Gå til innhold

Til dere som er vegetarianere eller innenfor det "spektrumet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Disclaimer, dette er ingen form for hetsing :P

Å være vegetarianer har blitt mye mer utbredt de siste årene og jeg møter stadig på flere som kaller seg selv vegetarianer eller veganer, men det jeg stusser på er at enkelte likevel spiser kjøtt iblant, spiser vilt, spiser fisk eller kylling, pinnekjøtt på julaften, mat som inneholder gelatin, og masse mer. 
Jeg stiller normalt oppfølgingsspørsmål fordi jeg synes at det virker rart og litt "feil", selvsagt er det jo veldig veldig bra det de driver med, men blir liksom litt kluss med definisjoner. Får mange krasse svar på disse spørsmålene som f.eks. "er det så nøye da?". Kan nevnes at jeg er ung student i Oslo så miljøet jeg kommer borti kan muligens ha noe å si.

Hva synes dere om dette? Spiser dere kjøtt selv iblant og/eller "jukser" dere? 

Anonymkode: 4dcb3...2ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange mennesker ønsker å gradvis gjøre verden bedre. De tar ikke feil når de reduserer kjøttforbruk og kjøper kjøtt fra bedre kilder. Det viktigste er ønsket om og forsøket på å gjøre verden bedre. Intet enkeltindivid kan endre verden, det eneste man kan gjøre er å forsøke ta valg som er bra for verden. Forhåpentligvis vil man bli gradvis bedre om man merker en etterspørsel i produkter som verner fattige arbeidere og dyr

Ikke forvent at vegetarianere og veganere skal være perfekte. De ønsker en bedre verden og tar gradvise steg for å komme dit. Med mindre man gjør en enorm innsats selv for å bedre verden har man ingenting å si

Anonymkode: 8ace2...cba

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser man litt kjøtt så er man verken vegetarianer eller veganer.Jeg er veganer og nei jeg jukser aldri.Og veganisme handler om mere enn kosthold.Det er en livsstil

Anonymkode: f580b...a13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker ønsker å gradvis gjøre verden bedre. De tar ikke feil når de reduserer kjøttforbruk og kjøper kjøtt fra bedre kilder. Det viktigste er ønsket om og forsøket på å gjøre verden bedre. Intet enkeltindivid kan endre verden, det eneste man kan gjøre er å forsøke ta valg som er bra for verden. Forhåpentligvis vil man bli gradvis bedre om man merker en etterspørsel i produkter som verner fattige arbeidere og dyr

Ikke forvent at vegetarianere og veganere skal være perfekte. De ønsker en bedre verden og tar gradvise steg for å komme dit. Med mindre man gjør en enorm innsats selv for å bedre verden har man ingenting å si

Anonymkode: 8ace2...cba

Det er selvfølgelig bra og handler nok ikke om å være perfekt, men dersom man aktivt velger å spise kjøtt iblant så kan man vel ikke være vegetarianer?

TS 

Anonymkode: 4dcb3...2ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i praksis veganer, men kan av og til spise kjøtt eller fisk, kjøtt kanskje en gang i året og fisk en gang i mind. Spiser aldri egg eller melkeprodukter. Hva skal jeg kalle meg? Flexitarianer? Enig i at det blir surr med begrepene. Jeg har igrunn ikke behov for å kalle meg noe, det blir en slags identitetsgreie som jeg ikke trenger. Men de som ønsker å kalle seg noe burde jo kanskje spise innenfor definisjonen.

Anonymkode: a1e8b...b32

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Jeg er i praksis veganer, men kan av og til spise kjøtt eller fisk, kjøtt kanskje en gang i året og fisk en gang i mind. Spiser aldri egg eller melkeprodukter. Hva skal jeg kalle meg? Flexitarianer? Enig i at det blir surr med begrepene. Jeg har igrunn ikke behov for å kalle meg noe, det blir en slags identitetsgreie som jeg ikke trenger. Men de som ønsker å kalle seg noe burde jo kanskje spise innenfor definisjonen.

Anonymkode: a1e8b...b32

Da er du ikke veganer, hilsen en som spiser kjøtt.

Anonymkode: 36d6b...830

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 hours ago, bobleplast_ said:

Har vært vegetarianer i over 4 år. Aldri spist kjøtt (såvidt jeg vet).

Vegetariianer sjekke,ja!

Anonymkode: 36d6b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er selvfølgelig bra og handler nok ikke om å være perfekt, men dersom man aktivt velger å spise kjøtt iblant så kan man vel ikke være vegetarianer?

TS 

Anonymkode: 4dcb3...2ca

enig.

Anonymkode: 36d6b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser man litt kjøtt så er man verken vegetarianer eller veganer.Jeg er veganer og nei jeg jukser aldri.Og veganisme handler om mere enn kosthold.Det er en livsstil

Anonymkode: f580b...a13

ja, samme som samboer, han prøver hele tiden å klise på klistemerker som står veganer på, men siden jeg ikke er det føles det galt! Miralsk sett.

Anonymkode: 36d6b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vegetarianer selv irriterer det meg litt når noen kaller seg for vegetarianer, men likevel spiser kjøtt og fisk. På grunn av dette blir det mye misforståelser rundt hva å være vegetarianer betyr og jeg blir ofte møtt med, f.eks. «men du spiser vel fisk?» når jeg forteller at jeg er vegetarianer. Hvis man spiser kjøtt eller fisk, får man kalle seg fleksitianer eller pesectianer sånn at det ikke blir en generell oppfattelse om at å være veggis innebærer kjøtt- og fiskespising. 

Når det er sagt, synes jeg det er flott med dem som ekskluder flere animalske produkter fra kosten sin, men bruk helst riktige begreper om hvordan du spiser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med den over, jeg syns det er irriterende at noen sier de er vegetarianer, og så kommer det fram at "men jeg spiser fisk av og til" eller "men viltkjøtt går greit". Ikke fordi det ikke er bra med begrensning av kjøttinntaket, de som begrenser litt er de som bidrar mest til endring, og jeg bryr meg ikke om folk spiser kjøtt eller ei, det er deres sak! Men da kan man rett og slett ikke bruke den terminologien. Jeg spiser feks ikke egg, men yoghurt og ost (uten animalsk løpe). Jeg sier jo ikke da at "jeg er veganer, men jeg spiser melkeprodukter". For da er jeg jo virkelig ikke veganer.

Jeg får som den over veldig mange "spiser du fisk"-spørsmål. Har til og med opplevd på restaurant å bli lovet vegetartallerken og fått en full av sjømat. 

Samtidig har jeg stor forståelse for at folk flest ikke har terminologien inne, og at pescitarianer er et uttrykk som er ukjent for de fleste. Men da ville jeg heller sagt "jeg spiser veldig lite kjøtt/spiser ikke det og det dyret/spiser bare kjøtt hvis jeg vet de har hatt det bra/spiser bare vilt/spiser ikke pattedyr/spiser bare fisk"-whatever. Men ikke si vegetarianer hvis det ikke betyr at du aldri spiser noe som helst dyr.

Anonymkode: 17407...417

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekteret heter det :)

Jeg vil tro det er fordi det er ulike årsaker til at folk velger seg denne livsstilen. Mens det tidligere var motivert av at man var glad i dyr og/eller politisk imot å spise dyr, handler det nå mer om helse og evt. miljø. 

Noen velger da å kutte ned på kjøtt og spise mer grønt, men de er ikke "anti" kjøtt på samme måte som en som er imot å spise dyr.

Men jeg er enig i at det er tullete å kalle seg vegetarianer eller veganer når man spiser kjøtt iblant. Man er ikke det, man er bare en som reduserer kjøttmengden. 

Anonymkode: 490e5...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser man litt kjøtt så er man verken vegetarianer eller veganer.Jeg er veganer og nei jeg jukser aldri.Og veganisme handler om mere enn kosthold.Det er en livsstil

Anonymkode: f580b...a13

Pffffft!

Alt er en livsstil... Livssyn mener du nok..

Anonymkode: 449c4...c33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med at en som ikke spiser kjøtt 97% av tiden kaller seg vegeterianer. Det korrekte hadde vel vært å si "tilnærmet lik vegeterianer", men altså, det er flisespikkeri i mine øyne. 

Det er mange grunner til at folk velger å holde seg unna kjøtt. For miljøet sin del er det jo bare å kutte i kjøtt uansett hvor mye/lite man kutter. Alle monner drar. Det er bedre å holde seg unna kjøtt 97% av tiden enn å spise kjøtt hver dag, så jeg synes ikke de som velger å spise pinnekjøtt på julaften fortjener tyn for det i det hele tatt. 

Jeg drikker alkohol kanskje 1 gang i året, og jeg kaller meg "tilnærmet lik avholds", eller av og til bare avholds *gisp*. Selv om jeg altså kan finne på å ta et glass champagne på nyttårsaften. Jeg ser ikke helt problemet. 

Anonymkode: cae5d...4d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disclaimer, dette er ingen form for hetsing :P

Å være vegetarianer har blitt mye mer utbredt de siste årene og jeg møter stadig på flere som kaller seg selv vegetarianer eller veganer, men det jeg stusser på er at enkelte likevel spiser kjøtt iblant, spiser vilt, spiser fisk eller kylling, pinnekjøtt på julaften, mat som inneholder gelatin, og masse mer. 
Jeg stiller normalt oppfølgingsspørsmål fordi jeg synes at det virker rart og litt "feil", selvsagt er det jo veldig veldig bra det de driver med, men blir liksom litt kluss med definisjoner. Får mange krasse svar på disse spørsmålene som f.eks. "er det så nøye da?". Kan nevnes at jeg er ung student i Oslo så miljøet jeg kommer borti kan muligens ha noe å si.

Hva synes dere om dette? Spiser dere kjøtt selv iblant og/eller "jukser" dere? 

Anonymkode: 4dcb3...2ca

Hva med oss?

Jeg "jukser" ikke. Jeg er bare ingen fanatiker. Dessuten er det sunt med animalsk protein i kosten for menneskedyr. Uansett hva man ellers måtte mene. Ja, jeg spiser vesentlig plantekost og jeg er opptatt av dyrevelferd. Men det er ikke din jobb å være innpisker for meg og fortelle meg at jeg er tilnærmet umoralsk og dobbelmoralist i dine øyne om jeg spiser et kyllinglår eller fisk i ny og ne. Det er igrunnen ikke noe du kan klage på, all den tid du spiser kjøtt selv.

Kanskje det var en idé å slutte å moralisere over andre og konfrontere dem med at de bryter regler du ikke lever etter selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig bra og handler nok ikke om å være perfekt, men dersom man aktivt velger å spise kjøtt iblant så kan man vel ikke være vegetarianer?

TS 

Anonymkode: 4dcb3...2ca

Hvorfor ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker ønsker å gradvis gjøre verden bedre. De tar ikke feil når de reduserer kjøttforbruk og kjøper kjøtt fra bedre kilder. Det viktigste er ønsket om og forsøket på å gjøre verden bedre. Intet enkeltindivid kan endre verden, det eneste man kan gjøre er å forsøke ta valg som er bra for verden. Forhåpentligvis vil man bli gradvis bedre om man merker en etterspørsel i produkter som verner fattige arbeidere og dyr

Ikke forvent at vegetarianere og veganere skal være perfekte. De ønsker en bedre verden og tar gradvise steg for å komme dit. Med mindre man gjør en enorm innsats selv for å bedre verden har man ingenting å si

Anonymkode: 8ace2...cba

Det du sa. 

Edit: Det blir forresten det samme med alt det andre jeg gjør. Jeg kjører bil og tar fly, selv om jeg ønsker å redusere karbonutslipp. Jeg bruker plast, selv om det er alt for mye plastavfall i verden. Jeg kildesorterer, men ikke til fanatiske grader. Noen ganger må jeg bare få søpla ut, uten å finsortere... Jeg vil ikke spise produkter med palmeoljer fordi jeg får dårlig samvittighet med tanke på orangutangene på Borneo som får skogen sin utryddet. Men jeg vasker meg med såpe- og den inneholder ofte palmeolje.

Jeg forsøker å leve litt religiøst og være et godt medmenneske. Men jeg får høre på Kg at jeg kan være en krass faen i trådene, når jeg snakker om ting jeg har sterke meninger om. Til den grad at folk blir såret eller føler seg overkjørt. 

Jeg er ikke noe perfekt menneske, men forsøker å gjøre min lille del så godt jeg kan. Når jeg svarer i trådene her, gjør jeg det gjennomtenkt og i beste mening.

Men jeg føler at selv om TS skriver en "Disclaimer" øverst i HI, så blir dette det samme som når folk ser en muslim som spiser mat og drikker vann under fastemåneden. Plutselig blir de et mullapoliti som vil oppdra andre til å "følge sin religion på riktig måte" selv om de ikke deler den troen i det hele tatt... NRK påstår hvert år at "Nå skal alle muslimer faste i en mnd." Hvem faen er de til å si det, når det ellers klages på at samfunnet snikislamiseres og at muslimer er til fare for friheten i samfunnet? Min frihet blir tatt fra meg, når folk kommer og vifter med pekefingeren hvis jeg drikker kaffe i lunsjen under fastemåneden. 

På samme måte kommer T.S og meningsfeller og fratar oss andre friheten til å leve som vi vil, med å stille krav til å leve enda striktere. Og som sagt etter regler hun ikke følger selv.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i praksis veganer, men kan av og til spise kjøtt eller fisk, kjøtt kanskje en gang i året og fisk en gang i mind. Spiser aldri egg eller melkeprodukter. Hva skal jeg kalle meg? Flexitarianer? Enig i at det blir surr med begrepene. Jeg har igrunn ikke behov for å kalle meg noe, det blir en slags identitetsgreie som jeg ikke trenger. Men de som ønsker å kalle seg noe burde jo kanskje spise innenfor definisjonen.

Anonymkode: a1e8b...b32

Det blir som å si til Knut Arild Hareide at han ikke kan kalle seg kristen hvis han går ut på byen og tar seg en pils med partifeller, eller kommer til å si "Faen i helvete!" hvis han får parkeringsbot. Eller at Sylvi Listhaug ikke får gå med kors fordi hun deporterer flyktningebarn til Kabul -og at det hun gjør på jobben ikke er i tråd med hva Jesus sier om flyktninger- så da bør hun henge av seg korset og slutte å kalle seg kristen....

Man kan ha en tro på noe uten at man hele tiden lever etter andres definisjoner. Feks som at det er mulig å mene at det er til det beste om man ikke slutter opp om dyreplageri i prosessen med kjøttproduksjon,  slik at man kjøper så lite kjøtt som overhode mulig.

Det er forresten bare tull at mennesker ikke trenger animalske proteiner men kan klare seg på tofu og bønner... Vi er fra naturens side omnivorer og trenger næringsstoffer fra kjøtt for å holde oss sunne. Uansett om vi reduserer det ned til den grad at vi sier vi spiser vegetarisk og er vegetarianer.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker ønsker å gradvis gjøre verden bedre. De tar ikke feil når de reduserer kjøttforbruk og kjøper kjøtt fra bedre kilder. Det viktigste er ønsket om og forsøket på å gjøre verden bedre. Intet enkeltindivid kan endre verden, det eneste man kan gjøre er å forsøke ta valg som er bra for verden. Forhåpentligvis vil man bli gradvis bedre om man merker en etterspørsel i produkter som verner fattige arbeidere og dyr

Ikke forvent at vegetarianere og veganere skal være perfekte. De ønsker en bedre verden og tar gradvise steg for å komme dit. Med mindre man gjør en enorm innsats selv for å bedre verden har man ingenting å si

Anonymkode: 8ace2...cba

Det er mange kjøttspisere som gjøre en ufattelig mye større innsats for "verden" enn det vegetarianere og veganere tror de gjør. Det er helt forskrudd å  tro at det på en eller annen måte er feil å spise kjøtt, noe det ikke er. Det som er feil er å støtte dyremishandling bevisst, eller å støtte slaveri av mennesker. 

Det er utrolig mange veganere som griner over "dyrelik", men så kjøper de klær som er laget av slaver i India. Eller kjøper kakao laget av slaver.

Anonymkode: a071d...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...