Gå til innhold

Veganere med lavere BMI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg visste ikke det. Nå er jeg fortsatt i 20-årene, slutten riktignok, og svært få av de jeg kjenner er overvektige. Da mener jeg at de har BMI på under 25. Jeg har selvfølgelig ikke målt BMI-en deres, men vet jo hvordan de ser ut i forhold til meg selv, som har en BMI på 22. Kanskje unge i 20-30-årene har lavere gjennomsnitts-BMI? 

Anonymkode: 6c096...9d1

Jeg har vokst opp i et miljø/ slekt av mennesker jeg anser som tilnærmet gjennomsnittlig på mange områder. Jeg er en av de veldig få som ikke er overvektig. Mine slanke søsken som var kjent for å kunne spise det "de ville" er idag overvektige. Noen mennesker på kg har vokst opp i miljø av overklassen eller den rike klassen, dere kan aldri sammenligne dere med underklassen som ikke har den samme tilgang til kunnskap og motivasjon mot trening og kosthold. Mange av dere klarer ikke sette dere inn i hvordan andre mennesker tenker. Dere forstår ikke hvordan mennesker kan spise grandiosa uten dårlig samvittighet eller hvordan man føler seg forpliktet til å spise mye kaker fordi det er sånn familien er. Normene og reglene er veldig annerledes i en sammenknytt familie vs en familie interessert i politikk og samfunn

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vitamin A? Tuller du? Om du spiser en gulrot om dagen har du sånn 200% av den ene type A vitamin som du trenger. A vitamin mangel hos veganere er en myte. D-vitamin mangel eller underskudd finner du hos de fleste som vokser opp i norden. Det har vært mange anbefalinger om å ta D vitamin om du bor i norden. Vi gir babyer d-vitamintilskudd fordi det er umulig for dem å få nok gjennom moren. 

B12 kan tas som tablett en gang eller to i uka fordi vi dyrker grønnsakene våre så sterilt. Om det føles bedre kan vi alltids tilsette B12 i mat slik vi gjør med jod. Jodmangel er like vanlig hos de som spiser kjøtt som veganere, fordi jod er noe man tilsetter melk og salt. Kjøttspisere får ikke i seg nok jod om man ikke mater kuene med det eller tilsetter det i salt. 

Anonymkode: b91e8...050

Nei, jeg tuller selvsagt ikke. Det er helt likegyldig hvor mye vitamin a det er f.eks i en gulrot om man ikke klarer ta det opp fordi kosten f.eks ikke inneholder nok fett. A-vitamin er fettløselig. Mange veganere får i seg for lite fett som virker inn på hvordan kroppen absorberer maten. Å begynne å skulle gi enda mer tilskudd en vi alt gjør, håper jeg seriøst du selv skjønner er komplett idiotisk. Veganisme ikke er en kost som er tilstrekkelig nok til at en stat kan stille seg bak et sånt kosthold. Og det er direkte risikabelt for barn. 

Anonymkode: 046cb...4fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, men folk flest tenker ikke "hvordan skal jeg spise for å koste staten mindre helseutgifter". Kosthold er individuelt, og selv om jeg syns det er viktig å holde meg slank for å ha best mulig livskvalitet så er jeg også opptatt av balanse, og et vegansk kosthold blir alt for rigid for de fleste. Jeg har ikke tid til å planlegge så mye som et slikt kosthold krever, jeg har lyst til å spise det jeg får servert, jeg vil ikke stresse med å tenke hvilke tilskudd jeg må ta for å få i meg de næringstoffene som kostholdet ikke dekker, jeg liker smaken av ost og egg og kjøtt og har ikke lyst å ofre den gleden som denne maten gir meg.

Det går an å ha et bevisst forhold til mat, ha miljøperspektivet og det etiske perspektivet i bakholdet uten å være veganer. 

 

Anonymkode: c6dad...79f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg tuller selvsagt ikke. Det er helt likegyldig hvor mye vitamin a det er f.eks i en gulrot om man ikke klarer ta det opp fordi kosten f.eks ikke inneholder nok fett. A-vitamin er fettløselig. Mange veganere får i seg for lite fett som virker inn på hvordan kroppen absorberer maten. Å begynne å skulle gi enda mer tilskudd en vi alt gjør, håper jeg seriøst du selv skjønner er komplett idiotisk. Veganisme ikke er en kost som er tilstrekkelig nok til at en stat kan stille seg bak et sånt kosthold. Og det er direkte risikabelt for barn. 

Anonymkode: 046cb...4fa

Kilde, takk. Du tror at de som spiser kjøtt automatisk får i seg alt de trenger, men fakta er at når man sammenligner veganere med mennesker som spiser kjøtt ser man at begge grupper får mye og lite av diverse næring. 

Når det gjelder a vitamin så er det så mye a vitamin i maten til veganerer at det er latterlig at a vitamin blir forsøkt gjøres til en skurk

https://www.youtube.com/watch?v=Ud2UfUHZm4w

Denne mannen vokste opp som vegetarianer og er nå veganer

https://www.youtube.com/watch?v=h9iNHSlK--k&t=43s

 

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flexitarianer og spiser kjøtt/fisk kun når det er mere praktisk av en eller annen grunn, sånn ca. en gang i mind. Føler meg ikke noe annerledes enn når jeg spiste kjøtt egentlig, så jeg skjønner ikke at jeg skal "trenge" det på noen måte.

Anonymkode: d1d7a...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

enn de som spiser mye kjøtt. Man har kontrollert for aktivitet, røyking, utdanning. Høyt proteininntak og lavt inntak av fiber er korrelert med høy BMI (overvekt, fedme). Veganere er normalvektige, de som spiser mye kjøtt er overvektige. Dvs at veganere koster staten mindre i helseutgifter enn de som spiser mye kjøtt. 

https://www.nature.com/articles/0802300.pdf

Anonymkode: b91e8...050

Kjenner overvektige veganere jeg..

Anonymkode: d3dbb...e5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er flexitarianer og spiser kjøtt/fisk kun når det er mere praktisk av en eller annen grunn, sånn ca. en gang i mind. Føler meg ikke noe annerledes enn når jeg spiste kjøtt egentlig, så jeg skjønner ikke at jeg skal "trenge" det på noen måte.

Anonymkode: d1d7a...642

Du føler ikke noe forskjell på å spise vegansk og kjøtt? Du føler ikke en indre ro fordi du slipper spise andre levende vesener?

Ingen trenger være veganer, men mange ville fått en bedre helse. Menneske har utviklet seg til å kunne bruke næring fra både dyr og planter. Mennesker har utviklet seg til det stadie at de kan leve av kun planter. Tenk det. Mennesker kan leve på planter, men velger spise kjøtt fordi deilig. Spise hunder? Nam nam. Mennesker kan fordøye hundekjøtt

Just now, AnonymBruker said:

Kjenner overvektige veganere jeg..

Anonymkode: d3dbb...e5b

Ja? Vi snakker om gjennomsnittet. Gjennomsnittlig er veganere normalvektige. Det spiller også en rolle hvor lenge noen har vært veganere. Men bår du ser en gjennomsnittlig veganer så er han normalvektig. En gjennomsnittlig kjøttspiser er lubben til overvektig

Anonymkode: b91e8...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

enn de som spiser mye kjøtt. Man har kontrollert for aktivitet, røyking, utdanning. Høyt proteininntak og lavt inntak av fiber er korrelert med høy BMI (overvekt, fedme). Veganere er normalvektige, de som spiser mye kjøtt er overvektige. Dvs at veganere koster staten mindre i helseutgifter enn de som spiser mye kjøtt. 

https://www.nature.com/articles/0802300.pdf

Anonymkode: b91e8...050

Den lave BMI skyldes ikke det at de er veganere, men at de spiser mindre (eventuelt forbrenner mer med trening og fysisk aktivitet). Ikke noe sjokkerende i det. Jeg gikk også ned en del kilo etter første svangerskap ved å spise lavkarbo og kombinere med trening, men da utelukker man sukker og raske karbohydrater samtidig som man forbrenner mer med trening. Ikke noe rart i det egentlig. Spiser man mer, veier man mer, uavhengig av kjøtt eller ei.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Drizzt said:

Den lave BMI skyldes ikke det at de er veganere, men at de spiser mindre (eventuelt forbrenner mer med trening og fysisk aktivitet). Ikke noe sjokkerende i det. Jeg gikk også ned en del kilo etter første svangerskap ved å spise lavkarbo og kombinere med trening, men da utelukker man sukker og raske karbohydrater samtidig som man forbrenner mer med trening. Ikke noe rart i det egentlig.

Man kan spise mer som veganer, fordi man ofte spiser mat med mindre kalorier. Mener du at dette er en negativ ting?

Anonymkode: b91e8...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde, takk. Du tror at de som spiser kjøtt automatisk får i seg alt de trenger, men fakta er at når man sammenligner veganere med mennesker som spiser kjøtt ser man at begge grupper får mye og lite av diverse næring. 

Når det gjelder a vitamin så er det så mye a vitamin i maten til veganerer at det er latterlig at a vitamin blir forsøkt gjøres til en skurk

https://www.youtube.com/watch?v=Ud2UfUHZm4w

Denne mannen vokste opp som vegetarianer og er nå veganer

https://www.youtube.com/watch?v=h9iNHSlK--k&t=43s

 

Anonymkode: b91e8...050

Jeg trenger ikke kilder. Det er du som vet for lite om A-vitamin. A-vitamin finnes bare i animalsk mat. A-vitamin i f.eks en gulerot eller andre veganske produkter er en annen form for A-vitamin som kroppen må omdanne til A-vitamin ved hjelp av fettstoffer. Mao: det er mye mindre tilgjengelig en A-vitamin i animalsk mat. Jeg orker ikke gå videre i diskusjonen med deg, fordi jeg har skjønt at du er ikke sitter på kunnskaper nok til at det går an å ha en vettug diskusjon med deg. 

Anonymkode: 046cb...4fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg trenger ikke kilder. Det er du som vet for lite om A-vitamin. A-vitamin finnes bare i animalsk mat. A-vitamin i f.eks en gulerot eller andre veganske produkter er en annen form for A-vitamin som kroppen må omdanne til A-vitamin ved hjelp av fettstoffer. Mao: det er mye mindre tilgjengelig en A-vitamin i animalsk mat. Jeg orker ikke gå videre i diskusjonen med deg, fordi jeg har skjønt at du er ikke sitter på kunnskaper nok til at det går an å ha en vettug diskusjon med deg. 

Anonymkode: 046cb...4fa

x--D

"du vet ingenting" meme

Ok, a- vitamin er noe av det enkleste å få i seg. Men du har jo selvsagt bedre fakta så du kan ikke snakke om det

Anonymkode: b91e8...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan spise mer som veganer, fordi man ofte spiser mat med mindre kalorier. Mener du at dette er en negativ ting?

Anonymkode: b91e8...050

Man som veganer kan fint stappe seg full med pasta, poteter og ris hver dag og dermed få ganske høy BMI av det. Hvis du spør om jeg mener veganisme er en negativ ting, så ja. Det er negativt for helsen å utelukke kjøtt og egg. Å spise moderate mengder sikrer kroppen alt den måtte trenge. 

Lever man av salat, så blir det vanskelig å ikke ha lav BMI :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du føler ikke noe forskjell på å spise vegansk og kjøtt? Du føler ikke en indre ro fordi du slipper spise andre levende vesener?

Anonymkode: b91e8...050

Nei

Anonymkode: d1d7a...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Drizzt said:

Man som veganer kan fint stappe seg full med pasta, poteter og ris hver dag og dermed få ganske høy BMI av det. Hvis du spør om jeg mener veganisme er en negativ ting, så ja. Det er negativt for helsen å utelukke kjøtt og egg. Å spise moderate mengder sikrer kroppen alt den måtte trenge. 

Lever man av salat, så blir det vanskelig å ikke ha lav BMI :)

Så du tror man lever av salat som veganer?

Synes du det er ok om mennesker er veganere om de lever av mat utenfor salat? Om de er veganere og får i seg all næringen de trenger? Synes du det er greit om mennesker er veganere om de får i seg alt de trenger av næring samtidig som de sparer den norske stat for utgifter knyttet til helse. Det er omtrent umulig å få hjerteproblemer som veganer. Er det ok å være veganer om man sparer den norske stat for millioner hvert år?

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei

Anonymkode: d1d7a...642

Hvorfor unngår du kjøtt? 

Anonymkode: b91e8...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Drizzt said:

Man som veganer kan fint stappe seg full med pasta, poteter og ris hver dag og dermed få ganske høy BMI av det. Hvis du spør om jeg mener veganisme er en negativ ting, så ja. Det er negativt for helsen å utelukke kjøtt og egg. Å spise moderate mengder sikrer kroppen alt den måtte trenge. 

Lever man av salat, så blir det vanskelig å ikke ha lav BMI :)

Ingen veganere lever av salat.

Anonymkode: d1d7a...642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor unngår du kjøtt? 

Anonymkode: b91e8...050

Fordi jeg får hetebyger og føler meg trøtt og sliten og utafor hvis jeg spiser det. Spiser helst fisk nå.

Anonymkode: d1d7a...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror man lever av salat som veganer?

Synes du det er ok om mennesker er veganere om de lever av mat utenfor salat? Om de er veganere og får i seg all næringen de trenger? Synes du det er greit om mennesker er veganere om de får i seg alt de trenger av næring samtidig som de sparer den norske stat for utgifter knyttet til helse. Det er omtrent umulig å få hjerteproblemer som veganer. Er det ok å være veganer om man sparer den norske stat for millioner hvert år?

Anonymkode: b91e8...050

Det er en myte at man kan skaffe seg alt av næringsstoffer kun fra planter. I beste fall må kroppen gjøre mye ekstra arbeid for å omdanne plantevarianten til noe som kan brukes og kan fåes direkte fra dyr. I verste fall mister man alt det verdifulle kun dyreprodukter har. ''Å leve av salat'' var litt satt på spissen, men de to veganerne jeg kjenner skryter veldig over sine avanserte salater som de spiser til frokost og lunsj og inneholder alt mulig av planter, så derfra kommer uttrykket. Ja, de er sykelig slanke begge to og slett veldig med å bli gravide bl.a. Veganisme fører til en rekke mangel-sykdommer. D-vitamin, B12, jod for å nevne noe. Vegetarer som ikke spiser kjøtt, men får i seg tilstrekkelig med melk og egg er noe annet og noe jeg kan se fordeler av for enkelte.

På generelt grunnlag kan jeg si at ingen form av ekstremisme er bra. Jeg sparer også staten for utgifter knyttet til helse fordi jeg ikke røyker, ikke drikker alkohol og ikke bruker narkotika. Får jeg også ros?

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen veganere lever av salat.

Anonymkode: d1d7a...642

Se over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drizzt said:

Det er en myte at man kan skaffe seg alt av næringsstoffer kun fra planter. I beste fall må kroppen gjøre mye ekstra arbeid for å omdanne plantevarianten til noe som kan brukes og kan fåes direkte fra dyr. I verste fall mister man alt det verdifulle kun dyreprodukter har. ''Å leve av salat'' var litt satt på spissen, men de to veganerne jeg kjenner skryter veldig over sine avanserte salater som de spiser til frokost og lunsj og inneholder alt mulig av planter, så derfra kommer uttrykket. Ja, de er sykelig slanke begge to og slett veldig med å bli gravide bl.a. Veganisme fører til en rekke mangel-sykdommer. D-vitamin, B12, jod for å nevne noe. Vegetarer som ikke spiser kjøtt, men får i seg tilstrekkelig med melk og egg er noe annet og noe jeg kan se fordeler av for enkelte.

På generelt grunnlag kan jeg si at ingen form av ekstremisme er bra. Jeg sparer også staten for utgifter knyttet til helse fordi jeg ikke røyker, ikke drikker alkohol og ikke bruker narkotika. Får jeg også ros?

Det er en myte at man får alt av næringsstoffer fra kjøtt. Man får ikke nok jod fra kjøtt. Norge slet med jodmangel frem til vi tilsatte det i salt og gav det til kuer.  D-vitamin er lavt hos både planteetere og kjøttspisere som lever i land der man har mørketider. Vi gir d-vitamin til babyer fordi de ikke får nok. 

Om du får ros? Ønsker du ros? Jeg er et friskt individ, men jeg må si at ros ikke er en sterk drivkraft hos meg. Jeg ser ikke at søken etter ros spiller en rolle. 

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at man får alt av næringsstoffer fra kjøtt. Man får ikke nok jod fra kjøtt. Norge slet med jodmangel frem til vi tilsatte det i salt og gav det til kuer.  D-vitamin er lavt hos både planteetere og kjøttspisere som lever i land der man har mørketider. Vi gir d-vitamin til babyer fordi de ikke får nok. 

Om du får ros? Ønsker du ros? Jeg er et friskt individ, men jeg må si at ros ikke er en sterk drivkraft hos meg. Jeg ser ikke at søken etter ros spiller en rolle. 

Anonymkode: b91e8...050

Jeg har aldri hørt noen hevde at man får alt av næringsstoffer fra kjøtt. Dette er selvfølgelig feil. Man må ha et variert kosthold og ikke ekskludere noe med mindre man er allergisk eller sliter veldig med fordøyelsen av noe. Jeg kan si at jeg unngår svin fordi jeg får alltid vond i magen, men spiser kylling og fisk, noe biff også. D-vitamin hos utelukkende planteetere er enda lavere enn hos de som spiser dyreprodukter som inneholder vitaminet. Så jeg skjønner ikke argumentet ditt. At det er bedre å gi enda mer syntetisk vit.D som absorberes dårligere enn å få den i en mer naturlig form? 

Siden du roser veganere for å spare helsevesenet for penger, så tenkte jeg skulle nevne andre grupper som også kan roses for det samme - ikke-røykere, de som ikke rører alkohol eller narkotika for å nevne noen. :) Ikke at jeg personlig trenger ros for min livsstil. (men min humorsans er nok ikke alle som forstår :D)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...