Gå til innhold

Flere og flere menn er barnløse, samtidig som flere og flere menn ønsker å være barnløse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke dette logisk, egentlig? Her på KG leser man mange tråder om hvor mange menn som synes synd på seg selv for at de ikke får barn, medier rapporterer at menn med lav inntekt og/eller status har mindre sannsynlighet for å få barn, osv. Samtidig har det vært uttallige tråder hvor menn har skrevet at det verste som kunne skje dem er å bli far, at å bli far ville ødelagt livet deres, at de ønsker å kunne økonomisk abortere barnet, osv. Hvorfor er det slik? Kan ikke menn godta at de burde få barn før fylte 50 dersom de faktisk vil ha barn innerst inne og slutte å skylde på 30 år gamle kvinner fordi vi ikke vil ha barn med 20 år eldre menn som dør før barna har "flydd redet"? 

Anonymkode: b6fcb...33d

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette logisk, egentlig? Her på KG leser man mange tråder om hvor mange menn som synes synd på seg selv for at de ikke får barn, medier rapporterer at menn med lav inntekt og/eller status har mindre sannsynlighet for å få barn, osv. Samtidig har det vært uttallige tråder hvor menn har skrevet at det verste som kunne skje dem er å bli far, at å bli far ville ødelagt livet deres, at de ønsker å kunne økonomisk abortere barnet, osv. Hvorfor er det slik? Kan ikke menn godta at de burde få barn før fylte 50 dersom de faktisk vil ha barn innerst inne og slutte å skylde på 30 år gamle kvinner fordi vi ikke vil ha barn med 20 år eldre menn som dør før barna har "flydd redet"? 

Flere og flere menn er barnløse fordi universiteter og høgskoler er fylt opp med 60 % kvinner.

 Mange kvinner dater ikke nedover så de har 40 % av mannfolk å velge mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns det er ganske hyklersk, for vi ser flere og flere alenemødre og det er ikke fordi de ønsker å være det men fordi barnefedrene har meldt seg ut selv. Vi ser flere og flere som får barn uten å være gift, og det er jo nesten tabu for menn å bruke kondom i dag, allikevel stikker de av så fort dama blir gravid eller to måneder etter at ungen har kommet.

Mennene på KG som sitter å klager over å være barnløs har jo vist seg å ha et elendig kvinnesyn, og for at noen skal ville ha barn med en så må man jo være et godt forbilde for barn og et godt partneremne og det er man jo absolutt ikke med et dårlig kvinnesyn. Det virker som mange bare liker å klage og hate på kvinner for enten det ene eller det andre, eller helst begge deler og alle mulige ting. Det burde ikke være vanskelig å forstå at kvinner ikke vil ha barn med en mann som har registrert seg på et kvinneforum for å rakke ned på kvinner, og som klager over at han er barnløs og hater på innvandrere i stedet for å gjøre seg selv til et bedre kjæresteemne og forbilde for et barn, og at en mann som mener at kvinner som ber mannen om å støvsuge eller skifte bleier er kravstore ikke er en attraktiv partner for kvinner. :a034:

Anonymkode: a8eb2...9d4

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på som for mange menn er barn det værste som kunne skjedd i verden. Jeg legger skylden på den forlengende «ungdomskulturern» . Unge menn i dag dyrker hobbyer, fester mye og ofte, henger med kompis gjenger, har sex for morro skyld. )De har frihet, så lenge de vil egentlig. Det er «inn» å være «ungdom for alltid». Ingen biologisk klokke tikker for dem. I gamle dager (feks 50 tallet) var du «voksen» når du var 15, du skulle få jobb og bra kone og barn. Det var status. Du «måtte» også gifte deg for å få sex, de kunne derfor ikke prøvekjøre 20 damer først.

sier ikke at alt var bedre på 50 tallet. Men menn i dag holder tak i ungdomstiden mye lengre enn før. Er kultur «blandt gutta» at barn er ikke noe å ønske seg. Da blir det slik.

jeg og samboer er i slutten av 20 årene. Jeg er uplanlagt gravid med vår første. Han ville ikke ha barn ennå egentlig, men «maned up» etter kort tid og en fin og flott kommende far. Likevel reagerte noen av vennene hans med «stakkars deg» når han sa han skulle bli far

Endret av Cyndaquil
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, hocane skrev:

Flere og flere menn er barnløse fordi universiteter og høgskoler er fylt opp med 60 % kvinner.

 Mange kvinner dater ikke nedover så de har 40 % av mannfolk å velge mellom.

Haha..ja for IQ har jo alltid vært veien til å få seg kjæreste:ironi:

Tror mye mer på @Cyndaquil

Anonymkode: eb85c...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er nok ikke bare svart/hvitt dette her. Det er nok en del av barnløse menn som blir valgt bort, samtidig som det også er noen uten interesse for barn i det hele tatt. Drar man den enda videre, vil man også se at en del menn velger å ikke være i forhold, av diverse grunner. Dette ser man overalt, og ikke bare i Norge. Dette er enda mer komplekst. Ser mange kjører det under Men Going Their Own Way, og drar inn kvinnefiendtlighet med en gang. Men går man dypere er det faktisk en del som kun veier kostnaden ved å gå inn i et forhold opp mot det å være singel. Da handler det ikke om de som sitter og sprer dritt på nett. Disse har ikke noe imot kvinner. Snarere forhold, og alt som følger dette. Menn vet de klarer seg fint alene de også, og noen velger å omfavne singellivet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke trekke slike konklusjoner ut fra hva menn skriver her på KG. De representerer ikke et godt utvalg. Jeg tror dette er årsakene til at flere og flere menn forblir barnløse:

  • Endrede normer og forventninger i samfunnet. Du skal ikke så veldig mange år tilbake før man ble sett på som sær og rar hvis man forble barnløs ungkar. Det har også blitt vanligere å etablere seg seinere og ikke inngå giftermål. Det gjør at man kan leve som singel uten å føle på presset om å stifte familie.
  • Stor omgangskrets med mange kamerater hvor man finner på aktiviteter og reiser sammen. Ikke behov for en partner for å oppfylle sosiale behov.
  • Overdreven tiltro til egen reproduksjonsevne. Man tenker at man alltids kan få barn hvis man får lyst. Det man derimot ikke tenker på er at hvis man har passert 40+, så er man i praksis nærmest nødt til å tiltrekke seg en 10 år yngre kvinne. Dette tror jeg det er mange menn som ikke tenker over.
  • Har et bevisst forhold til at de ikke har lyst på barn.
  • Klarer ikke å finne en kvinne de ønsker å få barn med.

I tillegg til at flere menn forblir barnløse, så gjelder også dette for kvinner hvor andelen barnløse er økende. En årsak til dette er kanskje økonomisk frihet og at man ikke trenger å være to i husholdningen. Det at flere kvinner heller ikke aktivt søker barn og familie, gjør også at færre kvinner blir tilgjenglige for menn. 

Anonymkode: 56c24...7e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke trekke slike konklusjoner ut fra hva menn skriver her på KG. De representerer ikke et godt utvalg. Jeg tror dette er årsakene til at flere og flere menn forblir barnløse:

  • Endrede normer og forventninger i samfunnet. Du skal ikke så veldig mange år tilbake før man ble sett på som sær og rar hvis man forble barnløs ungkar. Det har også blitt vanligere å etablere seg seinere og ikke inngå giftermål. Det gjør at man kan leve som singel uten å føle på presset om å stifte familie.
  • Stor omgangskrets med mange kamerater hvor man finner på aktiviteter og reiser sammen. Ikke behov for en partner for å oppfylle sosiale behov.
  • Overdreven tiltro til egen reproduksjonsevne. Man tenker at man alltids kan få barn hvis man får lyst. Det man derimot ikke tenker på er at hvis man har passert 40+, så er man i praksis nærmest nødt til å tiltrekke seg en 10 år yngre kvinne. Dette tror jeg det er mange menn som ikke tenker over.
  • Har et bevisst forhold til at de ikke har lyst på barn.
  • Klarer ikke å finne en kvinne de ønsker å få barn med.

I tillegg til at flere menn forblir barnløse, så gjelder også dette for kvinner hvor andelen barnløse er økende. En årsak til dette er kanskje økonomisk frihet og at man ikke trenger å være to i husholdningen. Det at flere kvinner heller ikke aktivt søker barn og familie, gjør også at færre kvinner blir tilgjenglige for menn. 

Anonymkode: 56c24...7e7

Tror nok fortsatt de fleste menn ønsker barn, men datingmarkedet i dag har utviklet seg mer og mer til et sexmarked, med one night stand kultur som igjen har ført til et hav av single mødre som igjen er mindre attraktive blant mange single menn.

Denne trenden har vært i vekst i over et tiår nå som staten tar seg av single mødre, og jeg tror det er denne retningen vi er på vei mot. Mindre tradisjoner, mer fest/drikke/knulle kultur,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle kvinner som vil ha unger. Jeg skal aldri ha barn. Jeg ville ikke blitt sammen med en mann som har barn, heller. Ikke at jeg er aktiv med dating, men jeg har en følelse av at jeg er en av få som ikke vil ha barn. Og da blir svært få menn aktuelle. Særlig de på min alder.

Anonymkode: e5d4f...c9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann som ikke vil ha barn.

For meg er det nok en kombinasjon av:

Sitat
  • Endrede normer og forventninger i samfunnet. Du skal ikke så veldig mange år tilbake før man ble sett på som sær og rar hvis man forble barnløs ungkar. Det har også blitt vanligere å etablere seg seinere og ikke inngå giftermål. Det gjør at man kan leve som singel uten å føle på presset om å stifte familie.

og

Sitat
  • Har et bevisst forhold til at de ikke har lyst på barn.

Har ikke noe problem med å fylle tiden min med fornuftige gjøremål, og trenger ikke barn for å "fylle" livet mitt. Ser heller ikke på det å få barn som noe mer enn det det er.

Anonymkode: 7c096...808

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en mindre andel menn enn kvinner får mulighet til å videreføre sitt genmateriale er ikke en ny ting. Gjennom hele menneskets historie har dette vært tilfellet. Kvinner velger hvem som er verdig til formerer seg med, en grei måte å utelukke uønskede elementer i potensielle avkom. Kvinner har tross alt begrensede fødselssjanser her og tar på seg brorparten av risiko. I ekstreme tilfeller fra historien har du f.eks. 8% av menn fra Asia som angivelig kan spore sitt y-kromoson tilbake til Genghis Khan.

I dag ser det ut til at vi i fremtiden får en systematisk forsterkning av denne effekten.

Rollemodeller er ekstremt viktig for guttebarn. Ny forskning peker på at guttebarn som har gått i barnehager med mannlige ansatte gjør det betydelig bedre på skolen enn gutter fra "vanlige" barnehager. Samtidig er stillinger i barnehager og skoler stort sett besatt av kvinner, spesielt tidligere stadier. Skolesystemet som aldri har vært viktigere for hvilken sosioøkonomisk klasse du havner i som voksen er kvinnedominert. I tillegg til dette blir radisjonelle manneyrker fases ut med automatisering og annen teknologi. I tillegg har du en økende gruppe menn som melder seg ut av hele runddansen for å flykte inn i sin egen verden i form av internett, spill, film etc. Den mest omtalte versjonen er vel "Herbivore Men" fra Japan.

For meg høres det ut som en oppskrift på at færre kvinner vil finne "verdige" farsemner og at konkurransen om de få høystatusmennene som er igjen vil skyte i været.

Med mindre teknologi gjør alt irrelevant.

 

Etter barnefaren fyller 35 år begynner statistisk sett sjansen for komplikasjoner ved fosteret smått å øke så å utsette stiftelse av familie lenge etter dette er ikke ideelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
12 timer siden, Cyndaquil skrev:

Virker på som for mange menn er barn det værste som kunne skjedd i verden. Jeg legger skylden på den forlengende «ungdomskulturern» . Unge menn i dag dyrker hobbyer, fester mye og ofte, henger med kompis gjenger, har sex for morro skyld. )De har frihet, så lenge de vil egentlig. Det er «inn» å være «ungdom for alltid». Ingen biologisk klokke tikker for dem. I gamle dager (feks 50 tallet) var du «voksen» når du var 15, du skulle få jobb og bra kone og barn. Det var status. Du «måtte» også gifte deg for å få sex, de kunne derfor ikke prøvekjøre 20 damer først.

sier ikke at alt var bedre på 50 tallet. Men menn i dag holder tak i ungdomstiden mye lengre enn før. Er kultur «blandt gutta» at barn er ikke noe å ønske seg. Da blir det slik.

jeg og samboer er i slutten av 20 årene. Jeg er uplanlagt gravid med vår første. Han ville ikke ha barn ennå egentlig, men «maned up» etter kort tid og en fin og flott kommende far. Likevel reagerte noen av vennene hans med «stakkars deg» når han sa han skulle bli far

De vennene ville jeg ikke hatt noe som helst med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, hocane skrev:

Flere og flere menn er barnløse fordi universiteter og høgskoler er fylt opp med 60 % kvinner.

 Mange kvinner dater ikke nedover så de har 40 % av mannfolk å velge mellom.

Nedover? Jeg dater en mann uten universitetsutdanning fordi han har tatt utdanning og jobber i forsvaret. Føler ikke at han er på et lavere nivå enn meg selv om jeg har en bachelorgrad. Når jeg får en mastergrad er jeg nok på et høyere nivå utdanningsmessig, men ser ikke vitsen med å ta en høyere grad dersom man er fornøyd i den jobben man har. 

Anonymkode: bccdc...9c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nedover? Jeg dater en mann uten universitetsutdanning fordi han har tatt utdanning og jobber i forsvaret. Føler ikke at han er på et lavere nivå enn meg selv om jeg har en bachelorgrad. Når jeg får en mastergrad er jeg nok på et høyere nivå utdanningsmessig, men ser ikke vitsen med å ta en høyere grad dersom man er fornøyd i den jobben man har. 

Selv om du tenker slik betyr ikke det at alle kvinner gjør det.

Jeg er sikker på at det finnes mange kvinner som deg og bra er det, men det er fortsatt mange kvinner som foretrekker menn som tjener like mye eller mer enn dem selv på grunn av de vil barna skal ha en best mulig oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke dette logisk, egentlig? Her på KG leser man mange tråder om hvor mange menn som synes synd på seg selv for at de ikke får barn, medier rapporterer at menn med lav inntekt og/eller status har mindre sannsynlighet for å få barn, osv. Samtidig har det vært uttallige tråder hvor menn har skrevet at det verste som kunne skje dem er å bli far, at å bli far ville ødelagt livet deres, at de ønsker å kunne økonomisk abortere barnet, osv. Hvorfor er det slik? Kan ikke menn godta at de burde få barn før fylte 50 dersom de faktisk vil ha barn innerst inne og slutte å skylde på 30 år gamle kvinner fordi vi ikke vil ha barn med 20 år eldre menn som dør før barna har "flydd redet"? 

Anonymkode: b6fcb...33d

Her hadde det vært en fordel at du tok deg tid til å lenke til kilder. At det er langt flere barnløse menn enn kvinner i dag enn for noen tiår tilbake er godt belagt:

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling-sosiologi/2014/05/en-av-fire-menn-far-ikke-barn

https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

– Menn og kvinner vil i like stor grad ha barn, men det er gapet mellom de som er frivillig og ufrivillig barnløse som er stort. Der er det nesten tre ganger flere menn som kvinner, og det vil øke, sier Kolshus.

Det vi kunne trenge en kilde på er påstanden din om at det stadig blir færre menn som ønsker barn. Hvis du da ikke bare tar debattinnlegg fra menn som ikke er klar til å bli far hver gang de har sex som bevis på at det er mange menn som ønsker å dø barnløse. For når ble det at en kvinne ønsker rett til abort bevis på at hun ikke er interessert i å bli mor? Menn har ikke mulighet til å kreve abort, og både menn og kvinner kan ha sex med uønsket befruktning som konsekvens, hvis prevensjon var 100 % sikker ville vi jo ikke trenge rett til selvbestemt abort annet enn i tilfeller der kvinnen var voldtatt.

En del menn synes det er kjipt at kvinnen har fått all makt over reproduksjonen og rett til å kunne ha sex helt uten fare for å få barn mot sin vilje, mens menn må leve med risikoen for å få barn med alle man har sex med. At man ikke ønsker barn med enhver kvinne man har sex med er ikke det samme som at man ikke ønsker barn med den rette. Vi tillater selvbestemt abort, vi tilbyr ikke kvinner som har blitt gravid å operere bort livmoren fordi vi tar for gitt at en kvinne som ikke vil ha barn her og nå aldri vil ønske seg barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Cyndaquil skrev:

Virker på som for mange menn er barn det værste som kunne skjedd i verden. Jeg legger skylden på den forlengende «ungdomskulturern» . Unge menn i dag dyrker hobbyer, fester mye og ofte, henger med kompis gjenger, har sex for morro skyld. )De har frihet, så lenge de vil egentlig. Det er «inn» å være «ungdom for alltid». Ingen biologisk klokke tikker for dem. I gamle dager (feks 50 tallet) var du «voksen» når du var 15, du skulle få jobb og bra kone og barn. Det var status. Du «måtte» også gifte deg for å få sex, de kunne derfor ikke prøvekjøre 20 damer først.

sier ikke at alt var bedre på 50 tallet. Men menn i dag holder tak i ungdomstiden mye lengre enn før. Er kultur «blandt gutta» at barn er ikke noe å ønske seg. Da blir det slik.

jeg og samboer er i slutten av 20 årene. Jeg er uplanlagt gravid med vår første. Han ville ikke ha barn ennå egentlig, men «maned up» etter kort tid og en fin og flott kommende far. Likevel reagerte noen av vennene hans med «stakkars deg» når han sa han skulle bli far

+1

Dette er også min erfaring. Menn, i allefall mange, vil rett og slett ikke ha egen familie. På meg virker det som at kone og barn ikke engang står nederst på lista dems. Nå har jeg egentlig gitt opp menn, men da jeg var mer aktiv følte jeg meg uvelkommen og mer som en plage for menn. Jeg er bare èn dråpe i havet, men jeg syns det er rart å lese om alle de barnløse mennene som ikke kan fatte at de har endt opp alene. De må da være usedvanlig dumme?

Anonymkode: 324c9...3ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, hocane skrev:

Selv om du tenker slik betyr ikke det at alle kvinner gjør det.

Jeg er sikker på at det finnes mange kvinner som deg og bra er det, men det er fortsatt mange kvinner som foretrekker menn som tjener like mye eller mer enn dem selv på grunn av de vil barna skal ha en best mulig oppvekst.

Du har nok rett i at kvinner er selektive ettersom menn fremdeles har forsørgeransvaret. Men ett spørsmål; dersom en større gruppe menn opplever at de taper på dette markedet, hvorfor gjør de ingenting med det? For utdanning er gratis i Norge (foruten studielån) og det er ikke vanskelig å skaffe seg en utdannelse og en OK jobb..

Anonymkode: 324c9...3ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cuckold skrev:

Her hadde det vært en fordel at du tok deg tid til å lenke til kilder. At det er langt flere barnløse menn enn kvinner i dag enn for noen tiår tilbake er godt belagt:

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling-sosiologi/2014/05/en-av-fire-menn-far-ikke-barn

https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

– Menn og kvinner vil i like stor grad ha barn, men det er gapet mellom de som er frivillig og ufrivillig barnløse som er stort. Der er det nesten tre ganger flere menn som kvinner, og det vil øke, sier Kolshus.

Det vi kunne trenge en kilde på er påstanden din om at det stadig blir færre menn som ønsker barn. Hvis du da ikke bare tar debattinnlegg fra menn som ikke er klar til å bli far hver gang de har sex som bevis på at det er mange menn som ønsker å dø barnløse. For når ble det at en kvinne ønsker rett til abort bevis på at hun ikke er interessert i å bli mor? Menn har ikke mulighet til å kreve abort, og både menn og kvinner kan ha sex med uønsket befruktning som konsekvens, hvis prevensjon var 100 % sikker ville vi jo ikke trenge rett til selvbestemt abort annet enn i tilfeller der kvinnen var voldtatt.

En del menn synes det er kjipt at kvinnen har fått all makt over reproduksjonen og rett til å kunne ha sex helt uten fare for å få barn mot sin vilje, mens menn må leve med risikoen for å få barn med alle man har sex med. At man ikke ønsker barn med enhver kvinne man har sex med er ikke det samme som at man ikke ønsker barn med den rette. Vi tillater selvbestemt abort, vi tilbyr ikke kvinner som har blitt gravid å operere bort livmoren fordi vi tar for gitt at en kvinne som ikke vil ha barn her og nå aldri vil ønske seg barn.

Dette stemmer nok ikke helt. Dersom en mann overhodet ikke klar for barn og ønsker kontroll på sin reproduktive rolle har han noen valg; han kan bruke kondom, avstå fra sex eller ligge med en likesinnet kvinne (sjansen for dette er nok støsrst i et forhold, ikke one-night-stands).

Anonymkode: 324c9...3ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Neinøff skrev:

De vennene ville jeg ikke hatt noe som helst med å gjøre.

Jeg er rimelig sikker på at de ikke ville hatt noe med deg å gjøre også:fnise:. Det ene utelukker ofte det andre.

Anonymkode: a9509...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har nok rett i at kvinner er selektive ettersom menn fremdeles har forsørgeransvaret. Men ett spørsmål; dersom en større gruppe menn opplever at de taper på dette markedet, hvorfor gjør de ingenting med det? For utdanning er gratis i Norge (foruten studielån) og det er ikke vanskelig å skaffe seg en utdannelse og en OK jobb..

Anonymkode: 324c9...3ec

Vis meg et folk der alle har evnen til å bli akademikere. Jeg tror ikke det finnes. En god del menn sliter på skolen og velger praktiske yrker. Mange blir boende i distriktet der de er oppvokst, mens kvinner i større grad tar høyskole- og universitetsutdannelse og flytter til byen. For å bli der.

Det er et dramatisk kvinneunderskudd i mange av våre kommuner, og vi løser ikke dette problemet med å peke nese av de praktisk orienterte mennene og si at de kan ha det så godt når de velger de dumme praktiske yrkene sine. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...