Gå til innhold

3åringen har fått diagnosen mild barneautisme :( er knust


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg , h•n har ikke språk kun litt babbling , er enkel å ha med å gjøre , veldig rolig av seg , men alikavel føler jeg at verden har rast sammen :( vi venter nr 2 om noen dager , og hvordan i all verden vil dette gå :( , jeg er så langt nede har sittet på toalettet å grene å grene hver natt den siste uken .  

 

Jeg vil legge til at jeg elsker barnet mitt mer enn noe annet i verden , men jeg er så redd , redd for framtiden hvordan vil det gå hvordan vil h•n klare seg :( hva vist språket aldri kommer.

Anonymkode: 494f2...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære vakre deg. 

Det er det samme flotte barnet med diagnosen som uten. 

Språket kommer.

Jeg vil anbefale deg å lese bloggen til på randen med ragne. Gå tilbake i arkivet, hun har tvillinger med sterk autisme og selv oppdaget hun at noe var feil ved 6-7 mnd alder. 

Hun elsker barna sine og skriver fint om dem, generelle ting mest og ingen bilder så hun er ikke en utleverende blogger. 

Hun skriver egentlig mest om hvordan det er å være autismemamma. http://paarandenmedragne.no/#gs.wmXu0U4

Gå langt bakover i arkivet og les litt der om du orker nynorsk/dialekt :)

Hun setter så fint ord på mye og har en lun humor om ting som at barna tar henne bokstavelig når hun ber dem ta seg sammen og de spør hvordan de gjør det, for eksempel. 

Barnet ditt vil bare utvikle seg i sitt tempo. 

Og det er BRA at diagnosen er stilt så tidlig. For da vil barnet få godt med hjelp til den utviklingen. 

Anonymkode: 1681f...f33

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem! 

Vi elsker barna våre så mye at vi bekymrer oss for alt. En diagnose er skremmende, men det er ikke slutten på normalt liv, det er starten på jakten på et mest mulig behagelig og tilpasset liv. :)

Jeg vet ikke hvem som tar dette videre innen helsevesenet, men det vet nok du. Luft tanker og still spørsmål. Det er tøft for deg nå, for som mødre ønsker vi å legge tilrette for at de skal ha det bra, og nå ble ting litt uvisst for deg om hvordan du skal gjøre det, tipper jeg. 

Men du finner det snart ut. Og det er mange fine metoder og program for å lære barn å snakke. Jeg har en uten diagnose som var sent med språk og hadde god effekt av tegn til tale. Da måtte jeg pugge og lære noe nytt. Men vi klarer alt. 

Du klarer alt også, men du klarer ikke å løse alt i kveld. 

Elsk barnet ditt og hjelp barnet ditt med en dag om gangen. Dette ordner dere fint, det tror jeg. 

Du er viktig og du gjør en god og viktig jobb. Og barnet ditt har det bra. En dag om gangen. Forsøk å ikke svartmale fremtiden med uvisse tanker. Det er en skummel løype. For ingen er så flinke til å frykte worst case for barna våre enn vi mødre.

Endret av Zoey
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, dette kommer til å gå så fint! Mild autisme ligger jo innenfor normalspekteret, og dette blir høytfungerende mennesker. Jeg har flere venner med mild autisme og det er jo de kuleste folka. Det er sosialt velfungerende, smarte folk. De har jo sine særegenheter, men de også fullt klar over hva som hva og "overstyrer" forholdsvis greit det de ønsker å dempe.

Det er utrolig bra at dere har fått diagnosen så tidlig, det kommer til å spare dere for så mye frustrasjon. Mange av vennene mine forteller om en heller trasig skoletid fordi ingen skjønte hva de slet med.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at du får en sorgreaksjon! 

Men det ordner seg :) Det at barnet har fått diagnosen gir h*n flere rettigheter. Da får barnet den støtten det trenger i bhg og senere skole.

Anonymkode: 28eab...b35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått sjokk, i tillegg til at du sikkert er veldig hormonell. Jeg sier som flere her at det er fint at han fikk diagnosen tidlig sånn at han kan få den tilretteleggingen han trenger i barnehage, skole og fritidsaktiviteter. 

Det er ikke uvanlig å ikke ha så mye språk i 3 årsalderen . De fleste har det, men ikke alle. Plutselig så snakker han også, hvis ikke så antar jeg at logoped blir aktuelt. Kan hende han vokser på å bli storebror. 

Anonymkode: 16f47...4ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er noen med en sønn med mye verre autisme som har hatt gode resultater med mat og tilskudd:
http://boyconnected.blogspot.no/2016/09/horrible-pain-for-my-boy-with-autism.html

Anonymkode: fc97b...d94

Herregud, vær så snill å ikke anbefal sånn mumbo-jumbo! :roll: 

 

Kjære TS, jeg har vært der du er, og kjent på de samme følelsene (ikke gravid da, vi har et eldre barn) da vår sønn fikk liknende diagnose som tre-åring. Det er to år siden nå, og selv om jeg ikke skal legge skjul på at det kan være slitsomt, så lærer man seg å leve fint med det. Som noen over her sa, er det bra at det ble oppdaget tidlig, for forskning viser at dess tidligere man setter inn tiltak, dess bedre resultater ser man. 

Vår sønn begynte på TIOBA/EIBI da han var tre, og bare etter et par måneder så og hørte vi enorm språklig fremgang. Dette tilbys vel ikke overalt, og det varierer selvsagt fra person til person hvor godt det funker, men for oss har det vært helt gull. Nå, to år senere, skravler han som en foss. :fnise: Ikke perfekt, men han har ingen problemer med å gjøre seg forstått, og er i det hele tatt en veldig kul liten fyr. 

Hva slags hjelp får dere, TS? Har dere fått noen info om mulige behandlingstilbud o.s.v. 

Anonymkode: ebc62...34d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt reaksjonen din. Jeg har et tantebarn som fikk samme diagnose, foreldrene var sønderknuste! De fikk høre det ene og det andre om hvor ille barne ville få det. Nå er han 15 år og har alltid vært verdens skjønneste og enkleste unge å ha med å gjøre! Språket kom, han har venner, gjør det veldig greit på skolen og er en fantastisk storebror til to småsøsken. Han har seriøst den mest herlige personligheten, kjærlig og omsorgsfull, alle elsker ham!! 

Eneste er at han fordyper seg i enkelte temaer mer enn andre unger og husker enormt godt. Han husker alt du har sagt og kan gjenta det! :fnise: 

Alles historie er forskjellig, men det finnes mange positive også! :)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig at du er lei deg og bekymret på barnets vegne, vi ønsker vel alle at barna våre skal ha det så enkelt som mulig i livet. Men som andre nevnte, dette åpner noen dører mtp tiltak og tilrettelegging. Og han er den samme fine gutten som før ❤️

Anonymkode: fc95d...12a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere voksne på skalaen. Oppegående, velfungerendeog hyggelige alle sammen.  Det eneste jeg merker det på er humoren.

Anonymkode: 63733...a49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mild autisme, dvs jeg har asperger,! Men har klart meg bra, er gift, har to barn og jobber på vernet bedrift:) Så sitt deg ned og slapp av, TS det vil gå bra:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er kjempebra at diagnosen ble satt såpass tidlig, tidlig intervensjon kan ha veldig mye å si. 

Ellers vil jeg anbefale deg å ikke ta sorgene for mye på forskudd. Man skal alltid være  i forkant når man har et barn på autismespekteret og begynne forberedelser i god tid før overganger. Men samtidig er det mye som kan skje mellom småbarnsstadiet og voksenlivet. Så fokuser på de neste årene først. 

Ellers kan jeg anbefale deg å melde deg inn i autismeforeningen og bli med på aktiviteter i lokallaget. De beste rådene jeg har fått har vært fra foreldre i samme situasjon. Og sett deg litt inn i lover og rettigheter, min erfaring er at man selv må passe på at man får disse oppfylt. Ha et godt samarbeid med barnehage, skole og ppt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosemoren

Barnet mitt fikk samme diagnosen som 3-åring, 20 år senere ble diagnosen slettet, og ble erstattet med "sen prosesseringshastighet".

Han har et større behov for rutiner, og bruker litt lengre tid enn de fleste til å lære, til å forstå nye ting, men han fungerer helt normalt både i hverdagslivet og i jobb.

Så tørk tårene, og stå på videre. Dette går bra :)

Endret av Rosemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Vi mistenkte barneautisme før 1 års alderen på vår. Han har ikke fått diagnose enda, men vi var i gang med både ppt og spesialpedagoger innen han var 1 1/2 år. Han snakker ikke, men han han kan plutselig si rene ord. Barnehagen kaller han en ordsamler :) 

Han har noen særheter, men vi har jobbet masse med det og han har hatt utrolig fremgang og ingen merker at han ikke er som alle andre utenom språket. Men han kan hele alfabetet og kan telle til 10. I tillegg forstår han mye engelsk pga engelsk musikk Barne-TV. Han er en utrolig glad og enkel gutt som alle forelsker seg i . Han blir straks 2 1/2 år .

Han skal utredes mer på Kapellveien til våren for enda mer tilrettelagt hverdag. Men siden han har så mild grad så er vi ikke bekymret. Han lærer raskt og tar ting fort, han forstår det som blir sagt til han og han gjør som han får beskjed om(stort sett :P ) 

Jeg skjønner det kan komme som et sjokk, men dere har vel sikkert merket noe før diagnose ble satt? 

Vi er iallefall ikke veldig bekymret. Vi vet hva vi har å gå ut i fra og samarbeider tett med både barnehagen og diverse instanser. Mulig skolestart må utsettes og kanskje at privatskole eller annet alternativ må til, men det er enda veldig tidlig. I og med at han sier ord og forstår beskjeder så tror jeg nok at han en dag plutselig snakker som en foss. Han er perfeksjonist så han gjør ikke ting før han behersker det 100%. Han var f.eks treg med å gå, men han skulle jo også reise seg rett opp uten å holde seg og ville helst løpe før han skulle gå :fnise:

Han lider iallefall ingen nød og er utrolig lykkelig og trygg. Og vi bor i et land som heldigvis tar vare på oss i slike situasjoner. 

Pust med magen og ta en dag av gangen. Dette kommer til å gå helt bra :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke om bidraget mitt hjelper overhodet, men ville bare skyte inn at personer med autisme er noen av de mest fascinerende og interessante menneskene jeg kjenner og observerer. Jeg skjønner utfordringen med å leve med både autisme og med autistisk barn og prøver ikke å ta noe bort fra den skumle følelsen du har nå, jeg hadde nok vært nervøs uansett hvilken diagnose mitt barn fikk. Ville bare si det :) 

Anonymkode: 952af...7dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om bidraget mitt hjelper overhodet, men ville bare skyte inn at personer med autisme er noen av de mest fascinerende og interessante menneskene jeg kjenner og observerer. Jeg skjønner utfordringen med å leve med både autisme og med autistisk barn og prøver ikke å ta noe bort fra den skumle følelsen du har nå, jeg hadde nok vært nervøs uansett hvilken diagnose mitt barn fikk. Ville bare si det :) 

Anonymkode: 952af...7dd

Og så har det mye å si hvordan man gå frem videre. Mange får diagnose for sent og da er det større sjanse for at barnet faller ut eller blir sett på som en «problemunge». 

Sønnen vår er iallefall godt likt og kommer overens med de andre barna. Eneste er at han skal bli på småbarnsavdelingen 1 år ekstra siden han fremdeles ikke har språk og enda er litt «baby» på noen områder. Han er også veldig opptatt av rutiner og trenger at det er kjente omgivelser og ikke minst trenger han ekstra oppfølgning og det får han mer av på småbarnsavdelingen :) 

Vi bygger han opp med positiv forsterkning og han blir sett og hørt i alt han gjør og det gjør at han sjeldent blir frustrert selv om han ikke snakker enda. Det vil igjen bygge han opp og øke selvbilde og selvtillit og dermed gjøre at han vokser opp til å ble en harmonisk og glad unge. Han er utrolig morsom og utadvendt så å forsette å bare møte han på måten vi og barnehagen gjør vil også gjøre at han vil få det lettere mht til å få seg venner og ikke falle ut. Mulig han blir den litt sære, men så lenge vi er åpne om det med både foreldre og de andre barna så har han et mye bedre utgangspunkt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig diagnose betyr tidlig hjelp. Jeg har to stk med asperger.  De er smarte og morsomme og har noen venner og har hatt god nytte av hjelp i skolen og barnehage. Uten den hjelpen og kursene vi har fått hadde de nok ikke vært så selvstendige som de er. Vi ser for oss både utdannelse og jobb i fremtiden. Ikke går de på dietter heller. Men det måtte de selvsagt gjort om de reagerte på noen mattyper.

Anonymkode: 395ee...b3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...