Gå til innhold

Hauglie (H) vil "tvangsflytte" navere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

H*n mener nok alt skal være tilrettelagt for dem. Det må være ille å være så tafatt at man ikke kan ordne noe selv. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

Om det er det vedkommende mener så burde vedkommende gå under parolen "Gjer noko for oss Apatiske". 

Tror mange har en tendens til å ta den norske velferdsstaten som en selvfølge, dessverre, men håper at de fleste skjønner at det er yt etter evne og motta etter behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva om folk tar et grep for eget liv å aktivt går inn for å ordne jobb og bolig.

Er navere totalt blottet fra å tenke og handle selv? De må da kunne gjøre enkle ting som å skaffe seg jobb og bolig uten at staten skal være nødt til å ordne opp og tilrettelegge for dem.

Anonymkode: 16b6b...f6f

Det er ikke alle som er i stand til å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Mange arbeidsgivere er veldig villige til å ha folk på praksis og arbeidstrening, men når lønn skal utbetales blir det straks vanskeligere.

Anonymkode: 806a9...434

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Om det er det vedkommende mener så burde vedkommende gå under parolen "Gjer noko for oss Apatiske". 

Tror mange har en tendens til å ta den norske velferdsstaten som en selvfølge, dessverre, men håper at de fleste skjønner at det er yt etter evne og motta etter behov.

Hm...http://www.tv2.no/a/9541237/

Anonymkode: 806a9...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg for min del går snart over på aap, og er ikke villig til å flytte. Jeg vil ha store problemer med å komme meg i relevant jobb her jeg bor (rett og slett av mangel på relevante bedrifter)

Anonymkode: a1042...b35

Hva mener du NAV skal gjøre for at du skal få deg en relevant jobb da? Sørge for at det etableres en bedrift som kan tilby deg jobb i ditt nærområde? Eller bare fortsette å fø på deg til evig og alltid?

Anonymkode: 64b4a...5a1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde hun absolutt tenke på siden det blir vanskelig for folk å stå i jobben hvis de har dårlig livskvalitet og blir syke. Da er man like langt.

Anonymkode: 806a9...434

Det er arbeidsledige dette gjelder. Langtidsledige. Det sier seg selv at hvis man har dokumenterte, tungtveiende medisinske grunner, eller andre grunner, til å bli på et sted, er det en annen situasjon.

Så med det i bakhodet: skal vi la være å kreve at langtidsledige oppsøker jobber, i tilfelle de får så dårlig livskvalitet at de blir syke av det? Hva om livskvaliteten faktisk økte når man slapp å gå ledig, som frisk, arbeidsfør person og fikk en inntekt det gikk an å leve av, og ikke bare overleve på?

Systemet slik det er i dag er faktisk ikke bærekraftig. For mange tar penger ut av systemet og for få setter inn. Noen steder må det strammes inn, og for å skjerme de svakeste synes jeg langtidsledige er et helt ok sted å begynne.

Anonymkode: 887fa...f66

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fru Uperfekt said:

De vil jo ikke tvangsflytte folk med mindre de har en jobb til de og da kan en få flytte stønad.

Eller mener du at en jobb ikke er et tilbud?

Tviler sterkt på at NAV eller en arbeidsgiver kommer til å ringe tilfeldige arbeidssøkere i en annen landsdel.

Anonymkode: 806a9...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du NAV skal gjøre for at du skal få deg en relevant jobb da? Sørge for at det etableres en bedrift som kan tilby deg jobb i ditt nærområde? Eller bare fortsette å fø på deg til evig og alltid?

Anonymkode: 64b4a...5a1

Jeg har aldri sagt at jeg ikke er villig til å ta urelevant jobb, når jeg blir frisk nok igjen til å kunne jobbe. 

Anonymkode: a1042...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som er i stand til å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Mange arbeidsgivere er veldig villige til å ha folk på praksis og arbeidstrening, men når lønn skal utbetales blir det straks vanskeligere.

Anonymkode: 806a9...434

Skjønner ikke at det skal være så himla vanskelig. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb. Min datter har jobbet siden hun var 14, og hun jobber også nå som 20 åring ved siden av studiene. Hun har ikke hatt problemer med å få jobb på studiestedet. Vi bør ikke i en storby, men hun studerer nå i storby. 

Det gjelder å ikke være så kravstore, som å forvente topp lønn med en gang, akseptere å jobbe på ugunstige tider - som kveld, natt og helger, utføre oppgaver - selv om de ikke er de morsommeste man vet. Hadde ikke folk vært så kravstore, så hadde flere vært i jobb. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om folk tar et grep for eget liv å aktivt går inn for å ordne jobb og bolig.

Er navere totalt blottet fra å tenke og handle selv? De må da kunne gjøre enkle ting som å skaffe seg jobb og bolig uten at staten skal være nødt til å ordne opp og tilrettelegge for dem.

Anonymkode: 16b6b...f6f

Du skjønner ikke at navklienter både har dårligere råd og dårligere leiemuligheter enn andre folk? Du mener altså at de skal stå på bar bakke i et arbeidrettet tiltak (altså fulltids jobb for navlønn som tilsvarer under 50 prosent stilling)  i en annen by uten tak over hodet, eller muligheter til å leie? Utleiere pleier ikke leie ut til navklienter skjønner du.

Anonymkode: 54838...e6b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at det skal være så himla vanskelig. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb. Min datter har jobbet siden hun var 14, og hun jobber også nå som 20 åring ved siden av studiene. Hun har ikke hatt problemer med å få jobb på studiestedet. Vi bør ikke i en storby, men hun studerer nå i storby. 

Det gjelder å ikke være så kravstore, som å forvente topp lønn med en gang, akseptere å jobbe på ugunstige tider - som kveld, natt og helger, utføre oppgaver - selv om de ikke er de morsommeste man vet. Hadde ikke folk vært så kravstore, så hadde flere vært i jobb. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

Lurer på om du sier det samme om din datter uheldigvis skulle vært rammet av sykdom slik at hun havner i nav-systemet, blir tvunget til den andre siden av landet og du ser hvor ødelagt hun blir av å ikke ha nettverket sitt rundt seg...:vetikke: Eventuelt at du selv ble syk og havnet i en slik situasjon. Noen ganger altså, noen ganger når folk har så lite empati så er det nesten som om jeg ønsker at de selv får kjenne hvordan det er i kroppen. Om det så bare er for et år... 

Anonymkode: 63056...949

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va med å opprette arbeidsleirer. Mye bra tømmer i skogen. Nyttig arbeid å bra eksport.

Anonymkode: d3804...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at det skal være så himla vanskelig. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb. Min datter har jobbet siden hun var 14, og hun jobber også nå som 20 åring ved siden av studiene. Hun har ikke hatt problemer med å få jobb på studiestedet. Vi bør ikke i en storby, men hun studerer nå i storby. 

Det gjelder å ikke være så kravstore, som å forvente topp lønn med en gang, akseptere å jobbe på ugunstige tider - som kveld, natt og helger, utføre oppgaver - selv om de ikke er de morsommeste man vet. Hadde ikke folk vært så kravstore, så hadde flere vært i jobb. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

Det er ikke alle som kan jobbe «kveld, natt og helger». Noen er alene med små barn og har kanskje ikke nettverk som kan bistå med pass, andre har ektefelle/partner som alt jobber kveld, natt og helg. Noen må faktisk være hjemme med barna. 

Jeg syntes «tvangsflytting» til er sted hvor folk som går på NAV kan få seg jobb er innafor, så lenge det ikke betyr at folk må flytte fra partner og barn som har jobb der de alt bor. Dersom partneren også er trygder ser jeg ingen grunn til at flytting ikke bør være mulig, men å tvinges til å bryte opp familien for at begge skal kunne være i jobb er ikke greit. Barn behøver begge foreldrene til stede, og samfunnet kan ikke tvinge en av foreldrene til å ta eneansvar for barna slik at den andre kan ukependle for å jobbe et annet sted. Da blir alternativet at den forelderen som alt er i jobb må flytte etter med barna, og kanskje ende opp arbeidsledig selv. 

Anonymkode: 3671e...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

De vil jo ikke tvangsflytte folk med mindre de har en jobb til de og da kan en få flytte stønad.

Eller mener du at en jobb ikke er et tilbud?

Tror du at du får jobb på nav? Du får arbeidsrettet tiltak. Det er gratis arbeidskraft for arbeidsgiver som veldig sjeldent fører til jobb. Det gjør også at ordinære stillinger forsvinner.

Anonymkode: 54838...e6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som kan jobbe «kveld, natt og helger». Noen er alene med små barn og har kanskje ikke nettverk som kan bistå med pass, andre har ektefelle/partner som alt jobber kveld, natt og helg. Noen må faktisk være hjemme med barna. 

Jeg syntes «tvangsflytting» til er sted hvor folk som går på NAV kan få seg jobb er innafor, så lenge det ikke betyr at folk må flytte fra partner og barn som har jobb der de alt bor. Dersom partneren også er trygder ser jeg ingen grunn til at flytting ikke bør være mulig, men å tvinges til å bryte opp familien for at begge skal kunne være i jobb er ikke greit. Barn behøver begge foreldrene til stede, og samfunnet kan ikke tvinge en av foreldrene til å ta eneansvar for barna slik at den andre kan ukependle for å jobbe et annet sted. Da blir alternativet at den forelderen som alt er i jobb må flytte etter med barna, og kanskje ende opp arbeidsledig selv. 

Anonymkode: 3671e...66a

Dette er en god grunn til å ikke tvangsflytte, en annen er at en syk person gjerne har hele sitt nettverk der de bor. Tvangsflyttes de vekk fra sitt eget nettverk har de gjerne jobb... i noen få måneder, før de blir så (p)syke at de ikke klarer å jobbe mer fordi de ikke har nettverket sitt. Man skal ikke tvangsflytte NOEN! Man kan gjerne anbefale en person jobb et annet sted, men man skal ikke tvangsflytte...

Anonymkode: 63056...949

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er arbeidsledige dette gjelder. Langtidsledige. Det sier seg selv at hvis man har dokumenterte, tungtveiende medisinske grunner, eller andre grunner, til å bli på et sted, er det en annen situasjon.

Så med det i bakhodet: skal vi la være å kreve at langtidsledige oppsøker jobber, i tilfelle de får så dårlig livskvalitet at de blir syke av det? Hva om livskvaliteten faktisk økte når man slapp å gå ledig, som frisk, arbeidsfør person og fikk en inntekt det gikk an å leve av, og ikke bare overleve på?

Systemet slik det er i dag er faktisk ikke bærekraftig. For mange tar penger ut av systemet og for få setter inn. Noen steder må det strammes inn, og for å skjerme de svakeste synes jeg langtidsledige er et helt ok sted å begynne.

Anonymkode: 887fa...f66

Igjen - la oss snakke om de reelle forhold. Det er ikke snakk om å få en jobb og fulltidslønn du kan leve av. Det er snakk om å få en lønn du ikke kan leve av på fulltid i arbeidsrettet tiltak. Det er noe helt annet enn en jobb.

Anonymkode: 54838...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt betenkt.. I teorien syns jeg dette er bra, Syns det er alt for lett å leve på felleskassa fordi man ikke finner akkurat noe de ønsker seg. «Relevant» jobb syns jeg er tøys. Om man lever på staten Burde man være nødt til å ta den jobben man får, uavhengig av hva man trives best med eller hvilken utdanning man har. 

Men nå er det jo også forskjell på en småbarnsmor og en singel barnløs kvinne. Så det finnes nok tonnevis av gråsoner her. Hvis jeg setter meg selv i den situasjonen at jeg blir arbeidsledig og blir tilbudt en jobb på andre siden av landet. Skulle jeg da flyttet fra mann og barn? Må barna vokse opp uten mor tilstedet, og far være alene i hverdagen? Må vi betale dobble bokostander? Eller må mann og barn også flytte? Er det sundt for barna? Får far ny jobb på det nye stedet eller blir han gående ledig til han går et tilbud på et 3.sted i landet, også har vi det gående? Virker vanskelig i praksis...

Anonymkode: 756be...c9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt betenkt.. I teorien syns jeg dette er bra, Syns det er alt for lett å leve på felleskassa fordi man ikke finner akkurat noe de ønsker seg. «Relevant» jobb syns jeg er tøys. Om man lever på staten Burde man være nødt til å ta den jobben man får, uavhengig av hva man trives best med eller hvilken utdanning man har. 

Men nå er det jo også forskjell på en småbarnsmor og en singel barnløs kvinne. Så det finnes nok tonnevis av gråsoner her. Hvis jeg setter meg selv i den situasjonen at jeg blir arbeidsledig og blir tilbudt en jobb på andre siden av landet. Skulle jeg da flyttet fra mann og barn? Må barna vokse opp uten mor tilstedet, og far være alene i hverdagen? Må vi betale dobble bokostander? Eller må mann og barn også flytte? Er det sundt for barna? Får far ny jobb på det nye stedet eller blir han gående ledig til han går et tilbud på et 3.sted i landet, også har vi det gående? Virker vanskelig i praksis...

Anonymkode: 756be...c9c

Så du er betenkt fordi det er vanskelig for deg og barna dine, men ikke så nøye med hun psykiske syke som er singel og også finner situasjonen svært upraktisk? Det er liksom bare de ingen andre vil ha, verken i arbeid eller som kjæreste, som trenger å sparkes vekk, mens familiemoren skal tas hensyn til?

Anonymkode: 54838...e6b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at det skal være så himla vanskelig. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb. Min datter har jobbet siden hun var 14, og hun jobber også nå som 20 åring ved siden av studiene. Hun har ikke hatt problemer med å få jobb på studiestedet. Vi bør ikke i en storby, men hun studerer nå i storby. 

Det gjelder å ikke være så kravstore, som å forvente topp lønn med en gang, akseptere å jobbe på ugunstige tider - som kveld, natt og helger, utføre oppgaver - selv om de ikke er de morsommeste man vet. Hadde ikke folk vært så kravstore, så hadde flere vært i jobb. 

Anonymkode: 16b6b...f6f

Du har en datter på 20. Du var arbeidssøker i et marked som var mye mer åpent enn det er i dag. Du får ikke flere folk i jobb enn det er jobber, og vi har enkelt og greit ikke flere jobber. Tror du arbeidsgivere har problemer med å finne arbeidskraft i dag?

Anonymkode: 54838...e6b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man ikke tenker på her er at det er ikke alle familier som feks har råd til å ha to husholdninger hvis den ene må flytte. Man tenker heller ikke på at det er veldig vanskelig på egenhånd å få leid noe når man er under nav. I tillegg kan det være helsemessige og sosiale grunner både hos den det gjelder og evt barn som gjør at flytting ikke er gunstig. 

Og hvis dette kun er for en praksis plass så er det ingen garanti for at vedkommende får jobb senere. Enn vet jo at de fleste bedrifter utnytter denne ordningen.  Da er jo flyttingen til ingen nytte. 

I tillegg så synes jeg nav burde sponse reisevei og hotell overnattig om man feks reiser avgårde for å bli intervjuet i en by langt borte fra hjemstedet. Feks om du bor i Oslo men intervjuet er i Tromsø. Ikke alle har råd til slike ekstra utgifter..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tussi84 skrev:

Det man ikke tenker på her er at det er ikke alle familier som feks har råd til å ha to husholdninger hvis den ene må flytte. Man tenker heller ikke på at det er veldig vanskelig på egenhånd å få leid noe når man er under nav. I tillegg kan det være helsemessige og sosiale grunner både hos den det gjelder og evt barn som gjør at flytting ikke er gunstig. 

Og hvis dette kun er for en praksis plass så er det ingen garanti for at vedkommende får jobb senere. Enn vet jo at de fleste bedrifter utnytter denne ordningen.  Da er jo flyttingen til ingen nytte. 

I tillegg så synes jeg nav burde sponse reisevei og hotell overnattig om man feks reiser avgårde for å bli intervjuet i en by langt borte fra hjemstedet. Feks om du bor i Oslo men intervjuet er i Tromsø. Ikke alle har råd til slike ekstra utgifter..

Teoretisk sett vil det være problematisk hvis man blir tvangsflyttet for å delta i en praksisordning, men jeg tviler faktisk på at det blir et problem. De fleste jeg kjenner fikk mer enn nok av tilbud på praksisplasser i nærheten av der de allerede bodde. 

Tvangsflytting for jobb blir en litt annen situasjon, og der blir man nok nødt til å flytte. Men jeg ser ikke helt hvordan dette skal praktiseres på noen annen måte i dag, slik jeg har forstått det så praktiseres dette allerede rimelig strengt. 

Når det gjelder tvangsflytting med familie, så syntes jeg at man bør ta større individuelt ansvar. Jeg syntes faktisk ikke det bør være slik at familier har mindre krav til å flytte enn single. Familiedannelse (eller ikke) er et privat valg, og man må selv ta konsekvensene av det. Slik det er nå er det dessverre en ypperlig mulighet til å spekulere i for diverse arbeidsinnvandrere. Først komme til Norge, så sørge for å ta med seg familien, eller eventuelt stifte familie i landet. De vet jo at de mest sannsynlig aldri vil bli tvangsflyttet og at de derfor trygt kan leve på NAV. Ønsker man ikke familie, så er det mulig å skaffe seg en pendlerbolig. Også de som ikke er under NAV må forholde seg til det, og ta merkostnadene med en liten ekstra boenhet hvis en av foreldrene ukependler. Det er ikke så uvanlig som folk tror, og vi er mange som vokste opp med foreldre der en av dem i hele eller deler av oppveksten jobbet i andre deler av Norge eller utlandet. Rent utgiftsmessig behøver det ikke være så forferdelig som folk skal ha det til. Når en av foreldrene er borte i ukedagene, så reduseres f. eks. behovet for en bil ekstra, og den hjemmeværende forelderen kan gjerne også spare inn på andre utgifter. 

Anonymkode: 8ddc1...203

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...