Gå til innhold

Smitte nyfødt med omgangssyke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 10 dager gammel baby, og nå har pappaen fått omgangssyken.. Han ammes ikke, får kun mme, så får ikke noe hjelp til immunforsvaret der. Hva er sjansen for at han smittes? 

Pappaen er nøye med håndvask og munnhygiene, men hvor mye Bør han håndtere baby? Er det best at det er jeg som tar han, selv om det vil innebære minimalt med søvn? 

Har selvfølgelig spurt helsestasjonen, men det gikk visst ikke inn at jeg ikke ammer, så fikk bare beskjed om at morsmelken gjorde han så og si immun.. 

Anonymkode: 16cbf...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den syke bør da håndtere babyen så lite som mulig...

Anonymkode: 5326a...2bc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lar da ikke en person med omgangssyke håndtere en baby når det ikke er strengt nødvendig! Strengt tatt bør en person med omgangssyken være mest mulig isolert fra resten av familien til denne har vært symptomfri i 48 timer for å minske faren for spredning av dritten.

Anonymkode: 2dd7f...e3e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en 10 dager gammel baby, og nå har pappaen fått omgangssyken.. Han ammes ikke, får kun mme, så får ikke noe hjelp til immunforsvaret der. Hva er sjansen for at han smittes? 

Pappaen er nøye med håndvask og munnhygiene, men hvor mye Bør han håndtere baby? Er det best at det er jeg som tar han, selv om det vil innebære minimalt med søvn? 

Har selvfølgelig spurt helsestasjonen, men det gikk visst ikke inn at jeg ikke ammer, så fikk bare beskjed om at morsmelken gjorde han så og si immun.. 

Anonymkode: 16cbf...ccd

Omgangssyke smitter ved dråpesmitte. Hvor mottakelig babyen er er umulig for noen å svare på. Var jeg deg ville jeg vært mer bekymret for smitte til deg enn til babyen. Bare tiden vil vise om babyen og blir dårlig. Men blir babyen syk, så ha lav terksel for å kontakte lege. 

Anonymkode: 6d9d9...50e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, stakkarn som er syk skal da selvfølgelig få ligge til sengs og få litt ekstra pleie (servert mat o.l.), ikke måtte passe og stelle baby! 

Du tar deg av babyen, selvfølgelig. Hvorfor skal det være så farlig med lite søvn mens den andre er syk? 

Anonymkode: f2ada...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ikke røre en 10 dager gammel baby! Han isolerer du i ei seng og så tar kun du vare på baby i perioden han er syk. Husk han er smittsom 48 timer etter siste oppkast/diaré. Husk å kok sengetøy, håndklær etc når han er frisk. Sprit alle dørhåndtak og klor doen. Jeg skjønner det vil være slitsomt å kun være deg om babyen disse dagene, men du vil ikke ha en syk liten baby. Babyen kan fort havne på sykehuset med en slik infeksjon, f.eks pga dehydrering.

Anonymkode: 7cc8a...7b8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signert svar du har fått av flere. Isoler far i en sebg på et rom dere ikke skal oppholde dere på. Kok alt sengetøy/håndklær og ta sprit rundt på alle kontaktfeber. En 10 dager gammel baby som får omgangsyke er nok ikke så herlig og veldig skummelt vil jeg si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal selvfølgelig holde seg så langt unna babyen (og deg) som mulig mens han er syk. Og du bør være nærmest hysterisk når det gjelder håndvask osv slik at ikke du og babyen blir smittet. Vask bad/toalett og dørhåndtak med klor, det er i følge sykepleiere jeg kjenner det eneste som tar knekken på viruset (sprit hjelper lite). Hvis du har mulighet til å dra bort med baby noen dager (til foreldre e.l), så ville jeg ha gjort det.

Anonymkode: 93d19...356

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han skal selvfølgelig holde seg så langt unna babyen (og deg) som mulig mens han er syk. Og du bør være nærmest hysterisk når det gjelder håndvask osv slik at ikke du og babyen blir smittet. Vask bad/toalett og dørhåndtak med klor, det er i følge sykepleiere jeg kjenner det eneste som tar knekken på viruset (sprit hjelper lite). Hvis du har mulighet til å dra bort med baby noen dager (til foreldre e.l), så ville jeg ha gjort det.

Anonymkode: 93d19...356

Dette! At det er slitsomt for deg er irrelevant i dette. Det er mye verre å være på barneavdelingen med syk nyfødt!

Anonymkode: 25c98...1e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer det som har blitt sagt her. 

Den syke bør holde seg langt borte fra både deg og babyen. Plasser han i senga med PC/IPad som underholdning og sett mat til han på nattbordet. Har dere flere toalett så kan han få ha et for seg selv til han har vært uten symptomer i 48 timer (og da klorer du toalett, vask og dørhåndtak) 

 

Anonymkode: f6757...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent at babyer under 3 mnd får omgangssyken så ville ille bekymret meg så mye for det. Ville heller bekymret meg for at du ble smittet. Ikke lett å håndtere en baby når man både kaster opp og har diaré(snakker av erfaring 🤢)

Anonymkode: d74f6...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Man blir ikke immun mot omgangssyke. Hva for en idiot sa det? Ville faktisk ikke latt pappaen håndtere babyen. Isoler ham fullstendig og desinfisere rommet han er på. 

Om en baby får omgangssyke kan det være svært farlig. 

Anonymkode: 4db91...ef8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjeldent at babyer under 3 mnd får omgangssyken så ville ille bekymret meg så mye for det. Ville heller bekymret meg for at du ble smittet. Ikke lett å håndtere en baby når man både kaster opp og har diaré(snakker av erfaring 🤢)

Anonymkode: d74f6...068

Det er en grunn til at feks rotavaksine er innført. Spedbarn med div. omgangssyker kan bli alvorlig syke, veldig fort. Nå er det lite sannsynlig at far har rotavirus, men likevel. 

Ts, du har fått gode råd i forhold til hygiene. Ikke la far ta seg av barnet, og isoler ham på eget rom. Skulle barnet bli smittet så kontakter du helsevesenet, de har særdeles lav terskel for å ta imot så små babyer. 

Anonymkode: 53c8b...b3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at feks rotavaksine er innført. Spedbarn med div. omgangssyker kan bli alvorlig syke, veldig fort. Nå er det lite sannsynlig at far har rotavirus, men likevel. 

Ts, du har fått gode råd i forhold til hygiene. Ikke la far ta seg av barnet, og isoler ham på eget rom. Skulle barnet bli smittet så kontakter du helsevesenet, de har særdeles lav terskel for å ta imot så små babyer. 

Anonymkode: 53c8b...b3b

Ja den gies ved 3 og 5 mnd. Ekstremt sjeldent at babyer under 3 mnd får omgangssyken. De 11 årene jeg har jobbet på barneavdeling har jeg aldri fått inn en baby under 3 mnd med omgangssyken. Selvfølgelig bør ikke far håndtere babyen for sikkerhetsskyld men ingen grunn til å bli hysteriske. 

Anonymkode: d74f6...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja den gies ved 3 og 5 mnd. Ekstremt sjeldent at babyer under 3 mnd får omgangssyken. De 11 årene jeg har jobbet på barneavdeling har jeg aldri fått inn en baby under 3 mnd med omgangssyken. Selvfølgelig bør ikke far håndtere babyen for sikkerhetsskyld men ingen grunn til å bli hysteriske. 

Anonymkode: d74f6...068

Og det er fordi de aller fleste babyer under 3 måneder får morsmelk. Drt gjør ikke baby til TS, og er dermed like utsatt for smitte som eldre babyer.

Anonymkode: 2dd7f...e3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :) 

Da har vi tenkt helt riktig så langt! Ble bare så i tvil siden svigermor mente vi var hysteriske... Pappaen er plassert til sengs, på eget soverom, badet har jeg vasket med klor morgen og kveld, og jeg er ekstra nøye med hygiene :)  Ser at det jeg skrev om søvn kunne misforstås, den kom fra svigermor som mente det var uforsvarlig av oss at pappa var syk og mamma gikk på søvnunderskudd... Minnet henne på at det finnes alenemødre også; og da ble det stilt ;) 

Baby viser foreløpig ingen tegn til smitte, men jeg føler nøye med og ser til at han drikker ofte nok. Er så fint å kunne snu seg til dette forumet om man er usikker på noe :blomst:

Anonymkode: 16cbf...ccd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skal baby bli immun mot omgangssyk pga morsmelk (ikke i dette tilfellet her siden det er MME da)? Mor er jo ikke immun mot omgangssyke. Trodde ikke noen var det i det hele tatt jeg. :klo:  

I så fall kunne man vel ha brukt morsmelk som medisin for alle hvis de fikk omgangssyke?

Anonymkode: 4545b...c17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal baby bli immun mot omgangssyk pga morsmelk (ikke i dette tilfellet her siden det er MME da)? Mor er jo ikke immun mot omgangssyke. Trodde ikke noen var det i det hele tatt jeg. :klo:  

I så fall kunne man vel ha brukt morsmelk som medisin for alle hvis de fikk omgangssyke?

Anonymkode: 4545b...c17

Stort sett er det mor som blir syk først før babyen, og da danner mor antistoffer som videreføres i melka mot akkurat den omgangsyken. Da er sjansen større for at babyen ikke blir smittet av det samme eller får en veldig lett variant om babyen får morsmelk.

Anonymkode: 6f97f...c33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det er fordi de aller fleste babyer under 3 måneder får morsmelk. Drt gjør ikke baby til TS, og er dermed like utsatt for smitte som eldre babyer.

Anonymkode: 2dd7f...e3e

Den har med seg antistoffer fra den var i magen. Derfor er de 3 mnd lite preget av sykdom. 

Anonymkode: d74f6...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den har med seg antistoffer fra den var i magen. Derfor er de 3 mnd lite preget av sykdom. 

Anonymkode: d74f6...068

Ja, men om mor ikke er immun, så er ikke babyen heller. Da hjelper det lite om man blir ammet eller nettopp har vært i magen. Omgangssyke rammer alle. 

Anonymkode: 34884...137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...