Gå til innhold

Pusse sølv med perle og rav? Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et armbånd med sølv og ferskvannsperler og et anheng i sølvramme med rav i. 

Begge deler er oksidert og trenger puss. Vanligvis så bruker jeg sølvpuss eller bakepulver i varmt saltvann med aluminiumsfolie. 

Men når jeg leser om puss av smykker med perle, rav, opal blant annet, at man ikke må bruke disse metodene med pusse forsiktig bare på sølvet eller demontere smykket. 

Tror det blir dyrt å levere inn for å demontere... Og jeg kommer ikke til på halvparten av sølvet selv med Q-tips og forstørrelsesglass. 

Noen tips? 

Anonymkode: d6eb2...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg det i zalo og lunken vann en times tid, skyll godt og puss med en tannkost. Jeg gjør dette med alle smykker og bunadssølv, bruker aldri sølvpuss. Zalo løser opp fett og smuss. 

Anonymkode: 1bb3f...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legg det i zalo og lunken vann en times tid, skyll godt og puss med en tannkost. Jeg gjør dette med alle smykker og bunadssølv, bruker aldri sølvpuss. Zalo løser opp fett og smuss. 

Anonymkode: 1bb3f...d55

Zalo løser opp fett, og det er ikke spesielt god behandling for perlene.

Perler skal kun vaskes forsiktig i lunkent vann, eller med smykkerengjøringsmiddel som er merket "perlevennlig".

Anonymkode: 96759...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legg det i zalo og lunken vann en times tid, skyll godt og puss med en tannkost. Jeg gjør dette med alle smykker og bunadssølv, bruker aldri sølvpuss. Zalo løser opp fett og smuss. 

Anonymkode: 1bb3f...d55

Men det tar vel ikke oksidering? 

Dette er rimelig svart blitt og det er endel mønster i. Det løser fett og smuss men tar ikke oksidering. Ellers hadde det vært lettere å ta sølvtøyet på lillejulaften :)

Anonymkode: d6eb2...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...