Gå til innhold

Dere rundt 30 år - hvor lenge brukte dere på å bli gravid? 🤔


lille_myyy

Anbefalte innlegg

3 timer siden, lille_myyy skrev:

Leste nettopp at den månedelig sjansen for å oppnå graviditet er ca 17 % for kvinner på 30 år. 

Jeg er 29, blir 30 dette året. Vi har forsøkt i 2 mnd uten hell, noe jeg egentlig vet ikke er lang tid. Selv om jeg innerst inne håpet at det kom til å gå på første forsøk 😬

Jeg lurer på hvor lang tid dere brukte på å bli gravide? Hvor mange PP? 

Tror jeg må senke forventningene litt... Ble så skuffa denne mnd da jeg trodde jeg fikk positiv test 🤧

Jeg ble gravid som 32, vi bestemte oss for å prøve og hadde tilfeldigvis eggløsning da. Var full klaff med en gang.

Som 35 åring fant vi ut at vi ville prøve igjen, var da ca ti dager fra eggløsning, vi hadde oss i tre dager. Dagen før eggløsning, eggløsningsdagen og dagen etterpå. Igjen full klaff.

Anonymkode: 44d8f...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 år og tok 11 mnd

38 år og tok 1 mnd

40 år og er i 14.prøveperiode

Anonymkode: f17a9...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lille_myyy skrev:

Takk for svar! 😊

Ja, ser ut til at jeg bare må smøre meg med tålmodighet. Skal prøve å ikke tenke på det mer, og senker herved forventningene. 

Misunner dere som fikk full klaff på første forsøk, og føler med dere som har brukt lang tid. Dette var vanskeligere enn jeg noen gang har forestilt meg..

Herlighet.

Du kan ikke sette så store forventninger til prøving i starten, da knekker du helt sammen om du må prøve en stund.

Jeg prøvde i 9 pp når jeg var på din alder, og har prøvd på nummer 2 uten hell i halvannet år. Søsknene mine er av typen som blir gravide før de har tenkt tanken, selv når de er i slutten av 40årene.

Det varierer veldig. Venninnen min på samme alder prøvde ikke engang, mens andre forble barnløse. Sistnevnte hadde ofte en påvist medisinsk grunn, og gjelder ikke mange.

2 PP er virkelig nix og nada.

Anonymkode: 2765a...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg må oppklare litt 😊

Årsaken til at jeg skrev det var vanskeligere enn jeg trodde, er FORDI jeg fikk så urealistiske forventinger, og har vært så alt for håpefull etter bare to mnd. Jeg synes selv det er latterlig, og vet vi ikke egentlig har begynt en gang. Ser det er stor variasjon om og når det klaffer, selv etter fylte 30 år. 

Men egentlig var det fint jeg skrev dette, for nå tror jeg at jeg kommer til å gå inn i neste mnd mye mer avslappet 😊 Det skjer hvis (og om) det skjer 😀

Takk for alle svar 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 år og var uplanlagt med hoppe av i svingen metoden. Så vet ikke egentlig.

Anonymkode: 70f43...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, lille_myyy skrev:

Jeg føler jeg må oppklare litt 😊

Årsaken til at jeg skrev det var vanskeligere enn jeg trodde, er FORDI jeg fikk så urealistiske forventinger, og har vært så alt for håpefull etter bare to mnd. Jeg synes selv det er latterlig, og vet vi ikke egentlig har begynt en gang. Ser det er stor variasjon om og når det klaffer, selv etter fylte 30 år. 

Men egentlig var det fint jeg skrev dette, for nå tror jeg at jeg kommer til å gå inn i neste mnd mye mer avslappet 😊 Det skjer hvis (og om) det skjer 😀

Takk for alle svar 😊

Husk at mange prøvere begynner med ubeskyttet sex som første tiltak. Mange vet ikke når eggløsning er, eller har kanskje uregelmessig syklus. Andre vet nøyaktig når den er. 

Etterhvert som prøveperiodene går, så blir det mer naturlig å sette igang nye tiltak, som EL-tester og temping. Da er det flere som får seg den overraskelsen at EL ikke er når man først trodde, og dermed har misset EL hele veien. Eller at de kanskje ikke har EL i det store og hele. Mange blir gravide etter de tar i bruk EL-testing. Når folk begynner med det er jo veldig individuelt. 

Så har du de som ikke får det til å klaffe da heller, som tar steget å tester mannens sæd eller tar seg en gynekologisk undersøkelse. 

Så når man spør andre om hvor lang tid det tok, så er det mye forskjellig som kan ligge bak.

Jeg ble som sagt gravid på 3 PP. Den PP jeg ble gravid var min første med EL-testing. Det viste seg nemlig at min EL først dukket opp syklusdag 18 og 19. Ikke 14, som jeg hadde trodd.

Anonymkode: b2c19...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at mange prøvere begynner med ubeskyttet sex som første tiltak. Mange vet ikke når eggløsning er, eller har kanskje uregelmessig syklus. Andre vet nøyaktig når den er. 

Etterhvert som prøveperiodene går, så blir det mer naturlig å sette igang nye tiltak, som EL-tester og temping. Da er det flere som får seg den overraskelsen at EL ikke er når man først trodde, og dermed har misset EL hele veien. Eller at de kanskje ikke har EL i det store og hele. Mange blir gravide etter de tar i bruk EL-testing. Når folk begynner med det er jo veldig individuelt. 

Så har du de som ikke får det til å klaffe da heller, som tar steget å tester mannens sæd eller tar seg en gynekologisk undersøkelse. 

Så når man spør andre om hvor lang tid det tok, så er det mye forskjellig som kan ligge bak.

Jeg ble som sagt gravid på 3 PP. Den PP jeg ble gravid var min første med EL-testing. Det viste seg nemlig at min EL først dukket opp syklusdag 18 og 19. Ikke 14, som jeg hadde trodd.

Anonymkode: b2c19...7af

Takk for fint svar 😊 

Har faktisk tenkt å ta EL-test denne mnd, bare for å se om jeg tolker kroppen riktig, samt å se om jeg faktisk har EL. Selv om man ikke kan være helt sikker uten grundigere undersøkelse.

Spennende og lærerikt å se hvor forskjellig det er fra person til person hvor raskt det klaffer ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en litt mer positiv vinkling, i følge en stor dansk studie vil 87 % av kvinner i aldersgruppen 30-34 år være gravide innen 3mnd. http://www.tv2.no/a/4091114/

Mange sliter så klart og de er nok overrepresentert inne på forumet her. Det skjønner jeg kjempegodt, å ha problemer med å bli gravid må være utrolig sårt og stressende. Man har da gjerne behov for å komme i kontakt med andre i samme situasjon. Svarene her inne er derfor kanskje ikke 100% representative for befolkningen generelt.  

Altså ingen grunn til å ta sorgene på forskudd, men samtidig ha i bakhodet at det er også er vanlig at det tar lengre tid uten at det er noe galt. Vil absolutt ikke stresse de som har brukt mer enn 3mnd, har man litt uflaks kan det ta myyye lengre tid uten at det er noe galt. :) Og husk at stress er naturens prevensjon, begynner du først å stresse med prøving kan det lett være grunn nok i seg selv til at det ikke går.

Endret av Ede
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎01‎.‎2018 den 18.26, Maleficenta skrev:

Ble kjempelett gravid. Klarte det med et uhell første gang. Andre gang tredje forsøk. Siste gang andre forsøk. MEN jeg hadde sa to ganger før det klaffa så er ikke alltid det med å klare å bli gravid er det eneste problemet.

Blitt gravid uplanlagt to ganger (begge gangene på pilla) og tredje gangen ble vi gravide 3 pp men dessverre endte dette  i SA. Så gravid kan man bli fort - det viktige og vitale her er å BEHOLDE det inni der lenge nok.

Anonymkode: 377bf...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

først i pp1, men det ble sa, så i pp 4 etter det. Er 31 år. 

Anonymkode: d072c...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 22.40, lille_myyy skrev:

Jeg føler jeg må oppklare litt 😊

Årsaken til at jeg skrev det var vanskeligere enn jeg trodde, er FORDI jeg fikk så urealistiske forventinger, og har vært så alt for håpefull etter bare to mnd. Jeg synes selv det er latterlig, og vet vi ikke egentlig har begynt en gang. Ser det er stor variasjon om og når det klaffer, selv etter fylte 30 år. 

Men egentlig var det fint jeg skrev dette, for nå tror jeg at jeg kommer til å gå inn i neste mnd mye mer avslappet 😊 Det skjer hvis (og om) det skjer 😀

Takk for alle svar 😊

Skjønner deg godt jeg. Man går jo gjerne noen runder med seg selv og partner før man begynner å prøve, så når man endelig er der at nå, nå prøver vi - da skal jeg jo helst klaffe med en gang. Det tenker jeg er helt naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lille_frosk skrev:

Skjønner deg godt jeg. Man går jo gjerne noen runder med seg selv og partner før man begynner å prøve, så når man endelig er der at nå, nå prøver vi - da skal jeg jo helst klaffe med en gang. Det tenker jeg er helt naturlig :)

Takk for forståelsen 😊

Må være noe sånt, fordi det kom så plutselig! Nå leser jeg meg opp som jeg ikke i min villeste fantasi tenkte at jeg kom til å gjøre.. Blir nesten flau av hvor opptatt man kan bli av det..

Prøver å virke avslappet mot min samboer, men han skulle bare visst 😂 Han ser jo at jeg leser mye, så rister han bare på hodet og ler.. 

Jaja..

Nå ser jeg til min forskrekkelse at han kommer til å reise bort rundt min eggløsning de neste 3 mnd (knyttet til jobb), så da får vi smøre oss med enda mer tålmodighet 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble gravid etter 3 forsøk første gang, mistet, men ble gravid i neste syklus. Med nr 2 gikk det på 4 forsøk. Rundt 30 år begge gangene☺👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...