Gå til innhold

Vanskelig å strikke kofte...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarte å strikke en nancygenser....men aner absolutt ikke hvordan jeg skal kunne lage ei kofte,men har såååå lyst på ei. Er det overkommelig? Må jeg ha symaskin?

Anonymkode: b8626...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanskelig å strikke en kofte. Det kan være veldig mye arbeid med en kofte, men hvis du ikke skal klippe opp/sy så er det mye mindre arb. Sjekk om koften du ønsker å strikke må monteres med maskin eller om du skal strikke frem og tilbake osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så det er et slternativ å ikkje klippe opp....det høres bra ut😀👍takk for svar

Anonymkode: b8626...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig,bare du strikker slik at du har mulighet for å klippe opp etterpå. Det er det eneste svaret jeg kan gi, da jeg ikke har gjort noe annet. (Eneste jeg har strikket fram og tilbake er barnekofter). Men er ikke så "fan" av det akkurat, denne klippinga, redd for å klippe feil.

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Minlillesky skrev:

Det er ikke vanskelig å strikke en kofte. Det kan være veldig mye arbeid med en kofte, men hvis du ikke skal klippe opp/sy så er det mye mindre arb. Sjekk om koften du ønsker å strikke må monteres med maskin eller om du skal strikke frem og tilbake osv..

Ja, den her er grei, strikket kofte til ungene mine, da ble det fram og tilbake og det var mye lettere enn oppklipping ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Ang. symaskin: Nei - du trenger ikke symaskin. Hvis du strikker med ren ull (f.eks. Ask fra Hillesvåg eller Rauma Finull) så vil ullfibrene hekte seg fast i hverandre som på en borrelås. Da holder det ofte å bare hekle fastmasker langs klippkantene. Bruker du derimot glatt ull som alpakka, bør du sy to sømmer for hånd på hver side av klippekantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har klart å strikke en Nancy-genser uten store problemer, tror jeg du klarer å strikke en kofte. Men hvis det er en del mønster, vil jeg definitivt anbefale å strikke rundt og klippe opp. Det vil spare deg for mye tid, for det tar en del tid og er ganske kjedelig (syns jeg) å strikke mønstestrikk på vranga. Jeg strikker for øvrig alle tynne jakker rundt og klipper opp selv om det er ensfarget strikk.

Men hvis du googler litt, kan du finne noen tutorials. Jeg måtte gjøre det samme da jeg skulle begynne med dette, hadde ingen som kunne vise meg. Det handler jo bare om å legge opp noen ekstra oppklippsmasker foran, som ikke regnes med i det øvrige maskeantallet, strikke rundt. Og så sy forsterkede sømmer med symaskin flere ganger på hver side av der jeg skulle klippe opp. Så brette, og sy fast en form for belegg for å skjule den stygge kanten (et fint bånd f.eks). 

Men min foretrukne metode er heklemetoden, som kun kan brukes på garn av saueull (ikke alpakka f.eks.) som ikke er superwash-behandlet. Det er gøy, går ganske fort, lager en veldig pen kant bak og du trenger ikke belegg. Men når jeg har gjort dette på en kofte, har jeg sydd ekstra attersting langs partiene med mønsterstrikk først, for sikkerhets skyld. Du kan f.eks. prøve å google Nina Petrina og heklemetoden, hun hadde en tutorial på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2018 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte å strikke en nancygenser....men aner absolutt ikke hvordan jeg skal kunne lage ei kofte,men har såååå lyst på ei. Er det overkommelig? Må jeg ha symaskin?

Anonymkode: b8626...141

Meld deg inn i koftegruppa på facebook. Da lærer du det meste og kan spørre om det du lurer på. 

Men vær forsiktig med å diskutere med hun ene veldig aktive administratoren der inne hun kan være temmelig ufin til tider. 

Anonymkode: 17d8f...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...