Gå til innhold

Hva er CV hull?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en jobb siden det siste året mitt på vidergående og i løpet av ett friår, men i høst flyttet jeg for å studere et relativt tungt studie som krever ganske mye av meg og derfor har jeg ikke planer om å skaffe meg deltidsjobb med det første (skal selvfølgelig jobbe i sommerferien). I følge venner av meg regnes det å bare studere uten å gjøre noe annet ved siden av som CV hull, stemmer dette? :) 

Anonymkode: 60d4c...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Er jo ikke  hull i cv, du  studerer. 

Anonymkode: 98925...26f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare tull. Dersom du hverken studerer eller jobber en periode er dette hull i CV. Dersom du studerer har du veldig god grunn til å ikke jobbe. 

Anonymkode: cafde...1db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får hull i CVen når du ikke er aktivitet, altså VERKEN jobber eller studerer. Du studerer, ergo får du ikke hull i Cven din.

Anonymkode: 4c56f...57d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et hull, nei. Vennene dine har nok misforstått. Det hadde vært et hull dersom du ikke studerte.

Anonymkode: 312ac...f76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hull om man aktivt søker jobb, men har ikke fått jobb på noen år?

Anonymkode: 1a950...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det hull om man aktivt søker jobb, men har ikke fått jobb på noen år?

Anonymkode: 1a950...709

Ja, dersom du ikke har gjort noe annet enn å bare søke jobb. 

Anonymkode: c9e39...4f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venn som aldri har jobbet før i livet, men fikk fordet jobb etter endt utdanning. Tror cv hull er noe tull hvis man studerer eller jobber, det betyr vel mer at hvis du bare er hjemme og gjør ingenting i livet.

Anonymkode: b437e...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dersom du ikke har gjort noe annet enn å bare søke jobb. 

Anonymkode: c9e39...4f9

Om man har vært hjemme med barn da?

Anonymkode: 1a950...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man har vært hjemme med barn da?

Anonymkode: 1a950...709

Jeg hadde gjennom jobben kontakt med et bemanningsbyrå for en tid tilbake. De anbefalte å skrive alt, også foreldrepermisjon, under "erfaring", "praksis" eller hva man ønsker å kalle det punktet på CV'en.

For meg virker det litt rart, men hull var det første de så etter og alt som forklarte et hull talte som positivt.

Selv hadde jeg et "friår" etter videregående der jeg var au pair i utlandet. Jeg har aldri sett på det som et hull, men ført det på CV'en som hvilken som helst annen jobb eller engasjement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man har vært hjemme med barn da?

Anonymkode: 1a950...709

Fødselspermisjon regnes vel ikke direkte som hull vil jeg tro. Med mindre det er det eller du har en annen grunn (syke barn feks) så vil det nok regnes som hull ja. 

Anonymkode: c9e39...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull er perioder hvor du ikke har gjort annet enn å ligge på sofane :)

Altså studier er ikke hull! Langt i fra. Det krever mye og om du ikke trenger å ha jobb utenom, så betyr ikke dette noe for CV. Når du studerer, hull vil da være om du ikke jobber i sommerferien (avhengig litt av lengden da), men jeg er vandt med 3 mnd sommerferie fra studiene, og ikke gjøre noe i de 3 mnd, ville vert et hull.

Et annet unntak er om du har en god forklaring. Du har brukt sommerferien på en operasjon, og komme deg etter, og har da ikke hatt jobb. Da vil den sommeren ikke være et "hull", da du har en god grunn :)

Håper det ble litt forståelig, ikke alltid jeg er like flink på å forklare ting :fnise:

Anonymkode: d0c97...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hull er perioder hvor du ikke har gjort annet enn å ligge på sofane :)

Altså studier er ikke hull! Langt i fra. Det krever mye og om du ikke trenger å ha jobb utenom, så betyr ikke dette noe for CV. Når du studerer, hull vil da være om du ikke jobber i sommerferien (avhengig litt av lengden da), men jeg er vandt med 3 mnd sommerferie fra studiene, og ikke gjøre noe i de 3 mnd, ville vert et hull.

Et annet unntak er om du har en god forklaring. Du har brukt sommerferien på en operasjon, og komme deg etter, og har da ikke hatt jobb. Da vil den sommeren ikke være et "hull", da du har en god grunn :)

Håper det ble litt forståelig, ikke alltid jeg er like flink på å forklare ting :fnise:

Anonymkode: d0c97...7a7

Skriver du da hvert skoleår for seg, med sommerjobb i mellom?
Blir ikke det litt tungvint?

08.2010-06.2011 UiO, Bachelor i XYZ
06.2011-08.2011 [sommerjobb]
08.2011-06.2012 UiO, Bachelor i XYZ
06.2012-08.2012 [sommerjobb]
osv...

Det vanlige er vel å skrive
08.2010-06.2013 UiO, Bachelor i XYZ

Da blir det ikke hull.

Eventuelle sommerjobber og deltidsjobber legges til under "praksis", "erfaring" eller lignende.

Er ihvertfall slik jeg alltid har sett det bli gjort.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, applestories skrev:

Skriver du da hvert skoleår for seg, med sommerjobb i mellom?
Blir ikke det litt tungvint?

08.2010-06.2011 UiO, Bachelor i XYZ
06.2011-08.2011 [sommerjobb]
08.2011-06.2012 UiO, Bachelor i XYZ
06.2012-08.2012 [sommerjobb]
osv...

Det vanlige er vel å skrive
08.2010-06.2013 UiO, Bachelor i XYZ

Da blir det ikke hull.

Eventuelle sommerjobber og deltidsjobber legges til under "praksis", "erfaring" eller lignende.

Er ihvertfall slik jeg alltid har sett det bli gjort.

Skriver ikke hvert semester for seg, men hele utdanningne ja. 

Utdanning og arbeidserfaring pleier å være to separate punkter i CV. Og du skriver opp at jobben var sommervikar eller lignende :) 

En evt. arbeidsgiver vil kunne se at du i løpet av sommerferier, utenom studie, har hatt arbeid. Og det er positivt.

Anonymkode: d0c97...7a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver ikke hvert semester for seg, men hele utdanningne ja. 

Utdanning og arbeidserfaring pleier å være to separate punkter i CV. Og du skriver opp at jobben var sommervikar eller lignende :) 

En evt. arbeidsgiver vil kunne se at du i løpet av sommerferier, utenom studie, har hatt arbeid. Og det er positivt.

Anonymkode: d0c97...7a7

Men det er ikke det samme som at det er negativt og regnes som hull å ikke ha hatt det.

Anonymkode: c9e39...4f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver ikke hvert semester for seg, men hele utdanningne ja. 

Utdanning og arbeidserfaring pleier å være to separate punkter i CV. Og du skriver opp at jobben var sommervikar eller lignende :) 

En evt. arbeidsgiver vil kunne se at du i løpet av sommerferier, utenom studie, har hatt arbeid. Og det er positivt.

Anonymkode: d0c97...7a7

Absolutt positivt!

Men ville ikke kalt det "hull" om man ikke har hatt det når man fyller ut utdanningen som X antall sammenhengende år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke det samme som at det er negativt og regnes som hull å ikke ha hatt det.

Anonymkode: c9e39...4f9

Hadde jeg vert arbeidsgiver og hatt en søknad hvor personen sommer etter sommer ikke har hatt noen sommerjobb utenom studier, hadde jeg tenkt "latskap" og valgt den personen som faktisk har jobbet og fått litt arbeidserfaring. Jeg mener helt ærlig at det er et hull.

Det er tungt! Har studert i 7 år, har hatt 1-2 uker ferie noen av de (men ikke alle) sommerene. Har jobbet meg gjennom sommerferier, studert resten av året. Tungt, men gud er jeg glad jeg hadde noe å vise frem annet en studiene. En av grunnene til jeg fikk jobben jeg har nå. Masse god og variert erfaring.

Det viser arbeidsvilje, som er en viktig kvalitet å se etter i en ansatt.

Men det er kun min mening, andre har kanskje annen oppfatning.

Anonymkode: d0c97...7a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...