Gå til innhold

Hvordan fordeler dere det økonomiske ansvaret ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Undres på hvordan dere fordeler det økonomiske ansvar i hjemmet,og hvem som er  hjemmets økonomiske  "overhode" og  har oversikt over regningsbunken, og at  økonomien går  i balanse.   

1 . Har dere felles konto m/ autogiro som går til fellesutgifter ?

2.  Hvem tar besluttning om ekstraordinære innkjøp  (Ny vaskemaskin,bilreprasjonsutgifter m.m)

3.   Har dere hver deres disponible kontoer  (utenom felleskonto)?

4.   Er dere ofte uenig / krangler  om den  økonomiske  prioritering ?

5.   Hva er den samla  diponible mnd. lønn når "før " og "etter " ?      
 

  

  

      

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen har stort sett styring på økonomien. Han er forsiktig og flink til å ikke bruke for mye osv. Begge har like mye de skal ha sagt om det er uenigheter.

1. Ja.

2. Mannen, i samråd med kvinnen.

3. Ja.

4. Nei.

5. Varierer, ettersom hun jobber på en minimumskontrakt og aldri vet hvor mange timer hun får denne måneden. #blåttarbeidsliv

 

Anonymkode: 335ac...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres på hvordan dere fordeler det økonomiske ansvar i hjemmet,og hvem som er  hjemmets økonomiske  "overhode" og  har oversikt over regningsbunken, og at  økonomien går  i balanse.   

Vi har enkel økonomi, han er student, jeg i jobb. Vi leier leilighet. Jeg har ansvar for felleskontoen og betaler felles regninger. 

1 . Har dere felles konto m/ autogiro som går til fellesutgifter ?

Vi har en felleskonto vi setter inn lik sum til felles regninger og mat på, ja  

2.  Hvem tar besluttning om ekstraordinære innkjøp  (Ny vaskemaskin,bilreprasjonsutgifter m.m) 

Begge to.  Blir enige. Er vaskemaskinen ødelagt er det jo ikke noe å bli enige om, men en nødvendighet. 

3.   Har dere hver deres disponible kontoer  (utenom felleskonto)?

Ja. 

4.   Er dere ofte uenig / krangler  om den  økonomiske  prioritering ? Nei

5.   Hva er den samla  diponible mnd. lønn når "før " og "etter " ?    Jeg har ca 24000 - 25000 i mnd. Han har studielån nesten 8000? Så samlet har vi 32000 og etter fellesregninger og mat har vi samlet igjen 19000. 

Vi har en avtale om at jeg sparer så mye penger jeg bare klarer til ek til et sted å bo. Han har EK så ønsker at han skal beholde disse og ikke bruke dem opp mens han studerer. Ofte betaler jeg inn ekstra til felleskontoen om vi trenger mer eller vil unne oss noe. Siden budsjettet vi har lagt opp til er ganske trangt. (hadde ikke behøvd å være så trangt men jeg sparer alt jeg bare kan!) 

 

 

Anonymkode: 7155b...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym Bruker said:

Undres på hvordan dere fordeler det økonomiske ansvar i hjemmet,og hvem som er  hjemmets økonomiske  "overhode" og  har oversikt over regningsbunken, og at  økonomien går  i balanse.   

1 . Har dere felles konto m/ autogiro som går til fellesutgifter ?

2.  Hvem tar besluttning om ekstraordinære innkjøp  (Ny vaskemaskin,bilreprasjonsutgifter m.m)

3.   Har dere hver deres disponible kontoer  (utenom felleskonto)?

4.   Er dere ofte uenig / krangler  om den  økonomiske  prioritering ?

5.   Hva er den samla  diponible mnd. lønn når "før " og "etter " ?      
 

Vi har en felleskonto vi setter inn en lik sum hver måned

Vi tar begge avgjørelser om ekstraordinære kjøp, men ser ikke helt hvordan det skal føre til krangel. Man merker jo om vaskemaskinen er gåen lissom....

Vi har egne kontoer, både for bruk, fond og aksjesparing

Nei, har aldri kranglet om økonomi. Vi bruker ikke så mye penger at vi trenger et overhode som kontrollerer. Vi vet jo hva vi har på kontoen og kan gjøre ca utregning når vi drar kortet. Er ikke akkurat hjernekirurgi... Regningene er de samme hver måned og blir trukket automatisk. 

Jeg har 12 000 utbetalt i måneden, han har 16 000 utbetalt, begge fører over 6500 til felleskontoen i måneden og sparer nesten alt resten. 

Anonymkode: 41b7f...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Undres på hvordan dere fordeler det økonomiske ansvar i hjemmet,og hvem som er  hjemmets økonomiske  "overhode" og  har oversikt over regningsbunken, og at  økonomien går  i balanse.   

1 . Har dere felles konto m/ autogiro som går til fellesutgifter ?

2.  Hvem tar besluttning om ekstraordinære innkjøp  (Ny vaskemaskin,bilreprasjonsutgifter m.m)

3.   Har dere hver deres disponible kontoer  (utenom felleskonto)?

4.   Er dere ofte uenig / krangler  om den  økonomiske  prioritering ?

5.   Hva er den samla  diponible mnd. lønn når "før " og "etter " ?      
 

  

  

      

1. Vi har felles regningskonto, felles matkonto, felles lånekonto og felles sparekonto som vi begge har tilgang til. Her betales de fleste faste utgifter fra. I tillegg betaler vi noen felles regninger fra egen konto. Det har bare blitt sånn, og går omtrent opp i opp.

2. Beslutning om felles innkjøp, som vi begge betaler for, tas av oss begge. I tillegg  hender det ar vi begge to kjøper ting til fellesskapet for egen regning, fordi det er noe vi har lyst på.

3. Ja, flere. Jeg har både brukskonto,  sparekonti og regningskonto. Antar han har det samme.

4. Nei, kan ikke huske sist gang.

5. Vi har utbetalt 35-40.000 hver pr mnd. Jeg overfører ca 15.000 til felleskontier hver lønning. Han det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vi sparer litt penger hver måned på felles konto for uforutsatte utgifter (feks ødelagt vaskemaskin ol). Disse pengene skal også gå til nytt baderomsgulv når vi har spartnok.

2. Dette diskuterer vi. Vi har ikke felles bil, bilen er hans. 

3. Vi har delt økonomi, og egne kontoer. Vi deler 50/50 på alle utgifter (sånn ca, teller ikke på kronen da...) Dette vil vi også beholde slik.

4. Hva vi bruker penger på hver for oss har den andre ingenting med, så nei. 

5. Vi bor ikke i Norge, så å oppgi lønn er litt meningsløst, men tipper vi har 55000 samlet i måneden. Vi lever fint på det, reising og opplevelser har førsteprioritet her.

Anonymkode: cc2b5...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym Bruker skrev:

 

1 . Har dere felles konto m/ autogiro som går til fellesutgifter ?

Ja, felles regningskonto. Han setter over 12-13000 dit i mnd, jeg 6-7000.

2.  Hvem tar besluttning om ekstraordinære innkjøp  (Ny vaskemaskin,bilreprasjonsutgifter m.m)

Begge

3.   Har dere hver deres disponible kontoer  (utenom felleskonto)?

Ja, pluss hver vår sparekonto.

4.   Er dere ofte uenig / krangler  om den  økonomiske  prioritering ?

Nei

5.   Hva er den samla  diponible mnd. lønn når "før " og "etter " ?      

Inn ca 46-50 000 i mnd.
 

  

  

      

 

Anonymkode: f5264...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Myndighetene hevder å vera bekymret for nordmenn lånegjeld som har økt dramatisk  de siste årene, og mye går til å betjene boliglån, forbruk.etc .  Kanskje står det ikkje så ille til med folk sin økomiske oversikt som Siv Jensen og Co vil ha det til.             

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles kontoer og har felles ansvar. Lønna vår kommer inn på felles konto og fordeles utover utgiftene. Vi har hver vår lommepenger som begge står fritt til å disponere på hver vår konto. Akkurat nå er det mannen som har tatt av seg regninger siden jeg ble gravid og har ikke energi til noe annet (hyperemesis). Han er veldig flink og økonomisk av seg. Vi har god kontroll på utgiftene og sparer en god del. 

Siden jeg har mer eller mindre meldt meg ut av økonomiske ansvaret for en periode, går vi gjennom økonomien hver måned, hvor han viser meg de ulike postene. Hva som har blitt brukt på hva og hvor mye som er spart. Vi sparer mellom 30-40 tusen i måneden. 

Ordningen funker for oss og vi har aldri kranglet om økonomien. Samme ordning hadde jeg med min eks, men det funket ikke på han, så da kranglet vi en del om penger. Men det viste seg også at han hadde en del å skjule😏

Anonymkode: 6cad6...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Undres på hvordan dere fordeler det økonomiske ansvar i hjemmet,og hvem som er  hjemmets økonomiske  "overhode" og  har oversikt over regningsbunken, og at  økonomien går  i balanse.   

1 . Har dere felles konto m/ autogiro som går til fellesutgifter ?

Nei, han betaler sitt økonomiske bidrag til meg og jeg ordner alt av felles regninger og innkjøp. Har kun en felles brukskonto i tilfelle han skal kjøpe noe som går som fellesutgift, som mat etc.

2.  Hvem tar besluttning om ekstraordinære innkjøp  (Ny vaskemaskin,bilreprasjonsutgifter m.m)

Vi har veldig lite felles innkjøp, så jeg kjøper det som trengs av utstyr. Bil har vi hver vår og tar alle kostnader selv på vår egen.

3.   Har dere hver deres disponible kontoer  (utenom felleskonto)?

Vi har det vi ønsker av egne kontoer.

4.   Er dere ofte uenig / krangler  om den  økonomiske  prioritering ?

Nei. Vi har egentlig kun huset som fellesutgift og der krangler vi ikke.

5.   Hva er den samla  diponible mnd. lønn når "før " og "etter " ? 

Samla har vi netto ca 90000 inn i mnd så har generelt en god del til overs. Jeg har jo en god del mer inn enn han, men har også langt høyere utgifter enn han.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 . Har dere felles konto m/ autogiro som går til fellesutgifter ?

Ja, 2 stk. En til felles utgifter og en til variable.

2.  Hvem tar besluttning om ekstraordinære innkjøp  (Ny vaskemaskin,bilreprasjonsutgifter m.m)

Som regel jeg som foreslår det, men vi er alltid enige. 

3.   Har dere hver deres disponible kontoer  (utenom felleskonto)?

Ja, hver vår lønnskonto. Det som står igjen etter at vi har overført til felleskontoen er penger vi gjør akkurat som vi vil med. Jeg kjøper gjerne dyre klær, mannen Star Wars lego🙈

4.   Er dere ofte uenig / krangler  om den  økonomiske  prioritering ?

Nei, kan ikke huske at det har skjedd.

5.   Hva er den samla  diponible mnd. lønn når "før " og "etter " ?      

Samlet inntekt 85.000 utbetalt. Han har 8000 igjen, hver måned og jeg 10.000kr. Forskjellen er fordi jeg kun eier 30% av huset og har mindre lån. Det vi overfører til felles konto er prosentvis ut ifra inntekt. Siden han tjener mer enn meg overfører han også mer. 
 

Anonymkode: 6805e...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 . Har dere felles konto m/ autogiro som går til fellesutgifter ? Har felles konto, men ingenting på autogiro (det er djevelens verk). Vi har e-faktura på alt av faste ting. Noe kommer til meg, noe kommer til ham. 

2.  Hvem tar besluttning om ekstraordinære innkjøp  (Ny vaskemaskin,bilreprasjonsutgifter m.m) Begge i fellesskap

3.   Har dere hver deres disponible kontoer  (utenom felleskonto)? Ja

4.   Er dere ofte uenig / krangler  om den  økonomiske  prioritering ? Nei

5.   Hva er den samla  diponible mnd. lønn når "før " og "etter " ?  Samlet inntekt er rundt 70 000 i mnd.

Anonymkode: a0097...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...