Gå til innhold

Du som startet på nytt... nytt studium/ny utdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange av oss har vel startet på en eller annen utdanning for så å finne ut enten før eller etter utdanningen er ferdig, at det ikke var det vi ville gjøre med resten av livet. For noen av oss er det den grusomme realiteten ved å ikke få jobb, at utdanningen rett og slett ikke gir nok muligheter på arbeidsmarkedet. For andre er det vel kanskje realiteten om at man ikke ønsker å jobbe med dette resten av livet.... Vurderer å starte på noe heeelt annet, men er usikker.

Hva er dine erfaringer? Hva byttet du fra og til? Er du fornøyd med det valget i dag? Hvor mye studielån har du? :)

Anonymkode: 4e3c5...d41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har studert flere ting, i hovedsak biologi, i den troen at alle med realfag får jobb. Det får de altså ikke:dry:... Tok noen strøfag i økonomi og geografi, og et semester på business school i USA. Fortsatt ingen jobb. Begynte på maritim utdannelse i en alder av 32, har over 400.000 i studiegjeld.

Alt i alt så vet jeg ærlig talt ikke om det var verd det å begynne på nytt. Jeg burde hoppet av lenge før jeg gjorde, og gått til karriererådgivning av noe slag (hos en som kan gi ordentlige råd, ikke bare at du skal studere "det du har lyst til"). Jeg er 35 nå, har fortsatt til gode å tjene en anstendig årslønn, og jeg kommer meg ikke inn på boligmarkedet før jeg er minst 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk historie på universitet i 2 år. Byttet over til informatikk og har fullført bachelor i dette. Jeg var også et år i USA som en del av bacheloren.  Jeg er veldig fornøyd med valget mitt . Jobber nå som systemutvikler med ca 540.000 i lønn og har vell en studiegjeld på 280.000. Så det er helt overkommelig. 

Anonymkode: c8b39...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knirke skrev:

Jeg har studert flere ting, i hovedsak biologi, i den troen at alle med realfag får jobb. Det får de altså ikke:dry:... Tok noen strøfag i økonomi og geografi, og et semester på business school i USA. Fortsatt ingen jobb. Begynte på maritim utdannelse i en alder av 32, har over 400.000 i studiegjeld.

Alt i alt så vet jeg ærlig talt ikke om det var verd det å begynne på nytt. Jeg burde hoppet av lenge før jeg gjorde, og gått til karriererådgivning av noe slag (hos en som kan gi ordentlige råd, ikke bare at du skal studere "det du har lyst til"). Jeg er 35 nå, har fortsatt til gode å tjene en anstendig årslønn, og jeg kommer meg ikke inn på boligmarkedet før jeg er minst 40.

Oi, det var jo ikke beroligende lesing da... Hva jobber du med nå da, siden du har litt inntekt? 

Anonymkode: 4e3c5...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/01/2018 at 5:32 PM, AnonymBruker said:

Oi, det var jo ikke beroligende lesing da... Hva jobber du med nå da, siden du har litt inntekt? 

Anonymkode: 4e3c5...d41

Jeg har hatt et 20-talls småjobber ved siden av studiene, mange i servering (som jeg hater). Har ikke fått fast jobb på sjøen ennå, siden jeg er i innspurten av utdanningen, men utsiktene er gode;)

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet studier 4 ganger. Alle varte i underkant av 2 måneder bortsett fra ett som varte ett helt semester. 

Er nå på mitt 5 forsøk og stortrives veldig. 

Jeg anbefaler ikke å bytte så mye som jeg gjorde, da det tærer på selvtilliten og det er bedre å tenke over det man vil gjøre før man hopper i det. 

 

 Har greid å bare ta opp lånekassen en gang...og dette er nå mitt andre gang med lån og stipend. Totalt har jeg 180 000 kr i gjeld så langt. :ac:

 

Anonymkode: 68309...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange andre har jeg studert markedsføring. Tror jeg hadde fått jobb om jeg hadde flyttet til Oslo, men er usikker om det er denne veien jeg vil gå og jeg har til og med mastergrad..Har jobbet mange år innen salg og begynner å bli lei..Jeg har begynt å ta litt geografi fag og snuser på å bli arealplanlegger siden jeg har interesse for dette også. Har vel rundt 400K i studielån og tar ikke mer lån mens jeg studerer nå. Selv i en alder av 32 år vet jeg enda ikke hva jeg vil bli...

Anonymkode: 68a84...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte deler av studiet utenlands, så sitter med en gjeld på 520 000. Aldri byttet studie (fullfører stort sett det jeg begynner på), og har i dag fast jobb med god lønn. Hadde jeg valgt noe annet hadde jeg kunnet studert om igjen? Definitivt! Men alt i alt endte det slettes ikke ille, og stortrives på jobb 🙃 

Studiet er forøvrig ikke avgjørende for hva du ender opp med å gjøre til slutt, la studiet bli en erfaring du tar med deg på vei mot dine drømmer. 🎶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en jobb hvor jeg jobbet med maskiner, men som var lite utfordrende. Studerer nå mot et yrke hvor jeg får jobbe med mennesker. Tror trivselen blir mye høyere, og trivsel er pri en for meg. Lønnen blir nok endel lavere, men jeg har ikke noe imot et lavere forbruk (på tull), som pengene stort sett gikk til.

Anonymkode: 1e25d...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...