Gå til innhold

Irritert på samboer, tåler ikke kritikk, sinneproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har en samboer som er verdens beste(for det meste), vi har det utrolig morsomt sammen og tenker veldig likt i forhold til fremtiden osv. 

Problemet er at han har utrolig dårlig selvbildet, noe jeg ønsker å hjelpe han med. Det er ikke nok å gi komplimenter og vise at jeg liker han, for han ser forsatt på seg selv på en negativ måte. Sier ofte at han må endre tankegangen sin for når han sier at han er en idiot eller dum så begynner han å tro på det selv. Noe han forstår men glemmer det til neste dag å fortsetter å tenke nedlatende om seg selv. Dette er så slitsomt, både for han og for meg. 

Om det oppstår en konflikt eller jeg irriterer meg over noe går jeg ofte å tenker på det i flere dager fordi jeg ikke vil såre han, for han begynner å gråte om jeg konfronterer han. Han gråter ganske ofte, ofte fordi han føler han har sagt noe dumt eller gjort noe mot andre. Så blir han blid som en sol igjen.... 

Han er også av typen som kan bli veldig sint, han blir sint på ting som jeg ikke bryr meg om i det heletatt(fjernkontroller, mobiltelefoner, at han dunker seg, altså når ting ikke går som de skal). Dette har vi snakket mye om fordi jeg vil ikke få barn med noen som klikker av at han tråkker på en legobit, og banner å steiker som man var døden nær... Jeg ønsker ikke at barn skal oppleve sinte foreldre når det ikke er grunn for det og mener at samtaler er den beste løsninga på det meste. Muligens derfor jeg sliter sånn nå fordi jeg ikke ver hvordan jeg skal snakke med han om hvordan ting er, føler at han ofte prøver å «dumme» meg ut når vi er sammen med andre, da spesielt forran foreldrene mine. Dette er noe som sårer meg veldig fordi jeg vet hvor god han er ellers og vil at de skal se personen jeg ser å ikke en som slenger dritt til dama si... tror dette kan ha noe med selvbildet hans å gjøre fordi min familie finner på mye sammen mens hans familie stort sett sitter forran tv-en... trenger rød, hvordan skal jeg hjelpe han å i tillegg få snakket om det som plager meg?!?

Anonymkode: 7b3f6...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere bør nok gå til en psykolog. En objektiv tredjeperson med rett kompetanse høres bra ut for dere

Anonymkode: 5f5e3...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være problemer knyttet til asperger når vedkommende har kjørt seg fast i en negativ spiral. Spesielt om vedkommende har hatt en noe kald eller hard barndom. Raseri ved skade eller bagateller er typiske aspergerproblemer for en som er under mye stress (som ved depresjon og selvhat)

Å si til noen at de skal endre tankegangen hjelper ikke. De som har hatt samme tankegangen siden de var barn aner ikke hvordan man endrer tankegangen. Det blir som å si "nå må du løse kvantefysikk". Om man ikke kan fysikk så kan man ikke løse noenting. 

Uansett hva problemet er, må han oppsøke hjelp. Om han ikke har asperger er han tydeligvis preget av en barndom med foreldre som ikke bryr seg og eventuelt andre problemer han har vært gjennom

Anonymkode: 13c19...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...