Gå til innhold

Veganere med lavere BMI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

enn de som spiser mye kjøtt. Man har kontrollert for aktivitet, røyking, utdanning. Høyt proteininntak og lavt inntak av fiber er korrelert med høy BMI (overvekt, fedme). Veganere er normalvektige, de som spiser mye kjøtt er overvektige. Dvs at veganere koster staten mindre i helseutgifter enn de som spiser mye kjøtt. 

https://www.nature.com/articles/0802300.pdf

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble visst to tråder ved et uhell. Håper mods fikser det :-)

Anonymkode: b91e8...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart at veganere har lavere BMI når halvparten av de som blir "frisk" av anoreksi konverterer til veganisme så det er lettere for dem å friskmelde seg på lav vekt.

De som spiser MYE blir overvektig om de ikke beveger seg kolossalt mye. De som spiser mye mat spiser naturlig nok også mye kjøtt, sammenlignet med andre med normalt matinntak. Men det er ikke at de spiser kjøtt som er problemet. Det er at de spiser for mye. De hadde kanskje blitt saktere enda tjukkere som veganere siden det er mindre næringstett mat. Men å bruke det som argument for at alle burde bli veganere er bare sikkelig teit. Man blir ikke tjukk av noen som helst mat. Man blir tjukk av å ta inn mer energi enn man forbruker. 

Anonymkode: 046cb...4fa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo ikke rart at veganere har lavere BMI når halvparten av de som blir "frisk" av anoreksi konverterer til veganisme så det er lettere for dem å friskmelde seg på lav vekt.

De som spiser MYE blir overvektig om de ikke beveger seg kolossalt mye. De som spiser mye mat spiser naturlig nok også mye kjøtt, sammenlignet med andre med normalt matinntak. Men det er ikke at de spiser kjøtt som er problemet. Det er at de spiser for mye. De hadde kanskje blitt saktere enda tjukkere som veganere siden det er mindre næringstett mat. Men å bruke det som argument for at alle burde bli veganere er bare sikkelig teit. Man blir ikke tjukk av noen som helst mat. Man blir tjukk av å ta inn mer energi enn man forbruker. 

Anonymkode: 046cb...4fa

Har ikke brukt det som argument for at alle burde bli veganere. Bare sier at det hadde spart staten mye penger om flere var det

At halvparten av de med anoreksi velger vegansk livsstil må du nok komme med kilder på. Du må også komme emd kilder som sier hvor mange veganere som har anoreksi. Halvparten av de med anoreksi kan være veganere, men om det utgjør 5% av veganere som helhet spiller det ingen rolle

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke brukt det som argument for at alle burde bli veganere. Bare sier at det hadde spart staten mye penger om flere var det

At halvparten av de med anoreksi velger vegansk livsstil må du nok komme med kilder på. Du må også komme emd kilder som sier hvor mange veganere som har anoreksi. Halvparten av de med anoreksi kan være veganere, men om det utgjør 5% av veganere som helhet spiller det ingen rolle

Anonymkode: b91e8...050

Staten hadde selvfølgelig tjent på at folk holdt seg friske, samme søren hvilken diett de valgt å følge for å oppnå og vedlikeholde god helse lengst mulig. Det sier seg selv. Men det har seg nå engang sånn at matindustrien (staten indirekte) legger opp til at sunne og rene produkter, enten de er vegansk eller animalsk, er dyrere enn mindre sunne produkter. Å fremme veganisme som løsningen på alle problemer er faktisk å dra det altfor langt. Men hadde gjort langt mer med å sette ned prisene på sunne produkter som frukt og grønnsaker, grove kornprodukter og rene kjøtt og fiskeprodukter. 

Anonymkode: 046cb...4fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Staten hadde selvfølgelig tjent på at folk holdt seg friske, samme søren hvilken diett de valgt å følge for å oppnå og vedlikeholde god helse lengst mulig. Det sier seg selv. Men det har seg nå engang sånn at matindustrien (staten indirekte) legger opp til at sunne og rene produkter, enten de er vegansk eller animalsk, er dyrere enn mindre sunne produkter. Å fremme veganisme som løsningen på alle problemer er faktisk å dra det altfor langt. Men hadde gjort langt mer med å sette ned prisene på sunne produkter som frukt og grønnsaker, grove kornprodukter og rene kjøtt og fiskeprodukter. 

Anonymkode: 046cb...4fa

Om du vet at nordmenn flest er enkle og har et enkelt syn på diett, så ville nok veganisme fremmet gjennomsnittshelsen i den norske befolkning. Det er fakta at nordmenn hadde hatt mindre hjerte- og karssykdommer om flere spiste mindre kjøtt. Uansett så sier jeg ikke at alle burde bli veganere, jeg bare kommer med fakta som sier at veganere har normal BMI i gjennomsnitt, mens de som spiser kjøtt har overvektig BMI i snitt. Om nordmenn ble tvunget til å spise vegansk ville det blitt vanskeligere for dem å bli overvektige selv om de spiste mye junk

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som spiser lite kalorier har lavere BMI enn de som spiser flere kalorier. Virkelig ikke et sjokk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, studerende said:

Folk som spiser lite kalorier har lavere BMI enn de som spiser flere kalorier. Virkelig ikke et sjokk.

Så du mener det er teit med et kosthold der det er vanskelig å spise for mye kalorier? Når man ser hvor mye utgifter Norge har knyttet til fedme og overvekt (flere milliarder) ser jeg ikke hvordan man kan avfeie veganisme så lett

Ja, du kan spise mer om du er veganer. Det burde være gode nyheter for de som er matglade, de kan spise mer

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vet at nordmenn flest er enkle og har et enkelt syn på diett, så ville nok veganisme fremmet gjennomsnittshelsen i den norske befolkning. Det er fakta at nordmenn hadde hatt mindre hjerte- og karssykdommer om flere spiste mindre kjøtt. Uansett så sier jeg ikke at alle burde bli veganere, jeg bare kommer med fakta som sier at veganere har normal BMI i gjennomsnitt, mens de som spiser kjøtt har overvektig BMI i snitt. Om nordmenn ble tvunget til å spise vegansk ville det blitt vanskeligere for dem å bli overvektige selv om de spiste mye junk

Anonymkode: b91e8...050

Jeg syns ærligtalt dette blir alt for misjonerende. Det er ikke kun veganisme som er sunt kosthold. Faktisk er veganisme en totalt uegnet diett for en større folkegruppe fordi vegansk kosthold har store svakheter i forhold til vesentlige og livsviktige næringsstoffer som B12, jod og vitamin A og D og det anbefales tilskudd for å sikre seg for veganere. Altetere trenger ikke tilskudd i det hele tatt. Så altetende diett er alltid et bedre svar en veganisme. I teorien i allefall. Men vi trenger at sunne matvarer blir billigere og mange av de usunne kunne rett og slett bare gå ut av produksjon så de ikke var et alternativ lenger. 

Anonymkode: 046cb...4fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg syns ærligtalt dette blir alt for misjonerende. Det er ikke kun veganisme som er sunt kosthold. Faktisk er veganisme en totalt uegnet diett for en større folkegruppe fordi vegansk kosthold har store svakheter i forhold til vesentlige og livsviktige næringsstoffer som B12, jod og vitamin A og D og det anbefales tilskudd for å sikre seg for veganere. Altetere trenger ikke tilskudd i det hele tatt. Så altetende diett er alltid et bedre svar en veganisme. I teorien i allefall. Men vi trenger at sunne matvarer blir billigere og mange av de usunne kunne rett og slett bare gå ut av produksjon så de ikke var et alternativ lenger. 

Anonymkode: 046cb...4fa

Vitamin A? Tuller du? Om du spiser en gulrot om dagen har du sånn 200% av den ene type A vitamin som du trenger. A vitamin mangel hos veganere er en myte. D-vitamin mangel eller underskudd finner du hos de fleste som vokser opp i norden. Det har vært mange anbefalinger om å ta D vitamin om du bor i norden. Vi gir babyer d-vitamintilskudd fordi det er umulig for dem å få nok gjennom moren. 

B12 kan tas som tablett en gang eller to i uka fordi vi dyrker grønnsakene våre så sterilt. Om det føles bedre kan vi alltids tilsette B12 i mat slik vi gjør med jod. Jodmangel er like vanlig hos de som spiser kjøtt som veganere, fordi jod er noe man tilsetter melk og salt. Kjøttspisere får ikke i seg nok jod om man ikke mater kuene med det eller tilsetter det i salt. 

Anonymkode: b91e8...050

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de som spiser kjøtt har overvektig BMI i snitt. 

Anonymkode: b91e8...050

Så du mener nordmenn er overvektige i snitt? Andelen veganere må være så liten at man ikke trenger å regne med den. Det vil si at kjøttspiser = en vanlig nordmann. Og gjennomsnittsnordmannen er altså overvektig? 

Anonymkode: 6c096...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig det TS, det er bevist ( gogle det selv) at adventistene, undersøkelsene ble gjort i et stort adventist samfunn som lever og bor i usa, har best helse og lengst levealder av alle i verden. Dette grunnet at adventistene er vegetarianere. 

Anonymkode: 04dc9...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener nordmenn er overvektige i snitt? Andelen veganere må være så liten at man ikke trenger å regne med den. Det vil si at kjøttspiser = en vanlig nordmann. Og gjennomsnittsnordmannen er altså overvektig? 

Anonymkode: 6c096...9d1

https://www.nrk.no/troms/fedme-koster-samfunnet_--_-mye-kunne-vaert-spart-med-lavterskeltilbud-1.13830641

Anonymkode: b91e8...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magert kjøtt og fisk er magert og veldig næringsrikt og sundt. Du finner sikkert lignende gode mellom folk som spiser/drikker sukkerholde næringsmidler og de som ikke gjør det.

Personlig er mitt forbruk av kjøtt og fisk selvfanget/selvskutt, og mine middagsretter er veldig sunne. For med er ikke BMI noe godt mål grunnet muskelmasse, men har alltid hatt lav fettprosent.

Anonymkode: dad38...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener nordmenn er overvektige i snitt? Andelen veganere må være så liten at man ikke trenger å regne med den. Det vil si at kjøttspiser = en vanlig nordmann. Og gjennomsnittsnordmannen er altså overvektig? 

Anonymkode: 6c096...9d1

Gjennomsnittsnordmannen er overvektig. Jeg trodde alle var klar over dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ærligtalt dette blir alt for misjonerende. Det er ikke kun veganisme som er sunt kosthold. Faktisk er veganisme en totalt uegnet diett for en større folkegruppe fordi vegansk kosthold har store svakheter i forhold til vesentlige og livsviktige næringsstoffer som B12, jod og vitamin A og D og det anbefales tilskudd for å sikre seg for veganere. Altetere trenger ikke tilskudd i det hele tatt. Så altetende diett er alltid et bedre svar en veganisme. I teorien i allefall. Men vi trenger at sunne matvarer blir billigere og mange av de usunne kunne rett og slett bare gå ut av produksjon så de ikke var et alternativ lenger. 

Anonymkode: 046cb...4fa

Du mener at folk som ikke er kompetente nok til å spise et skikkelig kosthold med "normal" mat skal klare å omlegge seg til et rent veganistisk kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, studerende said:

Du mener at folk som ikke er kompetente nok til å spise et skikkelig kosthold med "normal" mat skal klare å omlegge seg til et rent veganistisk kosthold?

Om de hadde vokst opp med det hadde vi hatt mindre utgifter knyttet til overvekt

Du mener at siden det er vanskelig for mennesker å bli veganere og redusere utgiftene til staten, så burde fortsette slik de alltid har vært?

Anonymkode: b91e8...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, studerende skrev:

Du mener at folk som ikke er kompetente nok til å spise et skikkelig kosthold med "normal" mat skal klare å omlegge seg til et rent veganistisk kosthold?

Jeg aner er ikke hvilket innlegg du egentlig svarte på her. Men det var i alle fall ikke rettet mot det jeg skrev. Jeg mener at veganisme for større befolkningsgrupper er potensielt både helseskadelig og i verste fall dødelig og at altende kost er nødvendig når man snakker større perspektiv som fra et statlig ståsted. 

Anonymkode: 046cb...4fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veganer i ett år og har gått ned 5-6 kg uten at det har kostet meg noe. Har ikke vært syk en enste gang, har mer energi. Har vært hos legen og fått bekreftet at alle prøver er normale. Mennesker trenger ikke å spise kjøtt, det er en forferdelig industri i tillegg som man støtter ved å spise kjøtt. Ikke minst er det utrolig skadelig for miljøet.

Anonymkode: b5481...96d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Beach skrev:

Gjennomsnittsnordmannen er overvektig. Jeg trodde alle var klar over dette.

Jeg visste ikke det. Nå er jeg fortsatt i 20-årene, slutten riktignok, og svært få av de jeg kjenner er overvektige. Da mener jeg at de har BMI på under 25. Jeg har selvfølgelig ikke målt BMI-en deres, men vet jo hvordan de ser ut i forhold til meg selv, som har en BMI på 22. Kanskje unge i 20-30-årene har lavere gjennomsnitts-BMI? 

Anonymkode: 6c096...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...