Gå til innhold

NAV og arbeidsledigheten


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Mange er etterhvert  blitt parkert på sidelinjen,og står utan en fast / deltids-  jobb idag,  De  offisielle ledighetstallene i følge NAV er  omlag 75.000  reg. arbeidsledige +  omlag 150.000 på AAP +stadig flere som har fått arbeidsevnen redusert til uføre status.  Så har vi alle dem som ikkje er registert på noen statstikk,men som gjerne kunna ønskt seg en fast ,eller deltidsjobb.  

Innenfor NAV-systemet sitter det idag en  hærskap med pragrafryttere til   sakbehandlere utan tilstrekkeleg fagkompetanse på arbeidsmarkedet som  bruker en masse energi på vurdere restarbeidsevne  til utslitte arbeidstagere 60 + som er blitt påført slitasjeskader  over mange år i arbeidslivet.        Mange av   NAV- saksbehandlere / paragrafryttere  har selvsagt liten yrkesretta ærfaring    forståelse og   kjennskap   belastningskader i arbeidslivet.                      

Eg er nå  forlengst gått av med pensjon ,men blei tilkalt  på midlertidig  ansettelse i en  bedrift   hvor arbeidstokken består av omlag 80-90% østauropeisk arbeidskraft (leigefirma på kontrakt ) .    Bedrifta blei som mange andre bedrifter råka av oljenedturen,og er framleis i en omstilling.   

Selv begynte eg som lærling i en bedrift for drøyt 40 år sidan m/ en begynnerløn som  knapt var til å leve av.     Fleksibilitet,og pliktoppfyllese har utvilsamt bidratt til at eg igjennom en mange år har unngått oppsigelse,pærmiteringer.    Er forlengst  blitt påført både  rygg,hofteskader,men aldri hatt noe forhold til NAV- og tygdesystemet. før " pensjonsutbetalinger"    Kjempet meg på jobben hver dag,og  ofte følt at livet har vert ein "kamp for tilværelsen" .   Er nå forlengst blitt pensjånist og føler at eg har gjordt min borgerplikt, men synes det har skjedd en holdningsendring som gjir grunn til bekymring.     

En stor del av den østauropeiske arbeidskraft er dyktige og effektive fagfolkm/ høg kompetanse ,som er komt til landet for å tjene penger,og  og gjøre en jobb,  og de har selvsagt ikkje tilgang på mange av de velferdsgodene som vi kjenner til i Norge.   Det er denne arbeidskraft  mye av   norsk ungdom / og  norske arbeidstagere  skal konkurerer om arbeidsplassene i fremtida.  Ein  kan da i neste omgang  gjerne stille seg spørsmål hva som er årsaken til at mange bedrifter er "fylt opp " med utenlansk arbeidskraft medan norsk ungdom m.fl. går  på NAV og AAP.   

  

                   

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...