Gå til innhold

Lofoten/Vesterålen med barn - alle tips mottas med takk:-)


Poppip

Anbefalte innlegg

Hei

Til sommeren vurderer vi å reise til Lofoten/Vesterålen. Naturen er jo flott, men hvor bør vi bo, hva bør vi gjøre, hvor er de fineste turene som er egnet for barn, hva bør vi unngå? Alle gode tips mottas:-)

Familien består av to voksne og vår datter på 8 år. Vi er en tur-vant familie som er glade i å være i aktivitet, men ikke særlig sjø-vant. Vi kommer til å ha egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt utgangspunkt i Kabelvåg eller Svolvær, og så belaget meg på dagsturer rundt om. Både Lofotakvariet og Vikingmuseet er artige opplevelser for ungene, ellers er det jo fantastisk spennende og bo i rorbu og nærmest stå på trappa og fiske. Lei båt og dra ut for å fiske. Opplev ørn og oter i nærområdet. Drar dere til Kalle, kan dere leie kajakk, og Kallestranda er jo bare fantastisk - også fint å telte. I marka er der mange fine vann som man kan bade i hvis man er litt tøff. Henningsvær må oppleves, lysstøyperiet er trivelig å besøke. Har dere lyst å være aktive, så er der fine områder for buldring eller klatring. Ellers er det mange fine turområder der.

Dagmars dukkemuseeum ligger i Vest-Lofoten, så er dere i området så er det flott for en jente på 8.

Drar dere til Vesterålen, ville jeg fått med meg hvalsafari på Andøya, og kanskje Nyksund. Ellers er også Vesterålen spekket med flotte turområder! Bor dere på Sortland, vil dere få med litt "byfølelse" også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vedkommende sier over 😄 masse å gjøre bare man er kreativ! Ramberg er også helt nydelig og en fantastisk strand! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Bereregn god tid, Lofoten er utrolig fint - men med lange avstander, så det tar tid hvis dere feks har tenkt dere helt til Å.  Dra til Svolvær for litt byopplevelse. Henningsvær er et must - det er et utrolig koselig sted. Kanelbollene på Lysstøyperiet der skal være himmelske. Jeg er ikke så kjent når det gjelder fjellturer, har hørt at Mannen (400 MOH) ved Uttakleiv skal være en nydelig fjelltur med fin utsikt over Haukelistranda. Men kommer an på hvor store og hvor fjellvante barna din er. Her er noen andre tips jeg fant i en link

https://www.turjenter.no/topptur-for-barn-pa-vestvagoy-i-lofoten/

Alternativt kan dere dra til Vesterålen. Ikke fullt så kjent som Lofoten, men like fint der. Jeg vil også tipse om at det går sommerferger mellom Vesterålen og Senja og over fra Senja til Brensholmen på Kvaløya (nært Tromsø). Så Vesterålen kan kombineres med Senja alternativt Tromsø. Dersom dere velger å ta ferge må dere beregne god tid før avgang da fergene er små (altså dårlig kapasitet til biler) og flere timer mellom hver avgang. Fergetilbudet er så populært at flere beregner for dårlig tid og blir stående igjen på land og må vente på neste ferge. Men utrolig verdt det, jeg har selv tatt disse turene. Men selvfølgelig som alt annet er det væravhengig, vi var veldig heldige og hadde sol og varme og kunne sitte ute på dekk og bare nyte turen.

Anonymkode: cc442...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjørt innom Nyksund i Vesterålen. 

Anonymkode: 4b6ef...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andøya i Vesterålen. Der har de bleiksøya som er nydelig å bare se på kombinert med laaaaang sandstrand, i tillegg er det spaceship Aurora, hvalsafari, alveland osv osv. Kombinert med sommerferga til Senja og Senjatrollet! ;) 

Anonymkode: c391c...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den mest spektakulære naturen synes jeg man finner på Lofotspissen, fra Hamnøya, Reine og Å. Så jeg ville bodd der et sted. Lofotenbildene som brukes i reklamene er tatt på denne strekningen. Da tar det lengre tid å kjøre opp til Henningsvær og sånt, men uansett vanskelig å rekke over alt. 

Anonymkode: 94992...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lofoten vil være stappet med turister i sommer, bare så du er advart. Vesterålen er ikke fullt så populær ennå, men naturen er ike akkurat markant ulik....:) Men kjøreturen til Henningsvær er nydelig, fine spisesteder der også ++.

Jeg er selv fra Stokmarknes (hadsel kommune) i Vesterålen, og vil anbefale en tur dit også. Hadseløya har flotte fjellturer for alle aldre samt et unikt galleri og tesalong på Galleri Uvær der Bettys tesalong står for utrolige kaker. Fortsett til det gamle fiskeværet Nyksund, gå eventuelt Dronningruta der. Her kan en også overnatte, eller bare spise middag. Bleik på Andøya er også et fantastisk sted. Flere bilder fra mange av disse stedene og mer informasjon kan du finne på reisebloggen min Alltidreiseklar.no :) Jeg svarer også på spørsmål på FB-siden min. 

God ferie-planlegging!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale Vikingmuseet på Borg for store og små! 

Anonymkode: 94992...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...