Gå til innhold

Jeg er så fortvilet, begynner virkelig å bli deppa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 52 år. Har en 100% stilling som jeg egentlig trives i, men jeg klarer ikke flere aspekter ved jobben lenger. Helsa er ikke helt på laget med meg lenger heller og den må være god for yrket mitt.

Jeg er sykmeldt for tiden og håper å komme tilbake så fort som mulig. Samtidig gruer jeg for å komme tilbake også pga de aspektene jeg ikke takler lenger. Ønsker ikke å si noe om de aspektene da det er lett gjenkjennelig.

Jeg ser etter ny jobb, men innser at det er krav i alle yrker jeg ikke klarer å utføre lenger. Derfor føler jeg meg så maktesløs. Jeg vil jobbe, jeg må ha 100% stilling og ca 400k i året i lønn. Jeg har ikke mulighet til å bo billigere enn jeg gjør nå, så hjelper ikke å selge leiligheten for å kjøpe billigere heller.

Jeg føler at livet mitt er så tomt for tiden, jeg vil jobbe, men klarer ikke så mye lenger.

Helt ærlig, kan noen gi meg gode råd for hvordan jeg kan få meg en ny jobb? Hvordan skal jeg få livsglede igjen og samtidig måtte være i en jobb jeg ikke makter lenger?

Anonymkode: 0b4a3...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du si noe om hvilken bransje du ønsker å jobbe innenfor? 

Anonymkode: 1eccc...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstilling til mange mennesker idag, både yngre og eldre. Hva kan man si? Arbeidslivet blir stadig snevrere og flere er tvunget til å stå i en jobb de hater eller kommer seg ikke i jobb i det hele tatt. I mellomtiden øker sykmeldinger og psykisk sykdom og eliten klandrer late nordmenn som snylter. Tenk deg din situasjon, bare at du er 20 år gammel. Det er realiteten idag

Anonymkode: 7ef45...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si noe om hvilken bransje du ønsker å jobbe innenfor? 

Anonymkode: 1eccc...11b

Jeg vil jobbe med kundebehandling. Har jobbet med det siden jeg var 15. 

Jeg klarer ikke å lære nye ting, spesiellt ikke innen data. Klarer heller ikke stå og gå for mye eller tunge løft.

Anonymkode: 0b4a3...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemstilling til mange mennesker idag, både yngre og eldre. Hva kan man si? Arbeidslivet blir stadig snevrere og flere er tvunget til å stå i en jobb de hater eller kommer seg ikke i jobb i det hele tatt. I mellomtiden øker sykmeldinger og psykisk sykdom og eliten klandrer late nordmenn som snylter. Tenk deg din situasjon, bare at du er 20 år gammel. Det er realiteten idag

Anonymkode: 7ef45...fe5

Det her er som meg. Jeg søker og søker jobber, men får ingen fordi jeg mangler erfaring. Prøver man for eksempel arkiv, så må man nå ha flere års erfaring og man må kunne masse data i tillegg. Det første har ikke jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor man utdanner folk når man ikke har jobb til dem når de er ferdige. Hva er vitsen med det egentlig? 

Anonymkode: cef57...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs om "aspektene" du snakker om er bagateller eller alvorlige. Om de finnes kun i ditt hode, eller det er mulig å gjøre noe med de.

Anonymkode: bab16...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse aspektene du snakker om, er det at du fysisk ikke er i stand til å gjennomføre dem? Kan arbeidsgiver tilrettelegge? Er de psykiske så kan det kanskje være greit å få snakke med psykolog e.l.? Har jobben din en personaltjeneste?

Anonymkode: e7786...c75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, millennial skrev:

Omskolering er et alternativ? 

hun er 52 år helloooo

Anonymkode: f54ad...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å gå til terapi, for å få hjelp til å sortere tanker og se muligheter du kanskje ikke klarer å se alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

hun er 52 år helloooo

Anonymkode: f54ad...a5f

Og? Går på skolen med mange over 50...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du innen helse? Jeg tolker det slik. Alternativene er ikke mange, spesiellt ikke om du er hjelpepleier el lignende. Husk, helsen og trivsel først. Ikke slit deg ut på en jobb du ikke fysisk og psykisk makter. Da er det bedre å søke aap, og bruke allt av nettverk du har til en annen type(gjerne administrativ) stilling. 

Anonymkode: dba5c...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jobbe med kundebehandling. Har jobbet med det siden jeg var 15. 

Jeg klarer ikke å lære nye ting, spesiellt ikke innen data. Klarer heller ikke stå og gå for mye eller tunge løft.

Anonymkode: 0b4a3...05d

Selvfølgelig klarer du å lære nye ting. Hva i alle dager er det som har fått deg til å mene at du ikke klarer å lære nye ting og da spesielt innen data?

Har du snakket med din leder om ønskene dine? Altså om muligheter for å endre stillingsinnholdet ditt siden kroppen begynner å få nok av lange øker hvor du står og går, og av tunge løft. 

Anonymkode: d2b2c...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du innen helse? Jeg tolker det slik. Alternativene er ikke mange, spesiellt ikke om du er hjelpepleier el lignende. Husk, helsen og trivsel først. Ikke slit deg ut på en jobb du ikke fysisk og psykisk makter. Da er det bedre å søke aap, og bruke allt av nettverk du har til en annen type(gjerne administrativ) stilling. 

Anonymkode: dba5c...ed4

Personlig så syntes jeg ikke at AAP er veien å gå. Nå kommer det an på omstendighetene, og dette er noe som TS ikke utdyper, men hvis det handler om å ikke takle f.eks. tunge løft, mye på beina, så ville jeg ikke gått over til AAP med mindre det var absolutt umulig å utføre jobben sin. 

Du får mye mindre utbetalt og du blir antageligvis mer utslitt pga. hvordan NAV kan være. Søker du jobb i kundebehandling så får du antageligvis ikke 400 k med en gang heller. 

Jeg anbefaler at du omskolerer deg. Du kan jobbe litt ved siden av og kan velge en helt annen yrkesvei (forhåpentligvis en med gode jobbutsikter).

Håper det ordner seg for deg TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 17.22, AnonymBruker skrev:

Problemstilling til mange mennesker idag, både yngre og eldre. Hva kan man si? Arbeidslivet blir stadig snevrere og flere er tvunget til å stå i en jobb de hater eller kommer seg ikke i jobb i det hele tatt. I mellomtiden øker sykmeldinger og psykisk sykdom og eliten klandrer late nordmenn som snylter. Tenk deg din situasjon, bare at du er 20 år gammel. Det er realiteten idag

Anonymkode: 7ef45...fe5

Hvis du mener og de som mener at "alle snylter", håper ikke du dere får eller har barn...

Anonymkode: ed68b...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 13.01, AnonymBruker skrev:

Spørs om "aspektene" du snakker om er bagateller eller alvorlige. Om de finnes kun i ditt hode, eller det er mulig å gjøre noe med de.

Anonymkode: bab16...794

Det gjør ikke det vet du, lite smart er du... IQ på 50... du har ingen rett til å komme med råd som skader som kun er basert på fordommer og ikke fakta og hvordan ting faktisk fungerer. Som de aller fleste her inne gjør og generelt i jante- Norge... holdningene til nordmenn flest er jo med på å skade unge i dag under oppveksten. Det er faktisk ikke i hodet, men omgivelsene... og her i Norge er man oppvokst med stramme og lite frie tøyler til å formes som et selvstendig og lykkelig individ. Har bodd i utlandet og ting er annerledes i mange land. Håper ikke du har barn og aldri skaff deg det, stakkars unger sier jeg bare.

Anonymkode: ed68b...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 hours ago, Kalevala said:

Har du vurdert å gå til terapi, for å få hjelp til å sortere tanker og se muligheter du kanskje ikke klarer å se alene?

Å sende arbeidsløse mennesker til psykolog vil ikke trylle frem jobber. Hovedproblemet er at mange ikke får seg jobb fordi der ikke er nok jobber, ikke at de ikke er friske og villige

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du mener og de som mener at "alle snylter", håper ikke du dere får eller har barn...

Anonymkode: ed68b...1a2

wtf?

Anonymkode: 7ef45...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør ikke det vet du, lite smart er du... IQ på 50... du har ingen rett til å komme med råd som skader som kun er basert på fordommer og ikke fakta og hvordan ting faktisk fungerer. Som de aller fleste her inne gjør og generelt i jante- Norge... holdningene til nordmenn flest er jo med på å skade unge i dag under oppveksten. Det er faktisk ikke i hodet, men omgivelsene... og her i Norge er man oppvokst med stramme og lite frie tøyler til å formes som et selvstendig og lykkelig individ. Har bodd i utlandet og ting er annerledes i mange land. Håper ikke du har barn og aldri skaff deg det, stakkars unger sier jeg bare.

Anonymkode: ed68b...1a2

Ah. Så om hvemsomhelst sier at de har et "aspekt" skal det uten unntak tas til følge?

Vel, da har jeg et aspekt med at det ikke er bra at du frekventerer forumet. Siden jeg da har automatisk rett, foreslår jeg at du logger av permanent. Hvorfor jeg har et aspekt skal du ikke spekulere i, bare godta det umiddelbart.

Om du ikke snarest etterlever dette har du sannsynligvis under 50 i IQ. Dette pga at du selv hevder at slik er det.

Anonymkode: bab16...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke meg å gå til psykolog fordi kroppen min ikke takler mye ståing og gåing. Data har aldri vært noe for meg. Jeg klarer det helt elementære, noe ut over det klarer jeg ikke. Det hjelper ikke for meg å prøve å lære med det heller, interessen er virkelig ikke tilstede til å lære data. Jeg sliter litt mwd hukommmelsen, noe som gjør at jeg kan glemme enkle ting veldig fort. Derfor er omskolering/data bare bortkastet. 

Jeg begynner å få panikk for fremtiden. Hvis jeg blir verre så kan jeg ikke beholde jobben jeg har nå engang. Såpass selvinnsikt har jeg, men likevel trenger jeg en inntekt. Jeg bor alene og har ingen andre som kan støtte med økonomisk. Jeg har alltid vært sparsommelig, så jeg sitter ikke med noen dyr bil eller råflott bolig. Alt er helt standard.

Nå begynner jeg å skjønne hvor forferdelig enkelte har det pga manglende jobb og økonomi. Ja, at noen faktisk ikke orker mere. Jeg havner ikke der, men økonomisk kan jeg virkelig gå på en smell.

Nav har jeg hatt litt med å gjøre, de er jo helt håpløse. Ingen hjelp å få der i gården.

Jeg kan ikke bare ta meg sammen heller, jeg har prøvd på det mer enn lenge nok.

Anonymkode: 0b4a3...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...