Gå til innhold

Sur mann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så frustrert over mannen min gjennom 15 år. Han er godt over 50 år. Eier ikke romantisk sans og initiativ. Jeg besøkte en venninne forrige helg. Mannen hennes kom på eget initiativ hjem med vin, han lagde hjemmelagd pizza og serverte oss. Jeg har aldri opplevd lignende med min mann. Alltid jeg som står for helgekosen. Hvis ikke det kommer godt på bordet, stikker han i butikken og kjøper Grandiosa. Lager aldri hjemmelagd mat av noe slag. Vi har unger, jeg gjør det kun for deres del nå. I går spurte jeg om han ikke har lyst å lære å lage pizza. Nei det hadde han ikke behov for. Jeg så med normal stemme at det kunne vært koselig å få god mat servert. Da ble han sur!!! 

Han har aldri bakt en kake, boller eller en saus. Syns det er primitivt. 

Anonymkode: 12a88...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har selv valgt han, og at han ikke liker å lage mat må du akseptere. Men at du skal stå for maten hver dag, er ikke riktig. Du kan kreve at han ordner med mat noen dager, men ikke hva eller hvordan. 

Anonymkode: 45f0d...a63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har selv valgt han, og at han ikke liker å lage mat må du akseptere. Men at du skal stå for maten hver dag, er ikke riktig. Du kan kreve at han ordner med mat noen dager, men ikke hva eller hvordan. 

Anonymkode: 45f0d...a63

Da blir det Grandiosa eller pølser i lompe på hans dager. Pannekaker blir for avansert, han kan ikke. Og vil ikke. Ville du likt å ha det sånn? Ts 

Anonymkode: 12a88...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det Grandiosa eller pølser i lompe på hans dager. Pannekaker blir for avansert, han kan ikke. Og vil ikke. Ville du likt å ha det sånn? Ts 

Trist at noen menn fortsatt ser på matlaging som en kvinneting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så frustrert over mannen min gjennom 15 år. Han er godt over 50 år. Eier ikke romantisk sans og initiativ. Jeg besøkte en venninne forrige helg. Mannen hennes kom på eget initiativ hjem med vin, han lagde hjemmelagd pizza og serverte oss. Jeg har aldri opplevd lignende med min mann. Alltid jeg som står for helgekosen. Hvis ikke det kommer godt på bordet, stikker han i butikken og kjøper Grandiosa. Lager aldri hjemmelagd mat av noe slag. Vi har unger, jeg gjør det kun for deres del nå. I går spurte jeg om han ikke har lyst å lære å lage pizza. Nei det hadde han ikke behov for. Jeg så med normal stemme at det kunne vært koselig å få god mat servert. Da ble han sur!!! 

Han har aldri bakt en kake, boller eller en saus. Syns det er primitivt. 

Anonymkode: 12a88...950

Dette hørtes ikke bra ut. Hverdagen er nok slik for mange i forhold.

- Var han slik når dere møttes?

- Du har jo valgt han frivillig?

- Har du prøvd å snakke med han om forholdet? Skriv en liste på gode/dårlige ting som du tar opp. Be han gjøre det samme.

- Kan dere ikke snakke sammen; søk hjelp der dere kan snakke sammen med en tredjepart.

- Ikke bli frustrert, du kan alltids gjøre noe med livet ditt. Alt er opp til deg selv, du må ikke være sammen med denne mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, hocane skrev:

Trist at noen menn fortsatt ser på matlaging som en kvinneting.

? De fleste kokker på høyt nivå er jo menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det Grandiosa eller pølser i lompe på hans dager. Pannekaker blir for avansert, han kan ikke. Og vil ikke. Ville du likt å ha det sånn? Ts 

Anonymkode: 12a88...950

Jeg er helt sikker på at mannen din er flink til andre ting, som din venninnes mann ikke er. Å sammenligne sånn, synes jeg ikke noe om.

Anonymkode: ccca7...107

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det Grandiosa eller pølser i lompe på hans dager. Pannekaker blir for avansert, han kan ikke. Og vil ikke. Ville du likt å ha det sånn? Ts 

Anonymkode: 12a88...950

Det kommer vel ikke akkurat som en overraskelse på deg nå etter 15 år at han ikke kan noe på kjøkkenet?

Min mann er for øvrig like lite flink på kjøkkenet. Han er under 50. Vi har vært sammen i ca 15 år, og jeg ville blitt veldig veldig sjokkert hvis han plutselig skulle diske opp med noe fra bunnen helt ut av det blå. Heldigvis har han andre positive egenskaper.  :) Tro det eller ei: jeg er ikke perfekt jeg heller! ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sent og litt brått å plutselig sette slike krav, hvis du aldri har sagt noe før. 

Hva annet gjør han for deg og dere? Man kan ikke sammenligne egenskap for egenskap på den måten du gjør her. Det er mye min mann (og mye jeg) ikke kan i forholdet. For etter 15 år sammen har vi tatt ansvar på hver våre områder. Men vi gjør likevel hver dag noe for den andre, og sørger for å dra vår del av lasset uten krangling, skjevheter og uenighet om hvem som gjør mest.

Matlaging, han er håpløs... Klesvask, nope... Men hver søndag får jeg en kaffekopp og frokost på sengen før han stikker ut med barna slik at jeg får en rolig morgen.  Kjøkkenet er alltid vasket og strøkent, vaskemaskinen blir ryddet med en gang. Søpla slipper jeg tenke på, og kattedoen blir tatt daglig. Han kjøper stadig små ting han vet jeg vil like, og kommer hjem med overraskelser. Og er jeg syk, bortreist eller sliten en dag kommer det selvfølgelig mat på bordet, selv om det er av den enkle sorten, og det kunne ikke falt meg inn å klage over dette. 

Anonymkode: b84b6...431

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er så frustrert over mannen min gjennom 15 år. Han er godt over 50 år. Eier ikke romantisk sans og initiativ. Jeg besøkte en venninne forrige helg. Mannen hennes kom på eget initiativ hjem med vin, han lagde hjemmelagd pizza og serverte oss. Jeg har aldri opplevd lignende med min mann. Alltid jeg som står for helgekosen. Hvis ikke det kommer godt på bordet, stikker han i butikken og kjøper Grandiosa. Lager aldri hjemmelagd mat av noe slag. Vi har unger, jeg gjør det kun for deres del nå. I går spurte jeg om han ikke har lyst å lære å lage pizza. Nei det hadde han ikke behov for. Jeg så med normal stemme at det kunne vært koselig å få god mat servert. Da ble han sur!!! 

Han har aldri bakt en kake, boller eller en saus. Syns det er primitivt. 

Anonymkode: 12a88...950

Forstår deg veldig godt. Jeg lager alltid mat. Hver dag. Får aldri servert. Og det hadde vært så deilig å hatt det sånn som mannen til venninnen din. Bare en gang i blandt. Og når ferien kommer.. er det ikke ferie for meg nei. Må jo fremdeles lage mat..hver dag. Frokost på sengen hadde vært deilig eller en kopp kaffe på sengen. Nei de er vel bare sånn.desverre.. egoister. De ser ikke at de får noe for det. Eller ut av det.

Anonymkode: 87c9b...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Nyttig skrev:

? De fleste kokker på høyt nivå er jo menn.

Nå stod det jo også i hocane sitt innlegg at det er synd at noen menn er sånn. 

Du har jo valgt å være sammen med denne mannen i 15 år så det må jo være noe bra med han, TS, ellers er det jo bare fryktelig trist at du velger å fokusere på at han ikke er romantisk og lager mat. 

Da må du jo bare gjøre regnskap for livet ditt da, og finne ut om du syns han har en plass der selv om han ikke lager mat og er romantisk. Det er dårlig gjort å sammenligne han med venninners menn i hvert fall.

Dere har hatt 15 år sammen og han er vant til at du lager mat, så hvorfor skulle han begynne nå?

Og når det gjelder romantiske ting. Kjøp blomster til deg selv. Hvis han spør hvor de kommer fra så sier du bare at du kjøpte de selv fordi de var så fine. Hvis du spør senere en gang så kanskje han kjøper blomster til deg han også? Hvis du ikke har sagt til han at du ønsker blomster og andre romantiske ting så tenker han sikkert ikke over det heller. 

Jeg vet at dersom jeg hadde begynt å kjøpe blomster til meg selv og mannen hadde spurt om dem (hvis han hadde lagt merke til dem) og jeg hadde sagt at jeg kjøpte dem selv, så tror jeg han hadde fått litt dårlig samvittighet. Og hvis jeg da hadde sagt at jeg blir veldig glad hvis han kjøper blomster innimellom så tror jeg han hadde gjort det. 

 

Anonymkode: 2ea75...618

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det mannen som lager det meste av maten. Når jeg lager mat, er det i tett samarbeid med Toro og Mills, eller brødmat :)  

Men å lage mat er jo ikke alt? Jeg gjør ALT annet husarbeid, og han gjør det meste av utearbeidet. Begge måker snø, og begge maler hus. 

Han vasker bilene og fyller bensin, jeg sjekker ikke en gang bensinmåleren selv... 

jeg kunne fint laget en tråd om at han ikke bidrar med rydding/ vasking, og sikkert fått mye sympati. Og han kunne laget en tråd om kjerringa som ikke lager mat og fyller bensin, og fått mye sympati. 

Men virkeligheten er jo ikke så svart/ hvitt, det handler om å se hva begge gjør, og ikke bare fokusere på hva den andre ikke gjør. 

Anonymkode: 80bdc...36d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg veldig godt. Jeg lager alltid mat. Hver dag. Får aldri servert. Og det hadde vært så deilig å hatt det sånn som mannen til venninnen din. Bare en gang i blandt. Og når ferien kommer.. er det ikke ferie for meg nei. Må jo fremdeles lage mat..hver dag. Frokost på sengen hadde vært deilig eller en kopp kaffe på sengen. Nei de er vel bare sånn.desverre.. egoister. De ser ikke at de får noe for det. Eller ut av det.

Frokost på sengen er oppskrytt. Er jo egentlig ekstremt upraktisk å spise mat på sengen.

Endret av hocane
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ts krever for mye av mannen sin. Kvinnen skal sørge for matlaging på kjøkkenet, ikke mannen.

Anonymkode: 0adba...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrar han med noe annet ekstra i hverdagen? Ikke alle liker å lage mat men kompenserer med andre ting. Hvis han er fullstendig uinteressert i å gjøre noe fint for dere som par hadde jeg vurdert om forholdet var verdt det. 

Anonymkode: b920a...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann lager heller ikke mat, han har hverken interessen eller kunnskapen. Skal han ordne middag blir det av det enkle slaget. Men, jeg knytter ikke dette til manglende romantikk i forholdet av den grunn. Ikke alle menn, eller kvinner for den saks skyld, liker å styre på kjøkkenet. 

Det du kan gjøre om dere har sønner, er å forsøke å vekke deres interesse og ta de med på kjøkkenet for å lære. Kan hende fremtidige svigerdøtre blir takknemlige for det ;) 

Anonymkode: 534c2...af8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bytt ut han med hun i historien til TS, så ser du problemet.

TS er misfornøyd med mannen fordi han ikke er som andre menn. Sannsynligvis var det grunnen til at hun valgte ham en gang i tiden.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel andre problemer i bunn, ikke matlagingen? 

Det du savner er kanskje å bli sett, ikke bli tatt for gitt, du vil han skal ha omsorg for deg og vise gjennom handlinger at at han bryr seg om deg og elsker deg? 

 

Anonymkode: 5409d...c83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så frustrert over mannen min gjennom 15 år. Han er godt over 50 år. Eier ikke romantisk sans og initiativ. Jeg besøkte en venninne forrige helg. Mannen hennes kom på eget initiativ hjem med vin, han lagde hjemmelagd pizza og serverte oss. Jeg har aldri opplevd lignende med min mann. Alltid jeg som står for helgekosen. Hvis ikke det kommer godt på bordet, stikker han i butikken og kjøper Grandiosa. Lager aldri hjemmelagd mat av noe slag. Vi har unger, jeg gjør det kun for deres del nå. I går spurte jeg om han ikke har lyst å lære å lage pizza. Nei det hadde han ikke behov for. Jeg så med normal stemme at det kunne vært koselig å få god mat servert. Da ble han sur!!! 

Han har aldri bakt en kake, boller eller en saus. Syns det er primitivt. 

Anonymkode: 12a88...950

Men han må jo ha andre kvaliteter siden du falt for han en gang i tiden? Jeg har heller aldri opplevd lignende med min i forhold til din venninnes mann, men så visste jeg også at det ikke lå i hans natur å være slik den dagen jeg giftet meg med han. Man kan ikke komme å være misfornøyd med slike ting etter mange år, enten så er en person romantisk eller så er den ikke det. 

Min mann har heller aldri bakt, men det er vel ganske normalt vil jeg tro. Jeg kjenner ingen menn som baker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ikke for gitt at din venninnes mann er så bra på alle måter :) din har sine kvaliteter også , men jeg skjønner den greia med at din er lite romantisk . Du kan jo innføre litt romantikk selv og se om det hjelper på ? 

Anonymkode: 574c1...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...