Gå til innhold

Flere og flere menn er barnløse, samtidig som flere og flere menn ønsker å være barnløse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, hocane skrev:

Så gøy å være 65 når barnet ditt er 15 da.

Ja men da bør ikke eldre menn slå seg til ro med en ung dame som ønsker seg barn. Kjenner til en mann på 59 år som nettopp har fått barn nr to med sin unge kone fra Litauen.

Anonymkode: e0c2f...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.1.2018 den 12.43, hocane skrev:

Selv om du tenker slik betyr ikke det at alle kvinner gjør det.

Jeg er sikker på at det finnes mange kvinner som deg og bra er det, men det er fortsatt mange kvinner som foretrekker menn som tjener like mye eller mer enn dem selv på grunn av de vil barna skal ha en best mulig oppvekst.

Inntekt og utdannelse henger ikke sammen. 

Dog er jeg enig med deg i at mange kvinner velger menn med god inntekt. Jeg tror det finnes en statistikk på nettopp dette? Menn med høy inntekt er de med flest barn..uten at jeg skal være bombastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Har du noen tanker om hvorfor det er slik? Jeg er selv langtidssingle og ser på det som en nærmest umulig oppgave og finne meg kjæreste. Folk vil rett og slett ikke. Selv trodde jeg at årsaken var personlig (at jeg var uattraktiv eller for kresen og sær) men de senere årene har jeg tenkt at den egentlig årsakssammenhengen er noe strørre og utenfor min kontroll.

Hva tror du er grunnen til at folk lever alene?

Anonymkode: 324c9...3ec

Som også ble påpekt et annet sted, så tror jeg noe av årsaken ligger i forlengelsen av ungdomstiden. I dag er det ikke forventet at man skal gifte seg og få barn ved 24 års alder, og man utsetter så lenge som ulig det å "bli voksen". 20-årene skal brukes på reise og ha det gøy med venner. Det som skjer, tror jeg, er at man i mellomtiden blir kresen og sær. Man har kanskje bodd alene i 5-6 år og har opparbeidet et syn på hvordan ting "burde" være. Dette kan gjøre det vanskeligere å finne noen, og forelskelsen kommer kanskje heller ikke like lett som den gjorde i begynnelsen av 20-årene. 

Ellers vet jeg ikke. Jeg syns det er rart at ikke flere søker etter en partner. Kanskje mange trives best alene, og nå som vi har økonomisk frihet til å bo alene, så blir dette fenomenet tydligere. Eller kanskje det er pga sosiale medier og den nye datingkulturen som har utviklet se

 

Anonymkode: 56c24...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Xcase33 skrev:

Du likestiller mannfolk som tar vare på seg selv hele livet og er i den kategorien sammen med de mannfolkene som blir feite i 30årene og lever på verst tenkelige måte ...det er ikke bra at du ikke klarer å skille gull fra gråstein!

Hahaha! Nei. Beklager altså man sunn mat og trening er altså ikke en tidsmaskin.

Anonymkode: eb85c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 21.30, AnonymBruker skrev:

mange menn som synes synd på seg selv for at de ikke får barn, medier rapporterer at menn med lav inntekt og/eller status har mindre sannsynlighet for å få barn, osv. Samtidig har det vært uttallige tråder hvor menn har skrevet at det verste som kunne skje dem er å bli far, at å bli far ville ødelagt livet deres, at de ønsker å kunne økonomisk abortere barnet

Det er slik fordi menn har mer enn en vilje. Det er jo ikke de samme som inderlig ønsker seg barn som de som mener at barn ville ødelagt livene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Hahaha! Nei. Beklager altså man sunn mat og trening er altså ikke en tidsmaskin.

Anonymkode: eb85c...1ac

Så etter din mening så ser du ikke forskjell på en 40åring som springer rundt med ølmage og en som har tatt vare på seg selv med sunne livsvaner? ...i din bok så er det samme ulla altså....vel deg om det, cant argue with idiots!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Xcase33 skrev:

Så etter din mening så ser du ikke forskjell på en 40åring som springer rundt med ølmage og en som har tatt vare på seg selv med sunne livsvaner? ...i din bok så er det samme ulla altså....vel deg om det, cant argue with idiots!

Minimal forskjell. Det er da kun kosmetiske forskjeller på en treningsfreak-og-diettrytter-40 åring og en god-mett-og-lat 40 åring. Jeg beklager men 40+år gamle menn er ikke unghingster lenger samma hva de spiser, eller hvor mange timer de bruker på treningsstudio. 

Anonymkode: eb85c...1ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minimal forskjell. Det er da kun kosmetiske forskjeller på en treningsfreak-og-diettrytter-40 åring og en god-mett-og-lat 40 åring. Jeg beklager men 40+år gamle menn er ikke unghingster lenger samma hva de spiser, eller hvor mange timer de bruker på treningsstudio. 

Anonymkode: eb85c...1ac

Det er jo mer enn kosmetiske forskjeller. Folk som f.eks. er fete eller røyker  når de er 30 vil nok ikke leve noe særlig lenger enn folk som lever sunt og er 10-15 år eldre.

Alder er bare en av mange faktorer når det gjelder hvor lenge man sannsynligvis kommer til å leve.

Anonymkode: 6aaea...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mer enn kosmetiske forskjeller. Folk som f.eks. er fete eller røyker  når de er 30 vil nok ikke leve noe særlig lenger enn folk som lever sunt og er 10-15 år eldre.

Alder er bare en av mange faktorer når det gjelder hvor lenge man sannsynligvis kommer til å leve.

Anonymkode: 6aaea...5ba

Det er en naiv tankegang. Man kan unngå å få livstilssykdommer med sunn livsstil med det er ikke det samme som "jeg er immun mot sykdom". Jo eldre vil blir, jo høyere sykdomsfare. For alle. Folk får kreft selv om de har levd på linser. Men faren for kreft regnes som lav før 50. 

Anonymkode: eb85c...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minimal forskjell. Det er da kun kosmetiske forskjeller på en treningsfreak-og-diettrytter-40 åring og en god-mett-og-lat 40 åring. Jeg beklager men 40+år gamle menn er ikke unghingster lenger samma hva de spiser, eller hvor mange timer de bruker på treningsstudio. 

Anonymkode: eb85c...1ac

Vås. Selvfølgelig blir folk eldre, men det kan være milevis forskjell på en lat 40-åring og en som ikke gidder å hverken trene eller spise sunt. Redusert risiko for hjerte- og karsykommer, mindre sannsynlighet for sukkersyke, etc. Det er også påvist at en sunnere livsstil reduserer kreftrisikoen. 

Anonymkode: dd25d...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en naiv tankegang. Man kan unngå å få livstilssykdommer med sunn livsstil med det er ikke det samme som "jeg er immun mot sykdom". Jo eldre vil blir, jo høyere sykdomsfare. For alle. Folk får kreft selv om de har levd på linser. Men faren for kreft regnes som lav før 50. 

Anonymkode: eb85c...1ac

Jada, alle kan få kreft, men nå snakker vi ikke om enkeltpersoner men om de store trendene. Du er vel en av dem som hardnakket fremhever en eller annen gammel person som røyka som en skorstein hele livet, men som ikke fikk lungekreft av den grunn. Det er ingen som er usårbare for sykdom og skader. Men det er ikke enkelttilfellene vi snakker om her, men at en sunn livsstil reduserer risikoen på generelt grunnlag. 

Anonymkode: dd25d...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2018 at 5:30 AM, AnonymBruker said:

Er ikke dette logisk, egentlig? Her på KG leser man mange tråder om hvor mange menn som synes synd på seg selv for at de ikke får barn, medier rapporterer at menn med lav inntekt og/eller status har mindre sannsynlighet for å få barn, osv. Samtidig har det vært uttallige tråder hvor menn har skrevet at det verste som kunne skje dem er å bli far, at å bli far ville ødelagt livet deres, at de ønsker å kunne økonomisk abortere barnet, osv. Hvorfor er det slik? Kan ikke menn godta at de burde få barn før fylte 50 dersom de faktisk vil ha barn innerst inne og slutte å skylde på 30 år gamle kvinner fordi vi ikke vil ha barn med 20 år eldre menn som dør før barna har "flydd redet"? 

Anonymkode: b6fcb...33d

Nå er det en vesentlig forskjell mellom at en mann blir tvunget til å få barn når han akkurat er blitt 20år og ikke er klar for det og at en kvinne selv kan velge at nå ønsker hun selv barn, nå som hun er blitt 30 og karriere og hus er på plass. Det er denne gruppen yngre menn som ikke ønsker at noen andre skal tvinge de til å bli far mot sin vilje. Dette ser man at kvinner heller ikke ønsker (å bli tvunget til å bli mor når de ikke vil), da de er veldig for abort og det blir ramaskrik hvis noen vil diskutere om ikke abort burde fjernes.

Når det er sagt så er det jo klart at det en en gruppe menn i 30 og 40-årene som ikke lengre burde være så redd for å få barn som noen av de muliggens er.

Anonymkode: 60723...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, alle kan få kreft, men nå snakker vi ikke om enkeltpersoner men om de store trendene. Du er vel en av dem som hardnakket fremhever en eller annen gammel person som røyka som en skorstein hele livet, men som ikke fikk lungekreft av den grunn. Det er ingen som er usårbare for sykdom og skader. Men det er ikke enkelttilfellene vi snakker om her, men at en sunn livsstil reduserer risikoen på generelt grunnlag. 

Anonymkode: dd25d...28b

Sunn livsstil vil alltid være smartere enn en usunn. Men det gjør ikke alder reversibelt å velge på den måten. Og det er jo på ingen måte et argument for at menn skal vente med å få barn til de over 40år eller prøve produsere barn så sent i desperasjon. Det er egoistisk å velge å bli far så sent og det vil evig være lite smart uansett om det fysisk lar seg gjøre for menn, i motsetning til kvinner som heldigvis stanses av biologien mye tidligere. Både menn og kvinner bør ta seg sammen og begynne å få barn mellom 20 og 30, fordi det er da det er gunstigst for både dem selv og barna. Det folk driver med i dag er bare tull og det er risikabelt for barna selv om det er smart økonomisk og gir en mer behagelig utdannelsesfase. En del av barna som fødes i dag vil miste foreldre før de er myndige. Og mange av dem har i tillegg bare én forelder å miste. Det kommer til å bli konsekvensen av at folk har fått barn senere og senere de siste årene. Så sånn sett er det kanskje like greit at mange hadde latt det helt være.

Anonymkode: eb85c...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sunn livsstil vil alltid være smartere enn en usunn. Men det gjør ikke alder reversibelt å velge på den måten. Og det er jo på ingen måte et argument for at menn skal vente med å få barn til de over 40år eller prøve produsere barn så sent i desperasjon. Det er egoistisk å velge å bli far så sent og det vil evig være lite smart uansett om det fysisk lar seg gjøre for menn, i motsetning til kvinner som heldigvis stanses av biologien mye tidligere. Både menn og kvinner bør ta seg sammen og begynne å få barn mellom 20 og 30, fordi det er da det er gunstigst for både dem selv og barna. Det folk driver med i dag er bare tull og det er risikabelt for barna selv om det er smart økonomisk og gir en mer behagelig utdannelsesfase. En del av barna som fødes i dag vil miste foreldre før de er myndige. Og mange av dem har i tillegg bare én forelder å miste. Det kommer til å bli konsekvensen av at folk har fått barn senere og senere de siste årene. Så sånn sett er det kanskje like greit at mange hadde latt det helt være.

Anonymkode: eb85c...1ac

Ingen som har snakket om at alder er reversibelt, men det kan av de helsemessige forskjellene på en usunn 25 åring og en sunn 40-åring være bedre å være sistnevnte. Klart, alt annet likt - helsetilstand, livsstil, kosthold, genetisk anlegg for predisposisjon for sykdommer (eller fravær av det) osv. så er det jo bedre å være ung enn eldre. Men alle disse faktorene er sjelden like i praksis, og det er derfor man like gjerne kan se en sunn, eldre person og en ung person som egentlig burde hatt livet foran seg, men som har pådratt seg livsstilssykdommer som kan få konsekvenser resten av livet. 

Selvfølgelig er det som regel bedre å få barn mellom 20-30 rent biologisk sett, men man må veie dette opp mot om det er praktisk mulig eller økonomisk forsvarlig å få barn. Mennesker bør ikke bare få barn når man rent biologisk er klare for det (i så fall kan man jo like gjerne enkelt argumentere for at man kan få barn som tenåring, sånn at man blir ferdig med det, slik det var vanlig i tidligere tider som i middelalderen osv.), men krever at man er mentalt klar, og har det praktiske som økonomi, bolig og jobb noenlunde på stell. Og i dag er det ikke like enkelt som for bare noen tiår siden å få dette. Svært mange yrker i dag krever høyere utdannelse og/eller i det minste et fagbrev, og det er heller ikke gitt at man får fast jobb med det første. Mange må gjennom en lengre periode med usikker tilknytning til arbeidslivet der man jobber i vikariater, som midlertidig ansatt eller gjennom vikarbyrå, gjerne til en relativt lav lønn som kanskje ikke er spesielt forenlig med å stifte familie, før man får fast jobb (og alle får ikke nødvendigvis det til slutt heller). Sett utdanningskravene og at et mer "løst" arbeidsliv også er på full fart vei inn i Norge, så er det på godt og vondt naturlig at mange blir nødt til å stifte familie senere enn det rent biologisk optimale tilsier. 

Når det gjelder alder og hvorvidt man vil ha foreldrene sine lenge, så vil man vanligvis ikke dø som 58 åring hvis man får barn når man er 40. Gjennomsnittlig alder er langt høyere enn det for både kvinner og menn. Det betyr ikke at man på død og liv skal vente til man blir 40 før man tenker på barn, men det er jo heller ingen vits i å krisemaksimere hvis det likevel skjer. De fleste 40 åringer med et noenlunde sunt i dag liv vil leve lenge nok til å få oppleve at barna blir voksne med ganske god margin før de faller fra. 

Anonymkode: dd25d...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om du troller eller om du bare klarer å lese ord du selv vil, men rapportene sier flere og flere menn er UFRIVILLIG barnløse. 

Ufrivillig er noe som er mot ens vilje. Det er altså ikke noe man ønsker. 

Bare spør om det er noen andre ord du trenger hjelp med så kan jeg forklare dem til deg TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Jeg vet ikke helt om du troller eller om du bare klarer å lese ord du selv vil, men rapportene sier flere og flere menn er UFRIVILLIG barnløse. 

Ufrivillig er noe som er mot ens vilje. Det er altså ikke noe man ønsker. 

Bare spør om det er noen andre ord du trenger hjelp med så kan jeg forklare dem til deg TS

Ja men det er jo fordi de venter for lenge. Når de er klar har damene moved on

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja men det er jo fordi de venter for lenge. Når de er klar har damene moved on

De som 'venter for lenge' er menn som gjør det bra med damer og har god tilgang til sex. Det er også disse mennene som sørger for å gjøre flere damer gravide så færre kvinner er ufrivillig barnløs, enn menn

De ufrivillig barnløse mennene er stort sett en gruppe bestående av menn som ikke er kjekke nok til at noen vil ha sex med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja men det er jo fordi de venter for lenge. Når de er klar har damene moved on

Tviler på at de venter for lenge. Har aldri hørt om en populær mann forbli barnløs fordi ingen ville ha ham lenger. Det er mer sannsynlig at disse 25% er menn som alltid ble avvist og aldri var attraktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sykkelkopp skrev:

De som 'venter for lenge' er menn som gjør det bra med damer og har god tilgang til sex. Det er også disse mennene som sørger for å gjøre flere damer gravide så færre kvinner er ufrivillig barnløs, enn menn

De ufrivillig barnløse mennene er stort sett en gruppe bestående av menn som ikke er kjekke nok til at noen vil ha sex med dem

Denne teorien stiller jeg meg bak og høres mye mer logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lee Jones skrev:

Tviler på at de venter for lenge. Har aldri hørt om en populær mann forbli barnløs fordi ingen ville ha ham lenger. Det er mer sannsynlig at disse 25% er menn som alltid ble avvist og aldri var attraktive.

Nemlig. Menn går ikke forholdsmessig ned i partnerverdi med høyere alder i forhold til andre jevnaldrende kvinner. Heller motsatt. Menn får mer markedskraft hos det motsatte, men jevnaldrende, kjønn til eldre de blir. Dette fordi etterspørselen etter yngre partnere er høyere blant menn enn kvinner, samtidig som tilbudet av yngre kvinner til gamlere menn er høyere enn tilbudet av yngre menn til gamlere kvinner. (Dette betyr immidlertid ikke at en 45 år gammel mann er mer attraktiv enn en 30 år gammel mann.Og en ufrivillig barnløs 30 åring blir fort ufrivillig barnløs 45 åring ) 


TL;DR: Høyere etterspørsel i forhold til tilbud etter 45 år gammel mann en  etter 45 år gammel kvinne ,som impliserer at venting eller alder ikke kan være årsaken til høy barnløshet hos menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...