Gå til innhold

Veganere og vegetarianere med kjæledyr.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forer dere dyrene deres med mat uten kjøtt, fisk og evt. melk?

Anonymkode: db40f...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker vegan dyrefôr både for vår katt og hund. Vi bor ved grensa og handler i Sverige.

Anonymkode: db40f...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ikke spiste kjøtt, så ga jeg vanlig mat til hunden og kattene. De skulle ikke lide for mine valg, de har sine behov helt uavhengig av hva jeg velger for meg selv.

Anonymkode: 51613...260

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker vegan dyrefôr både for vår katt og hund. Vi bor ved grensa og handler i Sverige.

Anonymkode: db40f...f2b

Stakkars dyr. Blir som å fore kaniner på brød. 

Anonymkode: fe06c...955

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke folk faktisk lar sine personlige valg gå utover ernæringen til kjøttetere. 

Anonymkode: 99a1b...9bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om katter ikke får kjøtt i dieten sin, dør de! (Livsviktige næringsstoffer som de kun får gjennom diett) 

F.eks. katter kan ikke leve på hundefor pga. for lite andel kjøtt.

Veiledning%20om%20hold%20av%20katt

Katter er "obligate carnivores", de kan rett og slett ikke leve uten kjøtt.

IMG_5425.PNG

Anonymkode: e1342...487

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT uviten på det jeg nå spør om, så derfor jeg spør.

Hvordan funker det? Akuratt der tenker jo jeg ( pga av min uvitenhet) at dyrene lider.. for de er jo i utgangspungtet rovdyr og ligge i naturen dere laaang tilbake og få kjøtt/fisk produkter som er badsert på dette også.

 

jeg er ikke vegetarianer/veganer heller ikke dyrene mine! 

 

 

 

Anonymkode: 68040...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om katter ikke får kjøtt i dieten sin, dør de! (Livsviktige næringsstoffer som de kun får gjennom diett) 

F.eks. katter kan ikke leve på hundefor pga. for lite andel kjøtt.

Veiledning%20om%20hold%20av%20katt

Katter er "obligate carnivores", de kan rett og slett ikke leve uten kjøtt.

IMG_5425.PNG

Anonymkode: e1342...487

Der svarte du på det jeg og min uvitenhet lurte på! Takk!:) 

 

Anonymkode: 68040...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er HELT uviten på det jeg nå spør om, så derfor jeg spør.

Hvordan funker det? Akuratt der tenker jo jeg ( pga av min uvitenhet) at dyrene lider.. for de er jo i utgangspungtet rovdyr og ligge i naturen dere laaang tilbake og få kjøtt/fisk produkter som er badsert på dette også.

 

jeg er ikke vegetarianer/veganer heller ikke dyrene mine! 

 

 

 

Anonymkode: 68040...844

Hunder er omnivore og kan spise og leve av enkelte grønnsaker. Katter er rovdur og trenger kjøtt

Anonymkode: 78855...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt rart å i det hele tatt ha kjæledyr når man er veganer? Det er jo ikke naturlig for dyr å bo alene hos mennesker sånn egentlig? 

Anonymkode: 5e255...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker vegan dyrefôr både for vår katt og hund. Vi bor ved grensa og handler i Sverige.

Anonymkode: db40f...f2b

Er ikke det dyreplageri?

Katta og bikkja trenger kjøtt.

 

Anonymkode: 03cd6...02d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt rart å i det hele tatt ha kjæledyr når man er veganer? Det er jo ikke naturlig for dyr å bo alene hos mennesker sånn egentlig? 

Anonymkode: 5e255...497

Det er sant, men veldig mange veganere og vegetarianere har enten dyr fra før av eller velger å adoptere omplasseringsdyr :) 

Ellers så er hunder omnivore slik som mennesker, men nå er det jo det å ha kunnskap og tid nok til å følge opp hundens kosthold noe krevende slik at de aller fleste gir vanlig kost til hunden. Katter skal uansett ha kjøtt/fisk :) 

Anonymkode: de8ad...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke litt rart å i det hele tatt ha kjæledyr når man er veganer? Det er jo ikke naturlig for dyr å bo alene hos mennesker sånn egentlig? 

Anonymkode: 5e255...497

Man kan si det, men man kan også si at det hjelper dyr å ta fremgang mot dyrets velferd gradvis. En vegetariener gjør mer for dyrets velferd enn en som ike bryr seg. Hvorfor skal man være perfekt bare fordi man er veggis? Et steg om gangen

Anonymkode: 78855...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker vegan dyrefôr både for vår katt og hund. Vi bor ved grensa og handler i Sverige.

Anonymkode: db40f...f2b

Hvorfor i all verden gjør du det? Spis hva du vil du, du kan ta valget og kjenne på kroppen hvordan den reagerer på det og tilpasse deg etter det. Dyra kan ikke det. Katter og hunder SKAL ha kjøtt, særlig katter. Ikke la dine personlige matvaner gå utover helsen til kjæledyrene dine.

Anonymkode: 5415c...468

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt rart å i det hele tatt ha kjæledyr når man er veganer? Det er jo ikke naturlig for dyr å bo alene hos mennesker sånn egentlig? 

Anonymkode: 5e255...497

Veganisme handler ikke om hva som er naturlig eller ikke. Det er nå en gang sånn at dyrene har blitt avlet opp slik at de ikke kan klare seg ute i naturen. Mange veganere hadde kjæledyr før de ble veganer, men når man er veganer adopterer man dyr som trenger et hjem, kjøper ikke. 

(Med det sagt har jeg ikke dyr selv. Ville for øvrig gitt katt kjøtt siden det er nødvendig).

Anonymkode: 71012...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden gjør du det? Spis hva du vil du, du kan ta valget og kjenne på kroppen hvordan den reagerer på det og tilpasse deg etter det. Dyra kan ikke det. Katter og hunder SKAL ha kjøtt, særlig katter. Ikke la dine personlige matvaner gå utover helsen til kjæledyrene dine.

Anonymkode: 5415c...468

Hunder kan sannsynligvis leve vegansk, de er ikke kjøttetere, de er omnivore. Noe kattestudier antyder at katter klarer seg bra vegansk, men det er ikke stadfestet. Katter trenger gjerne kjøtt

Anonymkode: 78855...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder kan sannsynligvis leve vegansk, de er ikke kjøttetere, de er omnivore. Noe kattestudier antyder at katter klarer seg bra vegansk, men det er ikke stadfestet. Katter trenger gjerne kjøtt

Anonymkode: 78855...05c

De såkalte "studiene" er ikke verd papiret de er skrevet på :angry:

Katter trenger kjøtt for å overleve.

Hvis mennesker ønsker et kjæledyr som ikke spiser kjøtt, så får de skaffe seg en kanin.

Man kan ikke tvinge sin egen ideologi på en katt.

 

Anonymkode: f5e8a...4d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

De såkalte "studiene" er ikke verd papiret de er skrevet på :angry:

 

Anonymkode: f5e8a...4d7

Det trodde jeg også, men når jeg googlet og leste, så utfordret det mine antagelser.

Anonymkode: 78855...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det trodde jeg også, men når jeg googlet og leste, så utfordret det mine antagelser.

Anonymkode: 78855...05c

Sån i teorien, bare du får i katten alle de nødvendige aminosyrene og proteinene og slikt den trenger for å leve, som den får gjennom sin kjøtt diett. Jo, da kan de leve vegansk. Men det vil være vanskelig! Uteolf vanskelig, mye som må kontroleres, og katten står nok i stor fare for å bli underernært som et resultat av en slik diett. 

Katter og andre dyr er rett og slett kjøttetere, det er helt narturlig. Er bra at ikke alle mennesker spiser kjøtt! Men kjøre godtfolk ikke tving dyr inn på et unarturlg spor. 

Anonymkode: e1342...487

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...