Gå til innhold

Når jeg ikke kan gå fra jobb når jeg slutter pga spørsmål...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber på sykehjem. Vantrommet er i enden på korridoren og utgangen er i motsatt enda. Det vil si at etter endt rapport så må vi gå helt til motsatt side for å komme oss ut. Da går vi forbi to felles stuer og flere beboerrom. 

Noem ganger stopper pårørende meg for å spørre om diverse ting når jeg er på vei ut og hjem. I enden er også garderoben. Hva kan jeg si da? Noen forstår ikke at vi er ferdig. Og ikke alle er kort i samtalen. De fleste vet vaktskifte er 14-1530. 

 

Anonymkode: ef7fc...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på sykehjem. Vantrommet er i enden på korridoren og utgangen er i motsatt enda. Det vil si at etter endt rapport så må vi gå helt til motsatt side for å komme oss ut. Da går vi forbi to felles stuer og flere beboerrom. 

Noem ganger stopper pårørende meg for å spørre om diverse ting når jeg er på vei ut og hjem. I enden er også garderoben. Hva kan jeg si da? Noen forstår ikke at vi er ferdig. Og ikke alle er kort i samtalen. De fleste vet vaktskifte er 14-1530. 

 

Anonymkode: ef7fc...9be

Du svarer på det de spør om. Om de ber deg ordne noe praktisk som må skje der og da så sier du at de må henvende seg til de som nettopp gikk på vakt.

Ser absolutt ikke problemet her....

Anonymkode: 6e584...cc8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte skjer dette? Som pårørende tenker jeg at dette må du regne med en gang i blant. Dersom det skjer hele tiden, kan du vel henvise til de som overtar? 

Anonymkode: 5c7f1...6da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare spørsmål så svarer du. Er det praktiske oppgaver så sier du at du har sluttet, men at de kan kontakte de som har startet vakten nå. Har du ikke en veske med deg? Hvis du har så hold den fram litt synlig når du går forbi. 

Anonymkode: cf341...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare spørsmål så svarer du. Er det praktiske oppgaver så sier du at du har sluttet, men at de kan kontakte de som har startet vakten nå. Har du ikke en veske med deg? Hvis du har så hold den fram litt synlig når du går forbi. 

Anonymkode: cf341...dc6

Forsøker å holde vesken synlig. OK om de spør et enkelt spørsmål, men noen gir seg ikke. Spør og spør. Og så ber de meg feks følge beboeren på wc, fordi den må på do akkurat da. Noe som tar kanskje 10-15min pga beboerne trenger mye hjelp. Forstår de blir irritert om vi ikke kan hjelpe med en gang, men jeg har jo ting jeg må rekke (buss, den går kun en gang i timen). Ber de da henvende seg til personale som nettop har begynt. Men noen blir sure og vrange. 

Anonymkode: ef7fc...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, jeg har ikke vært i dine sko, men har jobbet i en stor matvarebutikk hvor personalrommet var innerst. Her var personalinngang også, men pga parkeringshus og bilvei, så var det utrolig stor omvei å gå rundt bygget. Og min bussholdeplass var på siden til kundenes inngang. 

Så jeg gikk i uniform gjennom butikk etter hvert skift. Og ble nesten alltid stoppet og spurt etter noe. I starten svarte jeg, tenkte at det var raskt. Men det viser seg at mange blir sure om de får svar på a, men når de spør om flere ting og jeg beklager at jeg er sent ute og på vei til bussen. Men INGEN ble sure når jeg svarte dette ved første kontakt. 

Umiddelbart når de tok kontakt så beklaget jeg at jeg er ferdig for dagen og på vei til bussen, men at de helt sikkert finner flere som kan hjelpe rett der eller rett der (og pekte mot de stedene hvor vi hyppigst var flere). 

Jeg tror kanskje sinnet kom av en blanding av flauhet sammen med irritasjon over at jeg ikke sa fra med det samme, men gjorde at de brukte av fritiden min fordi de egentlig har lyst til å respektere det. 

Jeg hadde også flere varianter. 

"Beklager, jeg må være rask og rekke bussen, jeg er ferdig for dagen, skjønner du. Ferskvare er rett der borte", men jeg beveget meg bort, for eksempel. Da fikk jeg svart på det ene i full fart uten noe mer. 

Anonymkode: d28bb...293

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsøker å holde vesken synlig. OK om de spør et enkelt spørsmål, men noen gir seg ikke. Spør og spør. Og så ber de meg feks følge beboeren på wc, fordi den må på do akkurat da. Noe som tar kanskje 10-15min pga beboerne trenger mye hjelp. Forstår de blir irritert om vi ikke kan hjelpe med en gang, men jeg har jo ting jeg må rekke (buss, den går kun en gang i timen). Ber de da henvende seg til personale som nettop har begynt. Men noen blir sure og vrange. 

Anonymkode: ef7fc...9be

Du sier at beklager men du er ferdig for dagen og må skyndte deg til bussen. Og så sier du at de må prate med dem som er på jobb.

Alle må jo skjønne det.

Anonymkode: f78a1...0d1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er garderoben ved inngangen? Eller kan du ta på ytterjakke før du må gå gjennom gangen? Da jeg jobbet i butikk tok jeg alltid på ytterjakke hvis jeg skulle handle før jeg dro hjem.

Hvis noen ber om hjelp kan du beklage og si at du er ferdig for dagen og har det travelt fordi du skal rekke time hos tannlege/lege/frisør/optiker/fysioterapeut/foreldresamtale/whatever, så vedkommende må spørre en av de som faktisk er på jobb.

Anonymkode: fc39f...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsøker å holde vesken synlig. OK om de spør et enkelt spørsmål, men noen gir seg ikke. Spør og spør. Og så ber de meg feks følge beboeren på wc, fordi den må på do akkurat da. Noe som tar kanskje 10-15min pga beboerne trenger mye hjelp. Forstår de blir irritert om vi ikke kan hjelpe med en gang, men jeg har jo ting jeg må rekke (buss, den går kun en gang i timen). Ber de da henvende seg til personale som nettop har begynt. Men noen blir sure og vrange. 

Anonymkode: ef7fc...9be

Da bare sier du, beklager, men jeg må rekke bussen. 

Hvis det ikke er veldig langt til vaktrommet så kan du si at du skal hente en som kan hjelpe også gjør du det. Ev. ringe i snora om det er det i nærheten. 

At noen blir sure for så være. Noen blir alltid sure. 

Anonymkode: cf341...dc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også i helsevesenet, når det skjer meg sier jeg bare at "beklager, jeg er på vei hjem og må rekke bussen/barnehagen, men hvis du henvender det på vaktrommet der borte så kan de hjelpe deg", og noen ganger så holder ikke det, så da går jeg fysisk inn på vaktrommet for å hente seinvakten så jeg kan overlate pårørende til en annen person. 

Anonymkode: d3665...6d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en jakke eller en cardigan du kan tre over uniformen, da bør de fleste skjønne du er ferdig på vakt. Til de resterende så beklager du det bare og henviser til de på vaktrommet, og ønsker god kveld. Synes denne gratisjobbingen til helsepersonell går over stokk og stein...

Anonymkode: 08632...4ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på sykehjem. Vantrommet er i enden på korridoren og utgangen er i motsatt enda. Det vil si at etter endt rapport så må vi gå helt til motsatt side for å komme oss ut. Da går vi forbi to felles stuer og flere beboerrom. 

Noem ganger stopper pårørende meg for å spørre om diverse ting når jeg er på vei ut og hjem. I enden er også garderoben. Hva kan jeg si da? Noen forstår ikke at vi er ferdig. Og ikke alle er kort i samtalen. De fleste vet vaktskifte er 14-1530

 

Anonymkode: ef7fc...9be

Man kan da ikke unngå å kontakte pleiere på en og en halv time, bare i tilfelle de nettopp gikk av vakt? :)

Skjønner frustrasjonen, tror du bare må finne en setning som fungerer for deg - som en sa over: får man svar på A blir man gjerne sur om man ikke får svar på eller hjelp til B. Si fra med en gang, så snart det ikke er noe viktig eller alvorlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Forsøker å holde vesken synlig. OK om de spør et enkelt spørsmål, men noen gir seg ikke. Spør og spør. Og så ber de meg feks følge beboeren på wc, fordi den må på do akkurat da. Noe som tar kanskje 10-15min pga beboerne trenger mye hjelp. Forstår de blir irritert om vi ikke kan hjelpe med en gang, men jeg har jo ting jeg må rekke (buss, den går kun en gang i timen). Ber de da henvende seg til personale som nettop har begynt. Men noen blir sure og vrange. 

Anonymkode: ef7fc...9be

Hva så om de blir sure og vrange? Om du høflig sier fra om at du må gå for å rekke bussen, så er det ikke ditt problem om de blir sure eller ei. Tror egentlig hovedproblemet ditt er at du ikke klarer sette grenser, og du blir irritert på andre mennesker som putter deg i en situasjon der du ikke klarer sette grenser for deg selv

Anonymkode: ac34d...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på sykehjem. Vantrommet er i enden på korridoren og utgangen er i motsatt enda. Det vil si at etter endt rapport så må vi gå helt til motsatt side for å komme oss ut. Da går vi forbi to felles stuer og flere beboerrom. 

Noem ganger stopper pårørende meg for å spørre om diverse ting når jeg er på vei ut og hjem. I enden er også garderoben. Hva kan jeg si da? Noen forstår ikke at vi er ferdig. Og ikke alle er kort i samtalen. De fleste vet vaktskifte er 14-1530. 

 

Anonymkode: ef7fc...9be

si du havren buss/trikk og nå eller at du er sent ute til en avtale :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av jobbskiltet ditt og på med evnt jakkke. Rask gange, vis at du har det travelt. Ta frem mobilen, lat som du snakker med i tlf. 

Anonymkode: eb64f...82d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare til å forklare at du er ferdig på jobb og skal rekke en buss? Kan ikke se for meg at pårørende ikke skal godta det? Er du ferdig på jobb så er du ferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare si det som det er, at du er ferdig for dagen og dessverre ikke har tid til å hjelpe akkurat nå. Jeg lover deg at de som jobber på kontor ikke svarer en eneste telefon som ringer sekundet over 4, så de forstår det sikkert innerst inne :)

Anonymkode: 372f2...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar kjapt på spørsmålene når du går. Man kan for øvrig strekke seg litt selv om man har sluttet for dagen, ingen krise om man jobbe i en halvtimes tid ekstra. 

Anonymkode: beff8...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svar kjapt på spørsmålene når du går. Man kan for øvrig strekke seg litt selv om man har sluttet for dagen, ingen krise om man jobbe i en halvtimes tid ekstra. 

Anonymkode: beff8...94f

Det kan bli ofte, det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...