Gå til innhold

Kulturelt tyveri


WubWub

Anbefalte innlegg

Heromdagen havnet jeg i en debatt med 2 afro-amerikanske kvinner vedrørende fenomenet "cultural appropriation"/kulturelt tyveri.

Det dreide seg om en video hvor en hvit mann med rasta fletter ble fysisk angrepet av ei negerkvinne. Hun var sint fordi hun mente at rastaflette frisyren tilhørte afrikanere. Viser til ;

De to afro-amerikanske kvinnene jeg diskuterte med mente at voldsutøveren hadde rett og at volden var berettiget da han hadde stjålet en afrikansk frisyre. 

Som historiker nerden som jeg er så kontret jeg med ; Men rastafletter hadde sitt opphav i antikkens Hellas. Rastafletter er en europeisk konstruksjon som spredde seg til vikingene, vikingene spredde så frisyren til afrika. Så om noe så er det kulturelt tyveri når afrikanere har rastafletter da rastaflettenes opprinnelse kommer fra Europa. 

Jeg fikk som svar "you white people are so racist, you think you invented everything but in reality you white people is the scum of the earth."

og til det svarte jeg med en link til historiske kilder hvor det ble avdekket at rastafletter har sitt opphav i Europa og jeg svarte videre "if you're agianst racism, take a deep look at your comment. it's racist as fuck, you're racist as fuck. hypocrisy is a bitch"

Kulturelt tyveri/cultural appropriation har blitt et fenomen som stadig utvikler seg. Det er f.eks ikke lenger lov at hvite europeere kler seg opp som indianere eller har rastafrisyre.

Men går dette den andre veien? Har ikke andre folkeslag lov til å kle seg i vestlige klær? For meg er hele problemstillingen veldig rar og ubegripelig. I et flerkulturelt samfunn så er det vel meningen at kulturer smelter sammen og at folkeslag har en kulturell utveksling? 

Ifølge de to afro damene som argumenterte imot meg så argumenterte de faktisk FOR segregering basert på hudfarge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe :fnise: ja skjønner ikke helt greien med dette. Kan selvsagt forstå at det er irriterende opp opp gjennom for undertrykte minoriteter når majoritetsbdfolkningen på en måte har "stjålet" kulturen deres, tjent store penger på det etc. (f.eks musikk) og minoriteten fortsatt er like undertrykt. MEN nå lever vi en globalisert verden. Kulturutveksling går alle veier, og det er bare for dumt å kreve at en kultur skal "eie" en hårfrisyre, et religiøst symbol, etc. Føler cultural appropriation stort sett er noe mennesker som elsker konflikt bruker som en unnskyldning for å hisse seg :fnise:

Anonymkode: 7f58c...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt meningsløst å diskutere her i Norge. Noe tilsvarende ville kanskje vært om popjoik toppet hitlistene og skaller ble tiårets vintertrend, mens storsamfunnet fortsetter å se ned på de primitive samene når de joiker og går med skaller. Selvfølgelig er det fornærmende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei kusine som er 1/8 samisk, Som ble veldig opptatt av samisk kultur, i en eller sammenheng hengte noen seg opp i dette, det var i Tromsø. Så svarte hun at hun hadde en samisk oldemor, og vedkommende trakk veldig på det og så at det var OK under sterk tvil.

Når det gjelder afro amerikanere så er det ingen som kjefter på de fordi de retter ut håret eller bruker parykk. Praktiskt talt alle har jo krøller i utgangspunktet. Dessverre ved hjelp av pressen, så virker det som om det nye for flere denne gruppen er å bli krenket for et eller annet.

Anonymkode: ad91c...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at han har dreadlocks, ikke rastafletter. Rastafletter, også kjent som afrofletter, er riktignok fra Afrika. Dreadlocks er som du sier, ifølge wikipedia, fra Hellas.

Så strengt tatt så angriper hun ham på grunnlaget av at hun ikke kan skille mellom sin kultur og andres.. Det er jo kleint det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Emmelise skrev:

Vil bare påpeke at han har dreadlocks, ikke rastafletter. Rastafletter, også kjent som afrofletter, er riktignok fra Afrika. Dreadlocks er som du sier, ifølge wikipedia, fra Hellas.

Så strengt tatt så angriper hun ham på grunnlaget av at hun ikke kan skille mellom sin kultur og andres.. Det er jo kleint det.

Ja du har rett. Dreadlocks er fra Europa, rastafletter er fra afrika. 

Men han har dreadlocks ergo har han en frisyre som er europeisk av opphav , men han blir allikevel angrepet av en neger som mener at i kraft av sin hudfarge så eier hen en frisyre.

Slike tanker levner ikke mye rom for samhold eller integrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, WubWub skrev:

Ja du har rett. Dreadlocks er fra Europa, rastafletter er fra afrika. 

Men han har dreadlocks ergo har han en frisyre som er europeisk av opphav , men han blir allikevel angrepet av en neger som mener at i kraft av sin hudfarge så eier hen en frisyre.

Slike tanker levner ikke mye rom for samhold eller integrering

Skulle likt å sett en hvit mann angrepe en neger med dreadlocks :laugh:

Anonymkode: 42e95...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skulle likt å sett en hvit mann angrepe en neger med dreadlocks :laugh:

Anonymkode: 42e95...18b

det hadde i det minste vært mer rimelig om vi skal følge antirasistenenes logikk.

for dreadlocks har sin opprinnelse i antikkes Hellas. Så om du har dreadlocks så etteraper du vestlig kultur.

Men jeg tviler på at det hadde vært like greit å fysisk angripe svarte mennesker med dreadlocks med anklageler om "kulturelt tyveri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

det hadde i det minste vært mer rimelig om vi skal følge antirasistenenes logikk.

for dreadlocks har sin opprinnelse i antikkes Hellas. Så om du har dreadlocks så etteraper du vestlig kultur.

Men jeg tviler på at det hadde vært like greit å fysisk angripe svarte mennesker med dreadlocks med anklageler om "kulturelt tyveri".

Nettopp!

Anonymkode: 42e95...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp!

Anonymkode: 42e95...18b

for meg så later det til at hvite heterofile menn er den eneste gruppen som det er lov å angripe eller banke.

heldigvis er jeg bare 50% heterofil så jeg slipper unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Vi som er hvite må nok begynne å rive Beyoncé i håret fordi hun farger det blondt, ja.  

Det positive med dette her er at de kanskje snart finner ut at de skal ta alle hvite jenter som har stjålet den afrikanske kjemperæva. Sannelig på tide! Vi må jo få større buss- og flyseter hvis denne trenden skal fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, C.Tramell skrev:

Vi som er hvite må nok begynne å rive Beyoncé i håret fordi hun farger det blondt, ja.  

Det positive med dette her er at de kanskje snart finner ut at de skal ta alle hvite jenter som har stjålet den afrikanske kjemperæva. Sannelig på tide! Vi må jo få større buss- og flyseter hvis denne trenden skal fortsette.

Slik utviklingen er så hadde det ikke forundret meg om det ble sagt at det er rasistisk å være hvit.

Er ikke så lenge siden det ble en stor sak i Sverige da fargen på plaster ble hengt ut som rasisme og nazisme. 

Rasisme ifølge venstresiden :

band-aid_1200x1200.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig stort sett tøys, jeg er enig med WubWubs HI.

De personene som påtar seg andre kulturers affekter er sjelden de samme som utsetter folk fra disse kulturene for rasisme.

- Hilsen venstreekstremist :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, WubWub skrev:

Slik utviklingen er så hadde det ikke forundret meg om det ble sagt at det er rasistisk å være hvit.

Er ikke så lenge siden det ble en stor sak i Sverige da fargen på plaster ble hengt ut som rasisme og nazisme. 

Rasisme ifølge venstresiden :

 

Så var det dette med overdrivelser og generalisering, da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicathv skrev:

Dette er selvfølgelig stort sett tøys, jeg er enig med WubWubs HI.

De personene som påtar seg andre kulturers affekter er sjelden de samme som utsetter folk fra disse kulturene for rasisme.

- Hilsen venstreekstremist :P

det som provoserer meg mest med den videon er ikke at han ble utsatt for rasisme og overgrep, men at han bare tok imot angrepene å prøve oppføre seg sivilisert mens han ble latterliggjort. 

han prøvde være snill og grei men alt han ble møtt med var vold og hån.

jeg ser for meg at videoen hadde utspilt seg helt annerledes om jeg var en deltager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicathv skrev:

Så var det dette med overdrivelser og generalisering, da..

Stemmer det, så du ikke glasshuset?

Anonymkode: 2c097...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det, så du ikke glasshuset?

Anonymkode: 2c097...99e

Er kommentaren rettet mot WubWub eller meg? Hvis den er til meg, så må du gjerne forklare hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, WubWub skrev:

det som provoserer meg mest med den videon er ikke at han ble utsatt for rasisme og overgrep, men at han bare tok imot angrepene å prøve oppføre seg sivilisert mens han ble latterliggjort. 

han prøvde være snill og grei men alt han ble møtt med var vold og hån.

jeg ser for meg at videoen hadde utspilt seg helt annerledes om jeg var en deltager 

Ja, det er forkastelig oppførsel av henne. Burde få konsekvenser. Tvinges til å delta på et sinnemestringskurs eller noe lignende, for å lære respekt for andres kroppslige autonomi.

Endret av Nicathv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
18 minutter siden, WubWub said:

Slik utviklingen er så hadde det ikke forundret meg om det ble sagt at det er rasistisk å være hvit.

Er ikke så lenge siden det ble en stor sak i Sverige da fargen på plaster ble hengt ut som rasisme og nazisme. 

Rasisme ifølge venstresiden :

band-aid_1200x1200.jpg

Jeg har ingen problemer med å forstå at fargede har et anstrengt forhold til ape-referanser og lignende, men dette med kulturelt tyveri skjønner jeg lite av. Det blir bare for dumt. Hvis det var snakk om klær og frisyrer som ble brukt for å gjøre narr hadde jeg støttet opp om protestene, men det er jo ikke det det dreier seg om her. Hva slags verden er de de ønsker seg egentlig? En der samtlige er 100% tro mot sin egen kultur og bare den? Det er jo naturstridig, og det vil de sikkert ikke selv heller hvis de tenker seg litt om. Vi har vel til alle tider kopiert og latt oss inspirere av hverandre? Makan til tull på folk nå for tida, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nicathv skrev:

Ja, det er forkastelig oppførsel av henne. Burde få konsekvenser. Tvinges til å delta på et sinnemestringskurs eller noe lignende, for å lære respekt for andres kroppslige autonomi.

ja han ba henne opptil flere ganger "ikke ta på meg" men det dreit hu i. hadde det vært meg som ble angrepet på den måten så hadde jeg smelt hu i bakken om hun ikke etterfulgte "ikke ta på meg". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...