Gå til innhold

Ung ufør - skrive enslig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart søke ung ufør. Hvilke alternativer er det når man krysser av sivilstatus? Har samboer, men deler ikke økonomi. Han har heller ingen inntekt. Må jeg skrive at jeg er samboer og få flere tusen mindre utbetalt? Vi er jo ikke gift og skjønner ikke hvorfor jeg skal «straffes» for å ha en samboer 

Anonymkode: 1e51d...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si du har samboer. Ingen fryd og være på ung ufør.. med dagens strengere mål for nav, så er det ikke sikkert du får ufør heller.

Anonymkode: 06473...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Straffes for å ha en samboer", really? 

Og ja, selvfølgelig må du oppgi ham. Noe annet et jo trygdesvindel, om han så er den fattigste og minst bidragsdyktige samboeren i historien. Du har ikke lyst til å bli tatt for svindelforsøk!

Anonymkode: 3d02d...da3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal snart søke ung ufør. Hvilke alternativer er det når man krysser av sivilstatus? Har samboer, men deler ikke økonomi. Han har heller ingen inntekt. Må jeg skrive at jeg er samboer og få flere tusen mindre utbetalt? Vi er jo ikke gift og skjønner ikke hvorfor jeg skal «straffes» for å ha en samboer 

Anonymkode: 1e51d...a44

Da får han skaffe seg en inntekt da vettu, så dere får mer utbetalt pr mnd. Du kan ikke oppgi falske opplysninger. Det blir oppdaget før eller siden..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en samboer? Det sies at de mener et ekteskapslignende forhold. 

Hva er et ekteskapslignende forhold? Hva er ikke er ekteskapslignende forhold? 

 

Å bo i «kollektiv» for å dele på utgiftene er ikke ekteskapslignende. Når man derimot deler seng, så deler man også gjerne bord? 

Det er flere elementer som kommer inn i denne vurderingen. 

 

Når dette er sagt så spiller det ingen rolle for utmåling av uføretrygd eller innvilgelse at du har samboer, eller om du er gift for den saks skyld. Unntak knytter seg til utmåling av barnetilskudd. 

Anonymkode: 5546d...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påvirker det uføretrygd om en er samboer? Trodde ikke sivilstatus hadde innvirkning på det.

Anonymkode: 096d6...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt vekk sivilstatuesen fordi jeg bor bort og studerer nå, mens fruen bør hjemme. Så da får jeg mer penger. Må tilbake på en annen status når jeg er flytter hjem igjen da.

Anonymkode: 06473...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal snart søke ung ufør. Hvilke alternativer er det når man krysser av sivilstatus? Har samboer, men deler ikke økonomi. Han har heller ingen inntekt. Må jeg skrive at jeg er samboer og få flere tusen mindre utbetalt? Vi er jo ikke gift og skjønner ikke hvorfor jeg sedra kal «straffes» for å ha en samboer 

Anonymkode: 1e51d...a44

Du søker uføretrygd med et enslig kryss for at du søker også om ung uførtillegget. 

Om du bor på samme adresse som en annen person, så finner Nav lett ut av dette. Skal du begynne med å lyve og lure alt når du søker om trygd? Ærlighet varer som regel lengst. Lyver du og blir tatt i løgn og bedrag en gang, så vil Nav og andre lett anse deg som en uærlig person, og behandle deg deretter. Gjør ditt valg men vær klar over at alle valg kwn få utilsiktede konsekvenser. 

Anonymkode: dffd3...bbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ung ufør" er ikke en selvstendig ytelse, men et tillegg du kan få til feks AAP eller uføretrygd. Tillegget sikrer en høyere minstesats enn du ellers ville fått.

Og ja, du skal opplyse om sivilstand. Dette både fordi det er etisk riktig, men også fordi du risikerer å opparbeide en stor feilutbetaling. Forskjellen er 0,25G (ca 23 000) i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså veldig dårlig betalt og være syk. Så ingen dans på rosen. 

Anonymkode: 06473...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du søker uføretrygd med et enslig kryss for at du søker også om ung uførtillegget. 

Om du bor på samme adresse som en annen person, så finner Nav lett ut av dette. Skal du begynne med å lyve og lure alt når du søker om trygd? Ærlighet varer som regel lengst. Lyver du og blir tatt i løgn og bedrag en gang, så vil Nav og andre lett anse deg som en uærlig person, og behandle deg deretter. Gjør ditt valg men vær klar over at alle valg kwn få utilsiktede konsekvenser. 

Anonymkode: dffd3...bbf

Altså, jeg får uføretrygd. Og i folkeregisteret er det flere personer på samme adresse som meg, siden jeg leier. Om man har samme adresse som noen andre er ikke ulovlig. 

Anonymkode: e61b4...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg får uføretrygd. Og i folkeregisteret er det flere personer på samme adresse som meg, siden jeg leier. Om man har samme adresse som noen andre er ikke ulovlig. 

Anonymkode: e61b4...660

Å ha samme adresse er ikke ulovlig, selvsagt. Men om dere feks har felles barn som også er registrert på samme adresse, så er det litt vanskeligere å argumentere for at dere ikke bor sammen. Men skulle NAV påstå at dere bor sammen, når dere faktisk ikke gjør det, så bør det være enkelt å dokumentere. Dette kan dere gjøre bla ved å vise til at dere betaler hver deres husleie, strøm, internett osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg får uføretrygd. Og i folkeregisteret er det flere personer på samme adresse som meg, siden jeg leier. Om man har samme adresse som noen andre er ikke ulovlig. Anonymkode: e61b4...660

Å bo på samme adresse som mange andre er noe annet, når de bor i hver sin leilighet. 

Ts: Hvis man bor i en leilighet sammen er man samboer og nav finner det ut, så ikke forsøk deg på noe tull allerede fra starten av. De finner det ut og da er det du som blir tatt for det. Valget du har er at dere flytter fra hverandre, men fremdeles er kjærester uten felles økonomi av noe slag. 

Anonymkode: bd4de...33e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysøren, hvis du lyger om siviltilstanden nå, så håper jeg du blir tatt for svindel..

Anonymkode: 74042...894

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Å bo på samme adresse som mange andre er noe annet, når de bor i hver sin leilighet. 

Ts: Hvis man bor i en leilighet sammen er man samboer og nav finner det ut, så ikke forsøk deg på noe tull allerede fra starten av. De finner det ut og da er det du som blir tatt for det. Valget du har er at dere flytter fra hverandre, men fremdeles er kjærester uten felles økonomi av noe slag. 

Anonymkode: bd4de...33e

Nei, man er IKKE samboere om man bor i kollektiv. Det er flere, særlig da unge mennesker, som deler leilighet, en slik boform kommer ikke til avkortning av noe som helst trygd. 

Det finnes også de som bor sammen med egne foreldre, besteforeldre, søsken, og andre. En slik boform gjør ikke at en får mindre i uføretrygd. 

https://jusleksikon.no/wiki/Samboerskap 

Anonymkode: 5546d...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart man ikke eier respekt for trygdede.

Dessuten, like barn leker best. Du og samboeren er nok skapt for h er andre siden ingen av dere gidder å jobbe, bare motta penger fra staten. 

Latskap går i arv, så håper ikke dere formerer dere og skaper enda flere trygdede. 

Anonymkode: f84c2...599

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal snart søke ung ufør. Hvilke alternativer er det når man krysser av sivilstatus? Har samboer, men deler ikke økonomi. Han har heller ingen inntekt. Må jeg skrive at jeg er samboer og få flere tusen mindre utbetalt? Vi er jo ikke gift og skjønner ikke hvorfor jeg skal «straffes» for å ha en samboer 

Anonymkode: 1e51d...a44

Har dere separate leieavtaler, strømabonnement, internett, TV og matbudsjett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...