Gå til innhold

Vanskelig mann, eller er det meg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke maten spises om han har luktet eller smakt på den?

Anonymkode: 25b61...34f

Det kalles angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, I Grosny skrev:

Akkurat juice kan være problematisk, iallfall den som er sølvaktig belagt på innsiden av kartongen. Det kan skje noe kjemisk over tid som man kan bli syk av.

Er du mannen til TS? Nei, det kan ikke skje noe kjemisk over tid som man kan bli syk av. Da ville ikke emballasjen vært godkjent for fødevarer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt din mann som er rar.

Men tror du selv at det kan være noen tvangstanker bak, eller kan det være at han har så lite erfaring når det gjelder mat og holdbarhet at han tror en 5 dagers juice er livsfarlig?

Nå har jeg aldri vært så ekstrem som din mann men det var ikke før jeg flyttet ut at jeg måtte begynne å smake på/lukte for å se om det var spisandes. Før det ville jeg lett kastet noe som hadde gått over den magiske grensen fordi jeg trodde det var farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva jobber mannen din med? er han sykepleier?

jeg er sykepleier og er også besatt av dette. men blir ikke sur og lei, men liker å vite når ting er åpnet. det gir meg kontroll på hva jeg har og når det bør kastes. selv om jeg kan både se og lukte på det for å finn eit om det er dårlig.  er ikke alt jeg skriver på, men enkelte produkter. men om du ser den ikke har dato, er det jo bare å etterskrive dette.

 

jeg forstår dere begge. 

Anonymkode: 049de...4d0

Hvis du er sykepleier så vil jeg si du må ta ibruk noen av kunnskapene du har om hva som faktisk skal til før noe ikke kan spises og/eller drikkes. Jeg skulle tro at når du har lært om hygiene og mikrobiologi så er det noe som heller fjerner frykt for bakterier, sopp og virus enn noe som styrker det. Det kan virke på meg som om du har dokumentasjonsbehov som ikke er nødvendige i et privat hjem. Det er jo ikke sånn at dette er behov i et vanlig hjem der det ikke er folk med nedsatt immunforsvar eller en reell smittefare. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Tusen takk for svar, alle sammen.

Jeg begynner å lure på meg selv av og til, det var grunnen til at jeg måtte spørre her. Helt enig med de dere skriver, at det er tvangstanker. Han mener at det er meg, selvsagt.

 

 Vi er to voksne og to små barn i familien, så det er ikke store mengder mat i kjøleskapet heller.

 

Og ja, han er meget rigid på flere områder. Har lurt på i flere år om jeg gidder dette. 

Anonymkode: d6661...e14

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen.  Han nekter å lukte eller smake på noe, for i det han har gjort det kan maten ikke spises.

Anonymkode: d6661...e14

Han har nok tvangstanker. Spesielt siden maten må kastets dersom den er smakt eller luktet på.

Dette er ikke vanlig hos mennesker uten tvangstanker/OCD.

Hvordan du skal få ham til å ønske å få hjelp er en verre utfordring.

 

Anonymkode: df2da...15c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke sær om man har tvangstanker. 

Snakk med mannen din om at du mener at han viser tegn på tvangstanker og trenger hjelp..

Anonymkode: c2efd...0b4

Særhet må vel være summen av tanker og handlinger hos et menneske?  Og tvangstanker er noe av det særeste jeg vet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tvangstanker og bør faktisk oppsøke psykolog. Det kunne også hjelpe å snakke med en som spesialiserer seg på mat og ernæring, siden det kan hende det ikke kun er nevrotisk oppførsel, men også et element av kunnskapsløshet innblandet her.

Anonymkode: 1b940...7e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Han er ikke sykepleier. 

Grunnen til at mat må kastes når han har lukta på det er at det da i hodet hans ER dårlig mat.. siden han måtte lukte på det (sier han selv)

Jeg har egentlig ikke villet vere med på dette systemet med datomerking fordi han blir så utrolig sur når jeg i morgenstresset glemmer dato..

Om jeg tror han har tvangstanker? Ja, det er et eller annet som skurrer. 

Og samlivskurs har jeg foreslått mange ganger, fordi at å snakke med han ikke går.. Så har egentlig sagt til han at jeg ikke vil ha det slik som vi har det nå. Men samlivskurs for hans del kommer ALDRI til å skje. Da vil han heller at det skal bli slutt.

I dag ga jeg forresten barna rømme som går ut på dato i dag, men har vært åpen i 11 dager. Han reagerte med sjokk og vantro og ble litt sinna ja.

Anonymkode: d6661...e14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan han ikke la maten stå og la deg spise og drikke den uten dato? Så holder han seg til maten MED. Høres sykelig ut å kaste. Jeg er skeptisk til gammel mat, har aldri tenkt på det med merking, og gidder det nok ikke. Jeg vet jo at mannen min må ha åpne en pakke pålegg dagen før eller noe, hvis den var lukket sist, og hvis tvil, kan jeg da bare spørre han?

Anonymkode: 07bca...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan han ikke la maten stå og la deg spise og drikke den uten dato? Så holder han seg til maten MED. Høres sykelig ut å kaste. Jeg er skeptisk til gammel mat, har aldri tenkt på det med merking, og gidder det nok ikke. Jeg vet jo at mannen min må ha åpne en pakke pålegg dagen før eller noe, hvis den var lukket sist, og hvis tvil, kan jeg da bare spørre han?

Anonymkode: 07bca...4aa

Ts igjen. Problemet er at for han er det ikke godt nok å spørre meg. Han kan ikke stole på min hukommelse, tydeligvis, og kan ikke leve med den risikoen. 

Eller så kaster han det for å "straffe" meg fordi jeg har glemt å sette dato på. Han vet at jeg ikke liker at vi kaster mat..

Anonymkode: d6661...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sagt at det å skrive dato osv glemmer jeg fordi det ikke er viktig for meg. Jeg mener at hans holdning til mat grenser til syk/ocd og jeg ønsker ikke å forholde meg til det lenger. Han kan løse dette ved å merke ting selv og ha det i en egen skuff. Når han mener at det er «dårlig» kan han legge det fritt i kjøleskapet, han trenger ikke spise det, men det kan jo du og barna så lenge det lukter og smaker greit.

Vis hal artikler om det med overhysteri om datomerking. 

I tillegg, hvis han helt ærlig eller vil avslutte forholdet enn å gå i terapi så hadde jeg ansett forholdet som over. Han sier jo da rett ut at han ikke mener forholdet deres er særlig viktig for han. Eller mer at han ikke synes at du har det bra, er viktig for han.

Anonymkode: c022c...b18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, GulSitron skrev:

Her var det sånn at jeg nesten måtte skrive dato på pakken med kjøtt før jeg la den i fryseren. Dette var da ny innkjøpt kjøtt som ble delt i mindre porsjoner. 

Tok han flere ganger i å helle ut melk som gikk ut på dato to dager senere.. Han brukte samme unnskyldning hver gang «takler ikke dårlig mat» nei? Det gjør vel ingen, men melka går ikke ut på dato den 25.04.18 selv om det står det på kartongen. Jeg har drukket melk som var 14 dager på overtid og den var helt fin i smak, lukt og uten klumper.. 

ble kalt ekkel hvis jeg spiste noe som gikk ut på dato samme dag... Er jo ikke rart nordmenn kaster mye mat hvis alle husstander har en slik person.. 

Ts her. Ja, her må det skrives dato på det som er åpnet og legges i frysen også (jeg gidder ikke)

For meg har det gått sport i å spise og drikke lengst mulig etter best før-dato. Bare for å vise han at jeg overlever og ikke blir dårlig:-D

Anonymkode: d6661...e14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ja, her må det skrives dato på det som er åpnet og legges i frysen også (jeg gidder ikke)

For meg har det gått sport i å spise og drikke lengst mulig etter best før-dato. Bare for å vise han at jeg overlever og ikke blir dårlig:-D

Anonymkode: d6661...e14

Når noen har tvangstanker/ handlinger blir det oppfordret til at pårørende ikke hjelper til med å opprettholde tvangstankene, altså gjør du lurt i å fortsette med å ikke være med på datomerkingen. Hvis han har OCD så er han fullt klar over at det han gjør ikke er normalt, eneste jeg ikke forstår er at han ikke søker hjelp, men kanskje han skammer seg?

Anonymkode: 25b61...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når noen har tvangstanker/ handlinger blir det oppfordret til at pårørende ikke hjelper til med å opprettholde tvangstankene, altså gjør du lurt i å fortsette med å ikke være med på datomerkingen. Hvis han har OCD så er han fullt klar over at det han gjør ikke er normalt, eneste jeg ikke forstår er at han ikke søker hjelp, men kanskje han skammer seg?

Anonymkode: 25b61...34f

Ts her. Ok, det visste jeg ikke, men det var greit å vite.

Det er også noe med at søppelbøtta må stå på kjøkkendisken, klær må henges opp over to "snorer" på tørkestativet (han kommenterer/blir irritert om jeg ikke gjør som han har sagt). Bruker han 26 kr fra felleskontoen på noe til seg selv, overfører han 26 kr tilbake. Han vil ikke legge barnas klær tilbake i klesskapene deres fordi det ikke er godt nok system der. Klager generelt mye over ting som er galt, system som ikke fungerer, eller jeg ikke gjør skikkelig, i stedet for å gjøre no med det selv. 

 

Og så har han "dilla" på en ting av gangen. Noen måneder med shopping av slips på eBay (kjøpte inn over 70 slips, så er det sjakk, så er det et form for kortspill  (kjøper inn tusenvis av kort og systematiserer dem), nå er det shopping av brukte norrønaklær på finn.. det er for så vidt ikke noe galt i dette, det er bare så intenst/voldsomt når han holder på. Blir oppslukt av omtrent bare denne ene aktiviteten i en periode.

 

Anonymkode: d6661...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann må skrive dato på åpnet  mat/drikke i kjøleskapet. Jeg må også skrive dato på det når jeg åpner noe, men husker ikke alltid det. Da blir mannen sint og sur. Vil kaste maten og helle ut juice. Selv om jeg sier at f. eks. juicen "ble åpnet for 3 dager siden", nekter han å drikke den, for regelen er at datoen må være der. Ellers får han problemer dersom jeg ikke er hjemme, og skal spise. Han syns det er helt håpløst at jeg bruker felles penger på mat som jeg ikke skriver dato på. 

Er så lei av at morgener blir ødelagt av at han blir sur og gretten fordi han har funnet noe i kjøleskapet uten dato skrevet på.

Er dette vanlig i andre familier??? Bør jeg bare skjerpe meg så jeg aldri glemmer å skrive dato på?

Anonymkode: d6661...e14

Han er hysterisk. Han trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ok, det visste jeg ikke, men det var greit å vite.

Det er også noe med at søppelbøtta må stå på kjøkkendisken, klær må henges opp over to "snorer" på tørkestativet (han kommenterer/blir irritert om jeg ikke gjør som han har sagt). Bruker han 26 kr fra felleskontoen på noe til seg selv, overfører han 26 kr tilbake. Han vil ikke legge barnas klær tilbake i klesskapene deres fordi det ikke er godt nok system der. Klager generelt mye over ting som er galt, system som ikke fungerer, eller jeg ikke gjør skikkelig, i stedet for å gjøre no med det selv. 

 

Og så har han "dilla" på en ting av gangen. Noen måneder med shopping av slips på eBay (kjøpte inn over 70 slips, så er det sjakk, så er det et form for kortspill  (kjøper inn tusenvis av kort og systematiserer dem), nå er det shopping av brukte norrønaklær på finn.. det er for så vidt ikke noe galt i dette, det er bare så intenst/voldsomt når han holder på. Blir oppslukt av omtrent bare denne ene aktiviteten i en periode.

 

Anonymkode: d6661...e14

Ocd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...