Gå til innhold

Reisen for å finne indre ro - Øst Asia?


jsm

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Før jeg går konkret på spørsmålene jeg har ang. reise, ønsker jeg å skrive litt om meg selv først. Dette er fordi at den som evt. svarer kan "se bedre" hva som gjerne passer for meg. 

 

Jeg er en mann på 25 år. Jeg har nettopp fullført den utdanningen jeg alltid har ønsket meg, samt fått meg "drømmejobben". Dessverre har denne ferden kostet en del for meg. Jeg har alltid vært bevisst og oppmerksom på dette "jaget" det moderne samfunnet krever av oss. Dessverre er ikke det å være klar over, det samme som å gjøre noe med det. Dette kan ha resultert i at jeg føler meg litt "mettet" på det moderne samfunnet vi lever. 

 

- Jeg er en person som lever et veldig sosialt liv, med en god de veldigl nære venner. 

- Samtidig er jeg en person som har veldig behov for å være alene. Jeg elsker å sitte å alene med rolig musikk, utsikt, kaffe, og bare reflektere over alle mulige ting. Jeg kan sitte slik timevis og finner stor glede i det. Får jeg ikke nok av det, så resulterer det i at jeg blir fort utslitt. 

 

- Jeg er en person med stort følelsesliv. Jeg er ofte veldig glad, men kan også være veldig lei meg. Jeg har de dagene hvor jeg må rømme hjem fordi jeg må få ut alle følelser i form av tårer. Jeg har kommet dit at jeg syns det er godt å ha det slik, da det gjør meg godt å kjenne på slike følelser. Jeg tror nok mitt refleksjonsnivå påvirker følelsene mine. Arbeidet mitt handler om å hjelpe andre mennesker i krise, og i flere tilfeller, i ekstreme krisesituasjoner. Mine kolleger sier jeg reflekterer veldig godt, og at det er derfor dømmekraften min til å fatte gode beslutninger som oftest er veldig gode. På en annen side tror jeg at jeg tar denne mye med meg hjem og inn i privat livet. Jeg bruker mye tid på å tenke over det jeg selv har valgt å kalle en "en giftig verden". Jeg er lei av å se hovmodighet og grådighet. En verden hvor "rullebåndet" bare går fortere og fortere, samtidig som man ser at flere faller av. 

 

Oppi dette skulle jeg bli lykkelig. Få den jobber jeg ønsket, og bidra til å hjelpe andre mennesker. Men jeg har fått en stor indre uro inni meg. Jeg har nettopp fylt 25 år, og merker at "rullebåndet" bare går fortere, men at jeg selv kommer til å falle av hvis jeg ikke gjør noe med meg selv. Finne tilbake til en indre ro. Jeg sier til alle at de må komme seg ut av "boblen" de lever i, og skape sin egen verden. Slik at verden ikke skaper deg. Vell, hvem er jeg som kan si noe slikt når jeg lever i en "boble" selv? 

 

Da kommer jeg til det egentlig ønsket med dette innlegget. 

 

Jeg ønsker å reise til Thailand, Japan eller Nepal. Dette fordi jeg ønsker å utforske deres levemåte, og tilnærming til livet. Jeg er nysgjerrig på meditasjon og indre ro. Jeg har nå og da prøvd å lese opp på nettet, men syns jeg overrumples av masse informasjon.  

 

- Har noen reist en slik tur? 

- Evt. hvor bør man reise?

- Er det buddhistiske templer man kan besøke og få delta over en periode? 

- Er det noen nettsider noen kan anbefale å lese seg opp på? Med gode tips til hvordan man bør gå frem? 

- Hvis du har erfaring med noe slikt, kan du ikke skrive litt om hvordan det var og hvordan du gikk frem for å fullføre en slik tur? 

 

Jeg setter pris på alle svar jeg kan få :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke akkurat at Phuket er stedet å reise for å finne sin "indre ro".. Thailand, Japan og Nepal er veldig forskjellige steder med veldig ulike opplevelser. Hvis det er den buddhistiske opplevelsen du søker er det mange land som har det, inkludert Kambodsja, Laos, Sør-Korea, Bhutan osv. Søk på ulike medidatsjonsferier eller templer man kan bo i, det kan gjerne hjelpe.

Anonymkode: d3b69...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var bare det å ta seg rundt i land i en helt annen del av verden med på å gi meg en indre endring. Jeg er i dag mye roligere og fornøyd. Ellers bør du undersøke yoga- eller meditasjonsretreats. Jeg snakket med en amerikaner som hadde vært på det i India. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke akkurat at Phuket er stedet å reise for å finne sin "indre ro".. Thailand, Japan og Nepal er veldig forskjellige steder med veldig ulike opplevelser. Hvis det er den buddhistiske opplevelsen du søker er det mange land som har det, inkludert Kambodsja, Laos, Sør-Korea, Bhutan osv. Søk på ulike medidatsjonsferier eller templer man kan bo i, det kan gjerne hjelpe.

Anonymkode: d3b69...737

Tro det eller ei, men jeg begynte min reise på Phuket, og fant roen etter bare noen dager i solnedgangen på en strand der. :)

Anonymkode: 6492c...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste sted du kan reise for å finne indre ro er inn i deg selv...ofte det vanskeligste stedet av alle å reise til.  Følg Eckhardt Tolle på Youtube.

Du kan finne "meditation resorts" i de alle fleste land, men spørs jo mer spesifikt hva du ønsker. 
Jeg er for tiden i Colombia, og hadde tenkt å gjøre noe lignende...men nå fikk jeg plutselig tilbud om ny jobb i Norge, så må tilbake der om 2,5 måneder, så ikke sikkert jeg får tid..får se. Her er en liste over gode yoga og meditasjonsenter du kan besøke , alt fra 3 dager til 28 dager: https://www.bookyogaretreats.com/all/c/yoga-spiritual-retreats/d/the-americas-and-caribbean/colombia 

Faktisk...når jeg leser på det no så tror jeg at jeg skal hoppe på denne, billig og bra, og nær nydelige Medellin. https://www.bookyogaretreats.com/la-casa-de-loto/7-days-mindfulness-meditation-and-yoga-mountain-retreat-in-colombia

Endret av Stiigen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre ro er nok sted hvor det ikke er for mye turister og støy ellers. Så her bør man kunne dra til et trygt sted og som man trives med, for noen er det fjellet for andre er det havet (ikke turiststranda).

Men man bør ha råd til det også. Da er det greit å bruke sånne søkemotorer, som finn, momondo, Selvfiks Reise, booking, osv.

Jeg selv pleier å bruke Selvfiks Reise.

Anonymkode: d623e...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 22/01/2018 at 1:49 PM, AnonymBruker said:

For min del var bare det å ta seg rundt i land i en helt annen del av verden med på å gi meg en indre endring. Jeg er i dag mye roligere og fornøyd. Ellers bør du undersøke yoga- eller meditasjonsretreats. Jeg snakket med en amerikaner som hadde vært på det i India. 

Tro det eller ei, men jeg begynte min reise på Phuket, og fant roen etter bare noen dager i solnedgangen på en strand der. :)

Anonymkode: 6492c...44d

Som bare er beviset på at roen kan man oppnå hvor som helst, også hjemme...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/reise/Urgamle-templer-i-Vest-Kina-apner-portene-for-fjellvandrere-fra-Europa-7365b.html

Noe sånt kanskje? For mange finner man kanskje roen bedre hvis man er i fysisk aktivitet?

Hvis ikke er det jo steder i Thailand og Indonesia hvor du kan dra på et lite sted med få folk og en hvit strand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mentale roen finner du når du går i den norske fjellheimen.

I Asia er det stort sett veldig befolket, og det å finne roen der kan være vanskelig. Jeg har hørt folk som kom tilbake fra backpacking i Asia bejuble hvite, folketomme vidder, siden de roet sjela.

Men folk er forskjellige. Jeg vet ikke hva som er best for deg.

Anonymkode: 5d74e...a45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.1.2018 at 5:34 PM, jsm said:

Hei,

 

Før jeg går konkret på spørsmålene jeg har ang. reise, ønsker jeg å skrive litt om meg selv først. Dette er fordi at den som evt. svarer kan "se bedre" hva som gjerne passer for meg. 

 

Jeg er en mann på 25 år. Jeg har nettopp fullført den utdanningen jeg alltid har ønsket meg, samt fått meg "drømmejobben". Dessverre har denne ferden kostet en del for meg. Jeg har alltid vært bevisst og oppmerksom på dette "jaget" det moderne samfunnet krever av oss. Dessverre er ikke det å være klar over, det samme som å gjøre noe med det. Dette kan ha resultert i at jeg føler meg litt "mettet" på det moderne samfunnet vi lever. 

 

- Jeg er en person som lever et veldig sosialt liv, med en god de veldigl nære venner. 

- Samtidig er jeg en person som har veldig behov for å være alene. Jeg elsker å sitte å alene med rolig musikk, utsikt, kaffe, og bare reflektere over alle mulige ting. Jeg kan sitte slik timevis og finner stor glede i det. Får jeg ikke nok av det, så resulterer det i at jeg blir fort utslitt. 

 

- Jeg er en person med stort følelsesliv. Jeg er ofte veldig glad, men kan også være veldig lei meg. Jeg har de dagene hvor jeg må rømme hjem fordi jeg må få ut alle følelser i form av tårer. Jeg har kommet dit at jeg syns det er godt å ha det slik, da det gjør meg godt å kjenne på slike følelser. Jeg tror nok mitt refleksjonsnivå påvirker følelsene mine. Arbeidet mitt handler om å hjelpe andre mennesker i krise, og i flere tilfeller, i ekstreme krisesituasjoner. Mine kolleger sier jeg reflekterer veldig godt, og at det er derfor dømmekraften min til å fatte gode beslutninger som oftest er veldig gode. På en annen side tror jeg at jeg tar denne mye med meg hjem og inn i privat livet. Jeg bruker mye tid på å tenke over det jeg selv har valgt å kalle en "en giftig verden". Jeg er lei av å se hovmodighet og grådighet. En verden hvor "rullebåndet" bare går fortere og fortere, samtidig som man ser at flere faller av. 

 

Oppi dette skulle jeg bli lykkelig. Få den jobber jeg ønsket, og bidra til å hjelpe andre mennesker. Men jeg har fått en stor indre uro inni meg. Jeg har nettopp fylt 25 år, og merker at "rullebåndet" bare går fortere, men at jeg selv kommer til å falle av hvis jeg ikke gjør noe med meg selv. Finne tilbake til en indre ro. Jeg sier til alle at de må komme seg ut av "boblen" de lever i, og skape sin egen verden. Slik at verden ikke skaper deg. Vell, hvem er jeg som kan si noe slikt når jeg lever i en "boble" selv? 

 

Da kommer jeg til det egentlig ønsket med dette innlegget. 

 

Jeg ønsker å reise til Thailand, Japan eller Nepal. Dette fordi jeg ønsker å utforske deres levemåte, og tilnærming til livet. Jeg er nysgjerrig på meditasjon og indre ro. Jeg har nå og da prøvd å lese opp på nettet, men syns jeg overrumples av masse informasjon.  

 

- Har noen reist en slik tur? 

- Evt. hvor bør man reise?

- Er det buddhistiske templer man kan besøke og få delta over en periode? 

- Er det noen nettsider noen kan anbefale å lese seg opp på? Med gode tips til hvordan man bør gå frem? 

- Hvis du har erfaring med noe slikt, kan du ikke skrive litt om hvordan det var og hvordan du gikk frem for å fullføre en slik tur? 

 

Jeg setter pris på alle svar jeg kan få :)  

Reis til Mongolia, mer fantastisk landskap finnes ikke! Å oppleve et så fantastisk vakkert og vilt landskap var nesten en religiøs opplevelse for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, filifjonka skrev:

Som bare er beviset på at roen kan man oppnå hvor som helst, også hjemme...

Nei, jeg personlig kunne ikke opplevd det samme her hjemme. 

Anonymkode: 6492c...44d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg personlig kunne ikke opplevd det samme her hjemme. 

Anonymkode: 6492c...44d

Fordi du ikke ville hatt noe å skryte av, som at "jeg fant roen i et forlatt tempel i vest-Kina"? Det høres jo så mye bedre og mer fancy ut enn at "jeg gikk en tur på fjellet og fant roen" ...

 

Anonymkode: 62217...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Japan og Korea ville jeg unngått siden kulturen der handler om alt annet enn å finne indre ro. Det er et vanvittig press der og folk har nok med seg selv. Det er flotte land med en egen unik kultur, men man drar ikke dit for å finne roen. Det jaget som du snakker om er det mye av i Øst-Asia.

 

Anonymkode: 95867...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 17.34, jsm skrev:

Hei,

 

Før jeg går konkret på spørsmålene jeg har ang. reise, ønsker jeg å skrive litt om meg selv først. Dette er fordi at den som evt. svarer kan "se bedre" hva som gjerne passer for meg. 

 

Jeg er en mann på 25 år. Jeg har nettopp fullført den utdanningen jeg alltid har ønsket meg, samt fått meg "drømmejobben". Dessverre har denne ferden kostet en del for meg. Jeg har alltid vært bevisst og oppmerksom på dette "jaget" det moderne samfunnet krever av oss. Dessverre er ikke det å være klar over, det samme som å gjøre noe med det. Dette kan ha resultert i at jeg føler meg litt "mettet" på det moderne samfunnet vi lever. 

 

- Jeg er en person som lever et veldig sosialt liv, med en god de veldigl nære venner. 

- Samtidig er jeg en person som har veldig behov for å være alene. Jeg elsker å sitte å alene med rolig musikk, utsikt, kaffe, og bare reflektere over alle mulige ting. Jeg kan sitte slik timevis og finner stor glede i det. Får jeg ikke nok av det, så resulterer det i at jeg blir fort utslitt. 

 

- Jeg er en person med stort følelsesliv. Jeg er ofte veldig glad, men kan også være veldig lei meg. Jeg har de dagene hvor jeg må rømme hjem fordi jeg må få ut alle følelser i form av tårer. Jeg har kommet dit at jeg syns det er godt å ha det slik, da det gjør meg godt å kjenne på slike følelser. Jeg tror nok mitt refleksjonsnivå påvirker følelsene mine. Arbeidet mitt handler om å hjelpe andre mennesker i krise, og i flere tilfeller, i ekstreme krisesituasjoner. Mine kolleger sier jeg reflekterer veldig godt, og at det er derfor dømmekraften min til å fatte gode beslutninger som oftest er veldig gode. På en annen side tror jeg at jeg tar denne mye med meg hjem og inn i privat livet. Jeg bruker mye tid på å tenke over det jeg selv har valgt å kalle en "en giftig verden". Jeg er lei av å se hovmodighet og grådighet. En verden hvor "rullebåndet" bare går fortere og fortere, samtidig som man ser at flere faller av. 

 

Oppi dette skulle jeg bli lykkelig. Få den jobber jeg ønsket, og bidra til å hjelpe andre mennesker. Men jeg har fått en stor indre uro inni meg. Jeg har nettopp fylt 25 år, og merker at "rullebåndet" bare går fortere, men at jeg selv kommer til å falle av hvis jeg ikke gjør noe med meg selv. Finne tilbake til en indre ro. Jeg sier til alle at de må komme seg ut av "boblen" de lever i, og skape sin egen verden. Slik at verden ikke skaper deg. Vell, hvem er jeg som kan si noe slikt når jeg lever i en "boble" selv? 

 

Da kommer jeg til det egentlig ønsket med dette innlegget. 

 

Jeg ønsker å reise til Thailand, Japan eller Nepal. Dette fordi jeg ønsker å utforske deres levemåte, og tilnærming til livet. Jeg er nysgjerrig på meditasjon og indre ro. Jeg har nå og da prøvd å lese opp på nettet, men syns jeg overrumples av masse informasjon.  

 

- Har noen reist en slik tur? 

- Evt. hvor bør man reise?

- Er det buddhistiske templer man kan besøke og få delta over en periode? 

- Er det noen nettsider noen kan anbefale å lese seg opp på? Med gode tips til hvordan man bør gå frem? 

- Hvis du har erfaring med noe slikt, kan du ikke skrive litt om hvordan det var og hvordan du gikk frem for å fullføre en slik tur? 

 

Jeg setter pris på alle svar jeg kan få :)  

Nepal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du ikke ville hatt noe å skryte av, som at "jeg fant roen i et forlatt tempel i vest-Kina"? Det høres jo så mye bedre og mer fancy ut enn at "jeg gikk en tur på fjellet og fant roen" ...

 

Anonymkode: 62217...617

Øøøøøøøøøh nei. Tåpelige antagelser fra deg der. Har ikke nye med jåleri å gjøre. Har vært mye på fjellet i Norge og det er kjempeflott det også, men det var i Thailand jeg fant den roen altså. 

Anonymkode: 6492c...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...