Gå til innhold

Far nekter å levere barnet etter samvær.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og far bor ca 3 timer unna hverandre. Vi har en skriftlig samværsavtale som er laget sammen med våre advokater om at far har barnet annen hver helg. Han henter barnet etter skoletid på fredagen, å leverer barnet hos meg etter endt samvær. 

Et par timer etter han har hentet barnet, så skrev han til meg om når jeg kom å hentet barnet på søndag. Jeg svarte at barnet skal leveres her på samme tidspunkt som vanlig. Far svarer da at ettersom jeg nylig har søkt om barnebidrag så mener han at jeg nå skal komme å hente barnet hos han etter samvær. Han sier at han har vert i kontakt med sin advokat å at hans advokat hadde sendt skriv om dette til min advokat, noe som er blankt løgn, jeg ringte min advokat å hun hadde ikke fått noe skriv om dette fra hans advokat. Advokaten min sier jeg skal stå på mitt da vi har en skriftlig avtale om henting og bringing. Far mener også at nav mener at så lenge jeg har søkt om barnebidrag så må jeg hente barnet hos han. Jeg kontaktet nav å de ristet på hodet av hele greia at det far sier stemmer overhodet ikke.

Så hva gjør jeg nå? Far nekter å komme med barnet på søndag. Skal nevnes at far tidligere har hatt tilsyn under samvær.

Anonymkode: b6273...533

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og far bor ca 3 timer unna hverandre. Vi har en skriftlig samværsavtale som er laget sammen med våre advokater om at far har barnet annen hver helg. Han henter barnet etter skoletid på fredagen, å leverer barnet hos meg etter endt samvær. 

Et par timer etter han har hentet barnet, så skrev han til meg om når jeg kom å hentet barnet på søndag. Jeg svarte at barnet skal leveres her på samme tidspunkt som vanlig. Far svarer da at ettersom jeg nylig har søkt om barnebidrag så mener han at jeg nå skal komme å hente barnet hos han etter samvær. Han sier at han har vert i kontakt med sin advokat å at hans advokat hadde sendt skriv om dette til min advokat, noe som er blankt løgn, jeg ringte min advokat å hun hadde ikke fått noe skriv om dette fra hans advokat. Advokaten min sier jeg skal stå på mitt da vi har en skriftlig avtale om henting og bringing. Far mener også at nav mener at så lenge jeg har søkt om barnebidrag så må jeg hente barnet hos han. Jeg kontaktet nav å de ristet på hodet av hele greia at det far sier stemmer overhodet ikke.

Så hva gjør jeg nå? Far nekter å komme med barnet på søndag. Skal nevnes at far tidligere har hatt tilsyn under samvær.

Anonymkode: b6273...533

Hadde ringt politet.

Anonymkode: 9bcf9...839

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke barnet på skole? Har han planer om å ikke levere på skolen heller?

Anonymkode: 621a4...7e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det ikke at begge foreldrene må dele på henting/levering, pga. utgifter forbundet med dette ?

Anonymkode: 77851...3fc

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hent barnet etter samvær også tar du det med far når barnet er hos deg igjen. Slik det normalt sett er, skal far kjøre en vei og du den andre eller så skal dere dele på reiseutgiftene. Men om dere har en annen avtale så skal så klart den følges av dere begge!

Anonymkode: e2ba9...d1d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men skal ikke barnet på skole? Har han planer om å ikke levere på skolen heller?

Anonymkode: 621a4...7e7

Nei vi bor såpass langt unna hverandre at far leverer ikke på skolen, han bare henter på skolen når han skal ha samvær. Ts

Anonymkode: b6273...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi bor såpass langt unna hverandre at far leverer ikke på skolen, han bare henter på skolen når han skal ha samvær. Ts

Anonymkode: b6273...533

Ja men barnet skal da vel på skolen mandag morgen? Da MÅ jo far levere der. Ring politet og hent barnet. 

Anonymkode: 9bcf9...839

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men far har jo en del utgifter i forbindelse med at han må kjøre i 6 timer for å hente og 6 timer for å levere (for ikke å nevne tidsbruken), så da er det jo ikke urimelig at han ber deg hente barnet hos han når han henter barnet hos deg? Særlig dersom du nå har fått bidrag utregnet via NAV? For bidraget legger vel til grunn at far og mor deler på utgifter i forbindelse med henting/levering? 

Anonymkode: 77851...3fc

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår far. Det blir jo ikke riktig at han skal måtte hente og lever hver gang. 

Anonymkode: 3e3b9...0fb

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår han litt da. Han henter så må han også levere. Kan det byttes på? Han henter fredager og du henter på søndager?

Anonymkode: b817c...15d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tar du ikke del i reiseutgifter/henting og levering?

Anonymkode: 9b63f...cea

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår også far litt. Hva er grunnen til at dere ikke kan bytte på henting og levering? Men må si far håndterer det på en tåpelig måte da.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg leser meldingene han har sendt til deg, sier han at han forventer at du henter på søndag. Det er noe helt annet enn å nekte å levere tilbake etter samvær. Han kommer bare med en helt rimelig forventning. 

Anonymkode: 9b63f...cea

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere kontrakt, så har dere det. Men veldig simpelt, hent ungen og ta resten med ham senere, inkl. advokater om det er nødvendig. 

Anonymkode: 256cb...c80

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er slik at kostnadene deles, men hvis forelderene ikke er enige om noe annet er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Her har dere i tillegg avtalt det. Når du begynner å motta barnebidrag må du stå for halve kostnaden, men med mindre dere er enige om noe annet er det han som må hente og bringe. 

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/henting-og-levering-ved-delt-foreldreansvar/

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som flyttet langt unna den andre? Hvis far flyttet langt unna barnet, så er det rimelig at han henter/leverer hvis han vil ha samvær(valgt selv å flytte). Er det du som flyttet med barnet langt unna far, så syns jeg du skal bidra med henting/levering.

Hvor gammelt er barnet? Mulig at barnet kan begynne å ta buss/tog?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er da vitsen med en samværsavtale med advokater innblandet å det hele om han kan gjøre som han vil? Det var fars forslag i utgangspunktet om at han henter og leverer.. Ts

Anonymkode: b6273...533

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...