Gå til innhold

Pris pusse opp hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva koster det å (overflate)pusse opp et hus sånn ca? 

La oss si at huset er 100 kvm med 2 soverom. Alt skal ha nøktern standard og alt arbeid som kan gjøres selv skal gjøres selv. Det som skal gjøres er: nytt gulv, gips på veggene/tak, nytt kjøkken, lister, maling o.l. Ikke nytt bad med det første, det kan vente.

Så hva er ca pris for oppussing med nøktern standard? Store variasjoner skjønner jeg det kan være, men sånn ca. Jeg aner ikke, er førstegangskjøper og må vite hvor mye det koster mtp hvor mye egenkapital jeg burde ha igjen etter kjøp til oppussing.

Anonymkode: 9d31a...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gips , maling og gulv kommer sikkert på rundt 100. Kjøkken 150 kanskje? 

Anonymkode: d93df...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal pusse opp en bolig med tre soverom nå til våren. Det innebærer omfattende oppussing av bad, nytt kjøkken og nye overflater i alle rom. Vi skal gjøre veldig lite selv (kun rive det gamle kjøkkenet og de gamle garderobene) og foreløpig beregning er på rundt 800.000kr totalt. Da går iallfall halvparten til badet. Kjøkkenet er middels stort/stort, og vi har tegnet et på IKEA som kommer på ca 75.000kr.

Velger du å sparkle, male, legge gulv, montere kjøkken osv selv sparer du veldig mye, kanskje klarer du deg med 250.000kr eller deromkring? Det beste vil vel være å se på prisen på gipsplater, gulv osv og regne ut ca hvor mye du må bruke på materialer, tegne et kjøkken på IKEA og se hva prisen blir der, og å hente inn anbud fra et par rørleggere og elektrikere - da bør du vel få en god pekepinn på hva det vil koste :)

Anonymkode: ca39a...c55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusset opp et hus på 100 kvadrat i fjor. Badet fikk kun et par strøk med takmaling, samt nytt baderomsmøbel (6000 kr brukt ca). Kjøkkenet fikk nye benkeplater (ikea) og flislagt vegg under overskap. Resten av huset ble revet ned til stenderverk, det ble lagt skjult el-anlegg, nye gipsvegger, ny eikeparkett i alle rom (stue, kjøkken, gang og to soverom. Maling av alle rom, puss av pipe etc. Dette brukte vi 275 000 på. Da ble alt arbeid gjort selv, og ingen spesielt fancy løsninger (noe kostbart gulv kanskje, så kan evt slå av 40 000 der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er hvor mye du må ha hjelp av en elektriker og rørlegger. Der er det mye du ikke kan gjøre selv, og det blir fort dyrt!

Vi har satt opp ett lite kjøkken og et nytt toalettrom (begge var deler av soverom før) samt totalrenovert et bad og byttet alt av rør i huset for ca 220.000,- . Av dette er ca 90.000  elektriker, men han har samtidig skiftet sikringskap og lagt klart nye kurser til å pusse opp hovedkjøkkenet. Alt annet arbeid er gjort selv. (Jeg er rørlegger)

 Vi har videre budgetert å bruke ca 80.000 på nytt hovedkjøkken, 40.000 på å renovere bad nr2, og ca 30.000 på maling og små fiks av flater og rive/endre noen vegger. Vi skal gjøre lite med gulvene. 

Anonymkode: 450ee...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjorde følgende: 

  • Kjøkken: ned med gammel panel, opp med 3 lag gulv, nytt gulv med isolasjon under, isolerte vegger og la panelplater, laminat på gulvet, kledde igjen en dør, malte lister, kjøkkeninnredning fra IKEA. Rev en gammel trapp og satt i loftsluke i stede. Elektrisk bestod av to nye kurser, nye stikkontakter og koblingsbokser, fem sikringer byttet fra gammel til vippesikring. Betalte: 70.000, hvorav 40.000 i elektriker. Alt unntatt rør og det elektriske gjorde vi selv. Rørlegger brukte til sammen 3 timer på å koble fra gammel vask, koble fra gammel varmtvannstank til ny og koble på igjen ny vask. Dette fikk vi gratis hos en kompis :) 
  • Stue: kun malt. Brukte 1000 kr i maling cirka. 
  • Soverom: ned med gammel panel, opp med tre lag gulv, isolering av gulv og vegger, opp med panelplater og ned med laminat. Nytt elektrisk: nye ledninger, koblingsbokser og stikkontakter - ingen nye kurser. Betalte: 15.000, hvorav 8000 i elektriker. Resten gjorde vi selv. 
  • Bad: gratis rørlegger til å koble fra alt (ca. 3 timer her og) og fjerne gamle rør/toalett/vask. Rev hele dritten selv, og bygget opp igjen rammeverket selv. Hadde snekker med våtromssertifikat og betalt rørlegger på resten. Hadde elektriker på oppkobling av varmtvannstank, lys og varmekabler, 2 nye kurser. Hadde fått fastpris på 65.000 - så vet ikke hva som gikk til hva. 
  • Gang: rev hele gamle yttergangen selv - og bygde opp igjen. Panel på vegger og tak, fliser i gulv. La begge deler selv. Varmekabler i gulv, koblet til av elektriker. Ny utelampe og nytt vindu. Pris: 15.000, hvorav 5000 i elektriker. Hadde dog fliser og en del material liggende - så slapp å betale for dette.

Moral: bli godt kjent med en snill elektriker, så slipper du billig unna :fnise: Neida. Gjør man mye selv, kan det bli svært billig - men tar gjerne myye lenger tid. Vi har brukt to år på dette ''småplukket'' her. En snekker hadde nok gjort alt på noen uker. Vi er heldigvis nevenyttige begge to, og spesielt mannen min har en del erfaring fra denne typen arbeid. Kan tenke meg at det hadde tatt enda litt lenger tid hvis vi måtte lære oss alt først. 

Anonymkode: 6d103...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse

Jeg og mannen har nylig brukt 400 000 kr på oppussing av en leilighet på 95 kvm med 3 soverom. Vi har lyst til å ta kjøkkenet også. Det koster penger, selv i en leilighet:fnise::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene til min svigermor pusset opp rekkehus på ca 90-100 m2. Ingenting ble gjort utvendig, men innvendig måtte det nytt bad, nytt kjøkken, og de byttet gulv/bearbeidet overflatene på vegger. Klassisk rekkehus som en gammel dame hadde bodd i, og som skulle tilpasses normal ny standard.

De brukte 1 million. Ingenting fancy greier, bare vanlig standard.

Når det gjelder vanlige eneboliger hvor «alt» må gjøres, altså renoveringsobjekt - så har jeg hørt at endel ender opp med å bruke gjerne 3 millioner om interiør og eksteriør må fikses. Og det må det ofte av hensyn til helse. Da snakker vi gammel enebolig med grei størrelse, hvor man ikke bare skal lakke et gulv og kanskje male litt på en overflate. 

Selv tenker jeg omlag 200.000 for et lite bad(vedig lite), 300.000 om det er litt romsligere og skal endres noe på. 100.000 for et enkelt IKEAkjøkken inkludert arbeider som må gjøres av fagutdannede/ikke lovlig å gjøre selv. 

Jeg pusset opp en stue i min forrige leilighet, og vi måtte ha utstyr/maling for å kvitte oss med gammel tapet - legge på fiberduk og male oppå. Ingenting ble gjort med lister eller gulv - og det kostet 7000(Sense maling). En bitteliten gang tror jeg kostet 2000 for maling/utstyr, og det var kun sparkel/maling.

Anonymkode: 34914...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar 🙏🏻

Ser det er STOR variasjon på hva folk har brukt ja.. Kommer jeg langt med 200.000,-? Det skal IKKE inkludere bad, men kjøkken, stue og soverom. Kjøkken og stue er viktigst, og kanskje hovedsoverommet. 

Vi skal ha minimalistisk stil så tenker derfor gipsplater med listeløse flater, vinduer og dører. Nytt gulv og nytt kjøkken. Vi vil ikke kjøpe et renoveringsobjekt, men et som trenger overflateoppussing. Altså vi vil kjøpe et hus hvor vinduer, dører, el anlegg osv er i orden de neste 5-10 årene minst.

Budsjett tror jeg blir slik:

gulv 50.000,- 

kjøkken 70.000,- 

gipsplater, maling, sparkel osv ?,-

 

Da er vel 200.000,- realistisk... Eller?

Anonymkode: 9d31a...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar 🙏🏻

Ser det er STOR variasjon på hva folk har brukt ja.. Kommer jeg langt med 200.000,-? Det skal IKKE inkludere bad, men kjøkken, stue og soverom. Kjøkken og stue er viktigst, og kanskje hovedsoverommet. 

Vi skal ha minimalistisk stil så tenker derfor gipsplater med listeløse flater, vinduer og dører. Nytt gulv og nytt kjøkken. Vi vil ikke kjøpe et renoveringsobjekt, men et som trenger overflateoppussing. Altså vi vil kjøpe et hus hvor vinduer, dører, el anlegg osv er i orden de neste 5-10 årene minst.

Budsjett tror jeg blir slik:

gulv 50.000,- 

kjøkken 70.000,- 

gipsplater, maling, sparkel osv ?,-

 

Da er vel 200.000,- realistisk... Eller?

Anonymkode: 9d31a...9ea

Som jeg skrev i mitt innlegg ville du med våre standarder kommet svært langt med 200.000 hvis dere er litt nevenyttige og kan gjøre end el selv :) Vi skal ha nye vinduer i hele huset - prisen på det er ikke klart ennå så innlegget mitt er altså uten vinduer. Nytt gulv og nytt kjøkken fra IKEA brukte vi ganske nøyaktig 11.000 kroner på :) Men folk har ulike standarder. Vi har valgt det billigste som fantes med brukbar kvalitet, og gjort det aller meste selv. Skal man ha svært god kvalitet, fancy løsninger og snekker til alt holder ikke 200.000 til ett rom en gang (satt på spissen). 

Anonymkode: 6d103...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev i mitt innlegg ville du med våre standarder kommet svært langt med 200.000 hvis dere er litt nevenyttige og kan gjøre end el selv :) Vi skal ha nye vinduer i hele huset - prisen på det er ikke klart ennå så innlegget mitt er altså uten vinduer. Nytt gulv og nytt kjøkken fra IKEA brukte vi ganske nøyaktig 11.000 kroner på :) Men folk har ulike standarder. Vi har valgt det billigste som fantes med brukbar kvalitet, og gjort det aller meste selv. Skal man ha svært god kvalitet, fancy løsninger og snekker til alt holder ikke 200.000 til ett rom en gang (satt på spissen). 

Anonymkode: 6d103...a11

Vi er ikke nevenyttige, men det er fordi vi aldri har prøvd 😂 Vil tro vi får til det meste! Man har jo YouTube 😂 Jeg føler selv jeg er ganske naiv når det kommer til hva det vil koste når jeg leser hva andre bruker på oppussing. Når jeg ser på diverse sider med hva det koster for gulv, gipsplater osv kan jeg ikke skjønne hvordan folk klarer å bruke så mye penger! Men det er nok bare jeg som er evig optimist med hva man får for pengene..Vi vil også ha nye vinduer(gulv til tak), men budsjettet tillater ikke det med det første 😐

Anonymkode: 9d31a...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke nevenyttige, men det er fordi vi aldri har prøvd 😂 Vil tro vi får til det meste! Man har jo YouTube 😂 Jeg føler selv jeg er ganske naiv når det kommer til hva det vil koste når jeg leser hva andre bruker på oppussing. Når jeg ser på diverse sider med hva det koster for gulv, gipsplater osv kan jeg ikke skjønne hvordan folk klarer å bruke så mye penger! Men det er nok bare jeg som er evig optimist med hva man får for pengene..Vi vil også ha nye vinduer(gulv til tak), men budsjettet tillater ikke det med det første 😐

Anonymkode: 9d31a...9ea

Ja, oppussing blir ALLTID dyrere enn man hadde tenkt. Det bør du ha i bakhodet :P Mange har leier også snekker til helt elementære ting som (i mitt hode, no offence) et skolebarn kunne utført. Dette tenker jeg fordi jeg er vandt med det, jeg kan det og både jeg og mannen jobber i relevante håndtverksyrker ;) Masse kan du få til med youtube ja, men har man 100 % jobb, et par-tre barn med fritidsaktiviteter osv skjønner jeg jo godt at de som har råd til det leier en snekker, i stede for å bruke de få, dyrebare egentidstimene på oppussing :) Det blir litt hva man gjør det til. Har du gipsplater og klikk-klakk-gulv kan man gjøre det aller meste selv. Sinnasnekker'n har en del youtubevideoer som er veldig gode som opplæring! 

Anonymkode: 6d103...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar 🙏🏻

Ser det er STOR variasjon på hva folk har brukt ja.. Kommer jeg langt med 200.000,-? Det skal IKKE inkludere bad, men kjøkken, stue og soverom. Kjøkken og stue er viktigst, og kanskje hovedsoverommet. 

Vi skal ha minimalistisk stil så tenker derfor gipsplater med listeløse flater, vinduer og dører. Nytt gulv og nytt kjøkken. Vi vil ikke kjøpe et renoveringsobjekt, men et som trenger overflateoppussing. Altså vi vil kjøpe et hus hvor vinduer, dører, el anlegg osv er i orden de neste 5-10 årene minst.

Budsjett tror jeg blir slik:

gulv 50.000,- 

kjøkken 70.000,- 

gipsplater, maling, sparkel osv ?,-

 

Da er vel 200.000,- realistisk... Eller?

Anonymkode: 9d31a...9ea

Om minst en av dere er snekker så kan det holde, med nøkterne løsninger. Har dere noen dere får låne verktøy og utstyr av? 

Jeg ville ikke satset livet på at det holder med 200.000 

Anonymkode: d19a0...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips om dere ikke er veldig drevne. Gjør ferdig ett og ett rom om gangen, ellers blir det gjerne stående igjen småting overalt, noe som ikke gjør det spesielt hyggelig å bo der. Ja, jeg snakker av erfaring :P

 

Lag også en realistisk plan på hva som må gjøres når. Skal dere bo der under oppussingen, er dette spesielt viktig. 

Anonymkode: 21f5e...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan klare det med 200 000, ja. 

 

Anonymkode: 18a90...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar 🙏🏻

Ser det er STOR variasjon på hva folk har brukt ja.. Kommer jeg langt med 200.000,-? Det skal IKKE inkludere bad, men kjøkken, stue og soverom. Kjøkken og stue er viktigst, og kanskje hovedsoverommet. 

Vi skal ha minimalistisk stil så tenker derfor gipsplater med listeløse flater, vinduer og dører. Nytt gulv og nytt kjøkken. Vi vil ikke kjøpe et renoveringsobjekt, men et som trenger overflateoppussing. Altså vi vil kjøpe et hus hvor vinduer, dører, el anlegg osv er i orden de neste 5-10 årene minst.

Budsjett tror jeg blir slik:

gulv 50.000,- 

kjøkken 70.000,- 

gipsplater, maling, sparkel osv ?,-

 

Da er vel 200.000,- realistisk... Eller?

Anonymkode: 9d31a...9ea

Du kommer langt med 200 000,- Men jeg tror dere ender opp med mer. Listløse overganger er forresten vanskeligere enn med list. 

Kjøkkenet blir nok fort dyrere enn 70 000 dersom du skal ha nye hvitevarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...