Gå til innhold

Plukker på hud og vanskeligheter med å slutte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I sikkert ti år har jeg hatt dette problemet av og på, men det siste året føler jeg det har blitt verre. Jeg plukker på huden på fingrene mine og leppene. Det er så ufattelig stygt, de gjør vondt, men slutte? Nei, det klarer jeg ikke. Greia er at jeg egentlig ikke vet at jeg driver på med det før det plutselig gjør vondt og jeg blør. Spesielt leppene har det gått hardt utover siste året. 

Sikkert verdt å nevne at jeg sliter med angst fra før, og jeg kan godt tro på at det spiller en rolle. At det blir som en slags nervøs uvane. Men samtidig plukker jeg på huden når jeg bare slapper av også.

Noen andre her som har eller har hatt dette problemet? Hvordan klarte dere å bli kvitt det isåfall? :-)

Anonymkode: 665e1...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem med leppene, noen ganger piller jeg mer, mens i perioder er jeg helt 'pillefri'. Greier ikke å slutte, men huden må jo være ganske tynn der og begynner å bekymre meg om at det kan føre til kreft. 

Jeg har ikke angst. 

Anonymkode: b834e...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google dermatotillomani. Det er en lidelse som kan stemme med plagene deres. Det er hjelp å få :tommel:

Anonymkode: 7ef92...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør også dette og jeg sliter i perioder med angst pluss andre ting. Det å pille på leppene spesielt synes jeg er flaut fordi det ser så stygt ut og fordi jeg liksom ikke har hørt om andre som gjør det før.. selv om jeg selvfølgelig vet at jeg ikke er den eneste. Jeg gjør det også uten å tenke meg om noen ganger, samtidig så vet jeg godt at jeg gjør det andre ganger. Klarer i perioder å la leppene være, men jeg vet ikke helt hvorfor jeg klarer det så jeg har ikke noe tips.

Anonymkode: f0015...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også når jeg kjeder meg f.eks. når jeg venter på bussen eller ser på TV. Er vel en variant av å bite negler. 

Anonymkode: e9f38...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermatillomani. Som en ab over her sier, det er hjelp å få.

Anonymkode: 29ab2...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt nevne det for psykologen, samtidig syns jeg det er utrolig flaut :fnise: Det høres jo så dumt ut. Hei, jeg klarer ikke la være å rive av huden på leppene mine, liksom. I dag har jeg klart å la være da. Sånn halvveis. Det er en start.

Anonymkode: 665e1...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker bort tørre og løse hudflak fra leppene. Synes det ser styggere ut om jeg IKKE gjør det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

I sikkert ti år har jeg hatt dette problemet av og på, men det siste året føler jeg det har blitt verre. Jeg plukker på huden på fingrene mine og leppene. Det er så ufattelig stygt, de gjør vondt, men slutte? Nei, det klarer jeg ikke. Greia er at jeg egentlig ikke vet at jeg driver på med det før det plutselig gjør vondt og jeg blør. Spesielt leppene har det gått hardt utover siste året. 

Sikkert verdt å nevne at jeg sliter med angst fra før, og jeg kan godt tro på at det spiller en rolle. At det blir som en slags nervøs uvane. Men samtidig plukker jeg på huden når jeg bare slapper av også.

Noen andre her som har eller har hatt dette problemet? Hvordan klarte dere å bli kvitt det isåfall? :-)

Anonymkode: 665e1...aa2

Dette er en tilstand på lik linje med trikotillomani https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trikotillomani du bør ta det opp med helsepersonell og få hjelp på den måten. 

Anonymkode: 58763...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hjelp er det å få? En psykolog som messer om at ikke noe farlig vil skje dersom man slutter å plukke? 

Anonymkode: e9f38...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...