Gå til innhold

Blitt bedt om å være toastmaster i 50-årsdag. Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tanten min blir 50, og hun har alltid vært som en mor for meg. Hun har ingen barn selv. I dag spurte hun om jeg kunne være toastmaster i 50-årsdagen hennes om tre måneder. Jeg har aldri gjort noe slikt før, og tenker at det blir en artig erfaring, så jeg takket ja. 

Saken er likevel den at jeg aldri har gjort noe slikt før. Hva bør jeg tenke på? Tips til hva man bør ha med/gjøre? Alt av råd mottas med takk!

Ps. Hun hater selskapsleker, så det er ikke aktuelt, men vil jo gjerne at hun skal få en flott dag.

Anonymkode: 3643d...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hyggelig å ærefullt oppdrag! :) Jeg ville ha laget en oversikt, et lite program/plan for feiringen, så er det lett å ha noe å gå etter. Starte med å ønske velkommen, og si noe om maten som skal serveres. Praktiske opplysninger om dette, dersom det er eks er selvforsyning. Så er det jo hyggelig om du holder en liten tale til din tante, eller en utgave av bildevideo, enten med bilder eller hyggelige ord til/om henne, passende dikt og symbolske bilder, dersom du ikke har fotografier å bruke, eller du kan lage en sang. Når gjestene har bekreftet at de kommer, kan du eks spørre en eller flere venninne av din tante og enkelte familiemedlemmer, si at det hadde vært hyggelig om de ville bidra med noe til din tante, si noen ord. Trenger ikke å være så mye, men eks om alle venninnene sier kort om hva jubilanten betyr for akkurat dem, eller en historie/noe de har delt el. Det blir ikke lange eller "trauste" taler ut av det, samtidig som det gir farge til selskapet, og jubilanten får en flott gave via de hyggelige ordene fra sine nære og kjære. :) Er dere mange som skal samles, av både familie, venner og kanskje kollegaer, kan du be en eller et par fra hver kategori, om å bidra med noe. Å holde tale kan skremme mange, men de fleste kan trylle fram eksempelvis tre beskrivende ord om jubilanten, spesielt om de vet det i forkant, så de kan ha ordene/ de de ønsker å si klart! Kanskje noen kan synge en fin sang, eller spille på et instrument? Ønsker du ikke å involvere noen andre, med å gi dem oppdrag på den måten, kan du selv eks bestemme deg for tre (korte) ganger som du har lyst å reise deg, og si noe til tanten din. Første gang kan eks gå under velkomsthilsenen, samtidig gratulere og si noe om forventningene til feiringen, og at alle skal kose seg og feire din flotte tante. Litt senere, kan du lese opp et dikt som passer for anledningen, din tantes personlighet el. Siste gangen kan du fortelle om henne gode egenskaper og hva hun betyr for deg. Skrev tre ganger som eksempel, i fall du ønsker at noe skal "skje" utover hele middagen. Holder lenge med ett innslag også. Du kan også ha en gjestebok, som du du anbefaler/"frivillig tvang" for alle å skrive i, med da forbud om kun "gratulere og navnesignering", slik at alle der i stedet kan skrive  hva de syns og føler om henne. Mange måter å gjøre bare litt ekstra, men som gjør at jubilanten likevel føler seg ekstra verdsatt! :)Er gjestebok styrete, syns du, kan alle eks få en lapp/såkalt festis under tallerkenen sin, der de kan skrive en hyggelig hilsen til din tante. Så kan du samle lappene, og legge de i en fin eske. Vakre ord varmer, og er en flott gave som er hyggelig å ta frem og lese i blant! Selskapsleker var uaktuelt, vet ikke om du tenker at "fotoboks" er innunder selskapsleker? Hvis ikke, så kan du du kjøpe noen effekter (finnes mange selskapspakker med ulike temaer, runde tall osv), kan bli mange artige bilder ut av det. Det kan bli mye festligheter ut av en slik hjemmelaget fotoboks, enten det er feiring med eller uten alkohol.:)Planlegges det en del taler, er det lurt å sette opp en rekkefølge på dette. Spontane taler kan forekomme utover festen, du kan evt opplyse om at det er noen som ønsker å si noe, kan de gi beskjed til deg underveis, så du får puttet det inn i programmet. En ting som er svært hyggelig for din tante i etterkant, er å få et album fra sin spesielle feiring! Husk å ta bilder av alle gjestene, eller få noen andre til å gjøre den oppgaven, be alle ta bilder av hverandre og sende til deg eller noe i den retning. Husk å få med alle gjester, borddekkingen, maten, kakene osv. Og få noen til å ta fine bilder av deg og din tante sammen også! Når det nærmer seg festens slutt, kan du takke for at alle gjestene kunne komme, og var med på å gjøre feiringen av din tante perfekt el. :)Enten du velger å gjøre "light" utgaven av det jeg har skrevet nå, eller en enda mer utbroderende utgave, eller på en helt annen måte, så er jeg helt sikker på at du kommer i havn med dette på en flott måte! :):klem::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett - det er en flott erfaring, og noe man vokser på. 

Det er også krevende, både med tanke på planlegging og underveis.  

Jeg har vært toastmaster i flere bryllup, noen runde dager og en konfirmasjon.

Første tipset er - kjenn deg selv. Jeg er god til å prate, tenker raskt og formulerer meg bra. Det jeg ikke er, er komiker, diktleser eller skuespiller. Altså tar jeg utgangspunkt i egen personlighet når jeg lager opplegget. 

Lag et regneark eller dokument der du noterer ideer, og etterhvert har en kjøreplan for kvelden. Kjøreplanen har jeg alltid med meg, men leser aldri fra den. Det er en trygghet. 

Få en oversikt over alle som vil si noen ord i forkant, og sett opp et tidsskjema. Innled hver tale. Mest jobb er det å si noe personlig om hver person - det kan være noen ord om hvor de kommer fra, tolkning av navnet deres, historien om hvordan de traff jubilanten... det er mange muligheter. Eventuelt kan du si noen ord om jubilanten før hver tale (da har du noe forberedt selv om du ikke vet hvem som melder seg). Eller du kan ta en historie fra året jubilanten er født hver taler, eller et kort dikt... mulighetene er uendelige. Men det å si noen setninger før taler gir veldig god flyt, og er litt mer livlig enn at du bare reiser deg opp og si "neste taler er..."

Få kontaktinformasjonen til selskapslokalet (dersom aktuelt). Få oversikt over alt praktisk. Meny. Hva som er planlagt. Hold gjestene oppdatert. 

Skaff noe som kan få oppmerksomheten, dersom det ikke er så få og så lite lokale at klirring på glass virker. 

Anonymkode: 38383...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får mange gode tips over, særlig kjøreplanen er avgjørende så du kan ha en plan på når hva skal skje. Du er jo også, på mange måter, kveldens turguide, så jo mer du vet - jo bedre er det å være gjest :-)

Foreslår også at du, dersom det er et stort selskap med mange taler, legger inn noen dopauser i programmet og opplyser både i introduksjonen din at du har lagt det inn, og deretter opplyser om at nå er det dopause og at det er satt av x antall minutter (avhengig av hvor mange dere er og hvor mange toaletter som finnes). Folk kan selvsagt gå når de vil - men det er så kjedelig når man går glipp av selskapets beste tale bare fordi ingen tenkte på behovet for beinstrekk og tissing ;-)

Ellers er det alltid veldig hyggelig om de som skal tale introduseres med en liten historie (OBS: KORT!) - om du ikke kjenner dem selv, så spør tanten din om hvem de er og hva de har betydd for henne feks :-)

Anonymkode: 357fc...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreslår også at du, dersom det er et stort selskap med mange taler, legger inn noen dopauser i programmet og opplyser både i introduksjonen din at du har lagt det inn, og deretter opplyser om at nå er det dopause og at det er satt av x antall minutter (avhengig av hvor mange dere er og hvor mange toaletter som finnes). Folk kan selvsagt gå når de vil - men det er så kjedelig når man går glipp av selskapets beste tale bare fordi ingen tenkte på behovet for beinstrekk og tissing ;-)

Anonymkode: 357fc...0f8

Jeg som svarte over her, og har gjort dette noen ganger. 

Vil ikke anbefale dopauser. Sørg heller for litt slack i programmet, det vil si at man kan snike seg ut i det man er ferdig med å spise. Grunnen er enkel - det er ikke mange selskapslokaler som har mengder med toaletter. Og med litt god drikke i glasset er dopausene hyppige for mange. Veldig kjedelig å bruke tid i dokø når man er i selskap.

De fleste løper akkurat i det en tale er ferdig, eller akkurat i det man er ferdig med en rett, så jeg har aldri opplevd mye trekk av folk under talene. 

Anonymkode: 38383...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...