Gå til innhold

Noen strikkekyndige? Peiling på garn?😊


Mafioso

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting ift garn.. Oppskriften sier jeg skal bruke Lerke fra Dale, men er det andre garn jeg kan bruke som er likt/ligner? Syns det garnet er litt dyrt🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Mafioso skrev:

Lurer på en ting ift garn.. Oppskriften sier jeg skal bruke Lerke fra Dale, men er det andre garn jeg kan bruke som er likt/ligner? Syns det garnet er litt dyrt🤔 

Du må se på strikkefastheten eller finne et mønster fra Dale der Lerke er brukt. Der står det ofte hvilke alternative garnmerker du kan bruke. 

Men dersom du bruker et annet garn må du også se på garnmengden og garnlengden på den opprinnelige oppskriften. Ellers kan du kjøpe for lite eller for mye garn. 

Anonymkode: f1dc5...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak, garnius.no og strikkemekka.no har ofte tilbud på Dalegarn. Noen ganger er det fri frakt og. 

Anonymkode: f1dc5...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker du et garn med samme innhold som Lerke ca? Det første jeg kommer på da er Drops Cotton merino. Det har noenlunde samme tykkelse, men du bør uansett helst strikke prøvelapp når du bytter garn. Hvis du ønsker et rent ullgarn, altså i alpakka eller saueull, er det flere alternativer. Men da er det jo å se på hva som står om anbefalt pinnetykkelse på banderolen på garnet, og hvor mange masker per 10 cm de anslår at de vil gi. Så vil du hvertfall ha en viss pekepinn. Men om du bytter til garn med annet fiberinnhold, må du være obs på at du kan trenger mer eller mindre garn, siden løpemeteren på garnet kan være ulik. Men i dette tilfellet, vil det bety at du fort trenger litt mindre garn, siden garn i bomullsblanding gir færre løpemeter per nøste, siden bomull veier mer enn ull.

Jeg har strikket litt med Drops, og vet mange er fornøyd med det. Personlig syns jeg kvaliteten er bedre på annet garn, i tillegg til fargeutvalget. Men hvis pris betyr mye, kan det være verdt å sjekke ut. Vet også de har garn på Europris og slike steder, men da ville jeg styrt unna akrylblandinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...