Gå til innhold

Går det an å være vegetarianer av etiske hensyn egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest ewzp0xo3hlgove
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å forstå i årevis via utdannelsene mine, men å være veganer/vegetarianer er absolutt ikke dyrevennlig. I hvertfall ikke om man skal tenke langsiktig og artsbevarende. Tror de gjør det av ego-grunner.

Anonymkode: 7b41e...2ab

Om det er dyrevennlig eller ikke avhenger vel om livet til dyrene de ville spist hvis ikke er verdt å leve?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser lite kjøtt pga miljøet og fordi jeg ikke synes det er veldig godt.

Anonymkode: 81afe...9b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker svaret. Forklar!

Anonymkode: 7b41e...2ab

På samme måte som man bevarer andre dyrearter. Myndighetene kan sette av plass/ressurser til besøks-zoo som man jo også allerede har. 

Anonymkode: a1770...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som man bevarer andre dyrearter. Myndighetene kan sette av plass/ressurser til besøks-zoo som man jo også allerede har. 

Anonymkode: a1770...f5a

Kan legge til at jeg personlig ikke ser viktigheten i å bevare alle rasene/artene, når de ikke lenger fins i naturen, men om man vil er det ikke noe problem.

Anonymkode: a1770...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Om det er dyrevennlig eller ikke avhenger vel om livet til dyrene de ville spist hvis ikke er verdt å leve?

 

 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan legge til at jeg personlig ikke ser viktigheten i å bevare alle rasene/artene, når de ikke lenger fins i naturen, men om man vil er det ikke noe problem.

Anonymkode: a1770...f5a

Slike svar er grunnen til at folk ikke har respekt for dere. Dere aner ikke hva dere prater om eller hva dere jobber for. Om vi alle går veganer/vegeterianer mister vi arter pga plassmangel. I tillegg blir det ubalanse i næringskjeden.

Anonymkode: 7b41e...2ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Slike svar er grunnen til at folk ikke har respekt for dere. Dere aner ikke hva dere prater om eller hva dere jobber for. Om vi alle går veganer/vegeterianer mister vi arter pga plassmangel. I tillegg blir det ubalanse i næringskjeden.

Anonymkode: 7b41e...2ab

Propaganda fra kjøttindustrien.

Anonymkode: ef39a...f1a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Propaganda fra kjøttindustrien.

Anonymkode: ef39a...f1a

Jeg er ikke fra kjøttindusrtien. Jeg taler for økosystem og artsbevaring. Hva tror du skjer om vi kutter ut alt av kjøtt og evt. egg/melk?

Anonymkode: 7b41e...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Slike svar er grunnen til at folk ikke har respekt for dere. Dere aner ikke hva dere prater om eller hva dere jobber for. Om vi alle går veganer/vegeterianer mister vi arter pga plassmangel. I tillegg blir det ubalanse i næringskjeden.

Anonymkode: 7b41e...2ab

Hvordan mister vi arter pga plassmangel? Kan du ikke se for deg at dyr kan ha så ille liv at det er bedre å aldri leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

 

Slike svar er grunnen til at folk ikke har respekt for dere. Dere aner ikke hva dere prater om eller hva dere jobber for. Om vi alle går veganer/vegeterianer mister vi arter pga plassmangel. I tillegg blir det ubalanse i næringskjeden.

Anonymkode: 7b41e...2ab

Ubalanse i næringskjeden? Vi har ikke kuer, høner og griser i den norske næringskjeden.... Hvem er det som vet hva han prater om sa du?

Ser ikke hva som er så vanskelig å forstå, arter kan overleve uten at mennesker spiser dem. Man kan ha de som "kjæledyr" på en liten gård (mange som har noen få geiter eller sauer til kos og hygge). Man kan ha gårder der man ikke driver produksjon av melk eller kjøtt. Man kan ha besøksgårder for turister der der man får være med på å mate og klappe dyr. Om man vil bevare artene finnes det løsninger. 

Det blir også mer plass til dyr i naturen fordi vi trenger mindre land. Idag bruker vi mye areal på mat til dyrene OG fjøs og beite til dyrene. Fjerner man de fleste fjøs er det mer plass til ville dyr allerede. 

Anonymkode: 61733...b83

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan man ikke.Alle industriene går hånd i hånd.Jeg blir like oppgitt hver gang jeg hører folk kutter ut kjøtt av hensyn til dyra. De har da virkelig ikke fortsått hva som egentlig foregår. 

Og ja jeg er veganer.

Anonymkode: 34f34...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke fra kjøttindusrtien. Jeg taler for økosystem og artsbevaring. Hva tror du skjer om vi kutter ut alt av kjøtt og evt. egg/melk?

Anonymkode: 7b41e...2ab

Jeg sier ikke at du er fra kjøttindustrien, men dette argumentet om at det blir en miljøkatastrofe om vi kutter det ut må være derfra. Og hva mener du med artsbevaring? Det finnes ville geiter, sauer, kyr, høns reinsdyr etc. Er det rasene du mener vi skal bevare? Som f.ex. dalasauen og NRF som ikke kan føde selv? Belgisk blå med dårlige bein og pusteproblemer? Høns som ikke ruger på eggene?

Anonymkode: ef39a...f1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Slike svar er grunnen til at folk ikke har respekt for dere. Dere aner ikke hva dere prater om eller hva dere jobber for. Om vi alle går veganer/vegeterianer mister vi arter pga plassmangel. I tillegg blir det ubalanse i næringskjeden.

Anonymkode: 7b41e...2ab

Du er klar over at det er mange land i verden hvor de fleste menneskene spiser i hovedsak vegetarisk? Vi bruker i dag 70% av verdens vannressurser på vann til dyr til matproduksjon. Det krever også ekstremt mye større areal å holde dyr enn hva dyrking av mat gjør. Plassmangel ville ikke blitt noe problem. Det er jo ikke som om dyrene innenfor kjøttproduksjon reproduserer seg i like stor skala på egenhånd som de gjør med tvangsinseminering i dag. 

Lurer veldig på hva slags utdannelse du har hvis du bruker «årevis» på å tenke på disse tingene.

Anonymkode: c3b25...55c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at du like godt kunne kuttet ut melk og egg, men av en eller annen grunn er det mye verre å spise et dyr som har hatt det godt hele livet (vilt og fisk f.ex.) enn å spise ting som kommer ut av lidende dyr. Forstå det den som kan.

Og mener du at det er mere forsvarlig å være vegetarianer forsvarlig etisk eller miljømessig? Det er det førstnevnte denne tråden handler om.

Anonymkode: ef39a...f1a

Det er mer forsvarlig i forhold til miljø å være vegetarianer enn å være omnivore. Og alt er bedre enn ingenting. 

Anonymkode: c3b25...55c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vegetarianer av dyrevelferdshensyn, men jeg spiser heller ikke egg. (Så rent fagterminologisk er jeg vel lacto-vegetarianer). Og jeg kjøper egg til min vegetar-samboer, som kun spiser egg fra høner som har gått ute, altså ikke frittgående eller bur.

Yoghurt og cottage cheese (og sjokolade) spiser jeg, og det plager meg lmed kalver og melka og det der, men å drepe dyr for å spise dem plager meg mer. Så da blir det litt sånn at jeg føler at jeg i det minste gjør noe - selv om jeg ikke gjør nok. Det gjør man jo egentlig aldri. Men jeg gjør mer enn for tre år siden, og jeg slipper å bidra til slakt av dyr i industrien.

Anonymkode: df71b...17e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer av dyrevelferdshensyn, men jeg spiser heller ikke egg. (Så rent fagterminologisk er jeg vel lacto-vegetarianer). Og jeg kjøper egg til min vegetar-samboer, som kun spiser egg fra høner som har gått ute, altså ikke frittgående eller bur.

Yoghurt og cottage cheese (og sjokolade) spiser jeg, og det plager meg lmed kalver og melka og det der, men å drepe dyr for å spise dem plager meg mer. Så da blir det litt sånn at jeg føler at jeg i det minste gjør noe - selv om jeg ikke gjør nok. Det gjør man jo egentlig aldri. Men jeg gjør mer enn for tre år siden, og jeg slipper å bidra til slakt av dyr i industrien.

Anonymkode: df71b...17e

Nå støtter du kjøttindustrien når du spiser melkeprodukter.Melkekua blir slaktet når hun ikke gjør nytte lenger og hankalven bilir slaktet og havner i kjøttdisken. Så du bidrar til slakt. Og med tanke på at det lidelse og tortur kua utsettes for kan jeg ikke forstå hvordan vegetarianer tenker når de seir at de er det pga dyrevelferd.Jeg synes det er verre enn de som ikke har tatt noe standpunkt i det hele tatt.Tenker da på altetere.

Anonymkode: 34f34...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom vi ikke slakter griser og kylling for mat hva er da poenget med å ha dem på gårder? Hva skal vi gjøre slippe dem ut i det ville? De hadde dødd ut, hadde aldri overlevd vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hocane skrev:

Dersom vi ikke slakter griser og kylling for mat hva er da poenget med å ha dem på gårder? Hva skal vi gjøre slippe dem ut i det ville? De hadde dødd ut, hadde aldri overlevd vinteren.

Den eneste grunnen til at de er på gården er for at menneskjer skal spise de.Så hele  konseptet med gårder er menneske skapt. 

Anonymkode: 34f34...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, hocane said:

Dersom vi ikke slakter griser og kylling for mat hva er da poenget med å ha dem på gårder? Hva skal vi gjøre slippe dem ut i det ville? De hadde dødd ut, hadde aldri overlevd vinteren.

De hadde dødd ut ja, de hadde blitt slaktet, noe de blir uansett. Ingen flere dyr som kan lide på gårder. Er det et problem?

Anonymkode: ef39a...f1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og jeg kjøper egg til min vegetar-samboer, som kun spiser egg fra høner som har gått ute, altså ikke frittgående eller bur.

Du mener økologiske, eller privat-eide høner?

Anonymkode: ef39a...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...