Gå til innhold

Tips til driftssikker bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny bil etter og ha reist kollektiv de siste 2 årene med 3 barn.

Jeg trenger dermed tips til driftssikre bilder som ikke har mye feil i hytt og gevær.

Min forrige bil var en 2002 model Renault Laguna, og den var det mye feil med. Den var på verksted minst en gang hver kvartal og jeg brukte 20.000 kr på reperasjoner årlig.

Jeg vet at alle biler får en feil i ny og ned. Men jeg ser nå etter en bil som man kan kjøre uten og være redd for motorstans, eller at en varsellampe skal begynne og lyse. Ser etter en bil som har nok med årlig service og skifte av slitedeler på EU kontroll.

Ønsker en stasjonsvogn og en bil som ikke er gamlere enn en 2010 model.

 

Noen tips og råd?

 

Anonymkode: bcf7e...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hadde den av de bilene som var minst å stole på, med Lagunaen. Fikk høre av en forhandler at å kjøpe eldre enn 2009mod av Renault var risikosport. Men nyere enn 2009 var bedre, men ingen erfaring med de.

Skal du ha noe som er til å stole på, må du leite lenge. Er den godt vedlikeholdt, hatt servicer jevnlig, kan du være heldig og finne en som holder lenge. Men, det er alltid et eller annet som går i stykker på alt av biler.

Noen sverger til Mercedes, men de er langt fra feilfrie. Toyota sverger også mange til, de bare går og går påstås det, men sannheten er at når de er eldre enn 2000 ble de laget i Japan. De europeisk produserte utgavene er like dårlige som alt anna av europeisk. Eneste som er igjen av japansk produserte er vel Mazda og Subaru. Av de er nok Mazda den som jeg ville ha turt å stole mest på. Subaru er heller ikke som den var, det er litt mer å bytte ut av deler på den også, men likevel en solid bil med en framkommelighet som er helt topp på vinterføre.

De meningene som vil komme her er beror på egne erfaringer, på gode godt vondt av alt merker og modeller :) Selv har jeg ikke noen av de ovennevnte :) 

Anonymkode: 2faf1...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia har vel syv års garanti, etter det jeg har lest her på forumet. Det er jo ikke så verst.

Tillegg: så ikke at du tenkte på bruktbil.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Mercedes S-klasse AMG 400d.

Tråden var ikke ment for å poste biler med priser i millionklassen.....*facepalm*

Anonymkode: 5f929...074

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommen an på hvor stor vogn du trenger, men om du vil ha en stor stasjonsvogn er Volvo V70 et godt valg. Men da må du jo spørre deg selv om du ikke heller vil kjøpe en ny Nissan leaf for samme prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Kommen an på hvor stor vogn du trenger, men om du vil ha en stor stasjonsvogn er Volvo V70 et godt valg. Men da må du jo spørre deg selv om du ikke heller vil kjøpe en ny Nissan leaf for samme prisen...

Kan jo ikke sammenlignes, når Nissan Leaf ikke har stor bagasjerom som V70 har

Anonymkode: 5f929...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min Skoda fabria 2008 modell fra den var 3 år og fram til nå, 10 år gammel, uten en eneste feil. Fulgt opp med service, og det er alt. Sklidd rett igjennom alle EU kontroller uten noe å utsette. Veldig fornøyd, og god bagasjeplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter en stasjonsvogn, maks pris 150.000 kr og ikke gamlere enn 2010 modell.

Anonymkode: bcf7e...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser etter en stasjonsvogn, maks pris 150.000 kr og ikke gamlere enn 2010 modell.

Anonymkode: bcf7e...0b1

Du får v70 til rundt 150000kr fra 2010-2013 som har gått ca 100-150000km med 1.6 eller 2.0 diesel.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe meg ny bil etter og ha reist kollektiv de siste 2 årene med 3 barn.

Jeg trenger dermed tips til driftssikre bilder som ikke har mye feil i hytt og gevær.

Min forrige bil var en 2002 model Renault Laguna, og den var det mye feil med. Den var på verksted minst en gang hver kvartal og jeg brukte 20.000 kr på reperasjoner årlig.

Jeg vet at alle biler får en feil i ny og ned. Men jeg ser nå etter en bil som man kan kjøre uten og være redd for motorstans, eller at en varsellampe skal begynne og lyse. Ser etter en bil som har nok med årlig service og skifte av slitedeler på EU kontroll.

Ønsker en stasjonsvogn og en bil som ikke er gamlere enn en 2010 model.

 

Noen tips og råd?

 

Anonymkode: bcf7e...0b1

Jeg ville tatt en titt på noe slikt som denne dersom du bor utenfor Oslo og ikke rammes av dieselhysteriet til byrådet i Oslo.

Kjører samme modell selv og har hatt svenske biler de siste 15 årene.

Anonymkode: ab3fa...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Kommen an på hvor stor vogn du trenger, men om du vil ha en stor stasjonsvogn er Volvo V70 et godt valg. Men da må du jo spørre deg selv om du ikke heller vil kjøpe en ny Nissan leaf for samme prisen...

Å kjøre volvo er tortur da. Pedalene er tunge, du har svingradius som en campingbil. Giroljen er søppel, ryggekamera har idiotisk. Vindusviskerne bråker, regnsensoren skrur av og på viskerne vilkårlig. De er ikke retningsstabil, viftene høres ut som en astmatiker blåser gjennom et sugerør. 

Ryggesensorene får musikken til å lagge. Isteden for å dempe den litt. Menyene suger. Antispinnen er for agressiv (helt jævlig opp bakker). Viftene treffer ikke på bunnen av ruten så viskerne frryser. Med viskerne nede kan man ikke sette dem opp. 

Masse idiotisk interiørlys, ser idiotisk ut og suger i mørket. Noen modeller har lys i girspaken. Hvis man ikke betaler for abonnement får man feiomelding hver gang dritten starter. 

Jeg kan ikke fatte at noen kjøper dritten. Servicen er billig men det er det eneste positive. Å være volvoeier er helt jævlig. Bruk litt ekstra og kjøp en mercedes. Hvis du er fattig. har jo kia 7 års garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Å kjøre volvo er tortur da. Pedalene er tunge, du har svingradius som en campingbil. Giroljen er søppel, ryggekamera har idiotisk. Vindusviskerne bråker, regnsensoren skrur av og på viskerne vilkårlig. De er ikke retningsstabil, viftene høres ut som en astmatiker blåser gjennom et sugerør. 

Ryggesensorene får musikken til å lagge. Isteden for å dempe den litt. Menyene suger. Antispinnen er for agressiv (helt jævlig opp bakker). Viftene treffer ikke på bunnen av ruten så viskerne frryser. Med viskerne nede kan man ikke sette dem opp. 

Masse idiotisk interiørlys, ser idiotisk ut og suger i mørket. Noen modeller har lys i girspaken. Hvis man ikke betaler for abonnement får man feiomelding hver gang dritten starter. 

Jeg kan ikke fatte at noen kjøper dritten. Servicen er billig men det er det eneste positive. Å være volvoeier er helt jævlig. Bruk litt ekstra og kjøp en mercedes. Hvis du er fattig. har jo kia 7 års garanti.

Er lykkelig som Volvoeier jeg! :) Ikke har jeg merket stort til hva du klager på heller. Bilen starter alltid, tåler en kollisjon eller tre og er billig å holde gående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hel rekke biler og det merke som jeg alltid vender tilbake til er Mercedes. De holder og det er ikke 1000 feil med dem i tide og utide. Mulig du har litt for lite penger til å få en såpass ny som 2010, men om du kikker på f.eks C-klasse så kan du ha flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Å kjøre volvo er tortur da. Pedalene er tunge, du har svingradius som en campingbil. Giroljen er søppel, ryggekamera har idiotisk. Vindusviskerne bråker, regnsensoren skrur av og på viskerne vilkårlig. De er ikke retningsstabil, viftene høres ut som en astmatiker blåser gjennom et sugerør. 

Ryggesensorene får musikken til å lagge. Isteden for å dempe den litt. Menyene suger. Antispinnen er for agressiv (helt jævlig opp bakker). Viftene treffer ikke på bunnen av ruten så viskerne frryser. Med viskerne nede kan man ikke sette dem opp. 

Masse idiotisk interiørlys, ser idiotisk ut og suger i mørket. Noen modeller har lys i girspaken. Hvis man ikke betaler for abonnement får man feiomelding hver gang dritten starter. 

Jeg kan ikke fatte at noen kjøper dritten. Servicen er billig men det er det eneste positive.

Bruk litt ekstra og kjøp en mercedes. Hvis du er fattig. har jo kia 7 års garanti.

Kjenner ikke de problemene du lister opp. Ikke møtt noen av dem i hverken litt eldre eller i fabrikknye Volvoer.

Svingradius på en såpass stor bil som S60 eller V70 er som en middels fjordferje ja, men det er litt av charmen med en Volvo. 

Kan det være føreren det er noe med? ;) 

Toyotaer er driftssikre, men i stasjonsvognutgave og med de kravene TS stiller, kan bli vanskelig.

Anonymkode: ab3fa...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...