Gå til innhold

Omtalte en finere bydel som "en bydel for de rike"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var med en date på storbytur, og jeg uttrykte ønske om å dra til det som er en finere del av byen. Da vi ankom, sa han det at "denne bydelen er for de med penger" umiddelbart. Som om andre ikke kan bevege seg i området?

Jeg visste allerede at han kom fra en mer beskjeden bakgrunn, men han er høyere utdannet og har en god jobb med muligheter for enda bedre jobber. Syntes rett og slett det var litt turn-off at han mente at kun rike var ment til å henge der, som om det skulle vært et apartheid-regime, hvor det er strengt adskilt mellom "klasser"..

Han viste seg etter hvert å være riktig gnien med pengene også(jeg tilbød meg å betale min part i alt, men med en gang han måtte betale en museumsbillett fordi jeg hadde glemt lommeboken, ble det gjort et stort nummer ut av det), og jeg fikk litt nok av hele denne greia som virket mest som om han så litt ned på seg selv. Hva tenker dere? 

Anonymkode: a1185...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette i Oslo? Hvorfor ville du ta deg en tur på den kanten av byen? Hvor i Oslo er dette?

Anonymkode: 0aa04...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fra den byen selv? Kan jo være det var helt tilfeldig sagt, som en informasjon på en sightseeing måte.
Jeg føler det også helt naturlig å si hvis jeg plutselig er på holmenkollen med noen som ikke har vært der før.
Det betyr ikke at jeg mener at vi andre ikke kan gå der, men til info på samme måte som hvis man går på museum og sier "den er fra vikingtiden" eller forbi et bygg og sier "i det bygget brant det en av byens største branner".

 

Anonymkode: 1ea37...3f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette i Oslo? Hvorfor ville du ta deg en tur på den kanten av byen? Hvor i Oslo er dette?

Anonymkode: 0aa04...214

Selvfølgelig ikke Oslo. :P Storbytur, skrev jeg! Ønsker ikke legge ut om hvor, men det er en by større enn Oslo i vestlige Europa. Jeg ønsket å dra dit etter tips fra venninner - gode shoppingmuligheter, fin arkitektur. Samtidig var det også veldig sentralt, og jeg ønsker å se flere bydeler før jeg gjør opp en mening om en by. -TS

Anonymkode: a1185...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du fra den byen selv? Kan jo være det var helt tilfeldig sagt, som en informasjon på en sightseeing måte.
Jeg føler det også helt naturlig å si hvis jeg plutselig er på holmenkollen med noen som ikke har vært der før.
Det betyr ikke at jeg mener at vi andre ikke kan gå der, men til info på samme måte som hvis man går på museum og sier "den er fra vikingtiden" eller forbi et bygg og sier "i det bygget brant det en av byens største branner".

 

Anonymkode: 1ea37...3f7

Nei, jeg er ikke derfra selv. 

Nja, jeg skulle også ønske at det var helt tilfeldig sagt. Jeg ser riktig nok hva du mener. Man kan jo si at områder er dyre uten at man mener at man ikke har noe der å gjøre selv, jeg kan også gjøre det, men jeg følte det ble veldig tydelig at "her hører ikke jeg hjemme, dette er for de rike". -TS

Anonymkode: a1185...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere passer kanskje ikke sammen da, man er som man er. 

Anonymkode: d7be4...6a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje han ikke likte bydelen, det er vel lov? 

Anonymkode: 0cc45...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er ikke derfra selv. 

Nja, jeg skulle også ønske at det var helt tilfeldig sagt. Jeg ser riktig nok hva du mener. Man kan jo si at områder er dyre uten at man mener at man ikke har noe der å gjøre selv, jeg kan også gjøre det, men jeg følte det ble veldig tydelig at "her hører ikke jeg hjemme, dette er for de rike". -TS

Anonymkode: a1185...1dc

Men kanskje han mente det da, og hva så? Du har vel enkelte type steder du ikke føler deg hjemme i du også?
Det er vel ikke noe poeng å gå rundt å late som at man er vant til sånne omgivelser når man ikke er det.
Ser ikke hvorfor du lager noe problem ut av en så vanlig kommentar og oppfattelse?

 

Anonymkode: 1ea37...3f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt det samme da jeg var Ginza (fancy strøk i Tokyo) - at det er for de rike. Mente såklart ikke at det har noe å gjøre med klasseskille eller hvor man kan gå, men mer at jeg føler man får lite for pengene fordi det at man er der liksom øker statusen i seg selv, alle butikker og flere restauranter var sykt overpriset og ikke min stil osv. Fortsatt gøy å tuse rundt der såklart, det er bare ikke der jeg foretrekker å legge igjen penger eller bo.

Anonymkode: 4068b...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tenkte kanskje det var overpriset og snobbete. Jeg tjener bra og har arvet masse penger, men jeg skyr slike steder som pesten, føler meg ikke vel der.

Anonymkode: 4f5a8...dd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke overtolker situasjonen? Fort gjort at en kan tolke feil. Hvordan var ordlyden til daten din? 

Høy utdanning og muligheter for bedre lønnet jobb gjør en ikke automatisk åpent for en livsstil en ikke er vant til eller av grunner misliker. Og som en annen nevner kan det være at daten bare understreker at område dere var i er av typen overdådig uten å legge noe mer i det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det er jo du som ser ned på ham da Ts.  Han ga deg bare informasjon , og du snakker om utdannelsen hans osv . Det er jo du som er opptatt av fasade ? Mens han er mer nøktern da vel . Har ofte hørt ting i samme dur , og det har vel de fleste ?? Sånn " der bor de med penger " . Ser ikke noe galt i uttalelsen hans , men at han er gjerrig er verre . Ingen god egenskap , og gjerrige mennesker er ofte gjerrige på følelser og å vise dem også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var med en date på storbytur, og jeg uttrykte ønske om å dra til det som er en finere del av byen. Da vi ankom, sa han det at "denne bydelen er for de med penger" umiddelbart. Som om andre ikke kan bevege seg i området?

Jeg visste allerede at han kom fra en mer beskjeden bakgrunn, men han er høyere utdannet og har en god jobb med muligheter for enda bedre jobber. Syntes rett og slett det var litt turn-off at han mente at kun rike var ment til å henge der, som om det skulle vært et apartheid-regime, hvor det er strengt adskilt mellom "klasser"..

Han viste seg etter hvert å være riktig gnien med pengene også(jeg tilbød meg å betale min part i alt, men med en gang han måtte betale en museumsbillett fordi jeg hadde glemt lommeboken, ble det gjort et stort nummer ut av det), og jeg fikk litt nok av hele denne greia som virket mest som om han så litt ned på seg selv. Hva tenker dere? 

Anonymkode: a1185...1dc

Jeg vet ikke hvordan du la frem dette til han, men det kan virke som du vil at han skal gi mere med den utdanningen han har. Tjene mere penger. Det kan også være mulig at han ikke vil ha mere penger å trives godt i den jobben han har. Ikke alle jages rundt etter jobbene med mest mulig penger, men er fornøyde med det de har. For ser man på rike folk så har de ofte aldri nok. De er kyniske for å få ennda mere på bok. Dette er ikke noe godt liv sett ut i fra mine øyne. 

Jeg kommer også fra sparsommelige kår å er veldig glad for det. Da tåler jeg å gå i joggebukse til daglig å bryr meg veldig lite om hva andre folk måtte mene om akkurat det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogrose

Ville ikke tenk over at han formulerte seg slik om bydelen. Hadde reagert negativt om han gjorde et stort nummer ut av å betale en museumsbillett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente at dette var en bydel for de rike å bosette seg i. Sikkert pga høye boligpriser. Ville ikke tolket det som at han mente det var kun rike som kunne oppholde seg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere? 

Anonymkode: a1185...1dc

Jeg tenker at det er veldig merkelig at noen lager en tråd om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ansett det som en turn-off.

Nå er det faktisk en grunn til at attraktive bydeler blir dyre, og det er jo bare å se på de flotte bygningene i Chelsea i London eller området rundt Sorbonne i Paris. De aller fleste har lyst til å dra inn til disse bydelene fordi det er fint der. 

De fleste europeiske storbyer er jo stappfulle av turister uansett, så det er ikke slik at det kun er lokalbefolkningen som henger der - snarere motsatt. Om man ikke vil spise ute på en av byens dyreste restauranter så er det en grei sak, men det er marginal forskjell på prisen på en kopp kaffe og en bolle mellom bydelene. 

 

Anonymkode: 63e1b...34e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saunet skrev:

Sikker på at du ikke overtolker situasjonen? Fort gjort at en kan tolke feil. Hvordan var ordlyden til daten din? 

Høy utdanning og muligheter for bedre lønnet jobb gjør en ikke automatisk åpent for en livsstil en ikke er vant til eller av grunner misliker. Og som en annen nevner kan det være at daten bare understreker at område dere var i er av typen overdådig uten å legge noe mer i det. 

Nei, jeg er 100% sikker på at det var i en slik ordlyd som jeg legger det frem i hovedinnlegget. Ellers hadde jeg ikke laget en forbasket tråd om det!! :P Det var veldig tydelig at det var en "dette er for de rike, her er ikke jeg velkommen"-holdning. Nesten på en litt nedsettende måte.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ansett det som en turn-off.

Nå er det faktisk en grunn til at attraktive bydeler blir dyre, og det er jo bare å se på de flotte bygningene i Chelsea i London eller området rundt Sorbonne i Paris. De aller fleste har lyst til å dra inn til disse bydelene fordi det er fint der. 

De fleste europeiske storbyer er jo stappfulle av turister uansett, så det er ikke slik at det kun er lokalbefolkningen som henger der - snarere motsatt. Om man ikke vil spise ute på en av byens dyreste restauranter så er det en grei sak, men det er marginal forskjell på prisen på en kopp kaffe og en bolle mellom bydelene. 

 

Anonymkode: 63e1b...34e

Det er nettopp dette jeg mener! -TS

Anonymkode: a1185...1dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...