Gå til innhold

Veganere med lavere BMI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ærligtalt dette blir alt for misjonerende. Det er ikke kun veganisme som er sunt kosthold. Faktisk er veganisme en totalt uegnet diett for en større folkegruppe fordi vegansk kosthold har store svakheter i forhold til vesentlige og livsviktige næringsstoffer som B12, jod og vitamin A og D og det anbefales tilskudd for å sikre seg for veganere. Altetere trenger ikke tilskudd i det hele tatt. Så altetende diett er alltid et bedre svar en veganisme. I teorien i allefall. Men vi trenger at sunne matvarer blir billigere og mange av de usunne kunne rett og slett bare gå ut av produksjon så de ikke var et alternativ lenger. 

Anonymkode: 046cb...4fa

Feil. Helsemyndighetene anbefaler tilskudd d-vitamin til alle som bor i Norge i vinterhalvåret - uavhengig av om man er veganer eller ei. Det anbefales ikke tilskudd av vitamin A til veganere, dette finnes blant annet i gulrot og søtpotet, samt spinat, kål og brokkoli. 

B12 og jod har du rett i. I motsetning til Sverige følger ikke Norge Verdens helseorganisasjon (WHO) sine anbefalinger om å tilsette jod i salt. Isteden tilsettes det i kumelk, og kumelk markedsføres som en «naturlig» kilde til jod.

B12 tilsettes i kraftfôret til dyrene. Jeg velger å ta tilskuddet direkte, istedenfor å gå den omveien.

 

Anonymkode: a1823...98a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Drizzt said:

Jeg har aldri hørt noen hevde at man får alt av næringsstoffer fra kjøtt. Dette er selvfølgelig feil. Man må ha et variert kosthold og ikke ekskludere noe med mindre man er allergisk eller sliter veldig med fordøyelsen av noe. Jeg kan si at jeg unngår svin fordi jeg får alltid vond i magen, men spiser kylling og fisk, noe biff også. D-vitamin hos utelukkende planteetere er enda lavere enn hos de som spiser dyreprodukter som inneholder vitaminet. Så jeg skjønner ikke argumentet ditt. At det er bedre å gi enda mer syntetisk vit.D som absorberes dårligere enn å få den i en mer naturlig form? 

Siden du roser veganere for å spare helsevesenet for penger, så tenkte jeg skulle nevne andre grupper som også kan roses for det samme - ikke-røykere, de som ikke rører alkohol eller narkotika for å nevne noen. :) Ikke at jeg personlig trenger ros for min livsstil. (men min humorsans er nok ikke alle som forstår :D)

Since its production in the skin depends on exposure to UVB-radiation via the sunlight, the level of vitamin D is of crucial importance for the health of inhabitants who live in the Nordic latitudes where there is diminished exposure to sunlight during the winter season. Therefore, fortification or supplementation of vitamin D is necessary for most of the people living in the northern latitudes during the winter season to maintain adequate levels of circulating 25(OH)D3 to maintain optimal body function and prevent diseases.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18767337

Kjøttspisere får ikke i seg nok d vitamin

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke det. Nå er jeg fortsatt i 20-årene, slutten riktignok, og svært få av de jeg kjenner er overvektige. Da mener jeg at de har BMI på under 25. Jeg har selvfølgelig ikke målt BMI-en deres, men vet jo hvordan de ser ut i forhold til meg selv, som har en BMI på 22. Kanskje unge i 20-30-årene har lavere gjennomsnitts-BMI? 

Anonymkode: 6c096...9d1

Jeg ser heller ikke overdrevent mye kraftig overvektige mennesker rundt meg, men så har jeg også en teori om at mange av disse sitter mye hjemme. Mine kilder er statistikker. Det er den samme trenden i de fleste vestlige land, noen verre enn andre. 

Mange har også kanskje "kun" 10-20 kg for mye, og selv om man gjerne ikke legger merke til det, regnes også det som overvekt. Alvorlighetsgraden av det kommer mest an på hvor fettet ligger. Er det rundt mage/midje, er dette et problem.

Endret av Beach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Beach said:

Jeg ser heller ikke overdrevent mye kraftig overvektige mennesker rundt meg, men så har jeg også en teori om at mange av disse sitter mye hjemme. Mine kilder er statistikker. Det er den samme trenden i de fleste vestlige land, noen verre enn andre. 

Mange har også kanskje "kun" 10-20 kg for mye, og selv om man gjerne ikke legger merke til dette, regnes også dette som overvekt. Alvorlighetsgraden av dette kommer mest an på hvor fettet ligger. Er det rundt mage/midje er dette et problem.

I tillegg handler det om hva slags omgangskrets man har.  Går man rundt med mennesker med høy sosial status så er de også ofte også slanke.  Det er ikke blant leger, advokater, osv overvekt er vanlig.

Anonymkode: 68fa2...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En persons vekt er avhengig av inntak kontra forbrenning av kalorier. Om kaloriene kommer fra kjøtt eller noe annet, spiller ingen rolle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen trenger være veganer, men mange ville fått en bedre helse. Menneske har utviklet seg til å kunne bruke næring fra både dyr og planter. Mennesker har utviklet seg til det stadie at de kan leve av kun planter. Tenk det. Mennesker kan leve på planter, men velger spise kjøtt fordi deilig. Spise hunder? Nam nam. Mennesker kan fordøye hundekjøtt

Hmm, det hadde jeg ikke tenkt på. Reflektert argument fra en representativ veganer som får meg til å se saken fra en annen side. Takk!

Anonymkode: dad38...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tuller selvsagt ikke. Det er helt likegyldig hvor mye vitamin a det er f.eks i en gulrot om man ikke klarer ta det opp fordi kosten f.eks ikke inneholder nok fett. A-vitamin er fettløselig. Mange veganere får i seg for lite fett som virker inn på hvordan kroppen absorberer maten. Å begynne å skulle gi enda mer tilskudd en vi alt gjør, håper jeg seriøst du selv skjønner er komplett idiotisk. Veganisme ikke er en kost som er tilstrekkelig nok til at en stat kan stille seg bak et sånt kosthold. Og det er direkte risikabelt for barn. 

Anonymkode: 046cb...4fa

Hvorfor lite fett? Oljer, nøtter, frø, avocado osv har masse fett. 

Anonymkode: 35911...20d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er skapt for bevegelse og jakt. Jeg hadde selv en venninne som gikk bort som veganer pga. Underernæring og etterlot seg to barn. Spis kjøtt, men begrens det. Selv blir jeg veldig dårlig om det går for lang tid mellom hver gang.

Endret av Brek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde vært interessant å vite, er om det er tatt hensyn til at veganere mest sannsynlig har tatt et bevisst valg om å endre kostholdet radikalt, mens kjøttspisere ikke har det. I så fall vil jo dette mest sannsynlig gi en økt bevissthet rundt kosthold i store deler av gruppen veganere, og ikke minst en ganske radikal endring med matvarer. Hvis du tar det valget, vil det også være enklere å ikke innføre usunne vaner igjen i det nye kostholdet. 

De fleste jeg kjenner, har ikke et spesielt bevisst forhold til mat. Man spiser ting stort sett av vane. Jeg har slanket meg, og det tok tid å innse at jeg spiste så mye av ren vane, ikke fordi jeg trengte eller hadde lyst på akkurat den maten. Jeg løper forøvrig halvmaraton, selv om jeg er over grensen til overvektig, og er generell sunn og frisk uten helseplager. Alt med måte, som det heter. 

Anonymkode: ef362...ad3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Since its production in the skin depends on exposure to UVB-radiation via the sunlight, the level of vitamin D is of crucial importance for the health of inhabitants who live in the Nordic latitudes where there is diminished exposure to sunlight during the winter season. Therefore, fortification or supplementation of vitamin D is necessary for most of the people living in the northern latitudes during the winter season to maintain adequate levels of circulating 25(OH)D3 to maintain optimal body function and prevent diseases.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18767337

Kjøttspisere får ikke i seg nok d vitamin

Anonymkode: b91e8...050

OK, hva så? Jeg vet at de ikke gjør det, så du forteller meg ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke brukt det som argument for at alle burde bli veganere. Bare sier at det hadde spart staten mye penger om flere var det

At halvparten av de med anoreksi velger vegansk livsstil må du nok komme med kilder på. Du må også komme emd kilder som sier hvor mange veganere som har anoreksi. Halvparten av de med anoreksi kan være veganere, men om det utgjør 5% av veganere som helhet spiller det ingen rolle

Anonymkode: b91e8...050

Hadde kostet staten masse penger med en haug med mennesker med mangelsykdommer. Blant annet måtte da alle hatt b12. 

Jeg er svært slank og spiser helt vanlig husmannskost. Det gjør alle andre slanke jeg kjenner og. 

Anonymkode: aa34d...537

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Brek skrev:

Jeg hadde selv en venninne som gikk bort som veganer pga. Underernæring og etterlot seg to barn.

Dette finner jeg vanskelig å tro på..

 

Endret av encore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kostet staten masse penger med en haug med mennesker med mangelsykdommer. Blant annet måtte da alle hatt b12. 

Jeg er svært slank og spiser helt vanlig husmannskost. Det gjør alle andre slanke jeg kjenner og. 

Anonymkode: aa34d...537

Koster en del å gi kyrne B12 tilskudd også, som er måten du får B12. Også tilskudd, bare via omveier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Brek skrev:

Mennesker er skapt for bevegelse og jakt. Jeg hadde selv en venninne som gikk bort som veganer pga. Underernæring og etterlot seg to barn. Spis kjøtt, men begrens det. Selv blir jeg veldig dårlig om det går for lang tid mellom hver gang.

Man dør ikke av å være veganer, da spiser man feil. Han under her er også veganer feks

6F1E8F9C-F743-4E42-84BF-AEF797596835.png

Anonymkode: 35911...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der må du nok lengre ut på landet med. Jeg kjenner to veganere, og begge er overvektige..

Anonymkode: 3c3da...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den der må du nok lengre ut på landet med. Jeg kjenner to veganere, og begge er overvektige..

Anonymkode: 3c3da...31d

For to veganere er representativt for alle veganere. Det er snakk om gjennomsnitt, altså vil det selvsagt også finnes veganere som avviker fra gjennomsnittet og er overvektige.

Anonymkode: a1823...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2018 at 9:33 AM, Brek said:

Mennesker er skapt for bevegelse og jakt. Jeg hadde selv en venninne som gikk bort som veganer pga. Underernæring og etterlot seg to barn. Spis kjøtt, men begrens det. Selv blir jeg veldig dårlig om det går for lang tid mellom hver gang.

De fleste som dør grunnet spisefortyrrelser er ikke veganere. 

At du blir dårlig betyr ingenting annet enn at du sannsynligvis spiser dårlig

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...