Gå til innhold

Ekstreme menssmerter, men redd for p-piller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så redd for blodpropp, er det noe annet som kan hjelpe? Utenom langvarig prevensjon så en ikke kan bli gravid om man plutselig ønsker det.

Anonymkode: 670db...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så sant det ikke er blodpropp i familien din så er det ingenting å bekymre seg over. Sjansen for blodpropp er så liten, en bitteliten økning når man starter på p-piller. Man har mye større økning i en graviditet, men ingen sier noe om det. 

Anonymkode: 2e1ab...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen som får skrevet ut litt sterkere smertestillende enn dem man får kjøpt reseptfritt, som hun kan ta når menssmertene er som verst. Ellers så hjelper varmeflaske og ta det med ro. Lett trening kan også hjelpe om du greier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FluffyJuggernaut skrev:

Vet om noen som får skrevet ut litt sterkere smertestillende enn dem man får kjøpt reseptfritt, som hun kan ta når menssmertene er som verst. Ellers så hjelper varmeflaske og ta det med ro. Lett trening kan også hjelpe om du greier det.

Ta for tips, dessverre er det alt for vondt til at drening og varmeflaske på magen er mulig. Det er snakk om ekstreme smerter, utmattelse, feber og oppkast.

Anonymkode: 670db...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har endometriose så er hormonprevensjon eneste måten. Frykten for blodpropp er irrasjonell. Har du endometriose og ikke tar hormonprevensjon så vil du ha større og større sjanse for å bli steril for hver menstruasjon du har faktisk. 

Anonymkode: 839ec...ae4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, FluffyJuggernaut skrev:

Vet om noen som får skrevet ut litt sterkere smertestillende enn dem man får kjøpt reseptfritt, som hun kan ta når menssmertene er som verst. Ellers så hjelper varmeflaske og ta det med ro. Lett trening kan også hjelpe om du greier det.

Ja, cataflam er veldig bra og det får man på resept. Det tar dog kun det aller verste. Hormonprevensjon vil gjøre at man slipper å ha menstruasjon så ofte og det blir mye kortere tid man har det og gjerne også mindre blødning. 

Anonymkode: 839ec...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er så redd for blodpropp, er det noe annet som kan hjelpe? Utenom langvarig prevensjon så en ikke kan bli gravid om man plutselig ønsker det.

Anonymkode: 670db...d88

Naproxen og paracet hver tredje time reddet meg.

Anonymkode: 0d526...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er veldig redd for blodpropp kan du teste om du har økt risiko for det hos fastlegen. Vi har Leiden-mutasjonen som øker sjansen for blodpropp i familien, så jeg har testet det med en enkel blodprøve. 

Jeg mener å huske at det er østrogenet i p-pillen som øker sjansen for bldopropp, så tror du kan bruke hormonprevensjon som kun inneholder gestagenet. Som minipille, p-sprøyte og hormonspiral. Men sjekk med legen din. Høres slitsomt ut med så mye smerter.

Anonymkode: d4509...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, cataflam er veldig bra og det får man på resept. Det tar dog kun det aller verste. Hormonprevensjon vil gjøre at man slipper å ha menstruasjon så ofte og det blir mye kortere tid man har det og gjerne også mindre blødning. 

Anonymkode: 839ec...ae4

Cataflam 50 mg er diklofenak, det samme som Voltaren/Voltarol. Voltarol får man kjøpt reseptfritt på 25 mg. Så det kan man prøve selv. Virker ofte bra, men man må ta det tidlig. Noe som gjelder NSAIDS generelt på menstruasjonssmerter. 

Anonymkode: 2e1ab...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så redd for blodpropp, er det noe annet som kan hjelpe? Utenom langvarig prevensjon så en ikke kan bli gravid om man plutselig ønsker det.

Anonymkode: 670db...d88

Har du ekstreme menssmerter så skal du undersøkes for endometriose. Da må sykdommen behandles på riktig måte, både for å forhindre at du får omfattende skader i bukhulen og for å avhjelpe senere problemer om du ønsker å bli gravid. 

Vanlige p piller hjelper heller ikke alltid på menssmerter relatert til endometriose, som er den vanligste årsaken til menssmerter. Da må du ha behandling. Snakk med lege.

Anonymkode: 3adc7...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller gjorde mine menssmerter verre, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 80bea...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

P-piller gjorde mine menssmerter verre, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 80bea...740

Og det fjernet mine fullstendig, bare så det er sagt.

Anonymkode: b1d31...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cataflam 50 mg er diklofenak, det samme som Voltaren/Voltarol. Voltarol får man kjøpt reseptfritt på 25 mg. Så det kan man prøve selv. Virker ofte bra, men man må ta det tidlig. Noe som gjelder NSAIDS generelt på menstruasjonssmerter. 

Anonymkode: 2e1ab...2f9

Nå skal man vel ikke ta 2 stk voltarol reseptfritt flere ganger om dagen og i mange dager. Er vel maks 3 dager eller noe sånt. Derfor er det veldig lurt å få cataflam på resept av lege. Jeg tar det også i kombinasjon med 1 gram paracet som gynekolog har sagt jeg kan ta. 

Anonymkode: 839ec...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det fjernet mine fullstendig, bare så det er sagt.

Anonymkode: b1d31...31d

Ja, det er denne effekten mange får! Jeg hadde ekstreme smerter før og hadde også smerter utenom menstruasjon. Hadde gjerne menstruasjon 10 dager i strekk. Nå når jeg går på zoely har jeg menstruasjon i maks 4 dager og det er bare så vidt det blør noe som helst. Har kun litt menstruasjonssmerter i 2 dager, men kan alltid gå på jobb med de jeg har nå hvis jeg tar smertestillende. Og så pleier jeg å gå 3-4 måneder uten menstruasjon i gangen. Det er en så enorm bedring av livskvaliteten!

Anonymkode: 839ec...ae4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ibux.

Anonymkode: f3b5d...8cf

Da kunne jeg like så gjerne tatt et sukkertøy. 

Smertene er alt for store til at det hjelper noe.

Anonymkode: 670db...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...