et fellesskap, og ikke bare en gjeng egotrippere.

Men takk for ny info.

Anonymkode: 75a96...ead

Du pleier altså å passe på å spise ting på ferie i utlandet som underviser andre i hva nordmenn er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vegetarianere spiser ikke kjøtt, hverken fra pattedyr eller fisk!  

Anonymkode: de7fd...703

Noen spiser faktisk fisk, av den grunn at fisk ikke utsettes for de lidelsene som dyr utsettes for i landbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...