Gå til innhold

Bra og dårlig innhold i hundefôr


Enilorac

Anbefalte innlegg

Driver å søker litt rundt på nettet for å finne et nytt tørrfor til hunden min. Hun reagerer ganske raskt med kløe og allergiske reaksjoner på endel for og har lenge fungert godt på et økologisk kornfritt, men synes det ble litt dyrt. Har funnet et passe rimelig som er kornfritt, men hovedingrediensen er potet. Ser det er mange fôr som heter "laks og potet" "kylling og potet" osv... Så lurer jeg på om noen vet om dette egentlig er en bra ingrediens? Spesielt til en hund som skal ha så rent for som mulig. Ønsker ingen anbefalinger om vom i denne tråden, for akkurat nå ser jeg bare etter tørr.

 

Så hvilke ingredienser bør man se etter? Er potet grei, ris, mais? Er ikke så lett med et 100% rent og bra tørrfôr uten at det skal koste 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut Orijen- det er helt uten korn og stivelse og inneholder kun kylling/kalkun/fisk, egg grønnsaker og urter. Litt usikker på pris.

Anonymkode: 8b687...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Forsøk å råfore på for eksempel Vom og Hundemat. Det er ikke sikkert det er slik for din hund, men det er mange som forteller om allergi som forsvinner etter å ha begynt med det. 

Endret av -Willow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Gia_ said:

Hvor kan den sees?

Fantes på Netflix en periode. Jeg googlet og fant den gratis (ulovlig) på nett.

Anonymkode: bfe74...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow
9 timer siden, Gia_ skrev:

Hvor kan den sees?

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantes på Netflix en periode. Jeg googlet og fant den gratis (ulovlig) på nett.

Anonymkode: bfe74...3e9


Den finnes på netflix nå :) 

Edit: @Enilorac Orijen er et godt for med 80% kjøtt.Det er dyrere enn for eksempel Eukanuba, men til gjengjeld trenger man kun å gi halvparten i gram enn hva man må på Eukanuba. Da er det ikke så dyrt likevel. 

Endret av -Willow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, -Willow skrev:

 


Den finnes på netflix nå :) 

Edit: @Enilorac Orijen er et godt for med 80% kjøtt.Det er dyrere enn for eksempel Eukanuba, men til gjengjeld trenger man kun å gi halvparten i gram enn hva man må på Eukanuba. Da er det ikke så dyrt likevel. 

Åå, den skal jeg se! Tusen takk! Har hørt orijen er bra, men synes det også er litt dyrt... hunden har spist yarrah økologisk kornfritt lenge, og funker bra men ville bare høre om det kanskje var noe med samme kvalitet som var billigere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, ingen som vet noe om potet i hundemat? Er så vanlig ingrediens, men usikker på om den kan gi allergiutslag som korn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere hunder som sliter med kløe og sensitiv mage som har reagert veldig bra på Symply-fôret. Det inneholder rene og milde ingredienser som kalkun, laks, ris og potet. Ikke storfe (siden det kan være kraftig for de noen hunder). 

Uansett så er hunder forskjellige, så det fôret som fungerer bra for èn, trenger ikke fungere bra for en annen. Men det er verdt et forsøk. :)

Har du forresten vært hos dyrlegen og utredet hva hun kan være allergisk mot? Det kan hjelpe deg å finne et fôr som ikke inneholder de ingrediensene hun ikke tåler.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Enilorac skrev:

Og, ingen som vet noe om potet i hundemat? Er så vanlig ingrediens, men usikker på om den kan gi allergiutslag som korn?

De gangene hundene mine har vært dårlig i magen så koker jeg opp en kjele med poteter og gir hunden det en dag eller to. Magen stabiliserer seg raskt med kokte moste poteter. Har prøvd flere andre ting også, bla. Ris, men det har ikke fungert. 

Må sies att hundene mine oftest blir dårlig i magen av å ha spist for mye rart i naturen, elgskit, reinskit, reveskit, hareskit, mus osv. 

Hvorvidt det har noe å si for din hund, med sine plager kan jeg ikke ha noen mening om. 

Anonymkode: 50938...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Enilorac said:

Og, ingen som vet noe om potet i hundemat? Er så vanlig ingrediens, men usikker på om den kan gi allergiutslag som korn?

Det kommer jo helt an på hva hunden din er allergisk mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Tabris skrev:

Det kommer jo helt an på hva hunden din er allergisk mot.

Nja... Er mange fôringredienser som kan skape allergiske reaksjoner. Har tatt allergitest, og var ikke noe spesifikt i mat. Men hun reagerer på visse ting i naturen, og nå spiser hun et tørrfor med bjørkebark som en ingrediens og jeg merker at hun klør mer enn på det forrige foret. Men nå var ikke allergi det jeg ønsket å spørre etter i tråden. Lurte egentlig på bra og dårlig ingredienser i tørrfor i og med at det ofte blir puttet mye rart i det. Jeg mener f.eks at hvete ikke burde stå fremst på listen, men hvordan er det f.eks med potet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med orijen. Det er uten korn. Det hjalp veldig på allergien her. 

Anonymkode: 217d2...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde egentlig ikke snakke om allergi så lenge man forer med for som er fullt av tvilsomme tilsetninger og ingredienser med usikker opprinnelse, GMO osv. Da er det en ekstremt høy sannsynlighet for at det er sensitivitet for disse stoffene og matsortene som ikke er naturlig å spise på noen som helst slags måte.

Anonymkode: bfe74...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man burde egentlig ikke snakke om allergi så lenge man forer med for som er fullt av tvilsomme tilsetninger og ingredienser med usikker opprinnelse, GMO osv. Da er det en ekstremt høy sannsynlighet for at det er sensitivitet for disse stoffene og matsortene som ikke er naturlig å spise på noen som helst slags måte.

Anonymkode: bfe74...3e9

Jaa, nemlig! Derfor jeg vil fore så naturlig som mulig. Men da koster det jo litt ekstra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow
1 time siden, Enilorac skrev:

Jaa, nemlig! Derfor jeg vil fore så naturlig som mulig. Men da koster det jo litt ekstra 

Som sagt så er det ofte slik at du ikke trenger å fore like mange gram som med de tørrforene som er tilsatt mye korn, mais og annen dritt. Da blir det ikke særlig dyrere i lengden. Se Pet Fooled før du tar noe endelig valg nå og skriv gjerne om hva du syns etter å ha sett den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fryseplass ville jeg droppa tørrfôr til fordel for vom og hundemat eller Provit frossen fôr (ikke frysetørket). V&H er tilsatt vitaminer, hos Provit følger det med en pk pulver med vitaminer og mineraler som tilsettes for hvert måltid. Provit er til gjengjeld mye lettere å dosere da det er ferdig oppskåret i små terninger, sammenlignet med V&H som kommer i pølser eller blokk.

Om du absolutt må ha tørrfôr ville jeg sett på acana eller orijen. Koster litt, men når det gjelder tørrfôr får du stort sett det du betaler for.

Anonymkode: bdb7b...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Labb foret fra Felleskjøpet😊 Undervurderte det i starten, men ser på hunden og avføringen at kvaliteten er bra. 

Kjøpte dyrere for før, og avføringen var både hyppigere og dårlig..

Anonymkode: 1b562...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...