Gå til innhold

"Rasfare" skiltene utenfor bygårder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes det er så frekke å sette opp! Hva da? skal jeg passe meg så jeg ikke får en istapp i hodet, eller skal du som greier ta ansvar og rydde opp på taket ditt? Du er jo tydeligvis klar over at du har et problem, men skyver det over på tilfeldige forbipasserende...

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville blitt veldig dyrt for gårdeiere å ha noen til å konstant fjerne istappene etterhvert som de oppstår. Det er ikke noe man gjør én gang, og så er det i orden, liksom.

Anonymkode: 63a14...787

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke alle tak på bygårder som er like lette å komme til for å fjerne snø og is fra? 

Anonymkode: 5a589...38d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er så frekke å sette opp! Hva da? skal jeg passe meg så jeg ikke får en istapp i hodet, eller skal du som greier ta ansvar og rydde opp på taket ditt? Du er jo tydeligvis klar over at du har et problem, men skyver det over på tilfeldige forbipasserende...

Anonymkode: 1d952...05d

Man har selvfølgelig et ansvar, men når det først oppstår snøskavler eller istapper, så skjer det gjerne samtidig over hele byen. På en 4-5-6 etasjes bygård er det ikke bare å sette opp en stige selv. Man må ofte få tak i en kran e.l, og kapasiteten kan fort være sprengt på sånne dager, ser jeg for meg. Nå har jeg ikke så mange bygårder selv, så jeg snakker ikke av erfaring, men det blir vel som ellers i en by. Det tar nødvendigvis litt tid å få ryddet veiene etter et kraftig snøfall.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville blitt veldig dyrt for gårdeiere å ha noen til å konstant fjerne istappene etterhvert som de oppstår. Det er ikke noe man gjør én gang, og så er det i orden, liksom.

Anonymkode: 63a14...787

Det som virkelig blir vanvittig dyrt er å måtte betale erstatning til familien til den som har dødd av en istapp i hodet. 

Og hva er egentlig poengene med skiltene? Hvis det detter en istapp fra taket rekker du jo ikke å ranere kjapt nok til å flytte deg og man må jo gå på fortauet, kan ikke gå i veien heller. Nei, dette er ansvarsfraskrivelse. 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller ikke alle tak på bygårder som er like lette å komme til for å fjerne snø og is fra? 

Anonymkode: 5a589...38d

så da skal folk bare godta å få en istapp i hodet da? Herlighet, bruk lift...

 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Påkrevd skrev:

Man har selvfølgelig et ansvar, men når det først oppstår snøskavler eller istapper, så skjer det gjerne samtidig over hele byen. På en 4-5-6 etasjes bygård er det ikke bare å sette opp en stige selv. Man må ofte få tak i en kran e.l, og kapasiteten kan fort være sprengt på sånne dager, ser jeg for meg. Nå har jeg ikke så mange bygårder selv, så jeg snakker ikke av erfaring, men det blir vel som ellers i en by. Det tar nødvendigvis litt tid å få ryddet veiene etter et kraftig snøfall.

så da skal ansvaret for å ikke dø av en istapp legges på tilfeldige forbipasserende? Hvordan i all verden er det de mener at folk kan passe seg? Man er nødt til å gå på fortauet og man kan ikke gå og stirre opp hele tiden når man går, skiltene er helt meningsløse. 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som virkelig blir vanvittig dyrt er å måtte betale erstatning til familien til den som har dødd av en istapp i hodet. 

Anonymkode: 1d952...05d

Det er jo det gårdeierne (eller forsikringsselskapene deres) slipper, når de har satt opp sperrer som tvinger folk vekk fra fortauet.

Anonymkode: 63a14...787

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at rasfare-skilt er der midlertidig frem til de får tatt vekk istapper. Det er jo ikke akkurat å bare ta et kosteskaft og rive de ned på et 10m høyt bygg. Og når de er tatt vekk så kommer det gjerne nye istapper. Skal eieren liksom stå på stigen hele dagen og ta vekk hver eneste antydning til istapp? 

På kjøpesentre står det også skilt om at det er fare for glatt gulv. Skal renholderne stå å moppe hver gang en kunde kommer med våte sko inn?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo det gårdeierne (eller forsikringsselskapene deres) slipper, når de har satt opp sperrer som tvinger folk vekk fra fortauet.

Anonymkode: 63a14...787

Så hva skal man gjøre når de driver med slik billig ansvarsfraskrivelse på begge sider? Gå midt i veien?

Anonymkode: 95ce5...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som virkelig blir vanvittig dyrt er å måtte betale erstatning til familien til den som har dødd av en istapp i hodet. 

Og hva er egentlig poengene med skiltene? Hvis det detter en istapp fra taket rekker du jo ikke å ranere kjapt nok til å flytte deg og man må jo gå på fortauet, kan ikke gå i veien heller. Nei, dette er ansvarsfraskrivelse. 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

Det er derfor du skal gå litt vekk fra bygårdene at skiltene er der. Det sier seg selv. Ta litt ansvar og se opp fra mobiilen så slipper du å få en istapp i hodet. 

Anonymkode: 076aa...19a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så da skal ansvaret for å ikke dø av en istapp legges på tilfeldige forbipasserende? Hvordan i all verden er det de mener at folk kan passe seg? Man er nødt til å gå på fortauet og man kan ikke gå og stirre opp hele tiden når man går, skiltene er helt meningsløse. 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

Du har rett, mye bedre å la være å advare folk. La dem leve i lykkelig uvitenhet om faren. :ironi:

Anonymkode: 5a589...38d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er derfor du skal gå litt vekk fra bygårdene at skiltene er der. Det sier seg selv. Ta litt ansvar og se opp fra mobiilen så slipper du å få en istapp i hodet. 

Anonymkode: 076aa...19a

Kjempetrygt å gå og se rett opp hele tiden når det er snø og is på fortauet. Man blir nødt til å se opp hele tiden, og selv da vil man ikke nødvendigvis reagere raskt nok hvis en plutselig faller.

Anonymkode: 95ce5...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hva skal man gjøre når de driver med slik billig ansvarsfraskrivelse på begge sider? Gå midt i veien?

Anonymkode: 95ce5...2af

Gå i veien inntil fortauskanten eller helt ytterst på fortauet.

Nei, jeg er ikke gårdeier. Ja, jeg synes også det er irriterende.

Anonymkode: 63a14...787

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjempetrygt å gå og se rett opp hele tiden når det er snø og is på fortauet. Man blir nødt til å se opp hele tiden, og selv da vil man ikke nødvendigvis reagere raskt nok hvis en plutselig faller.

Anonymkode: 95ce5...2af

Hmmm, la meg se, hva ville jeg gjøre om jeg kom over et slikt skilt, tro? 

Kanskje jeg hadde krysset gata, og brukt et fortau der jeg ikke risikerte å få istapper i hodet?

Kanskje jeg hadde kikket opp, vurdert faren, og holdt meg så langt ut på kanten som mulig? 

Kanskje jeg hadde beveget meg forsiktig ut i veien på de skumleste områdene?

Det er nok flere muligheter også, men det krever jo at man faktisk er klar over faren. 

Anonymkode: 5a589...38d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva skal man gjøre når de driver med slik billig ansvarsfraskrivelse på begge sider? Gå midt i veien?

Anonymkode: 95ce5...2af

Ja. Er fortauet utrygt på grunn av rasfare og ansvarsfraskrivelse, må du trekke ut i veibanen. Kanskje ikke midt i veien, men i alle fall i veikanten. Dersom det er til hinder for trafikken, er ikke det ditt ansvar. Det blir en privatsak mellom bilist og den ansvarsfraskrivende gårdeieren. Dersom bilisten reagerer negativt mot deg, er det trakassering.

Anonymkode: 5c8e3...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor du skal gå litt vekk fra bygårdene at skiltene er der. Det sier seg selv. Ta litt ansvar og se opp fra mobiilen så slipper du å få en istapp i hodet. 

Anonymkode: 076aa...19a

hvordan skal man greie det? De skiltene er over alt, og fortauene er smale, skal man gå i gata da? Hvis man skal gå å se opp hele tiden er man jo direkte trafikkfarlig!

 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett, mye bedre å la være å advare folk. La dem leve i lykkelig uvitenhet om faren. :ironi:

Anonymkode: 5a589...38d

Hva i all verden oppnår man mad å "advare"? du kan ikke unngå å gå på fortauene, og du rekker neppe å hoppe unna om du skulle være så "heldig" å se at istappen faller...

TS

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå i veien inntil fortauskanten eller helt ytterst på fortauet.

Nei, jeg er ikke gårdeier. Ja, jeg synes også det er irriterende.

Anonymkode: 63a14...787

hjelper ingenting, det er smale fortauer i tettbygde strøk, du er ferdig uansett om det faller en istapp, treffer den hele fortauet. 

 

TS

Anonymkode: 1d952...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, la meg se, hva ville jeg gjøre om jeg kom over et slikt skilt, tro? 

Kanskje jeg hadde krysset gata, og brukt et fortau der jeg ikke risikerte å få istapper i hodet?

Kanskje jeg hadde kikket opp, vurdert faren, og holdt meg så langt ut på kanten som mulig? 

Kanskje jeg hadde beveget meg forsiktig ut i veien på de skumleste områdene?

Det er nok flere muligheter også, men det krever jo at man faktisk er klar over faren. 

Anonymkode: 5a589...38d

De er jo over alt, hjelper ikke å krysse gata, det er skille der også. 

Det må du gjerne gjøre, men det hjelper ingenting på smale fortauer som det gjerne er der det er bygårder.

Hva er "de skumleste områdene"? Det henger is over alt. 

Eneste løsningen på dette problemet er å fjerne istapper, ikke ansvarsfraskrivelse!

TS

Anonymkode: 1d952...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...