Gå til innhold

Rosewoods prøvedagbok


Rosewood

Anbefalte innlegg

Hadde aldri trodd jeg kom til å starte noen dagbok, men - her er jeg da :) Kjekt å kunne skrive ned tanker og erfaringer, muligens få litt innspill og oppmuntring fra de som leser. Alt innspill tas godt i mot! :) Blir sikkert noe rotete i begynnelsen, har liksom aldri skrevet dagbok før. Jeg tenker veldig mye rundt dette og har behov for å få det ned en plass. Vil ikke plage livet av typen heller :) Altså jeg er trygg på han og han er like klar og ensjert som meg ang. prøving, men ja... Som sagt, greit å få ned tankene en plass.

Kan begynne med å introdusere meg selv da. Vi er 26 år gammel. Vi har vært sammen i 6 år. Han har fast jobb, i barnehage faktisk. Ferdig utdannet barnehagelærer, så det er jo ganske perfekt. Han er helt utrolig flink med barn og, helt fascinerende. Han er veldig tålmodig, forståelsesfull og han kommer til å bli en helt fantastisk far. Det er jeg sikker på :) 

Vi snakket sammen om å prøve rett før sommeren, og begynte på ordentlig sent i sommer. Sluttet på p-pillen i juli.

Mensen kom 1. oktober, og herregud så utålmodig og frustrert jeg ble i mellomtiden, trudde at det skulle ta sånn et år. Ville bare at kroppen skulle komme seg i gang igjen. Har alltid hatt regelmessig mens, den har alltid kommet i løpet av den første uken i en ny måned. Da den kom 1. oktober tok det 3 uker og så kon den igjen, deretter igjen etter 3 uker. Men kroppen tenkte vel bare litt tid på å komme tilbake til sin vanlige syklus; den er tilbake til å komme ca hver 28. dag. Kommer hver 4. helg. Veldig greit å holde styr da, eggløsning og sånn. 

Har prøvd forskjelligeEL-kalkulatorer, og alle fastslår samme dato og periode. Denne måneden 17-22 januar som fruktbar periode. Så vi har prøvd da hver 2. andre dag siden noen dager før EL. Har skjønt at det er det som anbefales. Begynte på folsyre med en gang vi fant ut at vi skulle begynne å prøve.

Helt rart å være i gang med dette, litt spennende men litt småskummelt og. Håper det ikke tar så fryktelig lang tid ❤️

Endret av Rosewood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er rart hvordan man, etter å ha prøvd en liten stund, leter etter tegn. Innbiller seg symptomer. Eller jeg gjør ihvertfall det. Det er sikkert ganske vanlig, man vil det så gjerne at man innbiller seg masse rart. Tenker liksom «ja nå, nå har vi fått det til!». Tenker at jeg er litt kvalm, svimmel. Murring i magen, ømme bryst osv. Også kommer mensen da. Håper jo så klart på såkalt «festeblødning», men det er jo ikke det. Blæh. 

Vet at jeg ikke skal stresse sånn med det, og er klar over det kan ta tid. Kan jo ta noen mnd. Noen år. Håper virkelig ikke at vi skal ha noen problemer med å få barn, føler virkelig med dem som er ufrivillig barnløse. Å ønske det så sterkt men at det aldri går. Så jeg må bare smøre meg inn med tålmodighet (noe jeg i utgangspunktet ikke eier et gram av :dry:). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sjokoladepiken skrev:

Lykke til med prøvingen, jeg vil gjerne følge dagboken din:-)

Tusen takk! 😁 Så hyggelig at du vil følge med 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg ser gravide damer over alt! Føler meg nesten omringet av dem. På butikken, på bussen, i byen, på forelesing til og med er det flere som er blitt gravide etter jul. Argh! 🙄😂 Da jeg satt på ferga på vei hjem etter jul følte jeg at nesten annenhver kvinne enten ventet baby eller gikk rundt med nyfødte. Herregud jeg blir så misunnelig 😩 Kan det bare skje snart liksom.

Men det er jo veldig skummelt også, herlighet. Det er noe helt nytt, helt nytt kapittel. Tenk om det faktisk skjer snart?? At jeg kan være mamma om 9 mnd, at ett år fra nå kan jeg ha en 4 mnd gammel baby?? Haha det er helt vilt å tenke på.

Men jeg vet jeg er klar, og jeg vet jeg vil bli en god mor. Og kjæresten min vil bli en fantastisk far. Han er altså så rolig; mens jeg småstresser litt og friker litt ut med tanke på alt dette, så er han helt avslappet. «Det går fint, det går helt bra. Blir koselig dette» ☺️ Det er vel fordi det er JEG, som kvinne, som skal bære frem og føde det, er vel naturlig at jeg da småfriker litt. Så med tanke på det er det jo veldig greit å ha denne dagboken til å skrive ned alt av tanker og usikkerheter. Hvis jeg skulle delt alt dette her med kjæresten så hadde han sikkert begynt å stresse selv og det blir helt håpløst. To hodeløse kyllinger liksom, nei.. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fortalt til noen andre at vi planlegger. Er litt redd for evt. tilbakemeldinger, ala «Er dere sikker på dere er helt klar for dette nå?» «Du vil ikke vente enda litt til da, til alt er på plass?» «Hva med utdanning da?» 

Orker det ikke. For er man noensinne helt 100% klar for det da? Og når er man liksom 100 % klar?

Når man har kjøpt hus, fullført utdanningen, fått fast jobb, vært sammen i minst 5 år, og planlagt i 1 år? Vel da blir jeg nok altfor gammel til å bære frem barn er jeg redd..

Vi er oppegående mennesker, vi jobber (jeg har tenkt å ta utdannelse, men det stresser jeg ikke med), vi har helt grei leilighet til å begynne med, vi er sunne og friske, og vi er klare. Det må da holde håper jeg? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nå er det tid for å overtolke og finne symptomer overalt :rolleyes:

Stikker litt i magen, spesielt nederst på venstre side, litt små kramper her og der. Trøtt og sånn. Men altså, det er jo så mye det kan være. Det er en uke til jeg skal ha mens, så det kan være kramper og stikkinger før det. Det kan være luft, eller smerter jeg finner opp :sprettoy: Ægggh. Skjer hver gang.. Den uka før mens er så nervepinnende! Håper og håper at den ikke kommer, så kommer den, og så er det på’n igjen med å prøve rundt neste EL... 

Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet.

🙃🙃🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med :nigo: spennende tid fremover! Skal du ta noen tester eller er du så tålmodig at du venter for å se om mensen dukker opp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, plastfolien skrev:

Her vil jeg følge med :nigo: spennende tid fremover! Skal du ta noen tester eller er du så tålmodig at du venter for å se om mensen dukker opp? :)

Hyggelig å ha deg med! 😁

Altså, min mens er såpass regelmessig, at jeg tenker det er bortkastet penger å kjøpe test før den dukker opp :P den kommer alt fra seint fredagskveld til tidlig søndag. Som regel lørdagen, hver 4. uke. Så jeg ville nok kanskje kjøpt test hvis den ikke hadde dukket opp innen mandagen, garantert tirsdagen. Ser jeg ikke snurten av den tirsdag, 6 februar så blir det test! :) 

Jeg tok test en gang i høst, men det var før jeg hadde fått mensen tilbake etter å ha sluttet på pillen. Tok jo et par mnd før den kom og jeg gikk rundt med masse symptomer uten at mensen kom. Tok en test, ble negativ og mensen kom uka etterpå. :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her vil jeg følge med 😃 Så tålmodig du er som venter til etter IKM. 

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om at  prøving er skummelt. Selv om en er klar for å bli mamma, så tror jeg det er veldig normalt å freake ut litt innimellom 🙊 Jeg gjør det selv! Men jeg lander alltid tilbake på tanken om at jeg og samboer er klar for dette. 

Masse lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ball::plystre::pasha::enig::murvegg::sjenert::sno:

Ca sånn jeg ser ut nå mens jeg venter på helga :) Veldig beskrivende. Kommer tante rød på besøk eller ikke.. Lalala.

Har murringer i magen. Små stikk i sidene, og kramper der nede. Nå nettopp fikk jeg en smerte jeg ikke har vært borti før; følelsen av at noen trykker tommelen sin hardt inn i ryggen min, og drar den hardt nedover. Venstre siden litt bort fra ryggmargen. Det var ikke så godt 😁 Skreik litt der gitt. Og der kommer jo denne overtolkningen da vet dere, «Oi dette har jeg ikke kjent før. Nå må det ha skjedd noe!» 🙄🤪

Ellers, små smertegreier, nederst ved magen til venstre. Har ikke vært så irritabel som jeg pleier å være i dagene før mens. Pleier å bli litt kjerring og småsur på kjæresten. Sånn passiv-agressiv, «neida alt er fint kjære jeg er ikke sint 😊» *smeller med dører og skuffer og tramper rundt, knurrer i stedet for å svare på spørsmål*

Jeg ler derimot av ingenting, fniser og kniser av dumme tanke som dukker opp, nesten konstant. Sier ikke at det betyr jeg nå må være gravid, igjen; overtolkning. Deluxe. Bare fordi jeg ikke oppfører meg som en sur dritkjerring, men som høy på lim liksom. Forteller meg selv dette tiden.. Hver gang har jeg liksom tenkt at dette her er ikke vanlig, dette er noe nytt, og hver gang har mensen dukket opp :murvegg:

Finnes det i det hele symptomer når man er, hva, 1-2 uker på vei? :P 

Blir så misunnelig av alle gravidmagene på Instagram :grine:

 

 

 

 

Endret av Rosewood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det går et sekund uten at jeg tenker på graviditet nå, spesielt når det nærmer seg mens.. Klarer nesten ikke konsentrere meg på forelesning. Jeg har liksom vanlige menssymptomer som murringer i magen, små humørsvinginger - irriterer meg spesielt over masse snakking. Var ei jente som satt bak meg i morges, hun jattet og jattet og jattet. Tenkte bare «herregud holder du aldri KJEFT». Haha.

Og en annen fyr rett ved meg åt banan, klarte ikke lukten 🤢 luktet som spylevæske. 

Så har jeg begynt på en ny serie, Hart of dixie, og jeg lever meg helt inn. Blir kjemperørt og gråter nesten av glede når det skjer noe søtt. Ler av de dummeste ting. 

Og gud som jeg koker i ansiktet, kjennes ut som om den tar fyr når som helst. 

Oppblåst - klarer så vidt å lukke jeansen min, klarte det ikke i dag så jeg tok på meg strømpebukse og lang ullgenser. Jeansen er skikkelig stram! Men jeg har jo spist masse usunt den siste tiden så jeg har sikkert bare lagt på meg. Har skjerpet meg de siste 2 ukene da, but still. 

Men noe jeg undres over; (sorry for detaljer!) jeg har ikke hatt noe utflod denne tiden. Pleier liksom å måtte bruke truseinnlegg, men har ikke hatt noe behov for det overhodet nå. Hmmm.

Så ja, prøver hardt å ikke la forhåpningene ta helt overhånd her, men det er vanskelig! 😪

Utrolig rotete innlegg, men sånn foregår det i hodet mitt nå; bare tull. 

Endret av Rosewood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googler som en galning disse dager...

Ved hvert minste tegn så er det rett til google. Ansiktet mitt kokte jo nesten over i går, det var helt vilt. Satt i forelesning hvor det er iskaldt. Pakket meg inn i skjerfet mitt og skalv samtidig som jeg måtte vifte meg i ansiktet. Nesten sånn man er når man har feber, bare at jeg ikke var syk. Holdt på sånn hele kvelden.. Rett på google da vet du. «Varm i ansiktet, gravid?» «koker over, gravid?»

Kjæresten begynner å bli redd meg 😂 Jeg er skikkelig lattermild disse dager, ler nesten av hva som helst og ingenting. «Du ler som en sinnsyk person og brenner i trynet, hva skjer?!» så ler jeg enda mer.

Dette og blir googlet. «Ler av ingenting og koker ihjel, gravid?» :plystre: 

Koker ikke så veldig i ansiktet nå da, heldigvis. Men er trøtt. Har fått litt utflod i dag, litt sånn hvit og tykk. 2 dager før jeg venter mens... vet ikke om det er et bra tegn eller forstadiet til mens :( Har liksom ikke hatt noe særlig til utflod før i dag, er som regel mest rundt eggløsning, men det var ikke noe særlig denne gangen. «Hvit utflod, gravid?» :roll: :klaske:

Må holde meg unna google, herregud jeg tar helt av. Tenk hvor skuffa jeg blir hvis mens kommer?? :( 

Dumme forhåpninger og leting etter symptomer...

 

Endret av Rosewood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :goodbye:

Er nok litt vanskelig å ikke lete etter symptomer. Gleder meg til å følge med på hvordan det går :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok en test i går; var blendahvit :P men jeg tok den på ettermiddagen da, har forstått at det er best å ta den på morgenen. Jeg kjøpte en pakke med 2 tester i, men jeg har ikke lyst på en til negativ test så jeg får vente til over helgen og se om TR kommer. Den skal komme i morgen. PLIS ikke kom. 😩

Har murringer i magen enda, men det er jo så typisk før mens :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, -Mala- skrev:

Hei :goodbye:

Er nok litt vanskelig å ikke lete etter symptomer. Gleder meg til å følge med på hvordan det går :nori:

Hei hei! 😁 Hyggelig at du vil følge med :blomst:

Ja jeg tenker og det. Nærmest umulig! Ønsker det så veldig, så da blir jo skuffelsen enda større når det enda en gang ikke går som ønsket :/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rosewood skrev:

Hei hei! 😁 Hyggelig at du vil følge med :blomst:

Ja jeg tenker og det. Nærmest umulig! Ønsker det så veldig, så da blir jo skuffelsen enda større når det enda en gang ikke går som ønsket :/ 

 

Det skal ikke være enkelt altså.. jeg krysser fingrene for at mensen ikke dukker opp i morgen 🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen med disse hetetoktene! Får nesten klaustrofobi, ansiktet mitt bare brenner. Vært på do sikkert 5 ganger siden jeg stod opp halv ni, etter å ha drukket en kopp kaffe og et glass vann.

Føler meg kvalm, tror jeg, vet ikke om jeg bare leter etter symptomer, men kvalmen kommer og går.

Slet med å få sove i natt, sist jeg sjekket klokken før jeg sovnet var den 01:45. Lys våken rundt halv åtte tiden.. 🙄 

Og nå jeg på do igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...